V únoru se konala řada odborných konferencí, na kterých zástupci H1.cz
(a Ataxa) nemohli chybět. Speciálně bych se ale rád vrátil ke dvěma:
brněnskému Partsipu a vsetínskému
BarCampu. Ani jedna nepatří k těm „tradičním“ konferencím
o internetovém marketingu, kde byste nás čekali. A obě ukazují, že
termíny jako výkonnostní marketing nebo sociální média nejsou jen
buzzwordy pro pár nadšenců – ale důležité oblasti, které zajímají
i lidi zcela mimo obor. A mimo jiné – je to další případ, kdy někdo
z Ataxo Czech píše na H1.cz blog (a funguje to i naopak, protože Hanka
Kmecová napsala článek
o konferenci TySlevomatypro Ataxo blog).
PARTSIP – moderní knihovny a marketing
Představujete si knihovny jako úctyhodné, ale notně zaprášené
instituce, kde brýlaté paní napomínají každého, kdo jen trochu pozvedne
hlas? A přitom pro mnoho z nás byla knihovna prvním místem, kde se
dalo připojit na internet (já třeba chodil do knihovny VUT v Brně
v roce 1997). Ústav informačních studií a knihovnictví na FF UK
zastřešuje program @StuNoMe
(Studia nových médií) a právě jeho brněnský „protějšek“, Kabinet
informačních studií a knihovnictví FF MU organizoval 17. února konferenci
PARTSIP. Může být důkazem, že „knihovníci“ (opravdu v úvozovkách,
protože často je termín informační profesionál asi víc na místě)
opravdu neustrnuli. Já jsem vystupoval v bloku
o marketingu – a snažil se na co nejkonkrétnějších případech
ukázat, co dělají knihovny na Facebooku dobře a co nikoliv. Ale fakt je ten,
že se velice snaží, svou FB stránku jich má více než sto! Nejde ovšem
jen o napodobování módních trendů. Na konferenci byly prezentované
studentské projekty, které mají různými způsoby pomáhat knihovnám a
jejich zaměstnancům, a skutečně bylo na co se dívat. Od webinářů
zaměřených na projektový management, přes využití virtuálních světů
(KISK je aktivní v Second Lifu)
až po strhující prezentaci věnovanou digitalizaci (a vizualizaci) starých
map. Více informací najdete na
stránkách konference, prezentace pak stylově na PARTSIP účtu na Slideshare.
Vsetínský BarCamp
Příjemně překvapen jsem téměř plynule (podobně jako já se obou akcí
účastnila Olga Biernátová a Martin Hassman, kteří byli v témže bloku na
Partsipu jako já) pokračoval na BarCamp do Vsetína. Co je BarCamp? Kupodivu
nikoliv kemp pro barmany. Ocituji z webu: Barcamp je mezinárodní síť
otevřených konferencí a workshopů, obyčejně se zaměřuje na nové trendy
v internetových aplikacích, webdesignu, nových technologiích, médiích,
reklamě, podnikání a dalších souvisejících oborech. První se konal
právě ve Vsetíně loni v lednu, následovaly BarCampy v Brně, Praze a
Ostravě. Ale všichni tak nějak čekali na druhý ročník vsetínského
setkání, které díky entuziasmu Michala Berga z eSports a jeho týmu nasadilo opravdu
vysokou laťku. Osobně si myslím, že Vsetín je ideálním místem zejména
proto, že samotná účast vyžaduje pro většinu účastníků nutnost
dlouhé cesty – a přijedou tak tedy jen ti, kteří mají opravdu o akci
zájem (dobrý předběžný filtr). Vsetín je také relativně malý, takže
se účastníci večer nerozprchnou po padesáti různých místech, ale
spořádaně zamíří všichni na společnou afterparty, která díky tomu
stojí opravdu za to! Ale než se dostanu v pochvalách až k večeru, nejprve
něco o přednáškách. Nestihl jsem všechny, takže jsem poprosil
o doplnění Hanku Kmecovoua čerpal
jsem i z dojmů ostatních.
