Jistě se shodneme na tom, že bezpodmínečně každý, kdo se
zabývá marketingem a investicemi obecně, má mít alespoň základní znalost
atribuce.
Převedení tématu „atribuce“ do praxe a následné práce
marketingového týmu a managementu jsou ale náročné. Náročnost navíc
nezávisí ani tak na tom, jak dobrý matematik nebo filosof (markeťák) jste,
ale především na tom, s jakými lidmi pracujete.
Níže uvádím několik „témat“, které je dobré vzít v potaz před
tím, než se rozhodnete své vedení, tým nebo klienta přesvědčovat o tom,
že musíte bezpodmínečně velkou část svých časových kapacit, priorit a
studijního času směřovat právě k atribučníhmu modelování.
Cílem článku je sdílení mých zkušeností se
zavedením atribučního modelování do pravidelné práce týmu a poukázat na
detaily, které je dobré vzít v potaz před tím, než
firemní/klientské/vlastní peníze začnete investovat do „vyřešení“
tohoto tématu.
V tomto článku mým cílem nebylo sepsání přehledu
aktuálních atribučních modelů (pro porovnání atribučních modelů
doporučuji např.
článek od Pavla Šímy), případně řešení problematiky datových
integrací a nástrojů k nim vhodných.
TIP: Pokud vás zajímají další konkrétní příklady z praxe, jak
se dá se zavedením atribuce do exekuce pracovat, přijďte na zářijovou
Poslední středu.
1. Atribuce je kravina, vůbec ji nemá smysl řešit. Ke
splnění našich cílů ji nepotřebujeme.
Označení atribuce jako „nesmyslného“ tématu jsem i od zkušených
analytiků slyšel častěji, než jsem očekával.
Většina projektů, se kterými jsem se setkal, kvantifikuje výši revenue
pro daný marketingový kanál dle nonMCF reportů v Google Analytics (znáte
každý: akvizice > source / medium).
Zde vždy pracujete s atribučním modelem „last nonDirect
click“!
Pokud někdo tvrdí, že je téma atribuce nesmysl:
-
Neříká nic jiného, než že aktuálně pracuje s atribučním
modelem „last nonDirect click“.
-
Ještě se mu nepodařilo dopočítat
přínos marketingové investice ke konverzi jiným atribučním
modelem, než je již zmíněný „last nonDirect click“.
Nicméně i řízení marketingových investic pomocí „last
nonDirect click“ atribuce může být skutečně pro daný projekt byznysově
nejpřínosnější „cesta“. Jen ji v tomto případě řídí spíše
náhoda (štěstí), než kvalita marketéra.
Data, data a zase data. Bez relevantních dat ale těžko uděláte
správné obchodní rozhodnutí. Z našich školeních
analytiky budete odcházet s jasnou představou, jak správně nastavit
Google Analytics a nebo jak si data přehledně vizualizovat v Google Data
Studiu. |
2. Maturita projektu aneb „konverze neměříme, ale
atribuci ano“
Úroveň maturity daného projektu (laicky řečeno
„pokročilost” projektu) je naprosto klíčová. Což platí obecně vždy
u zavedení jakéhokoliv nového tématu/technologie do procesu, ne pouze pro
atribuci.
Jednoduše
řečeno se tedy jedná o správné načasování z několika
pohledů:
Technologická
„zralost” projektu
- měření webu
- datové integrace
- spolehlivost dat
Manažerská
připravenost
- chuť dělat byznysové změny
- schopnost přiznat si, že nějaký segment investic funguje úplně jinak,
než jsme si roky mysleli
Byznysová
připravenost
- vyřešený reporting pro aktuálně využívaný atribuční model
- vyřešené byznysové/marketingové plánování investic
Experimenty bez dlouhodobého byznysového plánování se provádět zcela
jistě dají, správně vyhodnocovat již nikoliv.
- dostatečný objem konverzí/revenue
Z pohledu maturity projektu potřebujete mít jistotu, že:
-
máte rozumně měřené konverze,
-
vedení (manažerská vrstva) je ochotna přistoupit na jinou
„kvantifikaci pravdy“ a řídit dle ní byznysové rozhodování,
-
chcete experimentovat a vydržet u toho dlouhodobě.
TIP: Nevíte, co je to atribuční koeficient? Jedná se
jednoduše o procentuální vyjádření výkonu daného zdroje revenue pro
„nově analyzovaný atribuční model“ (např. Shapley) ve vztahu
k aktuálně využívanému atribučnímu modelu (většinou last nonDirect
click).
