Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

ChatGPT: Jaké dopady bude mít na SEO?

Technologický progres, který s sebou přináší umělá inteligence, nezastavíme. V poslední době má navíc tendence zrychlovat. Bez mrknutí oka přijímáme virtuální asistentky Siri i Alexu, automatizované chatboty na e-shopech, obrázkové nebo fulltextové vyhledávání. ChatGPT z dílny společnosti OpenAI jde ale ještě o parník dál. 

Co je to ChatGPT?

ChatGPT (Generative Pre-trained Transformer) je nástroj umělé inteligence, který dokáže zpracovat veřejně dostupné informace a přeformulovat je do unikátního a smysluplného textu. Umí tak uživatelům odpovídat na nejrůznější otázky a vést smysluplný dialog. 

Jak je vidět, u prostých konverzačních otázek to ale zdaleka nekončí. ChatGPT totiž dokáže reagovat a průběžně upravovat požadavky, psát eseje, e-maily, smlouvy, kódy nebo příkazy pro robots.txt či strukturovaná data. Informace umí skládat do souvislostí, využívá různé styly a formy psaní. 

Chcete si sami zkusit, co všechno ChatGPT umí? Stačí se zaregistrovat.

Vyzkoušejte ChatGPT

GPT-3 vs. GPT-2

V současnosti rozlišujeme dvě verze: GPT-2 je jazykový model, který je založený na hlubokém učení bez dohledu, je natrénovaný na více než 1,5 miliardách parametrů.

GPT-3 je oproti svému předchůdci mnohem výkonnější, pracuje s pokročilejším a přirozenějším jazykem, trénoval se na více než 175 miliardách parametrů. Násobně vyšší databáze i proměna fungování nástroje mezi oběma verzemi představuje znatelný rozdíl.

Jak se ChatGPT učí za pochodu

Virtuální asistentka Siri spolehlivě funguje na základní otázky a příkazy, ale zeptáme-li se na něco nového, narážíme na její limity.

ChatGPT se učí za pochodu, průběžně v konverzaci aktualizuje údaje na základě vašich odpovědí a díky tomu reaguje velmi “přirozeně". Alespoň na umělou inteligenci.

A funguje to překvapivě dobře. Pokud na něco nezná odpověď, můžete nástroj opravit, doplnit informaci a nechat odpověď znovu vygenerovat. S největší pravděpodobností vám nástroj odpoví správně, a ještě se za předchozí nepřesnost omluví.

Bing a investice za miliardy dolarů

Microsoft ve snaze konkurovat Googlu investoval v roce 2019 do společnosti AI, která za ChatGPT stojí, jednu miliardu dolarů.

Další investici ve výši kolem deseti miliard plánoval [1] pro implementaci do svého vyhledávače Bing. Microsoft ve své tiskové zprávě z 23. ledna 2023 pokračující partnerství s OpenAI potvrdil, o přesné výši investice se ale oficiální zpráva nezmiňuje. [2]

Aktuálně poskytl Microsoft užší skupině uživatelů předběžný přístup k nové verzi vyhledávače Bing s umělou inteligencí od OpenAI [3].

Uživatelé, kteří mají zájem nový chat vyzkoušet, se mohou registrovat a přihlásit na čekací listinu. Podmínkou je používat vyhledávač v prohlížeči Edge.

Bing Chat funguje velmi podobně jako ChatGPT. Dokáže však poskytnout více informací a lépe je začlenit do kontextu. Některé příkazy narozdíl od ChatGPT Bing odmítá.

Příkladem je třeba žádost o sestavení e-mailu zaměstnancům, ve kterém je oznámeno, že někteří z nich budou propuštěni. Společnost Bing k tomu uvedla, že vymyslet takovou zprávu je “citlivá a osobní záležitost, která vyžaduje lidskou empatii” [4]

Jaký bude dopad ChatGPT na vyhledávání? 

Nejen copywriterům možnosti nového nástroje dělají vrásky. Způsob generování informací totiž může proměnit (a s největší pravděpodobností i promění) to, jak vyhledávače fungují. Pokud bude tak jednoduché generovat automaticky obsah, kterým naplníte webové stránky bez ohledu na časovou kapacitu nebo finance, nejspíš se promění hodnocení obsahu jako takového. 

Google vs. ChatGPT

I Google pracuje s nástroji umělé inteligence v rámci algoritmu vyhledávačů (Bert a LaMDA). V listopadu 2022 nicméně Duy Nguyen z Google prohlásil, že plagiovaný obsah generovaný AI je proti zásadám společnosti a už nyní Google disponuje algoritmy, které dokážou detekovat a postihovat stránky, které s takovým textem pracují. [5] Postoje a doporučení společnosti se ale v čase měnily.

Ještě v roce 2022 John Mueller z Google tvrdil, že vyhledávač považuje uměle generovaný obsah za spam a bude takový obsah “penalizovat”: "Uměle generovaný obsah pro nás v podstatě spadá do kategorie automaticky generovaného obsahu. A toto pravidlo máme v pokynech pro webmastery zapsané už od začátku. Kvalita je možná o něco lepší, než u starších používaných způsobů generování obsahu, ale pořád se jedná o automaticky generovaný obsah. Zkrátka a dobře, takový typ obsahu považujeme za spam.” [6]

8. února 2023 Google zveřejnil oficiální stanovisko k automaticky generovanému obsahu, ve kterém se ohledně využití AI v praxi už vyjadřuje mírněji a klade především důraz na vysoce kvalitní obsah ať už jej napsal člověk nebo AI. 