Které prezentace zaujaly a které méně
Ostrý start předvedla v hlavním sále po přivítání Olga Biernátová, které by asi
připadl titul „skokan roku“ – prezentaci o marketingu pro knihovny jsem
viděl na zmiňované konferenci Partsipu, ale zatímco tam byli účastníci
překvapení z marketingových možností, geekové na BarCampu byli
překvapení pokrokovostí knihoven. Olga má také cit na vybírání
super obrázků, takže prezentace jsou jedna radost. Těším se i na
videozáznam Mario Mjankova,
který vykládal o využití Facebooku pro F&B sektor –
vidím tam velký potenciál (třeba pro SMB zákazníky Ataxa). Na Maria se
byla podívat kolegyně Hanka. Přednáška byla poměrně obecná, zopakovala
obecně známě doporučení pro komunikaci na sociální síti. Vašek Stoupa, ideový otec WebExpa, není
zrovna charismatický přednášející a asi doplatil i na namlsanost publika,
kterému se nechtělo dávat pozor na anglická videa, ale vy tu chybu
nezopakujte a podívejte se na prezentaci Zahoďte business plán,
objevte business model. Martin
Kopta si dělal legraci ze svých kamarádů, jejichž fotky použil do své
prezentace, ovšem David Grudl mu to vylepšil tím, že se zjevil během
přednášky jako deus ex machina :) Martin se dlouhodobě zabývá
uživatelským prožitkem a dokáže velmi srozumitelně i nepoučenému
publiku vysvětlit, proč je to důležitá věc. Odnesli jsme si
z přednášky hlavně to, že nic nelze dělat tak, abychom se
zavděčili všem. Jirka
Koutný, mimochodem bývalý zaměstnanec Hájedničky, přinesl dort a
také své zkušenosti s rozjížděním startupu. Pokud bych měl celou
prezentaci shrnout do jedné věty, pak to bude asi toto: Náklady na
technologie jsou malé, dražší (a hůř k sehnání) jsou kvalitní
lidé a bez nich to nejde. Pokud i vy přemýšlíte nad vlastním
startupem, Jirkovu přednášku vám musíme doporučit – dozvíte se
několik tipů, jak ušetřit v těžkých začátcích co nejvíce peněz. Po
prodloužené pauze na oběd (asi jediná výtka k organizaci: příště
prosím varujte majitele nejbližších / nejdoporučovanějších
stravovacích zařízení, že se na ně chystá 200 lidí) začal odpolední
program v hlavním sále Honza Boček
s přednáškou nazvanou suše Databázová žurnalistika.
Publikum ale záhy pochopilo, že by se mohla jmenovat třeba „Infografikou
k pranýřování korupce a klientelismu“. Šlo v zásadě o to, že
novináři utápí informace v měkkém textu, ke kterému není API – a
proto se špatně „remixuje“. Vytváření mash-upů s využitím
získaných dat přitom může být mnohem názornější. Ve vedlejším sále
se o své zkušenosti s vývojem aplikací pro Facebook v českém
prostředí podělil David
Šmehlíkze společnosti Fleveo. Ukázal, že překračovat hranice se na
Facebooku vyplatí. Svůj názor podtrhl i svou zelenou barvou na hlavě. Máme
totiž jen jednu šanci zaujmout uživatele. Zaujala mě také myšlenka, že
bez dostatečně vysokého rozpočtu se do FB aplikace nemáme pouštět (bez
reklamy to nejde!).
Ataxo Social Insider a naše minianalýza
Robert Němec z agentury Robert Němec tečka com mluvil zejména
o Robertovi Němcovi. Prý říkal i něco o tom, jak Ataxo koupilo H1.cz,
ale to jsme bohužel neslyšeli, protože po jeho šovinistických poznámkách
Hanka odešla a já jsem zrovna tou dobou vykládal o patro níž
o monitoringu sociálních médií. Shodou okolností jsem posluchačům
slíbil dodat mini-analýzu na tři zadaná klíčová slova,
z nichž jedno bylo právě spojení „Robert Němec“ – najdete
ji právě v tomto článku. Takže zatímco Robert rozjížděl svou
obchodnickou show, snažil jsem se věci znalé publikum pobavit
reálnými příklady z prostředí monitoringu sociálních
sítí. Také jsem představil náš nástroj Ataxo Social Insider, prozradil
něco o tom, jak jsme ho vyvíjeli a kdo už jej využívá (v nejbližší
době se chystáme na nový web a aktualizované prezentace). Slíbil jsem
připravit mini-analýzu na tři klíčová slova – najdete ji
v přiloženém PDF – Robert Němec, Kaluža a start-upy – monitoring
sociálních médií.
