Webová analytika se neustále potýká s výzvami, jak lépe a přesněji
měřit, co se na webu děje. Lidé se chovají jinak a prostředí internetu je
stále komplikovanější. Nejen Google Analytics se snaží řešit, že:
- Roste počet zařízení pro přístup k internetu
(SmartTV, mobilní telefony, tablety, ledničky:)
- Internet nejsou jen webové stránky, ale i aplikace
(mobilní i desktopové)
- Online reklama už není zdaleka jen PPC a bannery
(existuje obrovské množství různých cest, přes které návštěvníci
přicházejí)
- Nebo že rozhodovací cyklus zákazníka je delší:

Zdroj: The New Multi-screen
World: Understanding Cross-platform Consumer Behavior
Přestože se chování návštěvníků mění,
způsob měření je už několik let de facto stejný. Pevně svázaný
s cookies v prohlížeči jednoho zařízení. Díky tomu nešlo moc sledovat,
jestli jeden návštěvník nepřichází na web z více zařízení, jaké
jsou cesty, kterými se na webu pohybuje. Nebo jestli provádí opakované
nákupy a vůbec – bylo dost obtížné spočítat jeho dlouhodobý přínos
(CLV – Customer Lifetime Value).
Universal Analytics
Google na letošním GA Summitu představil úplně nový
(nebojím se říct REVOLUČNÍ!) způsob odesílání
dat do Google Analytics nazvaný Universal Analytics. Konečně bude
možné sledovat návštěvníky namísto současného,
primitivního, sledování návštěv bez širšího kontextu. To nešlo hlavně
proto, že informace o návštěvníkovi jsou ukládány do cookies. Protože
ty jsou pevně svázány s internetovým prohlížečem. Každý prohlížeč,
přes který přistupujete na webové stránky, používá své vlastní
cookies. Pokud čtete náš blog z mobilu, tabletu a počítače, v Google
Analytics jste měřeni jako 3 unikátní návštěvníci. A není cesty, jak
tyto 3 návštěvníky spojit do jednoho. Východisko z této situace je
zřejmé – je třeba zbavit se závislosti na drogách cookies. A Google
Analytics se jí zbaví! Ve skutečnosti bude i nadále využívána při
měření webových stránek 1 cookie, ta ale obsahuje pouze unikátní ID
návštěvníka. Všechny ostatní identifikační
údaje, které byly dosud v cookies (kdy návštěvník poprvé
přišel, odkud, z jakého klíčového slova, kdy přišel naposled, atd),
se budou namísto do prohlížeče ukládat do
databáze Google Analytics. Přál bych vám slyšet to nadšení
v sále. Z redukce počtu cookies vyplývá také více než 80 %
zmenšení objemu dat, který je v cookies při každém requestu odesílán.
Vzhledem k tomu, že Google Analytics jsou nasazeny na přibližně
10 000 000 webech, také úspora přenášených dat bude v globálním
měřítku obrovská. Pokud se chcete zdokonalit v základech Google
Analytics, přijďte na školení Google
Analytics I.
Návštěvníka bude možné měřit napříc zařízeními
Jaká je výhoda v umístění „cookies“ na serverech Google namísto
v prohlížečí návštěvníka? Zejména to, že je bude možné
„sdílet“ a používat napříč různými zařízeními.
To je skvělé, ale je toho víc. ID uživatele bude
možné v Google Analytics zpětně
přepsatvlastním identifikátorem! Pokud poznáte, o jakého
návštěvníka se jedná (protože se třeba přihlásí), můžete změnit
jeho automaticky přiřazené ID vlastním, například stejným, jaké má ve
vašem interním systému. Díky tomu bude možné „zpětně“ spojit
návštěvy z více zařízení do jednoho unikátního
návštěvníka. Rozpoznání, která zařízení používá jeden člověk,
je ale stále na nás, Google Analytics to automaticky dělat nebudou.
Jakmile dokážete identifikovat, že daný návštěvník
z mobilu je Kuba P., můžete změnit jeho náhodně vygenerované ID na své
vlastní. Tato změna se projeví zpětně u všech jeho návštěv z daného
zařízení, které se kdy zaznamenaly do GA. Stejně tak ve chvíli, kdy
zjistíte, že Kuba načítá stránky ještě z jiného zařízení (třeba
tabletu), můžete změnit ID i tam. Výsledkem je, že od té chvíle
v Google Analytics poznáte, že obě zařízení patří Jakubovi. A to
i během jeho dalších návštěv z tabletu a mobilu.
POZOR na to, že se nic nemění na pravidlu,
že do Analytics není dovoleno posílat osobní identifikační
údaje. Dobrou zprávou ale je, že unikátní ID (např 123, abc567)
není takovým údajem, stejně jako jím není ani číslo transakce
používané v e-commerce. Dobře. Víme, že Kuba přichází na náš web ze
dvou zařízení. Co dál? Hlubší analýze jeho chování pomůže nový
report „Multi-device Funnel“, ve kterém bude možné
sledovat, ze kterých zařízení a v jakém pořadí na web přistupoval. Je
třeba si dát pozor na to, že změna měřícího kódu samozřejmě ovlivní
metodiku měření některých metrik (například míru okamžitého
opuštění, návštěvy, návštěvníky). Může tak dojít k tomu, že se
naruší kontinuita v čase (podobně jako při poslední změně v definici
metriky návštěvy před rokem o prázdninách). Určitou dobu ale půjde
nasadit nové měření paralelně se starým a tento dopad tak
minimalizovat.
