Máte zápis na Firmy.cz? Platíte za služby tohoto výkonného katalogu?
Pak máte přístup ke statistikám úspěšnosti vaší inzerce. Pokud
netušíte, o čem je řeč, nezoufejte. Přístup k interním statistikám
katalogu Firmy.cz nabízí Seznam všem, kteří mají koupený zápis Start
nebo Praktik. Jen je třeba o službu Money Maker požádat svého
marketingového poradce.
Co Money Maker přináší
Systém, který najdete na mm.seznam.cz, eviduje každou službu, kterou si
v rámci celého Seznamu koupíte. To znamená, že je tu kromě zápisů,
kategorií a doplňkových služeb evidováno i nabíjení Skliku a kupování
bannerů. Money Maker (MM) lze využívat různě:
1. Přehled o aktivních službách a objednávkách
Díky MM vidíte vaši veškerou historii týkající se Seznamu. Pokud
nakupujete najednou více služeb, podle MM se dobře kontroluje, zda jsou
všechny spuštěny. Snadno sledovat také můžete, kdy nakoupené služby
vyprší, nemusíte být závislí na tom, až vám napíše váš obchodník.
Tip:Pokud by vás zajímalo, kolik jste kdy platili za které
kategorie a jak se jejich ceny mění, z MM to bohužel nezjistíte. Ceny
nakoupené inzerce tam jsou, ale ne jednotlivě pro každou kategorii (podobně
jako i na faktuře). Ceny si proto zaznamenejte sami při nákupu.
2. Statistiky pro zjištění nákladu za proklik a míry prokliku
Pokud máte koupený zápis, můžete sledovat kolik měl zobrazení
(v kategoriích a fulltextu) a zjistíte, kolikrát se na něj lidé proklikli.
U kategorií můžete sledovat kromě zobrazení zápisu i počet prokliků
vedoucích přímo na váš web (přes logo) a počet prokliků do firemního
detailu. Tip: Pokud chceme zjistit, která kategorie je
nejpřínosnější, nezapomeňte, že mnoho návštěvníků se nejdříve
dostane na firemní
detail a z něj teprve odchází na váš web. Vyhodnocování kategorií
je tak složitější. Ukázka statistik firemního detailu
Počet zobrazení informuje o tom, kolikrát byla část firemního detailu zobrazena ve výsledku
fulltextového hledání a kategorii. Kliknutí říká, kolikrát se
návštěvníci proklikli do detailu firmy. 
Co Money Makeru chybí
Základním problémem je, že si jen těžko vyfiltrujete to, co vás
opravdu zajímá. Chybí souhrnné statistiky, zákazník těžko zjišťuje a
porovnává přínos napříč všemi kampaněmi. Zatím se možná spoléhá na
to, že Money Maker klientům příliš neslouží, protože půlka o něm
vůbec neví. Už bylo zmíněno výše, že systém nezaznamenává ceny
kategorií a tak nejste schopni sledovat jejich vývoj. Data o kampaních
systém uchovává podle našich zkušeností cca 2 roky, standardně však
prý po dobu kampaně. Tip: Statistiky kampaní je lepší
exportovat rovnou do csv pro případ, že je MM neudrží dostatečně
dlouho.
Money Maker vs. Google Analytics
Možná si říkáte, že když měříte web pomocí Google Analytics,
žádné další statistiky nepotřebujete. Jenže Google Analytics vám
nezměří všechny prokliky a přirozeně vám neukazuje ani počet zobrazení
inzerce. Míru prokliku tak z Google Analytics nezjistíte a náklady za
proklik jen zhruba. Pokud tyto údaje budete sledovat díky MM, dokážete po
určité době nakoupené služby (zejména Tipy, Sponzorované odkazy)
maximálně zefektivnit.
Zajímejte se o efektivitu své prezentace
I když Money Maker není nic převratného, je užitečný a máte ho
v ceně. Proto si o přístup do systému požádejte a začněte sledovat,
zda jsou vaše nakoupené služby na Firmy.cz opravdu efektivní. Jakékoliv
výsledky a nová doporučení má jinak v rukou váš
obchodník/marketingový poradce Seznamu. Pokud vás zajímá, jak si doposud
vedly vaše Firmy.cz a co se dá do budoucna vylepšit, pomůže vám naše
nová služba – Optimalizace
firemní prezentace v katalogu Firmy.cz.
