Pokud jste v předchozích dnech neabsolvovali intenzivní digidetox,
musela vás tahle kauza trefit. Totiž: Jedno z pražských bister na své
sociální sítě vyvěsilo „pravidla pro vaše děti v našem podniku“.
A strhla se bouře. Zda „bouře ve sklenici vody“, nebo „dokonalá
bouře“, to necháme na vás.
Nemáme ani ambice se v tomhle textu vrhat do právních, morálních či
společenských rozborů. To už udělali a ještě udělají jiní (ať už
novináři, blogeři, nebo třeba influenceři). Nicméně chceme ukázat, že
se tahle kaše nemusela uvařit a jíst tak horká. A že
pečlivější/profesionálnější přístup k textařskému
řemeslu a obecně k marketingu mohl některým „reputačním“
škodám zabránit nebo předejít.

Co si tedy odnést?
Obsah a komunikaci svěřte
profíkům
Nechceme bistru křivdit, ale vzhledem k finální podobě textu – ať
už z pohledu stylistického, gramatického nebo z pohledu tonality – si
představujeme jeho vznik zhruba takhle: „Maruško, ty jsi měla ze
slohovek vždycky jedničku, viď? Mohla bys prosím něco napsat?“
Protože přesně tak se rekrutují autoři obsahu v mnoha firmách. A to
i obsahu, který má potenciál. Ať už pozitivní (může vám výrazně
pomoci třeba vzhůru ve výsledcích vyhledávání), nebo negativní (může
vám během pár hodin rozstřelit reputaci, kterou jste měsíce, možná roky
budovali).
A tenhle „materiál“ bezesporu potenciál měl.
Kdyby byl podaný přívětivější, přátelštější, možná trochu
pokornější a odlehčenější formou, mohl by bistro profilovat jako podnik,
který aktivně řeší jednu z výzev dneška a hledá cesty.
A který zároveň nenásilně upozorňuje na specifika jejich provozu
a fungování.
Jako třeba příklad níž. I v něm najdete „pravidla“, troufáme si
říci, že poměrně striktní, nicméně podaná způsobem, který neuráží,
ale vlastně spíš radí, doporučuje a směřuje k tomu, jak by měl vypadat
ideální stav. A nejde jen o vyznačenou „dětskou“ zmínku, ale třeba
i doporučení skrze oděv nebo zakašlání. Vnímáte rozdíl?

Zdroj: e-mail po zakoupení elektronické vstupenky na
Klavírní festival Rudolfa Firkušného
Suma summárum #1: Investujte do kvalitního obsahu,
respektive do profesionálních tvůrců – tahle investice se vám vrátí.
Třeba už jen tím, že ušetříte čas, který můžete věnovat tomu,
v čem jste skvělí zase vy. Materiály/příspěvky na sítě, které jsou
potenciálně výbušné, konzultujte s více lidmi.
Komunikujte pozitivně
S předchozí ukázkou souvisí i další copywriterské doporučení.
Z dlouhodobého pohledu funguje výrazně lépe pozitivní přístup a
pozitivní komunikace. Nezakazovat, neomezovat, ale komunikaci stavět
naopak pozitivně.
Ostatně, detailněji si o tom můžete počíst (včetně konkrétních
výzkumů a experimentů) v knížkách od Daniela Kahnemana
(Myšlení, rychlé a pomalé), Dana Arielyho nebo
Dereka Thompsona (Hitmakeři). Mrkněte i na princip
averze ke ztrátě, který s pozitivním/negativním vyzněním
pracuje také a v copywritingu se dá využít (i zneužít).
V praxi se pak s pozitivním přístupem můžete setkat třeba u vchodu
do prodejen Makro. Do nich totiž nezakazují vstup dětem do 140 centimetrů,
ale naopak ho povolují dítkům nad 140 centimetrů.
Tady jen drobné upozornění, ke kterému jsme se dopracovali při jedné
z debat na školení, kterého se účastnili IT analytici a právníci. Ti se
shodli na tom, že co není zákonem zakázáno, je povoleno. A v případě
jakéhokoli trablu byli připravení tuhle ceduličku Makru otlouci o hlavu.
Nicméně tohle má Makro ošetřené v Obchodních podmínkách, jak jsme
následně zjistili.

