Technologický progres, který s sebou přináší umělá inteligence,
nezastavíme. V poslední době má navíc tendence zrychlovat. Bez mrknutí
oka přijímáme virtuální asistentky Siri i Alexu, automatizované chatboty
na e-shopech, obrázkové nebo fulltextové vyhledávání. ChatGPT z dílny
společnosti OpenAI jde ale ještě o parník
dál.
Co je to ChatGPT?
ChatGPT (Generative Pre-trained Transformer) je nástroj umělé
inteligence, který dokáže zpracovat veřejně dostupné informace a
přeformulovat je do unikátního a smysluplného textu. Umí tak uživatelům
odpovídat na nejrůznější otázky a vést smysluplný dialog.

Jak je vidět, u prostých konverzačních otázek to ale zdaleka nekončí.
ChatGPT totiž dokáže reagovat a průběžně upravovat
požadavky, psát eseje, e-maily, smlouvy, kódy nebo příkazy pro
robots.txt či strukturovaná data. Informace umí skládat do souvislostí,
využívá různé styly a formy psaní.
Chcete si sami zkusit, co všechno ChatGPT umí? Stačí se
zaregistrovat.
Vyzkoušejte ChatGPT
GPT-3 vs. GPT-2
V současnosti rozlišujeme dvě verze: GPT-2 je jazykový
model, který je založený na hlubokém učení bez dohledu, je natrénovaný
na více než 1,5 miliardách parametrů.
GPT-3 je oproti svému předchůdci mnohem výkonnější,
pracuje s pokročilejším a přirozenějším jazykem, trénoval se na více
než 175 miliardách parametrů. Násobně vyšší databáze i proměna
fungování nástroje mezi oběma verzemi představuje znatelný rozdíl.
Jak se ChatGPT učí za pochodu
Virtuální asistentka Siri spolehlivě funguje na základní otázky a
příkazy, ale zeptáme-li se na něco nového, narážíme na její limity.
ChatGPT se učí za pochodu, průběžně v konverzaci aktualizuje
údaje na základě vašich odpovědí a díky tomu reaguje velmi
“přirozeně". Alespoň na umělou inteligenci.
A funguje to překvapivě dobře. Pokud na něco nezná odpověď, můžete
nástroj opravit, doplnit informaci a nechat odpověď znovu vygenerovat.
S největší pravděpodobností vám nástroj odpoví správně, a ještě se
za předchozí nepřesnost omluví.
Bing a investice za miliardy dolarů
Microsoft ve snaze konkurovat Googlu investoval v roce 2019 do
společnosti AI, která za ChatGPT stojí, jednu miliardu dolarů.
Další investici ve výši kolem deseti miliard plánoval [1]
pro implementaci do svého vyhledávače Bing. Microsoft ve své tiskové
zprávě z 23. ledna 2023 pokračující partnerství s OpenAI potvrdil,
o přesné výši investice se ale oficiální zpráva nezmiňuje. [2]
Aktuálně poskytl Microsoft užší skupině uživatelů předběžný
přístup k nové verzi vyhledávače Bing s umělou inteligencí od
OpenAI [3].
Uživatelé, kteří mají zájem nový chat vyzkoušet, se mohou registrovat
a přihlásit na čekací listinu. Podmínkou je používat vyhledávač
v prohlížeči Edge.

Bing Chat funguje velmi podobně jako ChatGPT. Dokáže však poskytnout
více informací a lépe je začlenit do kontextu. Některé příkazy narozdíl
od ChatGPT Bing odmítá.
Příkladem je třeba žádost o sestavení e-mailu zaměstnancům, ve
kterém je oznámeno, že někteří z nich budou propuštěni. Společnost
Bing k tomu uvedla, že vymyslet takovou zprávu je “citlivá a osobní
záležitost, která vyžaduje lidskou empatii” [4].
Jaký bude dopad ChatGPT na vyhledávání?
Nejen copywriterům možnosti nového nástroje dělají vrásky. Způsob
generování informací totiž může proměnit (a s největší
pravděpodobností i promění) to, jak
vyhledávače fungují. Pokud bude tak jednoduché generovat automaticky
obsah, kterým naplníte webové stránky bez ohledu na časovou kapacitu nebo
finance, nejspíš se promění hodnocení obsahu jako takového.
Google vs. ChatGPT
I Google
pracuje s nástroji umělé inteligence v rámci algoritmu vyhledávačů
(Bert a LaMDA). V listopadu 2022 nicméně Duy Nguyen z Google prohlásil,
že plagiovaný obsah generovaný AI je proti zásadám společnosti a už nyní
Google disponuje algoritmy, které dokážou detekovat a postihovat stránky,
které s takovým textem pracují. [5] Postoje
a doporučení společnosti se ale v čase měnily.
Ještě
v roce 2022 John Mueller z Google tvrdil, že vyhledávač považuje uměle
generovaný obsah za spam a bude takový obsah “penalizovat”: "Uměle
generovaný obsah pro nás v podstatě spadá do kategorie automaticky
generovaného obsahu. A toto pravidlo máme v pokynech pro webmastery zapsané
už od začátku. Kvalita je možná o něco lepší, než u starších
používaných způsobů generování obsahu, ale pořád se jedná
o automaticky generovaný obsah. Zkrátka a dobře, takový typ obsahu
považujeme za spam.” [6]
8. února 2023 Google zveřejnil oficiální stanovisko
k automaticky generovanému obsahu, ve kterém se ohledně využití AI
v praxi už vyjadřuje mírněji a klade především důraz na
vysoce kvalitní obsah – ať už jej
napsal člověk nebo AI.
Systémy
společnosti Google preferují originální a užitečný
obsah, který splňuje zásady E-E-A-T (odbornost,
zkušenost, autoritativnost a důvěryhodnost). Google se tak znovu
vrací k tomu, co říká celou dobu – že
upřednostňuje kvalitní a užitečný obsah vytvořený primárně pro lidi,
ne pro účely dobrého hodnocení ve výsledcích vyhledávání. [7]
Jak tvořit
kvalitní obsah podle doporučení Googlu si můžete přečíst tady.
Umění kreativity aneb životní plán je jako banán
Umělá inteligence nedokáže stoprocentně nahradit lidský, přirozený
jazyk. Pokrok v oblasti nových modelů GPT se ale časem může přiblížit
k překonání i tohoto limitu. Jak je na tom ale kreativita AI nástrojů
z dnešního pohledu?