Dobrý den Lucie, slyšela jste někdy prosím o označení kampaní pro identifikaci v počitadlech? A je jedno jestli GA nebo NaVrcholu či pro Access log? Ze ponzorovaných odkazu je možný přímý proklik na web, zatím co z běžného výsledku hledání ve Firmách.cz je proklik z nadpisu směřován na firemní detail a tam může uživatel skončit a pak zvednout telefon a na firmu zavolat. To skutečně v Google Analytics změřit nelze, ale pokud by Firmy.cz byly otevřeny statistikám, mohly by se zachovat podobně jako například společnost CzechTrade Internet, kdy si kód GA můžete vložit do svých firemních zápisů v jejich katalogu. Pak máte kompletní přehled o návštěvnosti a nějaký Money Marker vás nemusí příliš zajímat. Navíc jste ve svém krátkém článku vůbec nezmínila problematiku statistik z fulltextu, co se vlastně do statistik načítá a co z těchto statistik je způsobeno zaplaceným zápisem a co vlastními výsledky webu. Doporučuji prostudovat. Celkově mně váš článek spíše připomíná reklamu na Firmy.cz. Dle naších statistik efektivita zápisu v tomto katalogu v minulém roce výrazně poklesla a za stejné peníze již nezískáte stejný efekt jako dříve.
Tedy, ono možná není nutné v každém článku opakovat to, co už se napsalo mnohokrát dávno ;-).
Nicméně efektivitu v katalogu (nejen) Firmy.cz ovlivňuje docela dost faktorů. Mimo jiné i aktivity konkurence, což specielně u Firmy.cz platí tuplovaně. Pokud vám efektivita klesá, může to být i tím, že vaše konkurence má zápisy lepší než dříve, možná si i „zařídila“ lepší pozice.
Romane, nevím zda ještě pracujete jako externí analytik pro H1, ale jako analytik, pokud pracujete pro více společností, musíte vidět, že za stejné peníze nezískáte většinou stejný efekt jako dříve. Pozice, konkurenci i novinky ve Firmách.cz hlídáme pečlivě, je to stále jeden z hlavních katalogů českého internetu. Ale celkový trend je zřejmý. Navíc článek je účelový ke službě na kterou odkazuje. Posouzení a úpravy zápisu ve Firmách.cz za 5–15.000Kč pro konzultanta. Budete mít možnost navrhnout klientům změny, úpravy zápisů pro vyšší efektivitu a míru prokliku, či přesun prostředků jinam (nejlépe ale opět do Seznamu, protože jinak narazíte na rekci Seznamu.cz) nabízí se Sklik – chytře získáte další klienty pro PPC oddělení. Chytře vymyšleno.
Dobrý den, Tedy, jak píšete, Firmy.cz jsou pořád dominantním hráčem. Tento článek v první řadě upozorňuje na možnosti jejich sledování, o kterých poměrně dost firem zatím neví – tím myslím systém Money Maker. Efektivitu lze zlepšovat, Firmy.cz pořád nabízí velké množství možností a kombinací. Aktuálně se začínáme věnovat více katalogu Najisto, uvidíme jak si povede proti Firmám.
Dobrý den, rád bych přidal důležitou poznámku – že o přístup do MM musí požádat někdo z firmy, konzultantské firmě musí dát zplnomocnění (alespoň to říkal mnou oslovený obch. zástupce)
dále bych se přidal na stranu Tedyho – dle našich statistik opravdu klesla výrazně meziročně návštěvnost z firmy.cz, což byl jednou dobu kvalitní zdroj – přikládám to nešťastné změně, že se proklikává na detail firmy a pro uživatele je to zbytečný krok navíc
Dobrý den,
pokud máte na reklamu na firmách např. budget 20k. je z hlediska relevance, ranků, návštěvnosti lépe investovat do 2 obecnějších kategorií s obrovskou návštěvností, kde jistě nebudu na první stránce, nebo spíše do 5–6 malých kategorií. Zápis je pro eshop s levnějším zbožím – krmivy.
Děkuji