Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Cesta za hranice standardní analýzy klíčových slov

Analýza klíčových slov je jedním ze základních datových zdrojů, který poskytuje důležité informace pro stavbu a rozvoj online projektu. To asi není třeba připomínat.

Analyzujete pro sebe, nebo pro tým?

Standardní klasifikační analýza obsahuje minimálně seznam vyhledávaných dotazů, jejich hledanost, tematické třídění (kategorizaci), konkurenčnost a vizualizaci dat dle témat. Obvykle ji tvoří odborník na SEO či UX a využívají ji obsahoví a další specialisté.

V ideálním světě to znamená, že existuje jedna analýza, společný cíl a více pohledů a možností, jak klíčová slova a fráze využít. Aby mohl projektový tým (včetně klienta) dobře a rychle interpretovat získaná data, musí být výstup srozumitelný a použitelný.

Je to sice delší, ale zato srozumitelnější

Jak výstup upravit, aby každý člen vašeho týmu dostal potřebné informace na pár kliků? Podívejte se, jak můžete výstup z analýzy dál rozvíjet.

Spoiler: Příprava se může jevit náročnější, nicméně cílem je zpříjemnit používání samotného výsledku.

Modelový příklad:

Máme produktově zaměřený web a chceme zmapovat, jak si jednotlivé produkty a s nimi související témata vedou ve výsledcích vyhledávání. Zajímá nás viditelnost webu, jaká témata na webu chybí, kterým klíčovým slovům se vyplatí věnovat a podle čeho stanovit pořadí důležitosti.

Co je potřeba?

  • Analýza klíčových slov (ve standardním formátu)
  • Běžící projekt s historií (řešíme optimalizaci, nikoli tvorbu nového)
  • Znalost kontingenčních tabulek
  • Zdroj doplňujících informací (Marketing Miner, Collabim apod.)
  • Znalost projektu a byznysové přemýšlení

Informace, které nám mnohé napoví

Máte-li k dispozici standardní výstup z analýzy, pak hledejte níže popsané informace, nebo je do analýzy doplňte.

Produkty/Témata
Rozdělte klíčová slova a fráze do obsahových množin. Případně si v analýze najděte vlastní spojující prvek.

Základní přehled dotčených témat

Základní přehled dotčených témat

Pozice a hledanost klíčových slov a frází
Ke každému klíčovému slovu je nezbytné získat aktuální pozici ve výsledcích vyhledávání. Pro zjednodušení a další práci si pozice rozdělte do několika rozmezí. Získáte tak přehled o tom, kolik klíčových slov a frází spadá do příslušné množiny. A jeden z prvních filtrů pro další prioritizaci: Tedy pro to, kterým klíčovým slovům se věnovat.

Skupinové rozložení pozic klíčových slov (Google)

Skupinové rozložení pozic klíčových slov (Google)

Stejným způsobem rozdělte do několika množin hledanost získaných dotazů. Získáte přehled o zastoupení klíčových slov v daném rozmezí. Díky tomu můžete filtrovat klíčová slova s odpovídající hledaností.

Skupinové rozložení hledanosti klíčových slov

Skupinové rozložení hledanosti klíčových slov

Vstupní stránka (landing page)

Výše uvedené nástroje vám poskytnou i nezbytné informace pro další práci. Zjistíte třeba to, zda vůbec a případně jakou vstupní stránku vyhledávače nabízí jako první ve výsledcích vyhledávání pro konkrétní dotaz.

Počet nalezených a nenalezených vstupních stránek (Google)

Počet nalezených a nenalezených vstupních stránek (Google)

Hledání jehly v kupce sena

Analýza klíčových slov, to jsou stovky, tisíce řádků informací, tak proč přidávat další? A kde je ta srozumitelnost a použitelnost, o které byla před chvílí řeč?

Produktové dělení, rozložení pozic či hledaností nám pomůžou k potřebnému zúžení informací. Jak na to? Použijte pomocná data (rozmezí) jako filtry a kombinujte informace pomocí kontingenčních tabulek. Díky tomu můžete vyvozovat dílčí závěry a priority mnohem rychleji než z klasického výstupu.

Poskládejte si tabulky dle svých potřeb a tým naučte pouze používat výstup.

Jaké informace například hledáme my?

Klíčová slova bez vstupní stránky
Můžete zjistit, pro která klíčová slova váš web nenabízí odpovědi, a navíc to můžete omezit jen na určitá témata (Produkty/Služby) nebo objem měsíčního hledání. Díky tomu pro vás může být jednodušší prioritizovat.

 Ukázka filtrování, výstupu a nastavení kontingenční tabulky

Ukázka filtrování, výstupu a nastavení kontingenční tabulky

Klíčová slova se vstupní stránkou
Dalším kombinováním dat zjistíte závislost mezi vstupním dotazem a nabídnutou odpovědí (tj. případ, kdy vstupní stránka existuje). Zajímá nás téma (Produkt), množina klíčových slov a frází s určitou hledaností a postavením ve výsledcích vyhledávání a odpovídající vstupní stránka.

Nabízí web prostřednictvím klíčových slov a frází správné nebo preferované vstupní stránky? Pokud ne, pak je třeba situaci řešit. Upravte obsah, podpořte preferovanou stránku interním nebo externím odkazem, případně promyslete další vhodné aktivity.

Když nabídnutá stránka odpovídá hledanému dotazu, ale není na očekávané (tedy vysoké :)) pozici, pak je třeba opět zasáhnout. Priority a taktiky si už ale musíte zvolit sami.

Ukázka filtrování, výstupu a nastavení kontingenční tabulky

Ukázka filtrování, výstupu a nastavení kontingenční tabulky

Je to všechno?

Naším záměrem bylo nastínit cestu, nikoliv nabídnout ultimátní návod, jak na zmenšování pověstné kupky sena (dat), a poskytnout sobě i týmu výhodu, a to v podobě snazšího nacházení dalších souvislostí a závěrů, které vám může analýza klíčových slov poskytnout. Možností je opravdu hodně.

  • Modelujte a odhadujte přínosy SEO na základě proklikovosti (CTR) a zobrazení klíčových slov. Data získáte v Google Search Consoli.
  • Optimalizujte stránky (klíčová slova) dle významu pro byznys – doplňte si k jednotlivým URL adresám data o návštěvnosti, míru opuštění, obchodní data nebo nechte klienta oznámkovat vyhledávací dotazy dle jeho priorit.
  • Optimalizujte podobu výsledků ve vyhledávání. Podívejte se na titulky a popisky stránek (případně další metadata) optikou zobrazení a proklikovosti.

Místo Excelu používejte například živější Power BI. Zkrátka berte analýzu klíčových slov jako začátek. 

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.