Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

3 + 3 Canva hacky, které usnadní práci s grafikou

Správci sociálních sítí často dělí svůj pracovní život na dvě období – před Canvou a po jejím objevení. Idea, která původně sloužila pro přípravu ročenek, totiž výrazně usnadňuje tvorbu podkladů. Přečtěte si pár fíglů, které přípravu vašich vizuálů ještě zefektivní.

Abyste se mohli na sítích pochlubit pěknými obrázky, animacemi nebo infografikami, nepotřebujete už speciální programy ani pomoc grafika. V Canvě můžete tvořit jednoduché vizuály online – a klidně zdarma. Hodí se ale znát pár tipů, které vám vše ulehčí.

1. Používejte klávesové zkratky

Chcete v Canvě zkopírovat text? Označte vybranou část v textovém poli, pravým tlačítkem myši otevřete menu, vyberte možnost „kopírovat“, poté pravým tlačítkem klikněte do nového textového pole a vyberte možnost „vložit“. Hotovo? Předpokládám, že ne.

Většina z nás raději automaticky pracuje s osvědčenou kombinací „Ctrl + C, Ctrl + V“, která skvěle funguje i v Canvě. Rozhodně se ale nemusíte omezovat jen na tyto základní zkratky. Kdo má zkušenosti s tvorbou ve Photoshopu, může některé postupy převzít také z Adobe prostředí. Klávesové zkratky se postarají o to, že vám půjde práce rychleji od ruky a nebudete tvůrce Canvy posílat do horoucích pekel při prvním překryvu vrstev.

Které klávesové zkratky vám práci v Canvě nejvíce usnadní?

  • T – vytvoří textové pole
  • CTRL + ] nebo CTRL + [ – upraví pozici – přiblíží nebo oddálí prvek
  • TAB nebo CTRL + kliknutí levým tlačítkem – označení přeskočí na další element v návrhu
  • nebo – přesune označený prvek o 1 px do strany
  • SHIFT +  nebo SHIFT + ← – posune označený prvek o 10 px do strany
  • ALT + zvětšení objektu levým tlačítkem myši – element se zvětší ze středu
  • ALT + přesun objektu levým tlačítkem myši – vytvoří kopii objektu

Ukázka funkce klávesové zkratky v Canvě

Další šikovné kombinace najdete v infografice klávesových zkratek přímo na stránkách Canvy.

Jestliže pracujete s vícero fotkami, které potřebujete sladit do jednoho stylu, můžete si jejich úpravy jednoduše zkopírovat. Každý snímek má totiž tzv. „kód filtru“, do něhož se změny ukládají. Řetězec čísel a znaků tak můžete jednoduše vzít a nakopírovat k jinému obrázku. Ten se pak upraví po vzoru prvního snímku.

Ukázka kopírování kódu filtru v Canvě

2. Vyhledávejte chytře

Vyhledávání v šablonách, fotografiích a grafických prvcích funguje v Canvě dobře i v češtině. Pokud ale chcete výsledky zpřesnit, použijte raději anglické názvy. S nimi si totiž lépe rozumějí vyhledávací operátory.

Speciální příkazy, které zpřesní parametry vyhledávání:

  • + – vyhledá prvky, které splňují obě podmínky (např. flower + gift)
  • NOT – vyhledá prvky, které splňují první podmínku, ale nesplňují druhou (např. animal NOT dog)
  • OR – vyhledá prvky, které splňují alespoň jednu podmínku (např. dog OR cat)
  • +cutout:true – vyhledá pouze prvky s transparentním pozadím (např. woman +cutout:true)
  • brand:BAAMOuJH0Ec nebo brand:BAAAAP7rQ8M – vyhledá pouze grafiku, která je zdarma (např. berlin brand:BAAMOuJH0Ec). Tyto dvě možnosti sice nefungují 100% ani v angličtině, ale výrazně pomohou odfiltrovat nerelevantní výsledky, pokud hledáte pouze bezplatné snímky. (Kdo pracuje s placenou verzí Canvy, může si „free only“ obsah jednoduše zakliknout.)

3. Slaďte barvy

Pokud potřebujete pracovat s firemní barvou, logem nebo fontem pravidelně, uložte si všechny podklady přímo do Canvy. Záložku „sada pro značku“ najdete po levé straně hned po přihlášení na canva.com. Ve verzi zdarma máte prostor pro tři barvy, v placené variantě můžete přidat více odstínů a vložit také vlastní loga nebo písma.

V současnosti najdete v Canvě více než 200 fontů, které si rozumějí s českou diakritikou. Než tak začnete do systému přidávat vlastní písmo, ověřte si, že už nezaujímá čestné místo ve stávající nabídce.