Pokud je tedy atribuční koeficient pro Shapleyho model pro vybraný kanál
(např. Google Ads) 87 % znamená to, že je výsledné revenue zdroje Google
Ads dle Shapleyho DDA modelu v absolutní hodnotě nižší o 13 %, než
uvádí atribuční model „last nonDirect click“.
3. Jsou lepší „blackbox“ modely, nebo si to mám raději
„napodmínkovat“ sám?
Z mých zkušeností se mi nejvíce osvědčilo nevěřit nikomu, kdo
tvrdí, že je jedna věc lepší než druhá. Vždy záleží na úhlu pohledu
(a definici časoprostoru :-)).
Jaký atribuční model je tedy nejlepší? Data-driven (Shapley/Markov),
nebo nějaký „standardní“ model dle GA (last nonDirect click, weight,
linear atd.)?
Zkusme se před odpovědí na problematiku atribuce a cíle jejího zavedení
do praxe podívat z druhé strany: „Co je aktuálním high level business
cílem vašeho projektu?“
Co další specifika vašeho byznysu?
-
Počet zdrojů, které na web vedou návštěvnost/konverze.
-
Sezónnost a její frekvence.
-
Konkurenčnost (aktuální/očekávaná v blízké
budoucnosti).
-
Plánované změny na úrovni produktu/služby.
-
…
Z filosofického pohledu tedy není možné jednoznačně odpovědět na
otázku, jaký atribuční model je pro váš projekt „ten nejlepší“, bez
experimentování a vzájemného porovnání jednotlivých modelů.
Klíč pro identifikaci vhodného atribučního modelu pro
váš byznys je z mých zkušeností v těchto krocích:
1. Napočítání
atribučních koeficientů pro vybrané modely
-
Shapley
-
Markov 1 a 2
-
First click
-
Linear
-
Dle vlastních podmínek
-
…
2. Sledování atribučních
koeficientů v čase
Časové okno definující konverzní cesty
Je důležité uvědomit si, že vypočtený atribuční koeficient se vždy
vztahuje k určitému časovému oknu. Tedy např. výše uvedený atribuční
koeficient 87 % pro Shapleyho (Google Ads) se vztahuje k námi definovanému
konverznímu oknu (např. 6 týdnů).
Pro výpočet jakéhokoliv DDA modelu je nutné vytvořit
„matici“ konverzních a nekonverzních cest, na základě které je
následně počítán atribuční koeficient pro všechny touchpointy (zdroje,
např. Google Ads) v těchto cestách.
Aby mohla být nějaká cesta označena za „nekonverzní“, musí někdy
začít (např. 1. návštěva uživatele na webu) a také někdy skončit
(rozmezí časového okna).
Bez časového okna by to prostě celé nemělo vůbec hlavu ani
patu :-)
Sledování atribučních koeficientů
v čase
Z výše uvedeného je zřejmé, že vypočtený Shapley atribuční
koeficient 87 % (který říká, že si dle Shapleyho modelu vede
Google Ads co do ziskovosti hůře než dle „last nonDirect click“ modelu)
platí pro definované časové okno (např. 6 týdnů).
Best practice frekvence výpočtu atribučních koeficientů
je týdenní. Je tedy jasné, že vypočtený Shapley
atribuční koeficient 87 % pravděpodobně nebude každý týden
stejný, ale bude oscilovat kolem nějaké „průměrné“ hodnoty
(anebo bude nějaký týden „úplně mimo“).
Cílem sledování atribučních koeficientů v čase
je tedy:
-
Zjistit, jak vysoké odchylky v čase jsou pro jeden vybraný
model dle týdnů na úrovni všech kanálů (zdrojů návštěvnosti).
-
Zjistit atribuční koeficienty a odchylky pro více atribučních
modelů a jejich porovnání mezi sebou.
Pokud získáme např. výsledek, který nám pro Google
Ads řekne, že:
Dle výsledků výše „víme”, že dle dvou různých DDA
„úhlů pohledu“ je výkon Google Ads oproti atribučnímu modelu „last
nonDirect click“ horší.
Co s výsledkem dál? Provedeme experiment (s řízeným
rizikem).
