Ať už o komunikaci vaší značky na sociálních sítích uvažujete
delší dobu, nebo vás k tomu popostrčily poslední týdny a měsíce, svou
přítomnost na sítích nejprve pořádně zvažte. Kapacita, obsah,
prostředky na reklamu – to je, oč tu běží. V orientaci vám pomůže
následující DESATERO – o tom, jestli a jak začít komunikaci vaší
značky na sociálních sítích.
① Zjistěte si, na které sociální síti je vaše cílovka
LinkedIn, Facebook, Instagram? Zásadní je, zda je na sítích vaše
cílová skupina. Ať už jsou to zákazníci, klienti nebo odběratelé.
LinkedIn je spíše pro B2B segment, Instagram je
o sluníčkových fotkách a na Facebooku najdete přes 70 % české
internetové populace (a určitě je tam i vaše máma!). Ujistěte
se, že na sítích skutečně dokážete oslovit demografickou skupinu, kterou
potřebujete.
Sítě můžeme rozdělit i podle věku uživatelů. Když pomineme TikTok,
kde najdete děti z prvního stupně ZŠ (a nedoporučujeme vám na této
platformě vůbec být), u těch hlavních a relevantních sociálních sítí
je nejmladší cílová skupina na Instagramu (průměrně cca
25 let). Nejstarší komunitou s průměrným věkem přes 35 let je potom
už zmiňovaný LinkedIn.
Na závěr pro vás máme nápovědu: Infografiku, která obsahuje i demografii českých a
slovenských uživatelů na největších sociálních sítích.
TIP: Chcete vědět víc o tom, jak spravovat kampaně na Facebooku,
strategicky řídit firemní profil na Instagramu nebo jak tvořit obsah na
Linkedinu? Vyberte si z našich školení
sociálních sítí. |
② Mějte nastavené měřitelné cíle komunikace
Na začátku je stěžejní nastavit si měřitelná kritéria
úspěchu. Jen tak nahodile nahrávat fotky s koťátky přece
nechcete. Stanovte si cíle, kterých chcete pomocí sítí dosáhnout. Je to
počet odběratelů vašeho kanálu na konci konkrétního období? Nebo zásah,
či konverze na webu? Pro konkrétní cíl se rozhodněte, pak jej sledujte a
vyhodnocujte tak, abyste byli schopni za určité období, ať už je to měsíc
nebo půlrok, zpětně vyhodnotit smysluplnost a efektivitu vaší práce.
Z metrik zaměřených na výkon jsou zásadní konverze.
Ať už konverzí myslíte „pouze“ proklik uživatele na váš web,
zanechání jeho „leadu“, nebo nákup vašeho produktu nebo služby. Pro
doměření těchto konverzí se neobejdete minimálně bez Google
Analytics, v pokročilejší fázi v případě Facebooku také
třeba s pixely nebo atribuční platformou.
③ Komunikujte pravidelně a s rozmyslem
Uživatelé na sítích mají rádi pravidelnou komunikaci.
A algoritmy těchto sítí to přímo milují! Než se pro aktivitu na sítích
rozhodnete, rozmyslete si, zda máte vůbec lidem v pravidelných intervalech
co říct. Pamatujte, že optimální počet publikovaných příspěvků
v závislosti na druhu sítě je 8 až 12 příspěvků
měsíčně.
Využívejte publikačních plánů a komunikaci obsahu si
rozprostřete v čase a důkladně naplánujte. Jednak dle vašich potřeb,
jednak třeba dle toho, kdy jsou vůbec vaši fanoušci a odběratelé online.
Publikační plány připravujte ideálně na měsíční bázi
a mějte přehled o tom, co a kdy budete s vaší komunitou sdílet.
④ Rezervujte si na správu kanálu dostatečné kapacity
Focení, textace, příprava příspěvku… a komunikace s fanoušky. Ač
se to nemusí zdát, věřte jedné věci – správa stránky na
sociální síti zabere mnoho času. Na začátku to můžou být
desítky minut denně, ale když se vám komunita rozjede, počítejte klidně
s hodinami.
⑤ Bez peněz na sítě nelez
Doby, kde jste byli na sítích schopni fungovat bez reklamy, a ještě přes
noc na stránce vybudovat komunitu čítající několik tisíc lidí, jsou
bohužel nenávratně pryč. Organický dosah na sítích
klesá a bez finančních prostředků na propagaci vaší stránky
nemá smysl komunikaci zahajovat. Doporučený budget samozřejmě záleží na
velikosti vaší cílovky, segmentu vaší komunikace a taky cílech. Nicméně
nižší jednotky tisíc korun měsíčně jako výdaj na reklamu jsou
nezbytné minimum.
