V minulém článku jsme shrnuli základní metody
uživatelského výzkumu a podívali se na problémy, které lze s jeho pomocí
efektivně řešit. Nyní se zaměříme na realizaci samotného výzkumu
z pohledu majitele nebo manažera firmy. Jak mít celý proces pod kontrolou a
získat výsledky, které vám opravdu pomohou v rozhodování? Co můžete
očekávat a jaké mít nároky na konečné výstupy? Projděte si s námi
základní pilíře správně provedeného uživatelského výzkumu.
Výzkumníci se bez vás neobejdou – a ani by neměli
Počítejte s tím, že dobrý uživatelský výzkum si žádá váš čas.
Bez něj to zkrátka není možné – výzkumný tým totiž musí
opravdu detailně poznat váš problém, potřeby a možnosti.
Předpokladem je vaše spolupráce takřka na všech částech uživatelského
výzkumu. Nejlepším řešením je, pokud směrem ke zpracovatelské firmě
vymezíte jednu osobu, která bude prostředníkem mezi vedením vaší firmy a
výzkumným týmem. Spolupráce pak nebude váznout, budete mít o všem
přehled a zároveň nebudete nepříjemně překvapeni, pokud se výzkum
odkloní od původního záměru.
Je důležité mít reálná očekávání na náročnost výzkumu. Pokud
máte složitý produkt, je nutné ho otestovat a zkoumat opravdu důkladně a
ze všech stran. Testování proto zabere delší dobu a bude zřejmě
náročnější také finančně. Nemalé nároky klade také na pozdější
realizaci a nápravu, odhalí-li testování chyby.
Přemýšlejte ale nad celým projektem pozitivně – pokud výzkum odhalí
problém, je to úspěch. Když totiž víte, jaká je příčina problému,
můžete jej vyřešit. A to dříve, než ho pocítíte na kvartálních
výsledcích.
Pohlídejte si cílení
Uživatelský výzkum nemůže být úspěšný, pokud dopředu nedefinujete
vaši cílovou skupinu. Podobně jako u person a prodejů zde rozhodně
nemůže platit, že vaším zákazníkem je „každý“ nebo „každý, kdo
rád nakupuje“.
V mnoha případech se zacílení výzkumu bude shodovat s cílovou
skupinou vašeho businessu. Mohou ale nastat i situace, kdy budete chtít
objevit nový segment zákazníků, nebo naopak
s novým produktem oslovit jinou část publika.
I v takovém případě je ale vhodné stanovit základní znaky, podle
kterých pak vyberete co nejrelevantnější segment. Data pak budou mnohem
přesnější a pomohou vám dobrat se optimálního výsledku.
Kromě toho je nutné pamatovat na to, že základem úspěchu
uživatelského výzkumu je správné sestavení hypotéz dříve než
vytvoříme první otázku nebo úkol. Ještě před tím, než vyslovíme
směrem k zákazníkovi první otázku, musíme mít zcela jasno v tom:
-
co je naším cílem zjistit,
-
jakým způsobem se k datům dostaneme,
-
jak s nimi budeme pracovat
-
a jak nám získané výsledky pomohou s řešením
základního problému.
Využijte synergického efektu
V mnoha případech se nabízí využít uživatelského výzkumu spolu
s dalšími metodami, například UCDC (workshop). Na schůzce s vaší firmou
výzkumný tým zjistí, co vaše firma dělá, jak se propaguje, co je jejím
cílem, koho považuje za své zákazníky a jak vidí své působení do
budoucna.
Na základě toho pak tým připraví například dotazník, který bude
stanovené hypotézy (tedy například „kdo je náš zákazník a jaké jsou
jeho potřeby“) ověřovat. Firma tak bude ještě před zahájením velkého
projektu, například tvorbou webu, vědět, zda jsou její strategie správné.
Takový projekt má pak mnohem větší šanci uspět.
Nasbírejte data – ale jen tak akorát
Množství nasbíraných dat se u různých metod různí. Kromě toho, zda
jsou data kvalitativní či kvantitativní povahy, záleží také na délce, po
kterou se data sbírají, a z jakého zdroje pocházejí. Například
dotazník, který je zacílen na segment 1 milion zákazníků a který se
díky příslibu slevy šíří po sociálních sítích, vygeneruje
pravděpodobně mnohem větší množství dat než uživatelské testování
s deseti lidmi trvající jeden den (vše je ale samozřejmě závislé od
provedení testování).
Nechte uživatelský výzkum běžet tak dlouho, dokud nebudete mít
statisticky významné množství dat. Myslete ale na to, že
s každým dalším dnem po tomto datu zvyšujete své výdaje a prodlužujete
celkovou dobu trvání výzkumu. Sesbíraná data totiž rozhodně nejsou
posledním článkem. Tím je až implementace výsledků a měření.
Nedělejte analýzy pro analýzy
Pokud si vyberete správnou dodavatelskou firmu, měli byste už od začátku
přesně vědět, jaký výstup dostanete, jak dlouho bude celý výzkum
trvat a jak budete postupovat po jeho skončení. Když jasně
nastavíte očekávání hned na začátku spolupráce, nebudete nepříjemně
překvapeni na jejím konci.