4. Experimenty a řízené riziko
Díky výše uvedenému výpočtu jsme získali informaci, že jsou
Google Ads s největší pravděpodobností méně přínosné
na celkovém počtu konverzí, který náš byznys generuje = Google Ads
jsou v aktuálním nastavení přeinvestované.
Definice konkrétního experimentu záleží na struktuře kampaní a
logických segmentů kampaní konkrétně ve vašem účtu Google Ads (změna
smart bidding strategie, struktury účtu atd.).
Pokud v rámci jednoho Google Ads účtu máte více typů kampaní (paid
search, PLA, display) a výše uvedený vypočtený atribuční Shapley
koeficient 88 % platí pro celý Google Ads účet bez ohledu na typ kampaně,
můžete s výpočtem začít znovu, protože porovnáváte jablka
s hruškami :-)
Je klíčové rozdělit atribuční koeficienty jak dle zdrojů
návštěvnosti (kanálů), tak případně i konkrétní zdroj návštěvnosti
rozpadnout na více typů (tedy mít jasnou definici pro jmenné konvence
veškeré vaší návštěvnosti).
V našem případě bychom tedy pro Google Ads účet
potřebovali atribuční koeficienty pro:
-
Google Ads paid search (atribuční koeficient dle Shapleyho
110 %).
-
Google Ads PLA (atribuční koeficient dle Shapleyho 120 %).
-
Google Ads display (atribuční koeficient dle Shapleyho
60 %).
Tip: Při vzájemném využití DDA atribučního koeficientu
na omni-channel úrovni a zapnutého DDA modelu v Google Ads není nutné
rozpadat atribuční koeficienty dle segmentů kampaní. Google Ads si
případný experiment dle vašeho zadání již „odřídí” sám i na
úrovni typů kampaní.
Díky rozdělení Google Ads účtu na segmenty dle typů kampaní jsme
identifikovali skutečný (problém) Google Ads účtu, kterým je segment
kampaní „display“.
Jak konkrétně definovat experiment v tomto modelovém případě? Osobně
bych asi začal jednoduše a zvýšil ROAS na daném segmentu kampaní např. na
dvojnásobek.
Řízené riziko
Jak lze v tomto případě řídit riziko (tedy reálnou ztrátu
na revenue), které experiment již ze své podstaty obsahuje?
V prvním kroku musíme riziko kvantifikovat. V tomto
případě bych si s tím opět nelámal příliš hlavu a „řekl”, že
vzhledem ke dvojnásobnému ROAS je riziko ztráty na revenue 50 %
z dlouhodobého trendu výše revenue dle „last nonDirect click“
atribučního modelu pro vybraný segment kampaní v Google Ads (v našem
případě tedy segment „display“).
A jak riziko ztráty revenue řídit? Prostě zajdu za
šéfem a řeknu mu:
„Chci udělat experiment, jehož hypotéza je přeinvestovaná část
Google Ads účtu, konkrétně segment kampaní „display“. Chci tedy
na měsíc snížit investice do tohoto segmentu kampaní.
-
V případě úspěšného experimentu (potvrzení hypotézy) je
předpoklad zvýšení ziskovosti kampaní přes Google Ads (i celkově).
-
Pokud je má hypotéza špatná, můžeme přijít za měsíc, po
který experiment poběží, cca o 50 % revenue ze segmentu kampaní
„display” z Google Ads.
-
(přesná kvantifikace revenue v tomto případě dle last
nonDirect click, většinou nemá smysl to více komplikovat :-))
Pokud váš šéf s experimentem nesouhlasí, vraťte se k bodu číslo 2
(Pokud máte pocit, že jste si vybrali nesprávné lidi, se kterými
spolupracujete, napište mi, něco vymyslíme
:-) )
5. Hodnota pro firmu
Zde jen krátce, co se mi za dobu, po kterou téma řízení
investic řeším, podařilo odpozorovat z pohledu „business
ownership“:
-
Pokud se vám celý proces skutečně podaří dotáhnout do konce,
zlepšíte znalosti a uvažování nad investicemi celého vašeho týmu. Což
má samo o sobě pro firmu obrovskou hodnotu.
Prodejte to!
-
Obrovská hodnota projektu s sebou nese jedno velké
ALE. Pokud je celý projekt závislý na vás nebo na jedné vybrané
technologii (která zároveň není ta největší autorita na světě, jako je
např. Google), je to z pohledu majitele firmy extrémně rizikové a investice
do celého projektu (váš čas, čas vašich lidí, technologie, ztráta
generovaná experimenty) může přijít vniveč.