Pokud si uložíte prvky firemní identity do sady pro značku, budete je mít vždy hned po ruce. Jestliže ale Canvu for Work nevyužíváte, můžete si logo v .png nebo .jpg verzi přidat mezi nahrané obrázky. Ve free verzi máte k dispozici přibližně 1 GB volného prostoru. Jenom pozor, s koncovkou .ai vám to nepůjde a .svg často zlobí.

TIP: Chcete znát další tipy, které vám práci s Canvou usnadní? Přijďte na Workshop Canva grafiky nejen pro sociální sítě. Během 1 dne tu naučíme i úplné začátečníky kompletně ovládat grafický nástroj a tvořit v něm působivé vizuály do pár minut.

Barvy písma a okolních grafických objektů můžete snadno přizpůsobit podkladové fotografii. Stačí využít nástroj Color Palette, do kterého nahrajete svůj snímek. Online nástroj vám obratem vyhodnotí, které odstíny jsou v obrázku v průměru nejvíce zastoupené a připraví vám rovnou i jejich číselný kód.

 Ukázka kopírování kódu filtru v Canvě

Pokud potřebujete trefit správný odstín loga nebo některého z prvků přímo na webu, můžete využít také ColorZillu ne­bo jiné rozšíření, které vám přidá kapátko přímo do prohlížeče. V případě potřeby tak bleskově naberete požadovanou barvu nebo zjistíte její kód.

Grafiku máte vyladěnou? Vyzkoušejte 3 tipy a vyhrajte si ještě s písmem

1. Zkombinujte písmo s vhodným fontem

S Canvou spolupracuje mnoho designérů, kteří jednotlivé fonty sladili tak, aby splňovaly estetické i funkční aspekty sdělení. Pokud si ale ze zásobníku šablon nevyberete, nesmutněte. Vytvořte si vlastní textové pole a poté se podívejte na stránku Font Combinations. Jednoduše tu zadáte, se kterým fontem pracujete, a nástroj vám ukáže, která další písma se k němu hodí.

Font Combinations od Canvy vhodný k párování písem

2. Stínované písmo vytvoříte i bez speciální funkce

Vržený stín vám Canva automaticky nevytvoří. Chybějící funkci ale můžete nahradit vlastní invencí. Stačí, když zkopírujete stávající vrstvu, změníte její barvu na šedou nebo černou a umístíte kousek za původní text. Vzdálenost vrstev pak ovlivní, jak moc výrazné sdělení bude. (Obdobný postup můžete použít třeba v Instastories, o tom ale podrobněji někdy jindy.) 

Tvorba stínovaného písma v Canvě

3. Text můžete vyplnit fotografií i vzorem

Chcete, aby se v názvu akce objevily třeba mraky nebo vaše fotografie? Pomohou vám rámečky. Fungují stejně jako mřížky – vymezují tedy prostor pro vložení obrázků – ale mají variabilnější tvary. Mezi jednotlivými typy najdete navíc také čísla a písmena, takže si můžete s jejich pomocí vyskládat celý nápis a snímky do něj následně vložit.

Tvorba vzorovaného písma v Canvě

Další tipy, jak pracovat s grafikou v online prostředí, se dozvíte na školení Canvy.

  • Pavel
    12. 02. 2019 / 12:39

    Eslivá by ten odkaz na školení neměl vracet něco jiného než chybovou stránku :-)

    • Markéta Haratická
      14. 02. 2019 / 09:59

      Měl. :) Díky za upozornění, už jsme to opravili.

  • Katka
    09. 04. 2019 / 13:55

    Dobrý den,

    je možné nastavit v Canvě číslování stránek popřípadě obsah? Pokud tvořím třeba výroční zprávu.

    Děkuji Katka Janošková

    • Markéta Haratická
      16. 04. 2019 / 22:43

      Dobrý večer,

      bohužel to v Canvě nefunguje tak, jako to jde například ve Wordu.

      Některé šablony umožňují jednodušší práci s obsahem, protože už mají k úvodnímu seznamu samostatný slide (například ročenky, titulní stránky časopisu atd.). U nich si tak můžete jenom ručně přepsat text a čísla stran. Automatizovaně se ale nic nepřepisuje a neaktualizuje spolu s úpravami.

      Číslování stránek je tu pak pouze ruční, tzn. že musíte vytvořit textové pole v dolním rohu stránky, listy duplikovat a čísla ručně měnit.

      Ale třeba se jednou dočkáme změny a půjde to lépe. :)

      S pozdravem Markéta

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.