Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Dalších 8 novinek v Google Analytics

Po obsáhlém (a trochu strašidelném) úvodním článku o Universal Analytics následuje druhá část, která stručněji popisuje další oznámené novinky a aktualizace v Google Analytics.

Multikanálová atribuce

Předtím, než zákazník nakoupí, se může setkat s různými marketingovými aktivitami vaší firmy. Zahlédne banner, proklikne kampaň, osloví ho rozesílka mailingu a nakonec přijde z vyhledávání na Seznamu. A každý tento dotek s vaším webem ovlivní jeho konečné rozhodnutí.

Právě multikanálová atribuce pomáhá přiřadit zásluhy jednotlivým zdrojům, které se zasloužily o konečný prodej.  Také tento report se na letošním summitu dočkal velmi zajímavých změn.  Co nového přinesou následující měsíce?

Multichannel Funnels v Google Analytics

Přibudou nové atribuční modely – kromě lineárního rozdělení, které je k dispozici už nyní, budou k dispozici modely první interakce, poslední interakce, model v závislosti na pozici (více kreditu pro první a poslední, méně pro návštěvy uprostřed cyklu) a model rozkládající zásluhy v čase (nejméně zásluh dávno, nejvíce pro poslední návštěvu).

Připravené modely jsou fajn, ale co kdybychom chtěli vytvořit vlastní model? Například použít lineární model, ale v něm ohodnotit návštěvy přicházející přes brandové fráze poloviční hodnotou než ty ostatní? Případně návštěvám, které skončily okamžitým opuštěním stránky, přiřadit nulovou hodnotu? I toto bude v novém nástroji možné.

Pokud vás téma vlastních atribučních modelů zajímá více, mrkněte na Make your marketing accountable with Attribution Modeling (PDF).

Další skvělou novinkou je, že při atribuci kampaní, které přivedly návštěvníka v minulosti, ale během kterých nekonvertoval, se dosud Google Analytics automaticky dívaly pouze 30 dní zpět. To se změní a nyní bude možné volit pohled 0 až 90 dní zpět od sledované konverze. Současných 30 dní většinou nestačilo, protože např. bannerová kampaň, jejíž přínos chceme vyhodnotit, běžela 2–3 měsíce.

Podtrženo a sečteno – zpětný pohled 90 dní je stále omezující, ale pro většinu klientů pro získání představy o tom, jak se kampaně podílí na výsledku, stačí. Neomezující by byl jedině neomezený a toho se pravděpodobně v GA nedočkáme.

Poslední novinkou bude možnost sdílet ostatním uživatelům skupiny kanálů, které jste si sami nadefinovali v Google Analytics.

Kde se můžete dočíst více?

K obratu si přidáte i náklady

Ještě do konce roku by měla být spuštěna funkce pro import údajů o nákladech k JAKÝMKOLI zdrojům návštěvnosti. Dosud bylo možné importovat ceny prokliků, ale pouze z Adwords (při propojení účtu GA a Adwords).
Jelikož je spuštění této funkce již na spadnutí, doporučuji se na ni připravit předem. Google již publikoval oficiální článek k nové funkci a podrobnou metodiku popisující způsob importu dat. Hezky česky popisuje způsob importu Honza Zdarsa v článku Naimportujte si vlastní data s náklady kampaní do Google Analytics.

Remarketing v Google Analytics

Již nyní je možné v Google Analytics definovat remarketingové listy používané v Adwords kampaních. Na Summitu byly zmíněné tyto změny:
  • Pravidla pro remarketing bude možné definovat i na úrovni návštěvníka (například pokud přišel přes kampaň XYZ a při další návštěvě nenakoupil, zařaď ho do remarketingového listu).
  • Některé remarketingové seznamy budou dostupné v téměř reálném čase 10 – 15 sekund od splnění podmínky.
  • Do inzerátů bude možné importovat data z Google Analytics – například hledanou frázi, přes kterou návštěvník na web přišel. Poměrně zajímavé je využití třeba v případě, kdy návštěvník na web přichází přes frázi „levné lyže“. Tato fráze bude moct být pro tohoto návštěvníka použita v remarketingové kampani. A to by v tom byl čert, aby příště nenakoupil.

UTM parametry můžete spravovat přímo v rozhraní Google Analytics

Další, již nějakou dobu testovanou funkcí, je Google Analytics Campaign Manager. Díky ní můžete přímo v rozhraní GA spravovat a mít přehled o používaných UTM parametrech. Nebudete tak muset vytvářet odkaz ve dlouhém a na chyby náchylném formátu

a vkládat ho v tomto případě do newsletteru. Namísto toho bude stačit jediný UTM parametr utm_id, který se vygeneruje (nebo si ho sami zvolíte) v rozhraní GA:

Další výhodou používání utm_id může být, že návštěvníci nebo konkurence neuvidí hodnoty parametrů, které používáte.

