Jistě tušíte, že pro titulky stránek existuje omezení počtu
znaků, že do titulku patří nějaké to klíčové slovo, že je to celé
nesmírně důležité pro SEO a tak dál a tak dál. Tak se pojďte ujistit,
že na žádné pravidlo nezapomenete. Nebo je možná ani neznáte
všechna?
Pojďme si říct, jak krok za krokem otextovat ten sice krátký, ale o to
důležitější název, který by měla mít každá stránka. Jde nám
o text, který se schovává mezi značkami <title> a </title>.
1. Prostuduji si web a klíčovku.
Titulek je jeden z nejdůležitějších textů na stránce z pohledu SEO.
Proto se do něj pouštím, až když pochopím, o co jde klientovi, znám
strukturu, obsah a cíle webu a jeho produkty sypu z rukávu. Spolu s tím si
prosvištím i analýzu klíčových slov. Díky ní pochopím, co lidé na
internetu hledají a jak o klientově byznyse a produktech mluví.
2. Zapomenu na pojem klíčová slova a hledám vhodný dotaz
z vyhledávání.
Matt Cutts říká,
že při psaní popisku musím předvídat, co zadá uživatel do vyhledávače,
co tím myslí i jaká odpověď by ho uspokojila. (Copywriter je tak něco
jako věštec a psycholog v jedné osobě.) Musím tedy najít vhodný dotaz
z vyhledávání, pro který je moje stránka ideální odpovědí.
Příklad: Z analýzy klíčových slov zjistím, že
mnohonásobně více lidí hledá frázi „nabídka práce v Plzni“ než
„nabídka práce v Plzeňském kraji“. S touto informací mohu pracovat
při textování titulku stránky s inzercí pracovních nabídek pro oblast
Plzeňska a okolí.
3. Zasadím frázi do atraktivního titulku.
Vybranou frázi, pro kterou optimalizuji svou webovou stránku, obalím
dalším textem a vyrobím unikátní popisek. Ano, skutečně, chce to něco
navíc, než jen klíčové slovo. Titulek musí dokonale popisovat
obsah stránky, ideálně ji i představovat v kontextu celého webu
a v souvislosti s dotazem. Nepíšu robotické texty, ale lidštinou
uživateli sděluji, co na stránce najde.
Příklad: Už jsem se rozhodla uplatnit hledanější frázi
„nabídka práce v Plzni“. Ale pozor, tato fráze by přesně nepopisovala
stránku s nabídkou volných pozic pro celý kraj. Jak si s tím poradím?
Město Plzeň rozšířím o výčet dalších hledaných míst v kraji, jako
např. „nabídka práce v Plzni, Klatovech, Rokycanech“.
4. Doplním značku nebo název webu.
Stránka výsledků vyhledávání (SERP) je skvělý prostor pro PR.
I kdyby se náhodou uživatel rozhodl kliknout na jinou než mou stránku,
alespoň se mu vloudím do podvědomí upozorněním na svou firmu v názvu
stránky. Uvedení značky současně zasazuje každou stránku do kontextu
celého webu a dává jí v očích některých uživatelů i punc
důvěryhodnosti. Zejména pokud se jedná o název známý, nebo takový, se
kterým se pojí pozitivní konotace.
5. Ujistím se, že se obsah stránky shoduje s tím, na co láká
titulek.
Doteď jsem se snažila vytvořit dokonalý popis stránky. Kontrola druhým
směrem není na škodu. Představím si ještě jednou dotazy zadávané do
vyhledávače a přemýšlím nad tím, co uživatel skutečně hledá. Pak čtu
právě napsaný název stránky a porovnávám ho s obsahem na stránce.
Dostane uživatel skutečně to, co původně chtěl a na co láká
titulek?
6. Zkontroluji délku titulku.
Na délce záleží. A vyhledávačům jakbysmet. Proto si zkontroluji,
jestli se titulek
zobrazí v SERPu celý. Pokud ne, zkracuji, přepisuji a zase se vracím ke
3., 4. a 5. bodu. A tak pořád dokola. Pokud se chci řídit statistikou,
napíšu titulek dlouhý 55 znaků. Ten se s 95% pravděpodobností zobrazí
v SERPu nezkrácený.
7. Pouštím se do dalších titulků.
Názvy stránek webu textuji ideálně naráz, anebo jsem alespoň
v kontaktu s ostatními již existujícími titulky. Přehled o všech
těchto drobných textech si nejlépe udržím v tabulce. Díky ní jsem
schopná zachovat jednotný jazykový styl, strukturu i úpravu.
Odškrtli jste si všechny body v seznamu? Tak to znamená, že jste právě
dopsali vymazlený title, který je maximálně přínosný pro
uživatele přicházejícího na web z neplaceného vyhledávání.
Zadruhé pomůžete i vyhledávačům porozumět tomu, o čem
je váš web a proč ho mají nabízet jako relevantní odpověď na dotazy
uživatelů. A zatřetí touto cestou získáváte kontrolu
nad tím, jak vypadá titulek vaší stránky v SERPu.
Ptáte se: „K čemu to všechno, když pak přijde vyhledávač a stejně
můj vymazlený titulek ve výsledcích vyhledávání změní?“ Ale pozor,
víte, že Google mění zejména titulky stránek, které:
- Jsou příliš dlouhé. Nejčastěji dojde ke změně
titulku, který je delší než 60 znaků. A výsledek upravený Googlem je
pak nejčastěji v rozmezí 50–59 znaků.
- Neodpovídají obsahu stránky. Takže se zase vracíme
k bodu 3 našeho seznamu a hledáme dokonalý popis stránky.
- Jsou v nesouladu s dotazem uživatele. To jsme zase
zpátky u bodu 2 a hledáme jak a kterou frázi vhodně zapojit do popisku
stránky.
- Neodpovídají odkazům směřujícím na stránku. A to
je nové. Takže, copywriteři, povídejte si se svými linkbuildery a SEO
konzultanty a bavte se o tom, jak vypadá váš odkazový profil. Textace webu,
jednotlivých stránek a jejich meta textů musí být v souladu i s odkazy,
které na tyto stránky směřují. A zejména s těmi, které cíleně
budujete a můžete tak ovlivňovat jejich objem, kvalitu i celkovou
podobu.
Autorem článku je Lucie
Bauerová.
Zdroje:
https://authoritylabs.com/…/title-tags/
https://moz.com/…preview-tool
https://www.youtube.com/…S89VBF_awNvA
https://support.google.com/…answer/35624?rd=1
Díky za přehledný článek k titulkům.