V rámci mého oddělení, které se zabývá zvyšováním
konverzních schopností webu, jsem se rozhodla navštívit konferenci
Conversion Optimization v Londýně. Jelikož se věnujeme i vyčíslení
dopadu námi navrhovaných změn na weby, zkoumala jsem také práci agentur
v zahraničí.
Přednášející nevysvětlovali, proč se pouštět do zvyšování
konverzních schopností webu nebo proč měřit přínos navrhovaných změn.
Na konferenci Conversion
Optimization 2013 se věnovali zejména tomu, jak tento systematický
proces vylepšit, aby dosahovaly smysluplné výsledky. V následujícím
článku jsem pro vás shrnula nejzajímavější případové studie přímo
z praxe.
1. Co očekávat od testování změn na webu
Hlavním důvodem, proč se firmy pouštějí do testování úprav na webu,
jsou peníze. Vynaložené náklady se vrátí, protože po
testování přesně víte, co má vliv na vaše tržby/zisk. Pozitivní
výsledky testu vám zisk zvyšují, negativní vám brání udělat změnu,
která by dlouhodobě váš zisk snižovala. U neutrálních testů prostě
víte, že tudy cesta nikam nevede a musíte se odhodlat
k radikální změně.
Jak řekl Leight Caldwell ve své přednášce: „Vše
je potřeba testovat, protože nikdo si nemůže být ničím
jistý.“

Obrázek 1: Fotografie z přednášky Leighta Caldwella,
vyfocené iPadem
Velmi cenné informace přišly od přednášejícících, jejichž firmy
začaly se systematickým testováním změn. Co si z prvních pokusů
odnesli?
- Ne
vždy je třeba začít s kompletní strategií testování. V případě mnoha projektů dává smysl začít
s ověřováním hypotéz, s nimiž přišel interní tým. Postupně vás
jednotlivé testy navedou na správnou cestu a budete přicházet na to, co
funguje a co nefunguje .
- Testy s negativním výsledkem vás poučí stejně
jako ty úspěšné. Myslete na to, že
tento test vaši firmu uchránil od ztráty, kterou jste mohli nabrat nasazením
navrhované změny.
- Pro správnou interpretaci výsledku je
důležité si před testováním
stanovit metriky, podle kterých budete
vyhodnocovat úspěšnost testu. Zvýšení konverzního poměru ještě není
záruka toho, že se vám zvýší zisky. Je důležité sledovat i vliv na
průměrnou hodnotu objednávky, celkové tržby, počet stornovaných
objednávek.
- Do
testování je třeba zapojit co nejvíce lidí ve společnosti. Od vývojového oddělení, se kterým byste měli
spolupracovat již od začátku, přes obchodníky až po marketing. V rámci
jedné firmy uspořádali soutěž o to, kdo přijde s nejlepší hypotézou a
na základě výsledků testů vyhodnocovali, kdo přichází s nejlepšími
nápady.
Ukázka hypotézy a následujících testů z projektu The
Guardian:

Obrázek 2: Ukázky z prezentace Kerstin Exner, na kterých je vidět
jedna z testovaných hypotéz a konkrétních úprav na webu, které
testovali.
2. Co motivuje cílovou skupinu k nákupu?
On-line projekty v zahraničí se mnohem více zabývají chováním
lidí během celého nákupního procesu. Začínají řešit
psychologii nákupu. Tedy přesně to, co mají kamenné obchody už dávno
vyřešené – kde mají být umístěny produkty pro děti, jak lidi nalákat
na dražší produkty a tak dále.
Ukažte zákazníkovi nejdražší produkt, abyste ho nalákali
na ten levnější:

Obrázek 3: Slide z prezentace Leigh Cadwell , který znázorňuje
ověřenou metodu v kamenných obchodech – pokud člověku zobrazíte při
vstupu do prodejny (oddělení) nejdražší produkt, pak se mu produkt
střední cenové kategorie bude zdát přijatelnější.
Marmeládový test
Zajímavý test z kamenné prodejny popsala Susan
Weinschenk, která má více než 30 let zkušeností
z behaviorální psychologie. Testovala demotivační charakter
velkého výběru zboží. Testované osoby vystavila se svým týmem
různému počtu marmelád – nejdříve 24 druhů a pak 6 druhů. Lidé je
mohli ochutnávat a následně zakoupit. Jaký vliv mělo množství
vystavených produktů na prodej?
- Při vystavení 24 marmelád začalo 60 %
lidí ochutnávat vystavené vzorky, ale pouze 2 nakoupili.
- Při vystavení 6 druhů marmelád
ochutnalo 40 % lidí a celkově nakoupilo 12 lidí.

Obrázek 4: Slide z prezentace Susan Weinschenk o demotivačním
charakteru velkého výběru.
Další pravidelně využívané marketingové techniky:
- Stanovení limitu pro maximální počet produktů na
osobu. Pokud je např. u plechovek
s polévkou stanoven nákupní limit 10 ks na jednu osobu je dle průzkumu
průměrný počet prodaných kusů na osobu 7. Bez limitu jen
3 kusy.
- Motivace strachu ze ztráty je silnější než
odměna. Proto mnozí rádi
využívají marketingové taktiky jako „Posledních 5 kusů“, „Dnes
doprava zdarma“, „Poslední 2 dny v nabídce“ atp.
Možná jste již podobné případy zaregistrovali. Přemýšleli jste ale,
jaký dopad by měly tyto změny na váš web? Pomocí A/B testů je právě
možné jednoduše změřit, co funguje o co ne.
Zkuste také i vy přemýšlet u webu nad otázkami:
- Má šíře sortimentu vliv na celkové
prodeje?
- Vyplatí se mi promovat na začátku
kategorie dražší produkty?
- Jak vliv má na propagace zlevněných
produktů?
Leigh Cadwell a zvýšení tržeb přidáním dražšího
sortimentu
Velmi zajímavou situaci popisoval Leigh Cadwell na
příkladu projektu s vínem. Prodával vína za € 5.99 a €
7.99. Majitelé přemýšleli, jak zvýšit zisk, přičemž zvažovali
několik možností – snížit ceny, zvýšit ceny, zaokrouhlit ceny směrem
vzhůru, poskytnout 10% slevu nebo navrhnout speciální nabídku 3 + 1.
Co však skutečně zabralo?
Výchozí situace vypadala následovně:

Obrázek 5: Slide z prezentace Leigh Cadwell , který ukazuje výchozí
situaci prodeje.
Řešení se nakonec nacházelo úplně někde jinde. Celkové tržby se
zvedly ve chvíli, kdy obchod doplnil sortiment o dražší vína za €
14.99. Co tím způsobili? Lidé začali více kupovat za € 7.99.
Jak tato změna ovlivnila tržby:

Obrázek 6: Slide z prezentace Leigha Cadwella, který znázorňuje
změnu tržeb po přidání dražšího sortimentu.
H1.cz testovala dopady zvýraznění slevové ikony
Zajímavý test jsme dělali i v H1.cz. Testovali jsme, jaký vliv
bude mít u produktu zvýraznění slevy – z nenápadné ikony
jsme udělali hodně výrazný prvek. Zvýrazněná ikona přitáhla více
pozornosti a návštěvníci začali mnohem více kupovat právě produkty ve
slevě. Na druhé straně to pobídlo uživatele k většímu množství
nákupů. Ti, kteří chtěli nakoupit si vybrali namísto dražšího produktu
levnější.
Ověřte si nové služby předem
Pomocí jednoduchého nastavení v Google Analyticsc si můžete ověřit,
zda by měli vaši zákazníci zájem o novou službu, kterou plánujete.
Níže vidíte příklad, kdy klient testoval, kolik zaujme služba
personalizace daného produktu.

Obrázek 7: Slide z prezentace "10 Things you Nečekal jsem know you can
do with your CRO tools,“ Dave Gowan.
Psychologie nákupu na papíře
U každého projektu však bude fungovat něco jiného. Proto je důležité
zkoumat a testovat, co funguje v rámci vašeho segmentu na vaši cílovou
skupinu a na základě toho připravovat změny na webu. Podrobnosti
o psychologii nákupu můžete najít v knížkách od zmíněných
autorů.

Této problematice se také věnují knížky Jak drahé je zdarma,
Jak drahá je intuice a Jak drahá je nepoctivost od
Daniela Ariena, které jsme si oblíbili u nás v oddělení a rozhodně vám
doporučujeme si je přečíst.

Jak vybrat správnou variantu pro správnou cílovou
skupinu
Cílem kontinuálního testování není dobrat se co nejefektivnější
podoby webu. Pro každý segment vašich návštěvníků totiž funguje něco
jiného. Proto je velmi důležité analyzovat, co to vlastně znamená, když
daná varianta konvertovala o X % lépe.
Uvedu to opět na jednom prezentovaném příkladu . V rámci kampaně
Baraka Obamy jeho webové stránky přesvědčovaly lidi, aby zaslali
sponzorský dar. E-mailing testoval 5 různých variant
call-to-action prvku:
- Donate now (Darujte teď)
- Please donate (Prosím darujte)
- Why donate ? (Proč darovat?)
- Donate and get a gift (Darujte a dostaňte
dárek)
- Contribute (Přispějte)

Obrázek 8: Slide z prezentace On target: right content, right person,
right time … right now od Matta Althausera.
Výsledek byl následující:
- Nové návštěvníky povzbudil k zaslání
příspěvku nejvíce text Donate and
get a gift (Daruj a dostaň
dárek).
- Na registrované návštěvníky, kteří
však dosud neposlali žádný příspěvek fungoval nejlépe text
Please donate (Prosím, přispějte).
- A na uživatele, kteří již v minulosti
poslali příspěvek, zapůsobil nejlépe text Contribute
(Přispějte).
Přesnější data z tého případové studie uvidíte na
obrázku níže:

Obrázek 9: Slide z prezentace On target: right content, right person,
right time … right now od Matta Althausera.
Při vyhodnocování testu proto analyzujte, jak se liší výsledky
pro následující segmenty podle:
- Zařízení, které návštěvníci
využívají – desktop vs. tablet vs. mobil
- Znalosti webu – noví vs. vracející
se
- Lokality
- Interakce s webem – registrovaní vs.
neregistrovaní nebo zákazníci (lidé, co už u vás nakupovali) vs.
potenciální zákazníci (lidé, kteří na webu ještě
nenakoupili)
- Zdroje návštěvnosti – PPC vs. SEO vs.
RTB ( Real Time Biding ) vs. Facebook vs. E-mailing
Závěrem
Myslím, že v on-line světě máme před sebou ještě dlouhou cestu,
abychom se dostali na úroveň kamenných prodejen. Měření dopadu našich
rozhodnutí je cesta jak se vyhýbat změnám, které nesou negativní vliv na
tržby a nasazovat pouze změny, které mají pozitivní vliv na váš projekt .
Blažená nevědomost nás nikam neposune.
Jaké máte zkušenosti vy s průběžných zvyšováním
výkonnosti testů? Použili jste některou z výše uvedených
taktik?
Další zdroje :
Skvělý článek a tipy jak na lepší konverzi.. stále si kladu otázky dokola jak zlepšit konverzi webu.. zkusím tipy
Hello, I love reading through your blog, I wanted to leave a little comment to support you and wish you a good continuation. Wish you best of luck for all your best efforts. Tableau Guru https://www.sqiar.com/…consultants/