Checklist pro provozovatele affiliate programu
Přečtěte si, na co byste neměli zapomenout při tvorbě vlastního
partnerského programu na internetu.
Finance
- Výše odměny – musí partnery nalákat. Zjistěte si,
kolik vyplácí konkurence. Vycházejte z vlastní marže, v úvahu berte ale
také opakované nákupy a platby. Pokud nabízíte například hosting, je
pravděpodobné, že získaný zákazník u vás zůstane více let.
Počítejte s tím a nabídněte partnerům víc.
- Způsob určení výše odměny – můžete ji spočítat
jako procento z ceny výrobku nebo určit fixní částku. Promyslete, jestli
chcete mít výši provize jednotnou napříč celým sortimentem nebo
individuální pro jednotlivé výrobky či produktová oddělení.
- Jak vyplácet provize – partneři s živnostenským
listem vám mohou vystavit fakturu, myslete však i na ostatní. V úvahu
připadá například výplata peněz na základě smlouvy
o zprostředkování. Kromě finanční odměny lze nabídnout také čerpání
provize ve formě slevy na nákup. Pokud tento způsob preferujete, zvýhodněte
ho oproti peněžní formě. Poraďte se se svým právníkem a účetním.
- Kdy vyplácet provize – stanovte minimální částku,
při které partnerovi vyplatíte první provizi. Tato suma musí být
dostatečně motivující, partner nesmí na peníze čekat neúměrně dlouho.
Zároveň ale musí být dost vysoká na to, abyste odradili ty, kteří se do
partnerského programu zaregistrují jen proto, aby levněji uskutečnili
vlastní plánovaný nákup. Určete také minimální hranici pro vyplácení
dalších odměn (nejen první). Čím nižší bude, tím více budete mít
administrativní práce.
- Zvýhodnění partnerů – promyslete, jestli se vám
vyplatí zvýhodňovat nejúspěšnější partnery. Pokud se k tomu
uchýlíte, často se s nimi lze dohodnout na speciálních formách propagace
a například výraznější podpoře vaší značky. Vaše technické řešení
by mělo diverzifikaci provizí umožňovat.
- Víceúrovňové provize – pokud se to hodí pro váš
obchodní model, můžete vytvořit tzv. pyramidu. V takovém případě
dostane partner odměnu také za registraci jiného partnera. Následně
inkasuje podíl z jeho výdělků. Rozhodněte se, do kolika úrovní má
systém fungovat, a jestli je dostatečně motivující pro všechny
zúčastněné.
Právní rámec
- Obchodní podmínky – vytvořte je ve spolupráci
s právníkem a dejte je partnerovi ke schválení při registraci. Vyhněte se
kopírování podmínek od konkurence, mohou být po právní stránce
děravé.
- Ochrana osobních údajů – ujistěte partnery, že
s jejich údaji nakládáte v souladu se zákonem o ochraně osobních
údajů a nebudete je poskytovat třetím stranám. Partner vám obvykle musí
dát své číslo účtu, adresu a e-mail, měl by vám proto věřit.
Informace a podpora
- Online podpora – partneři budou mít často dotazy,
problémy a připomínky. Vyhraďte kapacity některého zaměstnance, aby mohl
pružně reagovat a řešit problémy. Zřiďte pro tento účel speciální
e-mail a telefonní linku. Flexibilní podpora je jednou ze základních
podmínek úspěšného partnerského programu.
- Často kladené otázky – vytvořte stránku s často
kladenými otázkami (FAQ) a odpověďmi. Můžete mít dvě – jednu
s typickými otázkami před registrací do programu na hlavním webu a jednu
přímo v rozhraní affiliate pro registrované partnery. Čím
užitečnější FAQ stránky budou, tím méně práce budete mít
s individuální podporou.
- Diskusní fórum – zvažte vytvoření diskusního fóra
pro partnery nebo využijte stávající fórum na svém webu. Můžete tak
umožnit vzájemnou komunikaci partnerů, ušetřit čas na opakovaných
odpovědích a zprostředkovat více informací pro lidi, kteří se rozhodují,
zda se do programu zapojit.
- Informační texty – všechny informační texty
v rámci affiliate programu musí být jasné, srozumitelné a stručné. Pokud
víte, že psaní není zrovna vaše parketa, najděte si vhodného copywritera
nebo alespoň korektora. Ukažte partnerům, jak systém funguje ještě před
registrací a dejte jim přečíst testimonialy vašich současných
spokojených partnerů.
- Novinky – nezapomeňte v rozhraní partnerského
programu uveřejňovat aktuální informace a upozorňovat na nové funkce. Pro
novinky zřiďte vlastní RSS kanál a umožněte je odebírat e-mailem.
- Propagace – zdůrazněte informaci o zavedení
partnerského programu na vlastním webu a obešlete e-mailem stávající
zákazníky. Většinu partnerů ale získáte jinde – využijte odborná
diskusní fóra (v Česku např. Webtrh), soukromé katalogy affiliate
programů, a pokud si od programu hodně slibujete, zvažte i jeho placenou
propagaci například pomocí site-targeted kampaní v AdWords na webech
cílové skupiny.
