Správci sociálních sítí často dělí svůj pracovní život na dvě
období – před Canvou a po jejím objevení. Idea, která původně
sloužila pro přípravu ročenek, totiž výrazně usnadňuje tvorbu podkladů.
Přečtěte si pár fíglů, které přípravu vašich vizuálů ještě
zefektivní.
Abyste se mohli na sítích pochlubit pěknými obrázky, animacemi nebo
infografikami, nepotřebujete už speciální programy ani pomoc grafika.
V Canvě můžete tvořit jednoduché vizuály online – a klidně zdarma.
Hodí se ale znát pár tipů, které vám vše ulehčí.
TIP: Více o tom, jak na sociálních sítích pracovat s grafikou a
vizuály, jak strategicky řídit firemní profil na Instagramu, spravovat
kampaně na Facebooku nebo tvořit obsah na Linkedinu, se dozvíte na
našich
školeních sociálních sítí. |
1. Používejte klávesové zkratky
Chcete v Canvě zkopírovat text? Označte vybranou část v textovém
poli, pravým tlačítkem myši otevřete menu, vyberte možnost
„kopírovat“, poté pravým tlačítkem klikněte do nového textového pole
a vyberte možnost „vložit“. Hotovo? Předpokládám, že ne.
Většina z nás raději automaticky pracuje s osvědčenou kombinací
„Ctrl + C, Ctrl + V“, která skvěle funguje i v Canvě. Rozhodně se ale
nemusíte omezovat jen na tyto základní zkratky. Kdo má zkušenosti
s tvorbou ve Photoshopu, může některé postupy převzít také z Adobe
prostředí. Klávesové zkratky se postarají o to, že vám půjde
práce rychleji od ruky a nebudete tvůrce Canvy posílat do horoucích pekel
při prvním překryvu vrstev.
Které klávesové zkratky vám práci v Canvě nejvíce usnadní?
- T – vytvoří textové pole
- CTRL + ] nebo CTRL + [ – upraví
pozici – přiblíží nebo oddálí prvek
- TAB nebo CTRL + kliknutí levým
tlačítkem – označení přeskočí na další element
v návrhu
- → nebo ← – přesune označený
prvek o 1 px do strany
- SHIFT + → nebo SHIFT +
← – posune označený prvek o 10 px do strany
- ALT + zvětšení objektu levým tlačítkem myši –
element se zvětší ze středu
- ALT + přesun objektu levým tlačítkem myši –
vytvoří kopii objektu

Další šikovné kombinace najdete v infografice klávesových zkratek přímo na
stránkách Canvy.
Jestliže pracujete s vícero fotkami, které potřebujete sladit do
jednoho stylu, můžete si jejich úpravy jednoduše zkopírovat.
Každý snímek má totiž tzv. „kód filtru“, do něhož se změny
ukládají. Řetězec čísel a znaků tak můžete jednoduše vzít a
nakopírovat k jinému obrázku. Ten se pak upraví po vzoru prvního
snímku.