Rozhraní Campaign Management v GA:

Campaign Manager již můžete využívat, najdete ho v nastavení svého účtu. Zahoďte excel, který jste používali doteď na správu parametrů a směle do toho.

Vlastní dimenze umožní snazší import dat do GA

Kromě vlastních proměnných, představených v roce 2009, bude brzy v Google Analytics možné používat také vlastní dimenze (standardní Google Analytics umožní použití 20 dimenzí, Premium 200).

Hlavní rozdíl mezi vlastními proměnnými a vlastními dimenzemi je ten, že vlastní proměnné jsou kompletně definovány v prohlížeči a odesílány s načtením měřícího kódu. Kdežto vlastní dimenze jsou definovány na serveru (v rozhraní GA nastavíte název a platnost) a ze stránky odesíláte pouze index (do jaké dimenze se má uložit) a hodnotu (co se do ní má uložit).

Tím pádem je použití vlastních dimenzí mnohem snazší pro správu i vyhodnocování – v administračním rozhraní jsou vidět všechny dimenze, je možné zjistit, do jakého indexu jsou měřeny a jakou mají platnost.

Například si můžete v GA nadefinovat vlastní dimenze POHLAVÍ, VĚK, VZDĚLÁNÍ a ZÁKAZNÍK OD. A do těchto „šuplíků“ poté jednotlivým návštěvníkům nahrávat informace třeba ze svého CRM.

Tyto dimenze bude možné použít jako jakékoli jiné dimenze a metriky při tvorbě vlastních přehledů a pokročilých segmentů. Na rozdíl od vlastních proměnných je možné podle vlastních dimenzí také filtrovat.

Takto by mohl vypadat report s vlastními dimenzemi pro návštěvníky muže dle dosaženého vzdělání:

Pohlaví

Vzdělání

Návštěvníků

Návštěv

Obrat

Muž

5

10

8 500

Muž

150

567

956 352

Muž

78

350

132 500

Další zdroje:

Závěrem

Google Analytics se dostávají zase o kus dál. Díky možnosti nahrávání vlastních dat a odpoutání se od cookies se z nich může pro určité uživatele stát místo, kde budou moci komplexně vyhodnocovat úspěšnost svého podnikání. Možností definovat remarketing na základě dat z Google Analytics se zase otevírá prostor pro lepší a jednodušší cílení v AdWords. Tvorba UTM parametrů v Analytics usnadní práci nejen větším týmům.

Na druhou stranu je jasné, že každé řešení bude narážet na technické limity. Někdy nebude možné návštěvníky identifikovat, některá zařízení mohou být sdílena napříč více lidmi, ne vždy budou dostupná všechna data, která bychom chtěli využít.

My v Hájedničce se na všechny představené novinky těšíme. Těšíte se s námi?

  • ThinkPro
    12. 11. 2012 / 19:45

    Tesit sa tesim, akurat mam v tom trochu chaos :) snad to bude ako tak easy to use

  • Lukáš Pítra
    13. 11. 2012 / 17:04

    Možná jsem to v článcích přehlédnul, ale mluví někde Google o konkrétních datech, kdy která část nových metod a funkcí bude „live“? :-)

  • Vojtěch Mikula
    14. 11. 2012 / 08:08

    Lukáši, Google nemluví o termínech spuštění a my bychom neměli ani naznačovat. ;-)

    Funkce pro import nákladových položek se očekává ještě v tomto čtvrtletí (aktuálně ji vidím už v jednom svém účtu).

    Remarketing mají už všechny účty.

    Pro zpřístupnění vlastních atribučních modelů se můžeš přihlásit vyplněním formuláře na adrese https://goo.gl/uHckk.

    A nakonec nový měřící kód a zpětné přepisování ID uživatelů – to je zatím v testování, spuštění se předpokládá v druhé polovině příštího roku a podobné by to mohlo být u vlastních dimenzí..

  • David Lörincz
    16. 11. 2012 / 10:08

    Zdravím, asi jsem slepý, ale numůžu najít Campaign Manager. Mohli by jste prosím upřesnit, kde ho můžu najít ?

  • Vojtěch Mikula
    19. 11. 2012 / 09:04

    Davide, moje chyba. Zatím neběží veřejně. V článku opravím, díky za upozornění.

Autor na Google+: Vojtěch Mikula
RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.