Na oplátku vám sítě nabízí poměrně vysoký zásah, variabilní
možnosti formátů a cílů kampaní a také dokonale detailní cílení na
uživatele. V Česku dokážete na sociálních sítích zasáhnout přes 70 %
internetové populace.
Sítě také nabízí řadu brandových i pokročilých konverzních
formátů, pomocí kterých můžete získat na uživatele kontakty,
odkazovat je na web, podněcovat je ke stažení aplikace nebo je prostě jen
nechat interagovat s vaším obsahem a kanálem.
⑥ Vylaďte si profil k dokonalosti
Nepodceňte prezentaci v rámci komunikačního kanálu a snažte se dát
návštěvníkovi vašeho profilu co nejvíce jasných
informací. Nezapomeňte taky na vizuální část
prezentace – na logo nebo úvodní fotku ve správném rozměru.
Prostě vyplňte o sobě vše, co je možné. Adresu, vaše představení nebo
otevírací dobu. Nastavte taky automatické odpovědi na
zprávy, pokud máte zrovna zavřeno.
⑦ Reklamy nastavujte efektivně. Oslovte svou cílovou skupinu
Sociální sítě v rámci reklamních kampaní skýtají možnost
opravdu detailního cílení na uživatele. Na Facebooku nebo Instagramu
můžete cílit dle oblasti, věku, nebo chování uživatelů.
Na Twitteru podle uživatelských zájmů a třeba na LinkedInu podle pracovní
pozice, odvětví nebo seniority pracovníka.
Pokročilou činností je potom práce s vlastním nebo nasbíraným
publikem. V prvním případě se jedná například o vaši CRM nebo
jinou klientskou databázi, kterou spárujete s údaji ať už Facebooku, nebo
LinkedInu. V druhém případě si tvoříte vlastní afinitnější publika na
bázi uživatelů, kteří navštívili váš web nebo třeba provedli interakci
s vaším obsahem.
⑧ Zvládnutý community management je v roce 2020 samozřejmostí
Při komunikaci s fanoušky se pozitivní vnímání značky buduje pracně
a dlouho, svou pověst si ale nešťastnou nebo nezvládnutou odpovědí
můžete zničit okamžitě. Uživatelé sociálních sítí vyžadují
„okamžitou“ reakci. Čím dřív, tím líp. Standardem je
odpověď na otázku do dvou hodin od jejího položení.
Buďte také připraveni na případnou krizovou komunikaci – ať už
kapacitami, nebo připraveným scénářem a třeba přehledem často se
opakujících dotazů. Zkuste dlouhodobě sledovat, jak se o vaší
značce na internetu mluví. A toto sledujte o to víc, pokud
tušíte, že se v nedávné době ne všechno povedlo.
Čím víc dotazů vašich fanoušků zodpovíte, tím větší a
přesnější bude databáze nejčastějších dotazů a pracovat s nimi se
vám potom bude lépe. A trošku vám pomůžeme: Přečtěte si článek o tom, jak se na sociálních sítích vypořádat
s krizovou komunikací.
⑨ Vyhodnocujte. Cíle i komunikaci
Jak jsme si už řekli, vaše komunikace na sítích by měla být
spojena s předem definovanými a měřitelnými kritérii.
Jen tak po čase poznáte, zda má vaše komunikace smysl a dokáže vám
přinést to, co od ní očekáváte a potřebujete. Stanovená kritéria si
průběžně vyhodnocujte a na základě toho optimalizujte a
upravujte svou další komunikaci.
Zaměřte se také na analytiku vaší komunikace.
Z hlediska chování vašich fanoušků i úspěšnosti obsahu.
Sociální sítě jsou dnes převážně o zásahu. Zapomeňte
tedy na honbu za fanoušky nebo vynucované interakce. Nejdůležitější je,
jak a jestli jste na sítích s vaším obsahem vidět.
⑩ Sledujte nejnovější trendy
Nové formáty, pravidla nebo reklamní možnosti. Sociální sítě
se dynamicky vyvíjí a novinka střídá novinku. Co nás čeká
v roce 2020? Brandy a firmy budou v rámci své komunikace čelit
dalšímu poklesu organického dosahu příspěvků. Sociální
sítě v Česku taky zažijí v roce 2020 faktickou stagnaci růstu
uživatelů a největší potenciál rozvoje lze očekávat
u LinkedInu, na který se začnou soustředit firmy se svou brandovou
komunikaci.
Přečtěte si více o rámcových trendech na sociálních sítích pro rok
2020.