Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

NFT budou hitem roku 2023. Víte, o co jde? Pořiďte si je taky a buďte v obraze

Pohled na to, co v online světě komu patří, nebyl nikdy úplně jednoznačný. Všechno ale změnily tzv. NFT – tedy nezaměnitelné tokeny, které slouží právě k tomu, aby měl i digitální obsah svého majitele a nedal se jen tak ukrást nebo zneužít.

S nástupem a rozvojem webu 3.0, tedy internetu vlastnictví, se klade stále větší důraz na vlastnictví digitálního majetku. Pokud tedy připustíte, že něco takového jako digitální majetek skutečně existuje. Průkazem digitálního vlastnictví jsou pak nezaměnitelné tokeny (non-fungible tokens = NFT).

Co to NFT vlastně je?

NFT je položkou a zápisem v blockchainu. Blockchain je distribuovaná a decentralizovaná databáze, ve které se řetězí po sobě jdoucí záznamy. Tyto řetězce se pak propojují do zabezpečených peer-to-peer uzlů a data, která jsou v nich uložená, tam zůstávají na věky věků.

Moc se nechytáte? Abych to vysvětlil lépe a pochopitelněji, vypůjčím si paralelu s účetní knihou. Blockchain se totiž k účetní knize dá přirovnat.

Blockchain je v podstatě taková veřejná databáze, která se „rozprostírá“ mezi velké množství počítačů (i ten váš) po celém světě. A NFT se do této databáze zapisují. Každé NFT je unikátní a slouží k vlastnictví různých typů digitálního obsahu – videí, obrázků, hudby i textů.

S NFT se budeme setkávat čím dál víc

NFT se dnes stále více používají ve světě značek, sportu nebo třeba umění. Například zástupci firem Burger King nebo Starbucks postavili na technologii NFT svoje nové věrnostní programy pro zákazníky. Bodíky už tedy nesbíráte jako razítka na kus papíru, ale v digitální formě.

Řetězec McDonald's dokonce plánuje prodávat ve formě NFT prodávat svoje produkty. Vedle toho firmy využívají NFT také pro vydávání a prodej svých sbírek. Coca-Cola již v červenci 2021 svá NFT prodala za celkovou částku přes půl milionu dolarů. Americký Budweiser potom ve stejné podobě vydal 1 936 unikátních digitálních plechovek svého piva, které se podobaly původním plechovkám právě z roku 1936.

V prosinci loňského roku zase výrobce ručních palných zbraní Colt CZ nabídl svým zákazníkům také nákup NFT tokenů, a to v podobě digitálního dokladu o vlastnictví zbraně v České republice.

Digitální umění? Žádný problém

Nezaměnitelné tokeny také stále více promlouvají do světa kultury a umění. Například prvním digitálním tokenem Národního divadla je ikonická fotografie Nikoly Márové, první sólistky Baletu Národního divadla v roli Odetty. Jedinečný snímek zachycuje osudový okamžik z druhého jednání Labutího jezera, stěžejního díla klasického baletního odkazu.

NFT umění dnes můžete vydražit v těch nejproslulejších světových aukčních domech, po celém světě vznikly také první NFT galerie. Jednu takovou máme už i v Praze.

Aktuální výzkum od Galaxy Digital říká, že tvůrci NFT získali na licenčních poplatcích za prodej svých výtvorů na sekundárních tržištích typu OpenSea přes 1,8 miliardy dolarů.

Sportem ku zdraví a NFT

NFT jsou také skvělý způsob, jak přilákat ke sportu mladší a technicky zdatnější uživatele. Přidávají moderní způsoby interakce fanoušků s jejich oblíbenými týmy a hráči a zároveň vytvářejí další zdroje příjmů pro sportovní ligy a jednotlivé kluby.

Doposud fanoušci sbírali kartičky, podepsaná trička a fotbalové míče nebo si vyměňovali vytištěné obrázky svých oblíbených hráčů. Svět se ale stále více digitalizuje a mladší fanoušci tak už nyní nalézají nové způsoby, jak prostřednictvím blockchainu prohlubovat svou zálibu ve sport.

Jedním ze známých příkladů je NFT-obchod NBA Top Shots, kde mohou fanoušci nakupovat, prodávat a vyměňovat basketbalové videoklipy.

Blockchainová společnost Sorare, která se zabývá fantasy fotbalem, umožňuje svým uživatelům kupovat si NFT reálných fotbalových hvězd typu Lionela Messiho či Erlinga Haalanda a používat je ve fantasy ligách a obchodovat s ostatními uživateli. V listopadu 2021 se jedna z NFT kartiček Cristiana Ronalda vydražila v londýnském Bonhams za více než 400 tisíc dolarů (přes 8,5 milionu korun).

Nezaměnitelné tokeny si můžete koupit i vy. Nebo si je můžete sami vytvořit a někomu je prodat. Chcete vědět jak? Přihlaste se na naše školení v H1 a my vám to prozradíme.

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.