Analýzu
si můžete také stáhnout jako PDF. Po své přednášce jsem se šel
podívat na slovenské kolegy, Juraj
Sasko vykládal o reputation managementu, což
s monitoringem úzce souvisí. Předvedené příklady mi bohužel přišly
dost „profláklé“ (BP a ropná skvrna, Nestlé a boj s Greenpeace). Ale
pro ty v publiku, kdo se v této oblasti nepohybují, to mohlo být
jednoznačně přínosné. Klukům doporučujeme zapracovat na tvorbě
prezentací, slidy byly příliš nahuštěné textem a působily nepřehledně.
Nicméně téma bylo zajímavé. Jednu z přednášek, které přímo
s internetovým marketingem nebo tvorbou webu nesouvisely, měla Jarka Klimková. Ta patří k lidem,
které zásadně ovlivnil Tomáš Hajzler na loňském WebExpu.
Její prezentace byla sice docela krátká, ale ukazovala velmi dobře, nad
čím byste se měli zamyslet, pokud vám přijde, že vaše stávající
pracovní zařazení za moc nestojí. Po WebExpu opustila své tehdejší
zaměstnání a pustila se do hledání „práce svých snů“. Ve spolupráci
s psychologem našla své silné a slabé stránky a společně sestavili
typologii činností, které je naplňují a které naopak nikoliv. Teď se
snaží nalezené kompetence aplikovat při realizaci nového projektu WebHub.
Hlavní myšlenka navazuje na Tomášův názor – dělejte, co vás baví, a
peníze přijdou. Tomáš Čupr tou
dobou prezentoval zkušenosti získané díky Slevomatu (který ideově vznikl
právě na loňském BarCampu) – přednášku jsem minul, protože podobné
téma měl Tomáš i na Start-up Meet-upu asi před měsícem. Soudě podle
Twitter reakcí, jeho povídání mělo nejrozkolísanější ohlasy, od
„super, skvělé, inspirativní“ až po „zbytečné self-promo“. Zato
večerní otevřený účet na baru na Slevomat afterparty neměl kritické
reakce téměř žádné :) Je zřejmé, že Tomáš má se svým startupem
(pokud je možné Slevomat ještě takhle označit) slušně našlápnuto a za
rok ušel velký kus cesty. Nejvíc se mi líbila myšlenka, že se
nemáme bát nabírat drahé odborníky, protože investice do lidí se
nám několikanásobně vrátí. V posledním bloku jsem si nenechal
ujít Filipa Hráčka z Googlu a
jeho vychytanou prezentaci 8 způsobů, jak vám HTML5 pomůže
přežít zombie apokalypsu. Jakkoliv nereálné se toto spojení zdá,
Filip to uměl výborně podat a zároveň reálně představit výhody nových
technologií. Mezitím v hlavním sále mluvil Martin Hassman o využití
FourSquare a ukázal také zajímavé statistiky (největšími
fanoušky českých značek jsou uživatelé z Indonésie, v podstatě bez
výjimky). Uživatelů v Čechách sice stále přibývá, ale pořád se
pohybujeme v řádek několika tisíců (přes 4 000), přičemž
jednoznačně gendrově převládají muži a regionálně Pražané. Na
několika českých autorizovaných venues ukázal, jak vypadá
zvládnutá a nezvládnutá práce s Foursquare jako s marketingovým
kanálem. Na závěr přiblížil novinku, kterou nedávno Foursqure
spustil – Foursquare brands, které lze srovnat s Facebookovými
stránkami.
Zajímavé odkazy
Dohromady si tedy každý mohl přijít na své (já osobně jsem třeba
nebyl na většině programátorských témat, ale podle ohlasů řada z nich
také stála za to) a ti, kdo chyběli, mohou svou neúčast napravit.
Podívejte se na prezentace na
Slideshare, reakce blogerů,
tweety na Klábosení a
organizátoři jistě brzy dodají i videa! Díky organizátorům
i účastníkům za povedenou akci a těšíme se na viděnou na některém
z budoucích BarCampů.
Autorem článku je Adam Zbiejczuk.
Díky za článek, hlavně popis Roberta Němce je zábava číst :) A jinak k těm knihovnám na VŠ ze současný praxe, to už jsou spíš kanceláře k práci, protože je tam klid; vidět tam studenta opravdu studovat je světlá výjimka, co tak pozoruji.