Mohlo by se zdát, že je docela jedno, jaká e-mailová adresa se vám
dostane do databáze pro rozesílku, popř. jaký e-mail tam ručně zapíše
obchodník nebo pracovník call centra. Oproti e-mailovým adresám na
konkrétního člověka (např. vladislav@madcow.cz)
mají ovšem obecné adresy několik rizik.
Mohou zvyšovat počet stížností na spam
Obecné e-mailové adresy mohou vést k vyššímu počtu nahlášení
spamu, protože ji do databáze mohl přihlásit člověk, který v dané
firmě již nepracuje nebo si jednoduše nepamatuje, že e-mail do databáze
přihlásil. Péče o obecný e-mail totiž může v rámci firmy
“putovat”a váš e-mail přijde do schránky člověku, který
o e-mail nemá sebemenší zájem.
Prodražují rozesílku a snižují její efektivitu
Obecné adresy vám rovněž mohou prodražovat celou zásilku. Pokud
posíláte např. newsletter na konkrétní adresu, máte mnohem větší
šanci, že si ho přečte člověk, který o něj skutečně projevil zájem.
Vyšší míra obecných adres v databázi totiž může snižovat míru
otevření a prokliknutí. Platíte tak zbytečně za e-mailové
adresy, u kterých je malá pravděpodobnost interakce.
Netušíte, ke komu mluvíte
Pokročilé funkce některých systémů na rozesílku e-mailingů
umožňují připravovat obsah podle nejrůznějších kritérií. Pokud chcete
vytvořit e-mailing pouze pro marketéry, s nástroji jako Mailchimp.com nebo
Mailkit.cz to nemusí být takový problém. Máte-li ovšem jen obecný
firemní e-mail, nebudete vědět, zda ho dostává recepční,
asistentka ředitele nebo majitelka firmy.
Jak vytvořit kvalitní databázi kontaktů?
Při přípravě e-mail marketingové strategie si definujte, jaké
kontaktní informace o jednotlivých adresátech budete sbírat, a to pak
promítněte do registrace. Určete si hned na začátku, zda
potřebujete k e-mailu také jméno, příjmení, firmu nebo pozici,
protože při jakékoli změně budete muset upravovat původní databázi a
chybějící údaje doplňovat. Co se týká samotných e-mailových adres,
jejich podobu můžete ovlivnit především u sběru pomocí obchodníků,
call centra atd. Jen musíte své lidi informovat, aby při kontaktu se
zákazníkem vyžadovali jejich přesné e-mailové adresy. V případě sběru
pomocí registračních formulářů můžete zájemce při registraci
požádat, aby uváděli svůj osobní e-mail. Vladislav Bureš je naším
externím lektorem a vede školení o e-mail marketingu. Přímé komunikaci se
věnuje na blogu Jan Vzorek.