-
Vždy tedy pracujte tak, abyste byli 100% nahraditelní (vy jako
člověk i technologie, kterou využíváte). Je to fér. Chcete jít za pár
let do důchodu, ale firma plánuje přežít generace :-).
6. Atribuce vyřešena, jdeme na CLV a ML, to je
taky hustý
CLV (customer life-time value) a ML (machine learning) jsou jistě
jak analyticky, tak byznysově velice zajímavá témata, která dává smysl
převést do exekuce (CLV s největší pravděpodobností o dost dříve než
DDA atribuci).
Důležité je však k práci a daným otázkám přistupovat tak,
jak si žádají.
Výpočtem atribučních koeficientů exekutivní práce spojená
s atribucí nekončí, ale naopak začíná. A vlastně „nikdy
nekončí”.
Reálně může začít být řízení projektu přes jeden model (Shapley)
neefektivní a např. po roce (nebo po změně high level business cíle
z maximalizace škály revenue na profitabilitu) je vhodné začít
experimentovat s přechodem na jiný atribuční model.
Nepřeskakujte tedy mezi tématy, která vás zajímají, ale tvořte věci
koncepčně tak, aby byl výsledek hodnotný především pro lidi, se
kterými pracujete.
7. Tipy na závěr
-
Experimentujte.
-
Netvrďte někomu, že je něco nesmysl jen proto, že si sami
nevíte rady s řešením.
-
Vybírejte si lidi, se kterými pracujete.
-
„Svět“ nespasíte sami, více lidí se stejným cílem má
vyšší šanci na úspěch.
-
Ujistěte se, že možnému přínosu zavedení atribuce do praxe,
ale také strastem, které téma atribuce mohou provázet, váš tým i vedení
rozumí.
-
Váš šéf má chuť experimentovat, když ví, co je v sázce, a
nebojí se občas prohrát.
-
Úspěšný experiment může být pouze ten, který se realizuje
(ne ten s nejpřesnější kvantifikací rizika).
-
Nebojte se toho! Za nepodařený experiment vám nikdo hlavu
neutrhne (za prokrastinaci ale možná nakope zadek :-).
TIP: Chcete získat neomezený přístup do beta verze nástroje pro
výpočet DDA atribučního modelu a poznat všechna úskalí
atribučního modelování na praktických příkladech?
Pokud ano, doporučujeme navštívit Attribution-academy.cz Milana
Merglevského a Marka Kobulského, která jako pilotní projekt vznikla pod
záštitou H1.cz.
|
8. Poděkování za inspiraci a sdílení know-how
9. Další zdroje pro studium
Google Partners Attribution Academy 2018
1. Díl
2. Díl
3. Díl
Video
z Poslední středy na téma „kvantifikace
inkrementality”
Padl dotaz na nutný počet konverzí na FB, zde odpověď:
Vtip je v tom, že nejde až tak o přesný počet unikátních konverzí, ale o počet unikátních konverzních a nekonverzních cest. Při výpočtu dochází k agregaci identických konverzních cest a součtu jejich konverzí.
Dá se vycházet (co jsme tak testovali) s výpočtem založeném na cca 30 konverzích na unikátní cestu po sledované období (look back window). Máte málo konverzí na unikátní cestu? Pak agregujte nějaké touchpointy do sebe (případně je také řešení brát např. jen poslední 4 touchpointy a z těch počítat atribuci (jestli se vám to zdá jako kravina, tak tak funguje Shapley v GA360 :-))
Pokud chcete zároveň řešit post impression konverze (tedy konverzní cesty si rozšíříte o další nové touchpointy s doměřením impresí), tak vám vznike více nových unikátních cest = při využití post impression atribuce potřebujete obecně více konverzí.
Malý počet konverzí se také dá „vyřešit“ tvorbou micro koverze. Následně buď počítám atribuce mikrokonverzí anebo mikro konverzi přímo sečtu s hlavní konverzí (např. odeslání formuláře + návštěva stránky s kontakty + klik na telefon – to vše sečtu do jedné koverze).
Co se týče nějakého nástroje, tak včera jsme konečně s Markem dokončili vývoj první beta verze Marketing Attribution ShinyApp. Nějakou dobu (cca rok) bude přístup do aplikace zdarma v rámci účasti na workshopu, potom ji asi uvolníme volně stejně jako Causal Impact.
https://www.h1.cz/…ion-academy/