Máte kampaně, pečujete o ně s láskou a dali byste ruku do ohně za
kvalitu jejich optimalizace. A opravdu přináší výsledky, se kterými jste
spokojeni. Ale přece si říkáte, co by se tak asi stalo, kdybyste trochu
přitlačili na ceně a dostali reklamu na top pozice. Nebo vyzkoušeli jiná
slova, jiná umístění. Co když budete jinak pracovat se shodou klíčových
slov? Dostanete z kampaní víc? Nebo je aktuální nastavení opravdu to
nejlepší? Jak na takové otázky odpovědět? Můžete změnit na týden
nastavení kampaně a srovnat výsledky. Jenže tenhle týden je úplně jiný
než ten minulý. Může být blíž sezóně nebo výplatě, změní se ceny na
webu nebo počasí, zákazníci se zkrátka budou chovat jinak. Týden je navíc
často krátký a měsíční výchylka bude už hodně velká. Většina
takových testů zákonitě skončí neprokazatelným výsledkem. Google ale
nabídl nový nástroj, který tyhle trable dokáže vyřešit. Jmenuje se
AdWords Campaign Experiments (ACE)a v mnoha ohledech plní
velký sen mnoha optimalizátorů.
A/B testování v AdWords
To, co AdWords Experimenty dělají, je v podstatě klasické A/B
testování. Tedy testování dvou variant nastaveníoproti
sobě v reálném čase. Máte v sestavě nastavenou maximální cenu na
5 Kč za klik a chcete vyzkoušet, co udělá její zvýšení na 10 Kč?
Jednoduše vytvoříte experiment a systém už se sám postará, aby při
jednom hledání poslal reklamu s nabídkou 5 Kč a při druhém 10 Kč.
Takhle to bude střídat pořád dokola, čímž jsou jakékoliv vlivy různých
období eliminovány.
Na co experimenty použít
Možností, které můžete vyzkoušet, je spousta, například:
- různé nabídky pro sestavy nebo klíčová slova,
- přidání dalších klíčových slov,
- různé reklamní sestavy, např. výkon sestav s obrázkovými a
textovými reklamami oproti sestavám jen s textovými reklamami,
- jiné typy shod pro klíčová slova,
- reklamní texty.
Naopak není možné experimentovat s nastaveními kampaně, tedy
především s day partingem, způsobem nabízení cen (např. nabídky CPA
pomocí optimalizátoru konverzí), rozpočet, rozšíření reklamy (např.
sitelinks), vylučující slova, geografické a jazykové nastavení.
A teď už hurá na to!
V každé kampani je možné současně provádět pouze jeden experiment.
Zároveň by měl experiment trvat delší dobu – podle toho, jak je reklama
frekventovaná, ale spíše v řádech alespoň týdnů. Při běhu experimentu
je dobré také nezkreslovat data nějakými dalšími úpravami
v inkriminovaných částech kampaně. Pokud pro experiment s takovými
předpoklady máte prostor, můžete začít. Nejdříve je třeba samotné
experimentování zapnout. To uděláte na záložce Nastavení,
úplně dole je volba Experimentujte.

Zde si pojmenujete (jak je libo) svůj experiment, určíte start experimentu
(buď hned nebo někdy v budoucnu) a konec experimentu (počet dní po jaký
má trvat). Také určíte, na jak velké části potenciálních zobrazení
kampaně chcete provádět experiment a jak velkou část použijete pro
kontrolu. Nastavíte-li 50 % / 50 %, bude se zobrazovat
experiment (nové, testované nastavení) a
kontrola (vaše původní nastavení) v poměru 1:1. Takové
nastavení bude pravděpodobně nejspolehlivější, ale můžete také nechat
pro experiment jen 10 % nebo naopak 90 %. Stačí uložit a můžete začít
nastavovat experiment. Ve sloupci stavu kampaně (tam co normálně vidíte,
jestli je kampaň aktivní, pozastavená nebo smazaná) nyní uvidíte takovou
zkumavku (
). Můžete tu také změnit nastavení a danou sestavu nechat jen
v experimentu nebo jen s původním nastavením. Abyste mohli nastavit
„druhou“ cenu za klik nebo abyste kdykoliv viděli odděleně výsledky
experimentu a kontrolní části kampaně, je třeba ještě nastavit
rozdělení dat – nad přehledem kampaní odkaz
Rozdělit a volba Experimentujte.

Data se pak automaticky rozdělí na 3 položky: mimo experiment
(čísla kampaně, která se experimentu netýkají – proběhla před nebo
po), kontrola (kontrolní, původní nastavení) a
experiment.

Nastavení různých cenprovedete snadnou úpravou –
v sestavách, které jsou součástí experiemtnu, máte ještě jednu volbu
ceny, v procentech oproti té stávající. Pokud je vaše současná cena za
klik nastavena na 5 Kč a budete experimentovat se zvýšením o 20 %, bude
systém nabízet 6 Kč.

V případě, že přidáváte klíčová slova nebo
vytváříte úplně novou sestavu, máte vždy možnost zaškrtnout volbu
použití daného slova nebo sestavy pouze pro
experiment(původní kampaň neovlivní).

Máte-li nastaveno, jak jste chtěli, nezapomeňte se vrátit zpět do
nastavení kampaně a experiment spustit. Kdykoliv v průběhu
experimentu (i dříve, než uběhne nastavený počet dní) máte možnost
experiment ukončit, smazat změny nebo naopak všechny experimenty
v kampaních nastálo použít. Jakmile se experiment spustí, můžete začít
sledovat výsledky. V jednotlivých sloupcích je i graficky naznačeno, zda
se daný parametr změnil (vzrostl nebo poklesl) a jak významně.

Vyhněte se špatným rozhodnutím
Snažte se neunáhlit. Je dobré počkat na dostatek dat,
pár (desítek) prokliků ještě nemusí být dostatečně relevantní
množství informací. Nezapomeňte, že váš experiment se může chovat
trochu jinak třeba o víkendu, i proto byste měli pracovat s delším
časovým obdobím. Zároveň vždycky sledujte všechny metriky
zároveň. Často může zlepšení míry prokliku znamenat horší
konverzní poměr nebo mírné zdražení ceny za konverzi může znamenat
výrazné zvýšení absolutního počtu konverzí. V neposlední řadě se na
data dívejte globálně, za celou experimentovanou kampaň.
Pokud experimentujete s klíčovými slovy nebo jejich shodami, může se velmi
snadno stát, že úprava sama vám sice přinese něco navíc, ale pokud
neroste i kampaň jako celek, může to znamenat, že jste „okradli“ jinou
sestavu. Pro další informace můžete využít nápovědu
AdWords nebo zjistit víc vizuálně v seriálu
videí.
Autorem článku je Petra Větrovská.
Díky za dobře a jednoduše napsaný článek, pomohl mi se v experimentech rozkoukat a nastavit si první experiment. Bude zajímavé sledovat, jak moc lidí se do experimentů v AdWords pustí, může to přinést spoutu hodnoty, ale myslím, že stejně jako A/B testy webů zůstane tato funkcionalita doménou nemnoha „fajnšmekrů“, ale to je pouze můj názor.
Perfektní popis novinky:-)Díky za něj! Experimentovat mě baví a hned jsem si svůj první experiment nastavila!Jsem zvědavá na výsledky…