Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

DESATERO PRO SOCIÁLNÍ SÍTĚ aneb Jak začít komunikaci vaší značky

Ať už o komunikaci vaší značky na sociálních sítích uvažujete delší dobu, nebo vás k tomu popostrčily poslední týdny a měsíce, svou přítomnost na sítích nejprve pořádně zvažte. Kapacita, obsah, prostředky na reklamu – to je, oč tu běží. V orientaci vám pomůže následující DESATERO – o tom, jestli a jak začít komunikaci vaší značky na sociálních sítích.

① Zjistěte si, na které sociální síti je vaše cílovka

LinkedIn, Facebook, Instagram? Zásadní je, zda je na sítích vaše cílová skupina. Ať už jsou to zákazníci, klienti nebo odběratelé. LinkedIn je spíše pro B2B segment, Instagram je o sluníčkových fotkách a na Facebooku najdete přes 70 % české internetové populace (a určitě je tam i vaše máma!). Ujistěte se, že na sítích skutečně dokážete oslovit demografickou skupinu, kterou potřebujete.

Sítě můžeme rozdělit i podle věku uživatelů. Když pomineme TikTok, kde najdete děti z prvního stupně ZŠ (a nedoporučujeme vám na této platformě vůbec být), u těch hlavních a relevantních sociálních sítí je nejmladší cílová skupina na Instagramu (průměrně cca 25 let). Nejstarší komunitou s průměrným věkem přes 35 let je potom už zmiňovaný LinkedIn.

Na závěr pro vás máme nápovědu: Infografiku, která obsahuje i demografii českých a slovenských uživatelů na největších sociálních sítích.

② Mějte nastavené měřitelné cíle komunikace 

Na začátku je stěžejní nastavit si měřitelná kritéria úspěchu. Jen tak nahodile nahrávat fotky s koťátky přece nechcete. Stanovte si cíle, kterých chcete pomocí sítí dosáhnout. Je to počet odběratelů vašeho kanálu na konci konkrétního období? Nebo zásah, či konverze na webu? Pro konkrétní cíl se rozhodněte, pak jej sledujte a vyhodnocujte tak, abyste byli schopni za určité období, ať už je to měsíc nebo půlrok, zpětně vyhodnotit smysluplnost a efektivitu vaší práce.

Z metrik zaměřených na výkon jsou zásadní konverze. Ať už konverzí myslíte „pouze“ proklik uživatele na váš web, zanechání jeho „leadu“, nebo nákup vašeho produktu nebo služby. Pro doměření těchto konverzí se neobejdete minimálně bez Google Analytics, v pokročilejší fázi v případě Facebooku také třeba s pixely nebo atribuční platformou.

③ Komunikujte pravidelně a s rozmyslem

Uživatelé na sítích mají rádi pravidelnou komunikaci. A algoritmy těchto sítí to přímo milují! Než se pro aktivitu na sítích rozhodnete, rozmyslete si, zda máte vůbec lidem v pravidelných intervalech co říct. Pamatujte, že optimální počet publikovaných příspěvků v závislosti na druhu sítě je 8 až 12 příspěvků měsíčně.

Využívejte publikačních plánů a komunikaci obsahu si rozprostřete v čase a důkladně naplánujte. Jednak dle vašich potřeb, jednak třeba dle toho, kdy jsou vůbec vaši fanoušci a odběratelé online. Publikační plány připravujte ideálně na měsíční bázi a mějte přehled o tom, co a kdy budete s vaší komunitou sdílet.

④ Rezervujte si na správu kanálu dostatečné kapacity 

Focení, textace, příprava příspěvku… a komunikace s fanoušky. Ač se to nemusí zdát, věřte jedné věci – správa stránky na sociální síti zabere mnoho času. Na začátku to můžou být desítky minut denně, ale když se vám komunita rozjede, počítejte klidně s hodinami.

⑤ Bez peněz na sítě nelez

Doby, kde jste byli na sítích schopni fungovat bez reklamy, a ještě přes noc na stránce vybudovat komunitu čítající několik tisíc lidí, jsou bohužel nenávratně pryč. Organický dosah na sítích klesá a bez finančních prostředků na propagaci vaší stránky nemá smysl komunikaci zahajovat. Doporučený budget samozřejmě záleží na velikosti vaší cílovky, segmentu vaší komunikace a taky cílech. Nicméně nižší jednotky tisíc korun měsíčně jako výdaj na reklamu jsou nezbytné minimum.

