Všechno, co jste kdy chtěli vědět o inbound marketingu, se dozvíte…
ve španělské Valencii, kde probíhá konference Inbounder
2016. Barvy Hájedničky v horkém Španělsku reprezentuje
Pavel Pajkrt, na jehož postřehy se můžete těšit
v průběhu celých dvou dnů.
3… 2… 1… začínáme
Začali jsme stylově, respektive zmatečně. Pořadatelé si rozdávali
poslední pokyny těsně před startem registrace. Naši hromadnou vstupenku,
zdá se, viděli poprvé v životě, ale situaci bleskově zachránili tím,
že nás podarovali VIP vstupenkami.
Místo konání je ale perfektní. Inbounder 2016 se koná v Městě umění a
věd – v architektonické perle Valencie, která stojí v bývalém korytě
řeky. Na poznávání ale nebude mnoho času – program je nabitý –
začínáme v 9 ráno, konec je naplánovaný na sedmou večerní. A malé
plastové židle naznačují, že zmiňované dva dny budou náročné i pro
naše záda a přilehlé partie :)


Marcus Tandler – Google není vyhledavač, ale umělá
inteligence
První přednášející Marcus Tandler nepřišel s žádným přesným
návodem nebo převratnou strategií, ale v jeho přednášce se objevilo
několik inspirativních pohledů do nejvyšších pater online marketingu.
Hovořil například o takzvaném čase prodlevy, o tom, jak je důležité
mít vyladěnou rychlost webu i UX na stránkách.
Nadto Google označil nikoli jako vyhledavač, ale jako umělou inteligenci,
jejímž cílem je odstranit špatný (cituji: “shitty”) obsah a nabízet
pouze smysluplný content. Úkol pro marketéry je podle něj jasný –
intenzívně pracovat na obsahových strategiích, připravovat relevantní
obsah a ten vhodně adaptovat.

Fernando Maciá – cesta za konverzí je pekelně
dlouhá!
Protože byla druhá přednáška ve španělštině, dali jsme si pauzu a
těšili se na další. Tématem třetí přednášky byla cesta zákazníka za
konverzí. A nutno podotknout, že zanalyzovat do hloubky celý proces, není
jednoduché.

Fernando Macía během této přednášky doporučil
pracovat především s informacemi, které jsou důležité pro zákazníka a
ovlivňují jeho rozhodnutí.

Myslet bychom měli na všechny překážky, které musí zákazník
překonat, než dojde ke konverzi. A ano, ač v H1.cz moc dobře víme, že
i model STDC dokáže být pořádně složitý, Fernando přichází
s modelem, který je ještě složitější.

Rozhodnete-li se analyzovat přínos obsahu, sledujte, jak se chová
zákazník na jednotlivých vstupních stránkách, obsah a informace na
základě tohoto upravujte. A samozřejmě sledujte počet vstupních
stránek.
Valentina Falcinelli – řešte design obsahu!
Valentina Falcinelli se ve své přednášce zaměřila na design obsahu a
zajímavě propojila UX a Copywritting. V přednášce nabídla 4 pravidla pro
obsah, jehož čtení si návštěvníci webu užijí:
• Zkracujte věty! Čtenářům se budou lépe číst.
• Zlepšete přehlednost textu pomocí odrážek a boldu.
• Zvětšete font. Minimální velikost je 16.
• Pracujte s obrázky a ilustracemi.
Kvalitní obrázek totiž čtenáři nabízí příjemný oddech mezi čtením
a… dalším čtením :) A kvalitní copywriter dokáže čtenáře textem
vést, navádět jeho zrak.


Gemma Muňoz – nerozumíme, ale jsme nadšení :)
Chvilku po poledni nás čekala další přednáška ve španělštině a…
sice jsme nerozuměli ani slovo, ale Gemma Muňoz nás i tak svou vášnivou
gestikulací přesvědčila o tom, že role analytiky je nesmírně důležitá
:)
Jennifer López – nejdříve budujte tým, pak komunitu
zákazníků
Jennifer López (nikoli ta “zpěvačka”, ale Senior director of
community & audience development v MOZ) vyprávěla o tom, že marketing
není jen o budování komunity zákazníků, ale i budování týmu.
Správný tým by měl stát na silných stránkách jednotlivých členů a na
efektivitě (Odstraňte duplicitní činnosti!). Až se správným týmem
můžete budovat komunitu zákazníků.

Will Critchlow – Google ví, co chcete hledat, ještě předtím,
než hledáte
Will Critchlow ve své přednášce hovořil o budoucnosti
vyhledávání. I o tom, že vyhledávač Google už dnes očekává spoustu
dotazů ještě předtím, než je uživatelé zadají (dává tak vzpomenout
slovům o umělé inteligenci, které už dopoledne pronesl Marcus Tandler).
Tento model hledání pracuje s návazností jednotlivých dotazů.
Vyhledávač pracuje (a v budoucnu bude pracovat ještě víc) s tím, co jste
hledali předtím – a na základě toho vám nabízí a bude nabízet ty
nejvhodnější výsledky.


Will Reynolds – Jděte tam, kde jsou uživatelé. A jděte jim
naproti
Will Reynolds svojí přednášku podle svých slov postavil na základech.
Nezapomněl ale zmínit, že právě pevné základy mohou ve výsledku
přinést dost peněz – už jen proto, že se na ně dost často
zapomíná.
Mimochodem, věděli jste, že 85 % výsledků organického vyhledávání
je lokálních. A že u placených výsledků je „lokálních“ výsledků
jen 20 %? I o tom se Reynolds zmiňoval. Placenému PPC obsahu podle něj
chybí záměr – jeho tvůrci se hlouběji nezamýšlejí nad tím, co
uživatel hledal, když dotaz psal. Doporučil také podle populárních frází
(například z našeptávání) optimalizovat sitelinks (alespoň v placeném
vyhledávání).