Řekněme, že do určité míry funguje. I když má své mouchy. Zkrátka
i s dobrým životním plánem se nějaké nesrovnalosti najdou. Je totiž
jako banán.
Jak efektivně využívat ChatGPT pro SEO?
Ačkoliv generování uměle napsaného textu v jednotkách
vteřin může být velikým lákadlem pro naplnění jakéhokoliv obsahu na
web, dbejte vždy na to, abyste na web tvořili především kvalitní obsah.
Produkujte content, který bude mít hlavu a patu. Informace nepřebírejte
bezmyšlenkovitě – jejich
důvěryhodnost si vždy ověřujte.
Práci s AI nástroji využívejte jako pomůcku pro
brainstorming k další práci, nikoliv jako hlavní nástroj pomocí kterého
bezmyšlenkovitě naplníte web obsahem.
John Mueller z Googlu dodává: “ChatGPT se jeví jako
dobrý způsob, když vám dochází nápady. Může být zdrojem inspirace,
díky kterému si vyzkoušíte nové věci. Důrazně bych ale nedoporučoval se
jím slepě řídit. Své čtenáře znáte lépe než jakýkoliv nástroj. [8]
Sepsali jsme pro vás pár příkladů, jak ChatGPT využít
pro každodenní práci s klíčovými slovy a obsahem bez toho, aniž byste
slepě přebírali vygenerované informace.
Klíčová slova do článků
Nástroj můžete využít pro rychlý průzkum klíčových slov. Dokáže
vám vygenerovat i údaje o hledanosti, nicméně pro aktuální data raději
využijte některý z dostupných nástrojů (Keywords planner, Marketing
Miner, Ahrefs), které zohledňují trend i sezónnost.

Základní struktura článku
ChatGPT vám může pomoci vytvořit osnovu článku na zadané téma. To se
hodí zejména v případě, že nevíte, co všechno do článku zahrnout.
Pokud vaše kreativita zrovna nemá nejlepší den, tohle by ji mohlo
probudit.

Generování titulků pro článek
Vytváření atraktivních titulků, které by přiměly uživatele kliknout,
může být náročné. Zejména pokud dochází nápady. V takovém případě
vás ChatGPT inspiruje ve vytváření titulků a hodí vám
záchranné lano.

Příkazy pro robots.txt
Zákazy procházení zvládne z části za vás. Stačí mu jednoduše
napsat, co potřebujete. Vygeneruje vám tak univerzální příkazy pro
robots.txt. Poslouží ale i v případě, kdy potřebujete specifičtější
požadavek, třeba zákaz procházení URL stránek, které obsahují UTM
parametry.
Než se ale pustíte do bezhlavého nasazování na web, vždy si příkazy pro robots.txt
otestujte, abyste měli jistotu, že jsou nastaveny správně pro všechny
varianty URL.

Klasifikace a analýza klíčových slov
Nástroj lze využít i pro rychlou klasifikaci klíčových slov. Pokud
řešíte konkrétní produktovou kategorii, pomůže vám se základní
strukturou klíčových slov, ať už při tvorbě filtrů, kategorií nebo
interního prolinkování. Hledanost si ale budete muset doplnit sami.

A pokud by vám vámi definované kategorie nestačily, stačí pobídnout
k dalším návrhům, které vám ChatGPT naservíruje na stříbrném podnose.
S obsáhlými analýzami klíčových slov se to nemůže rovnat, pro
zmapování tématu a základní klasifikaci je to užitečný pomocník.

Otázky v souvislosti s tématem
Nejčastější otázky o tématu pomohou při psaní i sestavování
hlavní osnovy v článku. Využít je tak můžete podobně, jako třeba Answer The Public.

Dobrý sluha, ale zlý pán
ChatGPT je zkrátka mocným nástrojem,
který má velký potenciál proměnit nejen práci SEO specialistů a
copywriterů.
Lidský
faktor v tvorbě obsahu bude ale potřeba v každém případě. V konečném
důsledku se totiž zase vracíme k tomu, co je klíčové
– užitečný a kvalitní obsah
zaměřený na přínos pro uživatele. Další obavy, že SEO tentokrát už
opravdu bude mít na kahánku, tak opět berou za své. A pro jistotu ťukáme
do dřeva.