Nemusíte měřit jenom weby
Pro odesílání identifikačních údajů na servery GA bude možné
využít API. Protože už nejsou žádné údaje
o návštěvníkovi ukládány do cookies v prohlížeči (kromě ID
uživatele, které se ale dá odesílat přímo v měřícím kódu a nemusí
se načítat z cookies), měření do Google Analytics není už nutně
svázané s webovým prohlížečem. Proto bude možné
odesílat měřící kódy z prakticky jakéhokoli
zařízení. Ať už půjde o RFID čtečky, aplikace ve Windows, nebo
vaši ledničku připojenou k internetu.
Představte si, že máte malý obchod a poskytujete
zákazníkům věrnostní program pomocí karty jako je Clubcard v Tescu.
Načtením karty při platbě je do Google Analytics možné automaticky
zaznamenat návštěvu daného návštěvníka a vyhodnotit ji jako konverzi.
Případně odeslat data o nákupu do e-commerce. A to vše v kontextu jeho
ostatních návštěv na vaší webové stránce. Data do GA bude
možné skrz nový protokol odesílat i z CRM systému. Pokud na webu
návštěvníci generují pouze poptávky, není možné jednoduše zaznamenat
případné dokončení objednávky na osobní schůzce s prodejcem
společnosti. Nyní bude možné přímo z CRM u dané poptávky odeslat do
Google Analytics informaci o dokončení. Ta je ve statistikách díky
spárování přes Customer ID vyhodnocena u daného návštěvníka jako
splněný cíl. Podobně pokud klient měří konverze skrze zavolání
na telefonní číslo, neměl by být problém naprogramovat ústřednu tak, aby
odeslala konverzi ke konkrétnímu návštěvníkovi v momentě, kdy zavolá,
případně konvertuje. Velmi šikovné využití najdou Universal
Analytics i u těch firem, které na webu umožňují stažení desktopové
aplikace, ve které dochází ke konverzi. Hezkým příkladem je software na
tvorbu fotoknih. Nejen, že z aplikace bude možné odesílat k danému
návštěvníkovi informace o objednávce, jako bonus navíc bude možné do
databáze Google Analytics nahrát identifikační údaje o objednateli knihy,
které vyplnil při jejím objednání. Nebo můžete Google Analytics
propojit třeba se čtečkou karet na dveřích do firmy. A sledovat
v realtime přehledech, kdo chodí do práce pozdě. :-)
Příkladů bychom určitě našli mnohem více. Pokud vás napadnou
další, neváhejte se podělit v komentářích. Pro odesílání dat do GA
budou k dispozici knihovny pro různé jazyky (např. pro PHP, C#, Javu),
napsat si ale můžete i vlastní. Díky těmto změnám se můžeme
posunout od měření návštěv k měření návštěvníků. Od
KOLIK ke KDO. Od měření konverzního
poměru (který se nyní počítá z počtu návštěv, nikoli
návštěvníků) na vyhodnocování konvertovaných
ZÁKAZNÍKŮ. Není to skvělé? A to vše v nástroji, který je
zdarma. V pondělí se můžete těšit na druhou část, která se bude
věnovat menším novinkám. Novinkám menším rozsahem, nikoli jejich
důležitostí.
Autorem článku je Vojtěch Mikula.
Pěkně sepsáno Vojto, díky!
Není mi jasný, jak dostanou stejné ID konkrétní osoby do všech zařízení té dané osoby? A když už, tak co když tablet půjčí manželce, dceří, mámě…?
Michale, díky!
Karle, to je právě trochu kámen úrazu. Zkusím příklad:
Přijdu z telefonu na e-shop a přihlásím se do klientské zóny. V tu chvíli web ví, že jsem Vojta a že mě mají v systému pod ID 12345. Právě tohle ID mohou poslat do Google Analytics jako unikátní ID návštěvníka. Tím pádem mě i v GA uvidí jako návštěvníka 12345.
Pokud se přihlásím z tabletu, tak udělají to samé. Díky tomu Analytics spojí mé dvě zařízení pod jediného návštěvníka 12345.
A k manželce, dceři nebo mamince – dokud nebudeme mít pod kůží RFID čipy (děsivé!), které nás budou na webu identifikovat, tak s tím těžko něco udělat.
Analytics udělaly opravdu významnou změnu! Taky lze uvažovat to, že k jednomu Google účtu se přihlašujete z různých zařízení. Pak by byla možnost na straně GA jednotlivé lidi spárovat, aniž by se museli přihlašovat jako klient. Ale samozřejmě to je omezené jen na uživatele Google účtu.
Super článek Vojto,
už se těším na pokračování i na první implementaci.
Nevíš, jestli bude možné i pokročilé měření (a identifikace uživatele) využít v případě propojených GA a ADW i v ADW?
Pěkný článek. Osobně se moc těším, až toto bude běžnou praxí a jestli všechno bude opravdu správně fungovat.
Eriku, informace, že je někdo přihlášený do některé služby Google, správce stránky nemá. Jedinou možností je, že by toto dodával Google automaticky a „z vlastní vůle“, v což nevěřím a pochybuji.
Davide, minimálně v remarketingu (na straně Analytics) to využít půjde.
Josefe, všechno určitě správně fungovat nebude. ;-) Je to pořád jen nástroj. Každopádně je to obrovský krok kupředu a taky se těším, až to v příštím roce spustí.
Velký Bratr se rozrůstá do nechutných rozměrů.
„Pokud poznáte, o jakého návštěvníka se jedná (protože se třeba přihlásí), můžete změnit jeho automaticky přiřazené ID vlastním“. Hm, nepřijde vám to jako blábol? Pokud víte… Jenže ono většinou vědět nebudete, pouze se budete moci domnívat. Nový „způsob“ měření rozhodně žádnou revolucí není…