Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Budoucnost z křišťálové Gooule

Google jako nástupce děda Vševěda: ví, co právě letí i to, co nás zajímalo před několika lety. Spojením věcí, které o nás ví, může získat poměrně komplexní přehled o tom, kdo jsme. Jak ale může vypadat situace, když si Google spojí to, co o nás ví s tím, co hledají jiní? Bude umět předpovědět budoucnost? Google ve světě vyhledávačů prorazil díky relevanci. Vše, co dělá, s ním má souvislost. Relevance znamená spokojené uživatele, kteří se vracejí, klikají na související odkazy a v neposlední řadě i na reklamy. Relevance se projeví i v momentě, kdy vyhledávač nepoužíváme – na různých stránkách vídáme odlišné bannery, než soused. Google totiž umožňuje inzerentům zacílit na naši (domnělou) věkovou skupinu, pohlaví a zájmy, které získá z historie našeho předchozího vyhledávání. Ať chceme nebo ne, hledání vrtulníků na dálkové ovládání značí jisté genderově vyhraněné chování. Přestože o nás Google ví některé zásadní informace, relevance jím nabízené reklamy ve vyhledávání vychází zejména ze znění vyhledávacího dotazu. Na dotaz „dovolená u moře“ se nám zobrazí velmi podobné výsledky, pokud jsme přihlášeni k účtu Google i pokud přihlášeni nejsme. Postupně došlo až k tomu, že Google ve výsledcích vyhledávání nabízí cca 11 reklamních pozic, aniž by to příliš narušilo použitelnost. Protože cestou přidávání dalších reklamních pozic už jít nemůže, nabízí se další cesta jak nabízet relevantní výsledky zajímavé pro uživatele i inzerenty – větší využití a propojení současných dat z vyhledávání. Až dosud byl Google omezen v možnostech propojení dat vlastními smluvními podmínkami. Ty ale nedávno změnil a ustavuje mj. možnost propojení dat získaných z různých Google služeb, které uživatel využil. Google zkrátka spojí údaje, které o nás má v jeden jediný komplexní „záznam“.

Kolik služeb užíváš, tolikrát jsi člověkem

Zamysleme se nyní na chvíli nad tím, jaké služby Google využíváme. Youtube? Mapy? Vyhledávání? Určitě. K tomu si přidejme služby jako Books (archiv knih online), Docs (kancelářské aplikace), Picasa (fotogalerie) nebo Blogspot (blogovací platforma). Navrch dodejme Android a Chrome. Výsledkem je, že nás má Google v malíčku. Neznamená to nutně, že zná naši adresu a číslo občanského průkaz, ale zná naše zvyky i zvyky milionů dalších. Jestliže Google tvrdí, že 20 % vyhledávacích dotazů denně (ze všech jeho služeb) je nových a nikdy nezadaných, je tu zbylých 80 %, které už Google viděl a lidé je zadávají pravidelně. Stejně jako další nahodilé jevy je i četnost vyhledávacích dotazů ze statistického hlediska Gaussovou křivkou. Není tedy težké předpovědět, které dotazy z těch známých 80 % se konkrétní den objeví a u kterých už je pravděpodobnost menší. Dokonce lze u dotazů vysledovat kauzalitu. Představme si, že kupujeme auto. Nejdříve pátráme obecně po typu a značce, poté zjišťujeme ve fórech, jaké s ním mají majitelé zkušenosti. Následně hledáme dealera, kde auto můžeme vyzkoušet. Podobně funguje většina našich dotazů (vzpomeňme si na reklamu Život je hledání). Dotazy totiž nejsou kladeny zcela náhodně, ale v posloupnostech. Ukončení vyhledávání určitého slova předznamenává počátek hledání dalších. Jestliže jsme auto koupili, budeme s určitou pravděpodobností v dohledné době hledat povinné ručení nebo letní pneumatiky. Neznamená to samozřejmě, že jsme předem odhadnutelní nebo že bychom nezadávali v mezidobí i jiné dotazy, ale posloupnost vyhledávacích dotazů zadávaných do Googlu jeví prvky struktury a dá se do určité míry předvídat. Můžeme si to představit stejně jako předpověď počasí – jak Google, tak meteorologické ústavy disponují ohromným množstvím dat, která vychází z minulého chování, současného stavu a z obecných pravidel – struktur, říkajících, kam se situace bude vyvíjet. Předpověď počasí je spolehlivá řekněme na 2 dny dopředu. Na zítřek takřka 100%, na pozítří na 80 %, ale na týden už je to jen na 50 %. Signály a historická data, která Google má, stačí na to, aby předpověděl, jaká reklama bude pro uživatele relevantní. Stejně jako meteorologické ústavy, ani Google naní schopen predikovat na dlouhou dobu dopředu, ale s přesností dostatečně velkou na to, aby zaujala uživatele i inzerenty.

Budoucnost z křišťálové Gooule

Google zná trendy vyhledávání. Ví, co konkrétní uživatelé vyhledávali. Analýzou dotazů a propojením současných uživatelských dat získá Google další možnost, jakým způsobem reklamy nabízet. V momentě, kdy zákazník ještě nehledá, ale je velmi pravděpodobné že hledat bude. Až budete za pár let v lednu hledat „sexy spodní prádlo“ a těsně před 14. únorem na vás u map vyskočí reklama „Květinářství Holeček, za 100m doprava, 10% sleva pro Vás“ alespoň víte, že to není náhoda.

Autorem článku je Jakub Chour. 

  • Yuhů
    13. 03. 2012 / 12:42

    Gaussovu křivku to neudělá, to rozdělení dotazů je Piossonovo. To samozřejmě nic nemění na správnosti úvahy, že tu pravděpodobnost položení dotazu lze statisticky podchytit.

  • Pavel
    19. 03. 2012 / 14:55

    Používá podobnou historii hledání taky seznam.cz?

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.