Cílem uživatelského výzkumu je pomoci vyřešit problém firmy. Na konci
výzkumu byste proto měli vždy obdržet souhrnný dokument, který bude
vysvětlovat, na co se přišlo, jakým způsobem se to váže k vašemu
businessu a jak to ovlivňuje firemní výsledky. Pokud jde o výzkum trhu pro
nový produkt, pak by měl výzkum předložit predikci, jak moc je trh uvedení
nového produktu nebo služby nakloněn.
Po závěrečné schůzce s výzkumným týmem byste zkrátka měli mít
jasno v tom, jaké jsou další kroky, co zadat developerovi a jakým
způsobem měřit změny. To abyste mohli vyhodnotit, co vám výzkum
skutečně přinesl.
Nezapomeňte implementovat navržené změny
Často se na to zapomíná a přitom je to jednoduché – pokud nic
nezměníte, nic se nezmění. Ani vaše výsledky. Máte-li omezené množství
prostředků, investujte je tak, aby vám zbyly finance na zapracování
připomínek a opravu nalezených problémů. Nechat si vypracovat podrobnou
analýzu a nechat ji ležet v šuplíku je totiž ekvivalentem koupě haciendy
v tichomoří, kterou nikdy nevyužijete.
Je obtížné odhadnout, kolik prostředků budete potřebovat na případnou
nápravu současného stavu. Pokud ale tušíte, že na stránce jsou hlubší
problémy, na které poukazují některá oddělení delší dobu, nebo které
vám připomínají vaši programátoři, zbystřete.
Mezi takové problémy, jejichž oprava stojí více, patří nepřehledná
informační architektura stránky, špatně provedená filtrace, obtížně
průchodný košík nebo složité řešení rezervačního systému a
formulářů. Pokud už víte, že problém máte, je pravděpodobné, že jeho
existencí přicházíte o mnohem více prostředků, než kolik vynaložíte
na uživatelské testování.
Buďte připraveni na překvapení
To, že je výzkum realizovaný online pro online službu (například pro
nové webové stránky) neznamená, že se omezuje jeho působnost pouze na tuto
oblast. Prováděli jsme uživatelský výzkum pomocí dotazníkového
šetření pro společnost, která provozuje významné franšízy kvalitních
restaurací napříč Českou republikou. Její vedení uvedlo nedávno do
provozu servírování drobného občerstvení v papírových sáčcích.
Dříve se servírovalo v ošatkách. Předpoklad tohoto rozhodnutí byl
založen na tom, že podávání v sáčcích je hygieničtější,
praktičtější a lidé si občerstvení budou moci s sebou vzít
i domů.
Způsob servírování, který je běžný například v Itálii, se ale
nesetkal s pochopením zákazníků, jakkoliv je ve středomoří běžným
standardem. Pro většinu Čechů byl jednoduše příliš nezvyklý.
Zákazníci si v průzkumu stěžovali právě na to, co původně mluvilo ve
prospěch zavedení sáčků. Změna tak výrazně narušila názor zákazníků
na kvalitu poskytovaných služeb a úroveň restaurací.
Nakonec jsme se s klientem domluvili na kompromisu – občerstvení bude
nadále servírováno v sáčcích, ty ale budou podávány v ošatkách.
Zároveň klient upraví design sáčku tak, aby působil více luxusně, a
poučí obsluhu o tom, jakým způsobem má občerstvení na stůl
přinášet.
Mějte kontrolu nad celým projektem
Nikdy nedovolte, aby uživatelský výzkum probíhal jednostranně. Vždy
požadujte svoji participaci na celém projektu a průběžně sledujte jeho
vývoj. Jen tak budete moci zasáhnout, pokud se výzkum odkloní od vašich
představ.
Pět nejdůležitějších věcí pro uživatelský výzkum
v businessu:
-
Uživatelský výzkum provádějte vždy na cílové
skupině a mějte ji pevně definovanou.
-
Před uživatelským výzkumem stanovte, jaký je cíl, co
má výzkum zjistit a jak vám pomůže v řešení vašeho
problému.
-
Nepodceňujte přípravnou část a věnujte dostatek času
komunikaci s výzkumným týmem.
-
Na závěr uživatelského výzkumu chtějte vždy
konkrétní výstupy s prioritizací řešení, abyste se ihned mohli pustit do
nápravy situace.
-
Počítejte s tím, že je nutné navržená řešení
implementovat – bez toho nemá uživatelský výzkum smysl.
Investice do uživatelského výzkumu se může zdát problematická.
V mnoha případech totiž není přesně jasné, za co firemní peníze
utrácíte. S tím by vám měla pomoci firma, které uživatelský výzkum
zadáváte. A na konci byste měli mít pocit, že už víte, jakým způsobem
problém vyřešit s ohledem na výkon firmy.
Uživatelský výzkum v pojetí businessu má totiž primárně za úkol
jediné – nasměrovat vaše podnikání tam, kde jsou vaši zákazníci
ochotni nejvíce utrácet. A vy si potom klidně můžete koupit i tu haciendu
v Tichomoří.