2. Vyhledávejte chytře
Vyhledávání v šablonách, fotografiích a grafických prvcích funguje
v Canvě dobře i v češtině. Pokud ale chcete výsledky zpřesnit,
použijte raději anglické názvy. S nimi si totiž lépe rozumějí
vyhledávací operátory.
Speciální příkazy, které zpřesní parametry
vyhledávání:
- + – vyhledá prvky, které splňují obě podmínky
(např. flower + gift)
- NOT – vyhledá prvky, které splňují první podmínku,
ale nesplňují druhou (např. animal NOT dog)
- OR – vyhledá prvky, které splňují alespoň jednu
podmínku (např. dog OR cat)
- +cutout:true – vyhledá pouze prvky s transparentním
pozadím (např. woman +cutout:true)
- brand:BAAMOuJH0Ec nebo
brand:BAAAAP7rQ8M – vyhledá pouze grafiku, která je zdarma
(např. berlin brand:BAAMOuJH0Ec). Tyto dvě možnosti sice nefungují
100% ani v angličtině, ale výrazně pomohou odfiltrovat nerelevantní
výsledky, pokud hledáte pouze bezplatné snímky. (Kdo pracuje s placenou
verzí Canvy, může si „free only“ obsah jednoduše zakliknout.)
3. Slaďte barvy
Pokud potřebujete pracovat s firemní barvou, logem nebo fontem
pravidelně, uložte si všechny podklady přímo do Canvy. Záložku
„sada pro značku“ najdete po levé straně hned po přihlášení
na canva.com. Ve verzi zdarma máte prostor pro tři barvy, v placené
variantě můžete přidat více odstínů a vložit také vlastní loga
nebo písma.
V současnosti najdete v Canvě více než 200 fontů, které si
rozumějí s českou diakritikou. Než tak začnete do systému
přidávat vlastní písmo, ověřte si, že už nezaujímá čestné místo ve
stávající nabídce.
Pokud si uložíte prvky firemní identity do sady pro značku, budete
je mít vždy hned po ruce. Jestliže ale Canvu for Work nevyužíváte,
můžete si logo v .png nebo .jpg verzi přidat mezi nahrané obrázky. Ve free
verzi máte k dispozici přibližně 1 GB volného prostoru. Jenom pozor,
s koncovkou .ai vám to nepůjde a .svg často zlobí.
TIP: Chcete znát další tipy, které vám práci s Canvou usnadní?
Přijďte na Workshop
Canva grafiky nejen pro sociální sítě. Během 1 dne tu naučíme
i úplné začátečníky kompletně ovládat grafický nástroj a tvořit
v něm působivé vizuály do pár minut.
|
Barvy písma a okolních grafických objektů můžete snadno
přizpůsobit podkladové fotografii. Stačí využít nástroj Color Palette,
do kterého nahrajete svůj snímek. Online nástroj vám obratem vyhodnotí,
které odstíny jsou v obrázku v průměru nejvíce zastoupené a připraví
vám rovnou i jejich číselný kód.

Pokud potřebujete trefit správný odstín loga nebo některého z prvků
přímo na webu, můžete využít také ColorZillu nebo jiné rozšíření, které vám přidá
kapátko přímo do prohlížeče. V případě potřeby tak bleskově naberete
požadovanou barvu nebo zjistíte její kód.
Grafiku máte vyladěnou? Vyzkoušejte 3 tipy a vyhrajte si ještě
s písmem
1. Zkombinujte písmo s vhodným fontem
S Canvou spolupracuje mnoho designérů, kteří jednotlivé fonty sladili
tak, aby splňovaly estetické i funkční aspekty sdělení. Pokud si ale ze
zásobníku šablon nevyberete, nesmutněte. Vytvořte si vlastní textové pole
a poté se podívejte na stránku Font
Combinations. Jednoduše tu zadáte, se kterým fontem pracujete, a nástroj
vám ukáže, která další písma se k němu hodí.

2. Stínované písmo vytvoříte i bez speciální funkce
Vržený stín vám Canva automaticky nevytvoří. Chybějící funkci ale
můžete nahradit vlastní invencí. Stačí, když zkopírujete stávající
vrstvu, změníte její barvu na šedou nebo černou a umístíte kousek za
původní text. Vzdálenost vrstev pak ovlivní, jak moc výrazné sdělení
bude. (Obdobný postup můžete použít třeba v Instastories, o tom ale
podrobněji někdy jindy.)

3. Text můžete vyplnit fotografií i vzorem
Chcete, aby se v názvu akce objevily třeba mraky nebo vaše fotografie?
Pomohou vám rámečky. Fungují stejně jako mřížky – vymezují tedy
prostor pro vložení obrázků – ale mají variabilnější tvary. Mezi
jednotlivými typy najdete navíc také čísla a písmena, takže si můžete
s jejich pomocí vyskládat celý nápis a snímky do něj následně
vložit.