Na oplátku vám sítě nabízí poměrně vysoký zásah, variabilní možnosti formátů a cílů kampaní a také dokonale detailní cílení na uživatele. V Česku dokážete na sociálních sítích zasáhnout přes 70 % internetové populace.

Sítě také nabízí řadu brandových i pokročilých konverzních formátů, pomocí kterých můžete získat na uživatele kontakty, odkazovat je na web, podněcovat je ke stažení aplikace nebo je prostě jen nechat interagovat s vaším obsahem a kanálem.

⑥ Vylaďte si profil k dokonalosti

Nepodceňte prezentaci v rámci komunikačního kanálu a snažte se dát návštěvníkovi vašeho profilu co nejvíce jasných informací. Nezapomeňte taky na vizuální část prezentace – na logo nebo úvodní fotku ve správném rozměru. Prostě vyplňte o sobě vše, co je možné. Adresu, vaše představení nebo otevírací dobu. Nastavte taky automatické odpovědi na zprávy, pokud máte zrovna zavřeno.

⑦ Reklamy nastavujte efektivně. Oslovte svou cílovou skupinu

Sociální sítě v rámci reklamních kampaní skýtají možnost opravdu detailního cílení na uživatele. Na Facebooku nebo Instagramu můžete cílit dle oblasti, věku, nebo chování uživatelů. Na Twitteru podle uživatelských zájmů a třeba na LinkedInu podle pracovní pozice, odvětví nebo seniority pracovníka.

Pokročilou činností je potom práce s vlastním nebo nasbíraným publikem. V prvním případě se jedná například o vaši CRM nebo jinou klientskou databázi, kterou spárujete s údaji ať už Facebooku, nebo LinkedInu. V druhém případě si tvoříte vlastní afinitnější publika na bázi uživatelů, kteří navštívili váš web nebo třeba provedli interakci s vaším obsahem.

⑧ Zvládnutý community management je v roce 2020 samozřejmostí

Při komunikaci s fanoušky se pozitivní vnímání značky buduje pracně a dlouho, svou pověst si ale nešťastnou nebo nezvládnutou odpovědí můžete zničit okamžitě. Uživatelé sociálních sítí vyžadují „okamžitou“ reakci. Čím dřív, tím líp. Standardem je odpověď na otázku do dvou hodin od jejího položení.

Buďte také připraveni na případnou krizovou komunikaci – ať už kapacitami, nebo připraveným scénářem a třeba přehledem často se opakujících dotazů. Zkuste dlouhodobě sledovat, jak se o vaší značce na internetu mluví. A toto sledujte o to víc, pokud tušíte, že se v nedávné době ne všechno povedlo.

Čím víc dotazů vašich fanoušků zodpovíte, tím větší a přesnější bude databáze nejčastějších dotazů a pracovat s nimi se vám potom bude lépe. A trošku vám pomůžeme: Přečtěte si článek o tom, jak se na sociálních sítích vypořádat s krizovou komunikací.

⑨ Vyhodnocujte. Cíle i komunikaci

Jak jsme si už řekli, vaše komunikace na sítích by měla být spojena s předem definovanými a měřitelnými kritérii. Jen tak po čase poznáte, zda má vaše komunikace smysl a dokáže vám přinést to, co od ní očekáváte a potřebujete. Stanovená kritéria si průběžně vyhodnocujte a na základě toho optimalizujte a upravujte svou další komunikaci.

Zaměřte se také na analytiku vaší komunikace. Z hlediska chování vašich fanoušků i úspěšnosti obsahu. Sociální sítě jsou dnes převážně o zásahu. Zapomeňte tedy na honbu za fanoušky nebo vynucované interakce. Nejdůležitější je, jak a jestli jste na sítích s vaším obsahem vidět.

⑩ Sledujte nejnovější trendy

Nové formáty, pravidla nebo reklamní možnosti. Sociální sítě se dynamicky vyvíjí a novinka střídá novinku. Co nás čeká v roce 2020? Brandy a firmy budou v rámci své komunikace čelit dalšímu poklesu organického dosahu příspěvků. Sociální sítě v Česku taky zažijí v roce 2020 faktickou stagnaci růstu uživatelů a největší potenciál rozvoje lze očekávat u LinkedInu, na který se začnou soustředit firmy se svou brandovou komunikaci.

Přečtěte si více o rámcových trendech na sociálních sítích pro rok 2020.

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.