Technické záležitosti
- Expirace cookie – tento parametr určuje čas, po který
zůstane zachována informace, že zákazník přišel přes partnerský odkaz.
Za minimální standard se považuje jeden měsíc. Čím delší limit
stanovíte, tím atraktivnější váš program bude. Pravděpodobně ale také
vyplatíte více peněz na provizích. Pokud o cookies nic nevíte, poraďte se
se svým programátorem.
- Přednost mezi partnery – někdy nastane situace, že
zákazník přišel na váš web postupně přes odkazy dvou (a více) různých
partnerů. Provizi můžete obvykle vyplácet buď prvnímu, nebo naopak
poslednímu partnerovi, jehož odkaz zákazník proklikl. Promyslete, která
varianta bude pro vaše partnery schůdnější.
- Přesměrování odkazů – váš partner dostane
unikátní řetězec, který se objevuje v jeho odkazech na váš web. Bez
tohoto parametru se nelze obejít, musíte se ho ale zbavit po příchodu
návštěvníka na web, jinak se vystavujete riziku vzniku duplicit a
zaděláváte si na problémy ve vyhledávačích. Když zákazník přijde na
stránku s parametrem /example.html?ref=bflm123, přesměrujte ho
s hlavičkou 301 na adresu /example.html bez parametru.
- Uživatelské rozhraní programu – rozmyslete si, jestli
chcete mít partnerskou administraci přímo na hlavním webu, nebo odděleně
na vlastní subdoméně a například v jiném designu. Měli byste vědět,
jak se budou partneři přihlašovat, odkud budete na program odkazovat a jak ho
zabezpečíte. Předem si navrhněte strukturu stránek v partnerském
rozhraní a vytvořte pro něj texty.
- Typy odkazů – podle vlastního zaměření a cílů
zvolte vhodné typy odkazů, které budou partneři využívat. Můžete jim
nabídnout pouze tvorbu textových odkazů, váš program ale bude
atraktivnější, pokud možnosti rozšíříte. V úvahu připadají
obrázkové a animované bannery, grafické ikonky, dynamické odkazy na
konkrétní výrobky a produktové sekce s automaticky aktualizovanou cenou a
fotografií, individualizované XML exporty nebo vyhledávací formulář.
- Statistiky – čím detailněji bude moci partner
analyzovat své odkazy a příjmy, tím spíše vás bude efektivně a aktivně
podporovat. Nabídněte možnost filtrovat statistiky podle jednotlivých
odkazů a jejich typů i podle časových období. Čísla ilustrujte také
grafy. Za zvážení stojí možnost zasílat statistiky na e-mail nebo
automaticky vytvářet pravidelné reporty. Nezapomínejte ani na vaše vlastní
statistiky, kde budete moci sledovat úspěšnost jednotlivých partnerů,
způsoby vyplácení provizí a různé agregované
ukazatele.
Točí se vám z tolika informací hlava? Nezapomeňte, že řešení
nemusíte vytvářet sami, ale existují již hotové produkty, které fungují
v rámci redakčních systémů nebo jako separátní řešení. Třeba ho
tvůrce vašeho webu nabízí.
Pokud nevíte, jestli je pro vás affiliate program vhodný nebo máte
další otázky, vyrazte na náš bezplatný seminář s názvem Poslední středa – dnes si tam
budeme povídat právě o affiliate programech a přijde spousta zajímavých a
zkušených lidí z řad provozovatelů i partnerů.
Článek si také můžete stáhnout
v PDF.
Přidal bych ještě bod „Třetí strana“. Pokud je affiliate program plně v režiji toho kdo vyplácí provize, je pro provozovatele webů nedůvěryhodný, a tu důvěru si bude jen těžce budovat.
Nesouhlasil bych s panem Neumanem. Z vlastní zkušenosti vím, že pokud affiliate program provozuje například přímo daný eshop, je to důvěrihodnější a případně dohadování jedonodušší, než když upřostřed sedí nějaká agentura.
[1] AFAIK všichni velcí affiliate inzerenti v ČR provozují své řešení (byť občas na koupeném SW). Pokud za „třetí stranu“ považujete třeba Potenzu, tak tenhle model je IMHO zcela minoritní.
[3] Přesně tak. Naopak zprostředkovatel působí podivně (jakou má provizi on sám?). Navíc je ideální, když je možné se domlouvat přímo s majitelem obchodu, domlouvat podmínky, propojovat weby atd.
Ještě stojí za zamyšlení, jestli bude dostávat partner provizi jednorázově, nebo při každé objednávce toho určitého zákazníka.
Vynakající poznatky.
Prinosny clanek. K diskutujicim: klonim se k nazoru Pavla Neumana. Mam totiz spatne zkusenosti s primym vyplacenim provizi – napr. bigsister.net a eurobail.cz, a naopak se zprostredkovateli jsem jeste problemy nemel.