Systémy společnosti Google preferují originální a užitečný obsah, který splňuje zásady E-E-A-T (odbornost, zkušenost, autoritativnost a důvěryhodnost). Google se tak znovu vrací k tomu, co říká celou dobu že upřednostňuje kvalitní a užitečný obsah vytvořený primárně pro lidi, ne pro účely dobrého hodnocení ve výsledcích vyhledávání. [7]

Jak tvořit kvalitní obsah podle doporučení Googlu si můžete přečíst tady

Umění kreativity aneb životní plán je jako banán

Umělá inteligence nedokáže stoprocentně nahradit lidský, přirozený jazyk. Pokrok v oblasti nových modelů GPT se ale časem může přiblížit k překonání i tohoto limitu. Jak je na tom ale kreativita AI nástrojů z dnešního pohledu?

Řekněme, že do určité míry funguje. I když má své mouchy. Zkrátka i s dobrým životním plánem se nějaké nesrovnalosti najdou. Je totiž jako banán.

Jak efektivně využívat ChatGPT pro SEO?

Ačkoliv generování uměle napsaného textu v jednotkách vteřin může být velikým lákadlem pro naplnění jakéhokoliv obsahu na web, dbejte vždy na to, abyste na web tvořili především kvalitní obsah. Produkujte content, který bude mít hlavu a patu. Informace nepřebírejte bezmyšlenkovitě jejich důvěryhodnost si vždy ověřujte.

Práci s AI nástroji využívejte jako pomůcku pro brainstorming k další práci, nikoliv jako hlavní nástroj pomocí kterého bezmyšlenkovitě naplníte web obsahem. 

John Mueller z Googlu dodává: “ChatGPT se jeví jako dobrý způsob, když vám dochází nápady. Může být zdrojem inspirace, díky kterému si vyzkoušíte nové věci. Důrazně bych ale nedoporučoval se jím slepě řídit. Své čtenáře znáte lépe než jakýkoliv nástroj. [8] 

Sepsali jsme pro vás pár příkladů, jak ChatGPT využít pro každodenní práci s klíčovými slovy a obsahem bez toho, aniž byste slepě přebírali vygenerované informace.

Klíčová slova do článků 

Nástroj můžete využít pro rychlý průzkum klíčových slov. Dokáže vám vygenerovat i údaje o hledanosti, nicméně pro aktuální data raději využijte některý z dostupných nástrojů (Keywords planner, Marketing Miner, Ahrefs), které zohledňují trend i sezónnost. 

Základní struktura článku 

ChatGPT vám může pomoci vytvořit osnovu článku na zadané téma. To se hodí zejména v případě, že nevíte, co všechno do článku zahrnout. Pokud vaše kreativita zrovna nemá nejlepší den, tohle by ji mohlo probudit. 

Generování titulků pro článek

Vytváření atraktivních titulků, které by přiměly uživatele kliknout, může být náročné. Zejména pokud dochází nápady. V takovém případě vás ChatGPT inspiruje ve vytváření titulků a hodí vám záchranné lano.

Příkazy pro robots.txt

Zákazy procházení zvládne z části za vás. Stačí mu jednoduše napsat, co potřebujete. Vygeneruje vám tak univerzální příkazy pro robots.txt. Poslouží ale i v případě, kdy potřebujete specifičtější požadavek, třeba zákaz procházení URL stránek, které obsahují UTM parametry. 

Než se ale pustíte do bezhlavého nasazování na web, vždy si příkazy pro robots.txt otestujte, abyste měli jistotu, že jsou nastaveny správně pro všechny varianty URL.

Klasifikace a analýza klíčových slov 

Nástroj lze využít i pro rychlou klasifikaci klíčových slov. Pokud řešíte konkrétní produktovou kategorii, pomůže vám se základní strukturou klíčových slov, ať už při tvorbě filtrů, kategorií nebo interního prolinkování. Hledanost si ale budete muset doplnit sami.

 

A pokud by vám vámi definované kategorie nestačily, stačí pobídnout k dalším návrhům, které vám ChatGPT naservíruje na stříbrném podnose. S obsáhlými analýzami klíčových slov se to nemůže rovnat, pro zmapování tématu a základní klasifikaci je to užitečný pomocník.

Otázky v souvislosti s tématem 

Nejčastější otázky o tématu pomohou při psaní i sestavování hlavní osnovy v článku. Využít je tak můžete podobně, jako třeba Answer The Public.

Dobrý sluha, ale zlý pán

ChatGPT je zkrátka mocným nástrojem, který má velký potenciál proměnit nejen práci SEO specialistů a copywriterů.

Lidský faktor v tvorbě obsahu bude ale potřeba v každém případě. V konečném důsledku se totiž zase vracíme k tomu, co je klíčové – užitečný a kvalitní obsah zaměřený na přínos pro uživatele. Další obavy, že SEO tentokrát už opravdu bude mít na kahánku, tak opět berou za své. A pro jistotu ťukáme do dřeva.

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.