Tahle „pozitivní“ rovina se dá posunout ještě o chlup dál,
směrem k vtipné, legrační komunikaci. Upřímně, tady už
ale vjíždíte na tenký led, který se pod vámi může
propadnout – volbou jediného špatného slova nebo tím, že
zkrátka špatně znáte svoji cílovku.
Většina copy týmu #domavh1 má podobný styl odlehčených cedulí a
ceduliček ráda, neuráží nás a naopak oceňujeme nápad a schopnost zkratky
u autorů. Nemá to tak ale každý, takže s podobnou komunikací
opatrně.

Suma summárum #2: Upřednostňujte pozitivní komunikaci.
Z pohledu dlouhodobého vztahu k brandu se vám vyplatí víc. Nestrašte,
nezakazujte, ale hledejte cesty, jak sdělení podat pozitivně.
Typickým příkladem je „sleva za platbu
v hotovosti“, která to je stejné jako „příplatek za
platbu kartou“. V obou případech byste řekli to stejné, reakce
by se ale dramaticky lišily.
Jste konkurence? Pak se svezte na vlně,
která přišla
Můžeme mluvit o real time marketingu, případně
o takzvaném newsjackingu. Zkrátka o schopnosti naskočit na
aktuální vlnu a „vytřískat“ z konkrétní kauzy, události, obecně
známého příběhu co nejvíc. S real time marketingem umí perfektně
pracovat třeba IKEA (která dokáže rychle a vtipně reagovat na skartovaný
obraz od Banksyho i konec
Angely Merkelové ve funkci).
V tomhle případě se na vlně svezla třeba Kantýna ze sítě podniků
Ambiente, která na původní sedmero pravidel reagovala svými 6 pravidly pro
vstup. Vizuálem, tonalitou, celkovým uchopením pak naprosto jasně
odkazovala na původní příspěvek – byť by podle nás méně
lpění, více vlastní invence a více pozitivity bylo spíš ku
prospěchu.
Na sociálních sítích ale za tenhle počin posbírala spoustu pozornosti
(virálek!), převážně pochvalné ohlasy a zároveň jasně komunikovala, jak
to má s přístupem k dětem. Tohle je win-win-win.

Suma summárum #3: Reagujte na aktuální trendy a využijte
je k vlastní propagaci. Ideálně samozřejmě za předpokladu, že dodržíte
pravidla uvedená výš.
Bonusová rada na závěr:
Když už sítě jednou máte, tak se jim věnujte. V časech dobrých, ale
především v časech zlých. Mnoho firem si založí profily a pak se diví,
že jim tam chodí lidi (a nedejbože jsou to rozhořčení rodiče).
Marthy's Kitchen podle nás udělal tu chybu, že komentáře na IG po
několika desítkách minut a desítkách komentářů zcela vypnul.
Lavina rozhořčených rodičů se tak přelila na Google recenze, kde začala
nemilosrdně udělovat jednu hvězdičku, a výrazně tím snižovat
hodnocení podniku směrem k průměru.
Troufáme si říci, že následky bouře na vlastních profilech jsou
obvykle menší, než je opětovné budování pozitivní reputace
prostřednictvím nezávislých Google recenzí.
Na Facebooku pak podnik zvolil taktiku: „Nejsme tu kvůli sítím, ale
kvůli vaření.“ A na negativní komentáře povětšinou nereagoval.
Nicméně slovy klasika: Když už člověk na těch sítích jednou je,
tak má koukat, aby byl. A netvářit se po stovkách přidaných
fotek, komentářů a reakcí, že sítě jsou vlastně něco, co
nestíhá řešit.