Bas van den Beld – Jak na správný obsah ve správnou
chvíli a pro správné publikum?
“Marketéři zjistili, že obsah je zbraň, a tak začali zbraně ve
velkém vyrábět,” to tvrdil Bas van den Beld. Hned vzápětí ale dodal, že
většina enormního množství obsahu, který na internetu vzniká, je
odpad – bez přínosu, bez přidané hodnoty pro čtenáře.
Obsahová strategie není o tom, vypublikovat vše, co člověk ví – ale
publikovat rozvážně a s jasně rozmyšlenými dalšími kroky. Podle Belda
je to stejně jako s řízením auta – také se hned nemůžete rozjet na
pětku, ale pozvolna.

Navzdory některým prvním dojmům se z The Inbounder vyklubala velmi
zajímavá konference. Mám-li vypíchnout ty nejlepší přednášky, určitě
musím jmenovat: MARCUS TANDLER (@mediadonis), WILL CRITCHLOW (@willcritchlow), WIL REYNOLDS (@wilreynolds) a BAS VAN DEN BELD (@basvandenbeld). Tedy třetina dnešního programu byla
skvělá, inspirativní a více či méně inovativní. Určitě dalších
5 přednášek bylo zajímavých a pouze 3 zbylé bych označil jako “nic
pro mne”.
Z celého dne bylo cítit ucelené poselství: vraťme se ke kořenům, snažme
se chápat podstatu (obsahu, potřeb zákazníků atp.) a nesnažme se svět
převálcovat kvantitou. Soustřeďme se na priority, na své přednosti a
kvality našeho týmu.
Na úroveň královského zážitku byl dnešek definitivně povýšen, když
jsem měl tu čest seznámit se a pohovořit se SEO hvězdou nejvyšší
úrovně, králem bílých tabulí Randy Fishkinem.

Inbounder, den druhý
Joanna Lord – Jak na budování značky?
54 procent lidí nevěří značkám. Joanna Lord ale zároveň
tvrdí, že žijeme ve společnosti, která je na značkách založená. A tak
k tomu musíme přistupovat. Proces budování značky (který může, jako
v případě Coca Coly, trvat desítky let) má čtyři fáze:
- Tvorba – na
základě výzkumů, po ujasnění strategie i touchpointů, ve kterých se
zákazníci se značkou potkají.
- Definice značky –
jde o sérii důležitých rozhodnutí o zdánlivých maličkostech. Logo
není brandem, ale jeho podstatnou částí, která toho lidem o značce řekne
spoustu. Příkladem může být kosmetika Lush, která je vnímaná jako
domácí, ručně vyráběná a odpovídá tomu i font písma, který je
rukopisný.
- Práce na
značce – chcete-li být hraví, nabízejte takový obsah, který bude
lidi bavit. Chcete-li naopak působit seriózně, pamatujte, že to není jen
o značce, ale i o dalších aktivitách.
- Integrace –
vešekerý obsah, který používáme, musí být konzistentní.



Paolo Zanzottera – App story není lovestory
Svět aplikací je světem ohromných příležitostí. To tvrdí Paolo
Zanzottera, který zároveň upozorňuje, že na začátku by úspěšného
byznysu by nikdy neměl stát nápad na aplikace, ale promyšlený byznys model
s jasnými cíli, kde kterým pomůže právě aplikace. Úspěšná aplikace
by měla být postavená na potřebách lidí a nabízet řešení.
Úspěšná aplikace by měla mít dobře optimalizované webové stránky –
kvůli těm, kteří informace o ní hledají na svých počítačích, nikoli
ve storu. A zároveň bychom neměli zapomínat na to, že je možné
optimalizovat o pro obchod s aplikacemi – tedy sledovat klíčová slova,
ranking a další “klasické” SEO faktory.

Rich Millington: Přesvědčte komunitu, aby dělala přesně
to, co chcete
Rich Millington se ve své přednášce věnoval tomu, jak se chovají
zákazníci. A jak je přimět k tomu, aby se chovali tak, jak vy chcete.
Nevydělává vám vaše komunita aktuálně tolik, kolik si představujete?
Nemusíte ji nutně rušit – jen s ní začněte pracovat správně. Často
je totiž obrovský rozdíl mezi tím, co chce společnost a mezi cíli a
potřebami, které mají lidé.
Jak změnit jejich chování? Millington nabídl návod shrnutý do tří
kroků:
- Slaďte se s jejich hodnotami
- Změňte svůj/jejich přístup


Lisa Myers – další várka rad a tipů, jak na úspěšný content
marketing
Lisa Myers v úvodu své přednášky zopakovala (jako spousta řečníků
před ní) “stará dobrá moudra”. Kvalitní obsahový marketing je takový,
ve kterém se zaměřujeme na to, proč něco děláme/nabízíme/vyrábíme a
co to lidem přinese, nikoli takový, který je zaměřený čistě na
produkt.

Při tvorbě obsahu by vašimi přáteli měly být data a samozřejmě emoce.
A tím, co prý funguje zaručeně a vždy je propojení nostalgie, historie a
moderních technologií.
Přednáška vlastně nepřinesla nic, co bychom nevěděli, ale příjemně
shrnula vše důležité, co by měl mít na paměti každý online marketér,
který pracuje s obsahem.
Randy Fishkin