Vyhledávač Google upravuje zhruba dvakrát ročně svůj algoritmus
zaměřený na odhalování nekvalitních zpětných odkazů, tzv. Penguin.
Weby, které skočily na špek výhodným nabídkám na získání velkého
počtu zpětných odkazů pro svůj web, by se měly začít strachovat. Pomalu
totiž přichází čas na update s názvem Penguin 3.0.
Vyhledávač Google používá v Čechách polovina populace. Pokud Google
penalizuje web, je to vážný problém, který např. u e-commerce projektů
znamená významný propad v návštěvnosti, tedy potenciálních zákazníků
a tím pádem i zisku. Jak se tomu vyhnout?
Bojí se ti, kdo hledali zkratky v SEO
Není tajemstvím, že pozice ve vyhledávačích významně ovlivňují
zpětné odkazy. Google je ale čím dál přísnější v posuzování jejich
kvality. Již neplatí premisa, že provozovatel webu není zodpovědný za to,
kdo na něj odkazuje. Poté, co se SEO techniky upnuly na masivní získávání
odkazů, Google přitvrdil a penalizuje weby, na které je nekvalitně
odkazováno i bez vůle majitele postiženého webu.
Může vás potkat algoritmická penalizace, té se ale zbavíte až při
další aktualizaci. Vedle toho vás může kdykoliv zasáhnout i manuální
penalizace. S tou lze ale relativně dobře pracovat, a pokud se budete
dostatečně snažit, můžete se jí zbavit během několika týdnů či
měsíců. Vedle algoritmu Penguin je tu ještě Panda, zaměřená na kvalitní
obsah webu. V Česku ale ovlivňuje jen malé množství webů.
Boží mlýny melou pomalu…
… ale jistě. Víme o desítkách případů, kdy byly české stránky
penalizovány. Weby nebyly bez viny, ale penalizaci získaly za dříve zcela
běžnou činnost. Majitel webu si například před pár lety koupil nějaký
vychytaný balíček registrací do desítek či stovek katalogů a PR webů.
Bez hnutí prstem tedy získal mnoho zpětných odkazů, které pomáhaly
zlepšit pozice jeho webu. Dříve to fungovalo i na Google, dnes už jen na
Seznam. Jak je vidět, podobné zkratky v SEO k úspěchu dlouhodobě
nevedou.

Registrace do katalogů stále ne-funguje, aneb kde je poptávka, je
i nabídka.
Vliv na vaše e-commerce podnikání
Velmi záleží na tom, jak je web penalizován. Penguin umí posunout vaše
hlavní klíčová slova hluboko ve výsledcích vyhledávání, mimo jakýkoliv
dosah vaší cílové skupiny. To pak může znamenat, že se na web nedostane
žádná návštěvnost přímo z neplaceného vyhledávání v Google. Pokud
jsou pro vás vyhledávače důležitým zdrojem návštěvnost, asi tušíte,
co by to pro vás znamenalo.
Stavět své podnikání na pozicích ve vyhledávačích je tak čím dál
více nejistá činnost. Dobrá pozice ve vyhledávačích je privilegium,
nikoliv právo. Penalizace, které provozovatele nutí dělat online marketing
bez nekalých praktik, jsou podle mě dobrým důsledkem dlouhodobé strategie
Googlu.
Seznam a jeho tajemství
Seznam je také velmi důležitým zdrojem návštěvnosti drtivé většiny
e-commerce projektů. Navíc stále zobrazuje slova, přes která lidé na váš
web přicházejí. To Google po zavedení not-provided již nedělá.
U Seznamu tušíme existenci penalizací. S ohledem na možnosti Seznamu ale
budou spíše manuální, než automatické. Někdo si web musí vytipovat a
ručně „zabanovat“.

Propad pozic na Seznamu v pátek 13. června
Změny vyhledávacích algoritmů Seznamu
i Googlu přicházejí naprosto bez varování. Poslední pátek 13. ukázal,
jak je nevyzpytatelný i Seznam, který dokáže ze dne na den odstřihnout
jakýkoliv web. A nikdo netuší, jaké překvapení pro nás vyhledávače
připravují na zítra.
Článek vyšel v Marketing&Media
8. září 2014.
Autorem článku je Michal
Krutiš.
Jo seznam u nas taky uradoval – mame tedy pomerne novy web ale uz jsme se trochu chytali a po aktualizaci nic..aspon ze ten google zatim drzi