Co je automatická migrace?
Jestliže měříte data do nástroje Google Analytics (Dále GA),
zaznamenali jste jistě, že před časem byla uvedena nová verze. K plnému
přechodu na ni dojde tento rok. Dne 30.6.2023 se přestanou měřit data do
stávající verze Universal Analytics (dále UA). Od července tedy bude možné měřit
data pouze do nové verze Google Analytics 4 (dále GA4). Z toho důvodu Google všechny
s předstihem vyzýval, aby si zavčasu nastavili službu GA4 a začali měřit
data do ní.
Google se rozhodl pomoci nám s přechodem na tuto novou verzi.
Během března bude postupně všem zakládat novou GA4 službu
se základním nastavením podle stávající UA služby. Zní to na první
pohled skvěle. Ovšem tato automatická migrace obnáší mnohá
úskalí, kvůli kterým velmi doporučujeme ji zakázat a nastavit si GA4
vlastním způsobem.
Koho se automatická migrace týká?
POZOR! Automatická služba vám bude vytvořena i v případě,
že už jste vlastní GA4 službu nastavili sami. Pokud jste
nepropojili vaši UA službu s novou GA4 službou, Google neví, že patří
k sobě. Proto je potřeba migraci vypnout.
Automatická migrace se netýká pouze těch UA služeb, na které již
existuje napojená GA4 služba, a zároveň jsou všechny kroky z Asistenta
nastavení GA4 označeny jako dokončené.
Jak se bude migrace chovat v různých situacích:
- Ke stávající UA službě není napojena žádná GA4 služba.
(Buď jste GA4 službu nezaložili, nebo ji sice máte, ale není napojená
na UA.)
– Google vytvoří novou GA4 službu s automatickým
nastavením a propojením na UA.
- Ke stávající UA službě je napojena GA4 služba, ale
v Asistentovi nastavení jsou některé kroky označené jako
nedokončené.
– Google automaticky provede ve vaší GA4 službě
nastavení týkající se nesplněných bodů v Asistentovi nastavení.
- Ke stávající UA službě je napojena GA4 služba a všechny kroky
z Asistenta nastavení jsou označeny jako splněné.
– Toto je jediný případ, kdy se vás automatická migrace
netýká.
Jak migraci vypnout?
Migraci zamítnete v popup okně, které se vám zobrazuje při
otevření GA.

Obrázek 1 – Zákaz migrace v popup okně
Dále je potřeba ji zakázat přímo na úrovni nastavení UA služby. Ve
Správci otevřete Asistenta nastavení GA4 a v dolní části
této stránky deaktivujete možnost automatického nastavení GA4 služby.

Obrázek 2 – Asistent nastavení GA4

Obrázek 3 – Deaktivace automatické migrace v Asistentovi nastavení
Co se stane během migrace?
Pokud migraci nezakážete, automaticky k ní během března dojde.
Ke každé UA službě ve vašem Google Analytics účtu se vytvoří
automaticky GA4 služba a její nastavení se bude odvíjet od nastavení
původní UA služby.
Jestliže již máte vytvořenou GA4 službu, která je napojená na UA
službu, tak se nová služba nevytvoří. Google však automaticky vyřeší
všechny nedokončené kroky v Asistentovi nastavení GA4. Ty, které nechcete,
aby Google udělal za vás, můžete sami označit jako dokončené.

Obrázek 4 – Asistent nastavení: označení kroku jako dokončený
Asistenta nastavení GA4 můžete využít jako vodítko při vlastním
nastavení. Provede vás 12 kroky, které podchycují některé základní
oblasti. Zdaleka však nezahrnuje vše, co je potřebné pro kompletní
nastavení měření.
Nedokončené kroky tedy Google provede během migrace za vás. Níže
rozepisujeme některé z nich.
Události
V UA se pro události používala pevně daná struktura:

– Kategorie události: Kliknutí na tlačítko
– Akce události: Cílová URL odkazu
– Štítek události: Text tlačítka
V GA4 se používá zcela jiná struktura:

- Měří se události (co se stalo, co uživatel udělal) a ty
obsahují další doplňující informace v parametrech. Název události
i názvy parametrů si vytváříte na míru vašemu webu nebo aplikaci.
- Příklad:
– Název události: click_button
– click_url: Cílová URL odkazu
- click_text: Text tlačítka
Co se tedy stane při automatickém importu nastavení
událostí?
Do názvu GA4 události se propíše akce události
z UA a z kategorie a štítku se stanou její parametry.
V případě ukázkového příkladu s tlačítkem bude automaticky
vygenerovaná událost vypadat takto:
– Název události: Cílová URL odkazu
– category: Kliknutí na tlačítko
– label: Text tlačítka
V tomto případě byste pak měli v GA4 obrovské množství
různých událostí. Data budou nepřehledná a bude se s nimi špatně
pracovat.
Cíle
V GA4 se měří veškerá data pomocí událostí, které mají výše
popsanou strukturu). Jedná se o tzv. Event – Based Data Model (Datový
model na základě událostí). Znamená to, že i například zobrazení
stránky se měří jako událost (page_view) a informace o tom,
o jakou stránku se jednalo, se nachází v parametrech události.
Vybrané události můžete v rozhraní GA4 jednoduše označit jako
konverze.
Naproti tomu v UA jste nastavovali různé typy cílů:
– Zobrazení konkrétní stránky na základě její URL.
– Čas strávený na stránce
– Počet stránek zobrazených během návštěvy webu.
– Cíl na základě události.
Při definování cíle jste mohli používat regulární výrazy pro
zadání komplexnějších podmínek.
Tím se dostáváme k tomu, jaká specifika má automatická migrace cílů:
V současnosti se budou importovat pouze cíle typu Zobrazení stránky
nebo Událost, a to pouze takové, které v podmínkách neobsahují
regulární výrazy.
Propojení Google Ads
Na novou GA4 službu budou napojeny Google Ads, které máte propojeny se
stávající UA.
POZOR! Google zmigruje do Ads i konverze a publika. Pokud
využíváte automatický bidding, tak ten začne místo původních cílů a
publik z UA používat konverze a publika z automaticky vytvořené GA4
služby. Což v souvislosti s výše popsaným způsobem migrace
událostí a cílů znamená, že může dojít k biddování, které je
v rozporu s vaší původní strategií.
Uživatelské přístupy
Uživatelé, kteří mají přístup do vaší UA služby, dostanou přístup
také do automaticky vytvořené GA4 služby.
Google Signály
Google při migraci automaticky povolí Google Signály.
Jedná se o informace od Google, které má o uživatelích. Tyto údaje je
možné předávat do GA4 pomocí tzv. signálů.
Díky tomu GA4 mohou pro identifikaci uživatele využívat nejen cookie
uloženou v prohlížeči uživatele, ale také informace od Google.
Jsou tedy schopny identifikovat uživatele, i když přijde z jiného
zařízení, nebo když promaže cookies. Data uživatele budou propojena
s jeho návštěvami webu, které realizoval z jiného zařízení s jinou
uloženou cookie.
Co získáte povolením Google Signálů:
– Přesnější měření uživatelů.
– Demografická data o uživatelích (pohlaví, věk,
zájmy).
Google Signály můžete ve své GA4 službě povolit sami – ve Správci
na úrovni GA4 služby. Doporučujeme však nejprve zkonzultovat se svým
právníkem, že máte na stránce s informacemi o nakládání s údaji
o uživatelích formulaci, která zahrnuje i tuto oblast.

Obrázek 7 – Povolení Google Signálů
Co se stane v červenci?
Od 1.7.2023 se přestanou data měřit do UA.
Pokud jste si nastavili vlastní GA4 službu, máte na webu implementovaný
její měřící kód. Staré UA kódy můžete odstranit.
GA4 služba, která vznikla během automatické migrace, je napojená na UA a
získává data prostřednictvím UA kódu. V červenci se sice přestanou
posílat data do UA, ale díky původnímu kódu, který je na webu nasazen již
z minulosti, se budou i nadále data měřit do GA4 služby.
Abyste však měli měření dat plně pod svou kontrolou a abyste mohli
naplno využít výhody GA4, jako je například možnost efektivně si
navrhnout vlastní strukturu událostí a parametrů, velmi
doporučujeme automatickou migraci zakázat a provést vlastní kvalitní
nastavení nových Google Analytics.