Další tipy, jak pracovat s grafikou v online prostředí, se dozvíte na
školení Canvy.
Eslivá by ten odkaz na školení neměl vracet něco jiného než chybovou stránku :-)
Měl. :) Díky za upozornění, už jsme to opravili.
Dobrý den,
je možné nastavit v Canvě číslování stránek popřípadě obsah? Pokud tvořím třeba výroční zprávu.
Děkuji Katka Janošková
Dobrý večer,
bohužel to v Canvě nefunguje tak, jako to jde například ve Wordu.
Některé šablony umožňují jednodušší práci s obsahem, protože už mají k úvodnímu seznamu samostatný slide (například ročenky, titulní stránky časopisu atd.). U nich si tak můžete jenom ručně přepsat text a čísla stran. Automatizovaně se ale nic nepřepisuje a neaktualizuje spolu s úpravami.
Číslování stránek je tu pak pouze ruční, tzn. že musíte vytvořit textové pole v dolním rohu stránky, listy duplikovat a čísla ručně měnit.
Ale třeba se jednou dočkáme změny a půjde to lépe. :)
S pozdravem Markéta
Dobrý den, Markéto,
děkuji za skvělý článek a tipy na závěr!
S přátelským pozdravem
Karel Jačisko
Dobrý večer, Karle,
moc děkuji za komentář.
Ať se Vám hezky tvoří!
Markéta
Prosím, jak v Canvě u některého písma udělat diakritiku? Písmo je super, nechci ho měnit, ale ani v placené verzi prostě ů a ř,ž atd. není :( moc děkuji
Dobré ráno, Michaelo,
obávám se, že Vás moc nepotěším. Pokud jste si oblíbila font, který si s češtinou příliš netyká, budete se muset vydat jednou z následujících cest:
Každopádně držím Vám palce, ať se dílo podaří.
Markéta
Zdravím, dají se v textu v Canvě tvořit hypertextové odkazy nebo přímé prokliky z emailových adres?
Dobrý večer,
ano, odkaz můžete vložit do libovolného elementu návrhu (například do textu, grafického prvku, fotografie…). Odkazy pak budou fungovat samozřejmě pouze v určitých formátech (v pdf, když vyexportujete návrh jako web atp.) Proklikávací e-mail, pokud se nepletu, vytvořit nejde.
Přesný postup, jak tvořit v Canvě odkazy, najdete zde: https://support.canva.com/…/hyperlinks/
Hezký den! Markéta
Dobrý den Markéto, pokud upravím příspěvek a chci ho přesunout na IG či FB, nebo i uložit, chybí fotka. Povedlo se to asi 1–2×, pak už ne. Zkoušel jsem restart, nastavení fotek, připojení k internetu a zatím jsem na nic nepřišel.
Dobré odpoledne, Lukáši,
omlouvám se za pozdní reakci. Bohužel jsem se s tímto problémem nikdy nesetkala. Podařilo se Vám ho vyřešit?
Napadá mě pouze, že pokud byly fotky z placené sekce, mohly po stažení vizuálu z návrhu prostě zmizet. Ale to jste si jistě pohlídal.
S pozdravem Markéta
Dobrý den, chci se zeptat, zda na Canve, jde udělat více jak 100stran? Dostala jsem se k tomuto počtu a již mi nejdou vkládat volné listy. Jak je možné toto vyřešit? Děkuji za odpověď
Dobré dopoledne,
tak to jste opravdu narazila na strop. Návrhy mohou mít v Canvě maximálně 100 stránek.
Můžete to ale vyřešit třeba tak, že si založíte nový návrh, ve kterém navážete. Použité prvky do něho nakopírujete a oba stažené výstupy pak jednoduše sloučíte.
Hezký den a pohodovou práci s tak úctyhodným počtem stránek. :) Markéta