V prvním díle miniseriálu jsme se podívali na
základní pojmy a jejich zmatení, v druhém díle potom na
nejčastější chyby při sběru dat a možná nedorozumění při
implementaci měřicích a konverzních kódů.
Mnoho nedorozumění vzniká i při reportování výsledků on-line
marketingových aktivit z různých systémů. Jednotlivé systémy
používají jiný způsob výpočtu konverzí a částečně i jinou
terminologii. V tomto článku se zaměříme především na Google Analytics,
Google AdWords a Seznam Sklik.
Terminologie AdWords vs. Sklik vs. Google
Analytics
Abychom předešli pojmovému zmatení, podívejme se nejdříve na
terminologii jednotlivých systémů.
Google Analytics
-
Transakce = dokončení nákupu v e-shopu; má
definovanou variabilní hodnotu transakce; během jedné návštěvy může být
započteno více transakcí.
-
Splnění cíle = zobrazení stránky, nebo
uživatelská událost (třeba stažení souboru); může mít přiřazenou
fixní hodnotu cíle; splnění jednoho cíle je započteno maximálně 1× za
návštěvu.
-
Konverze = nadřazený pojem zahrnující
transakce a splnění cíle.
Google AdWords
Pozn.: Riziko duplicitního započtení stejné objednávky jako konverze lze
v AdWords eliminovat propisováním ID
objednávky do konverzního kódu.
Seznam.cz Sklik
-
Konverze = započtení první konverze (volání
konverzního kódu) následující po kliknutí na reklamu (obdoba v AdWords
zrušené metriky Konvertovaná kliknutí).
-
Transakce = započtení každé konverze (volání
konverzního kódu); má definovanou fixní nebo variabilní hodnotu (obdoba
v AdWords metriky Konverze).
Pozn.: Sklik má vestavěnou ochranu proti opakovaným načtením stránky,
která by mohla způsobit umělé zvýšení počtu transakcí. Proto je další
transakce započtena až po uplynutí pěti minut. Detailnější popis najdete
v nápovědě
Skliku.
Přisouzení konverze v jednotlivých
systémech
Řekněme, že v pondělí se prokliknete bannerem Skliku,
v úterý se prokliknete v placeném vyhledávání Googlu – tzn.
AdWords – a ve středu uděláte konverzi (třeba nakoupíte na e-shopu za
1000 Kč). Komu se připíše zásluha (konverze) za nákup?
-
Sklik si ve svém systému započte konverzi a transakci za
1000 Kč.
-
AdWords si ve svém systému započte také konverzi za
1000 Kč.
-
V Google Analytics se konverze připíše AdWords, protože to byl
poslední nepřímý zdroj návštěvy před konverzí (nákupem).
Je tedy zřejmé, že pro porovnání nákladů s výnosy nelze sčítat
hodnoty konverzí z více systémů typu AdWords a Sklik. V tomto případě
bychom totiž nabyli dojmu, že došlo k nákupům v celkové hodnotě
2000 Kč.
Způsob připsání veškerých zásluh v Google Analytics
poslednímu zdroji není také úplně spravedlivý. Pokud chcete trochu
věrnější obrázek o realitě, v Google Analytics se podívejte i na:
-
Asistované konverze – zjistíte, jaké zdroje návštěvnosti
byly na cestě, která vedla ke konverzi, ale nebyly posledním zdrojem
návštěvnosti.
-
Nejčastější konverzní cesty – uděláte si přehled, kolik
návštěv a z jakých zdrojů předchází konverzi.
-
Atribuce > Nástroj pro porovnání atribučních modelů –
můžete porovnat počty konverzí, pokud se například rozhodnete zásluhu na
konverzi rozložit mezi všechny zdroje návštěvnosti rovnoměrně, nebo
zvolíte jiný z předpřipravených
atribučních modelů


A pozor: Jako poslední zdroj návštěvy před
nákupem vůbec nemusí být placená reklama. Typicky může být zdrojem,
který bezprostředně předchází nákupu, newsletter zasílaný
registrovaným zákazníkům. Ze základního pohledu na zdroje návštěvnosti
a konverze v Google Analytics tak nelze činit (ukvapené) závěry typu:
“Placená reklama (PPCčka) mi nefunguje, zato newslettery přinášejí obrat
skoro zadarmo.”
Je třeba brát v potaz, v jaké fázi nákupního rozhodnutí či znalosti
e-shopu/značky/produktu návštěvník přišel a který ze zdrojů ho
přivedl. Je nasnadě, že se o nás zákazník musel nejdříve dozvědět
(třeba placenou reklamou) a až následně se mohl přihlásit k odběru
newsletterů.
Doba a okamžik přisouzení
konverze
Časové okno pro přisouzení konverze
V AdWords a Skliku musí konverze nastat do 30 dnů od prokliku,
aby ji systém započetl (resp. tuto dobu lze v AdWords nastavit v rozmezí
1–90 dnů). V Google Analytics se konverze připíše poslednímu
nepřímému zdroji návštěvy až 6 měsíců od této návštěvy.
Okamžik přisouzení konverze
Řekněme, že se prokliknete AdWords reklamou 28. února a
nakoupíte (konverze) 2. března. V Google Analytics se konverze započte
k datu 2. března, ale v AdWords k datu prokliku, tedy k 28. únoru. Je to
další příčina, proč se vám při reportování po měsících mohou
rozcházet čísla. Zároveň může nastat situace, kdy 28. února uvidíte
v AdWords reportu za únor třeba 100 konverzí a když se na stejné období
(únor) podíváte o týden později, uvidíte tam například 105 konverzí
(tedy 5 nákupů nastalo reálně v březnu, ale byly připsány klikům
z února).
Označování zdrojů
návštěvnosti
O tom, že označovat zdroje návštěv a kampaně je nutnost,
pokud je chcete v Google Analytics rozumně vyhodnotit, už bylo napsáno
mnohé. A protože by tohle téma vydalo na samostatný článek (který
možná vznikne:-)), pak jen stručně:
-
Označujte pomocí UTM parametrů všechny placené kampaně,
newslettery atp.
-
Navrhněte si konvenci pro UTM značkování, která zohlední
všechny kanály vaší marketingové komunikace a tuto konvenci dodržujte a
vyžadujte její dodržování i u svých dodavatelů (agentur, autorů
newsletterů atp.).
-
Ve většině případů se vyplatí používat autotagging
(automatické značkování) v AdWords a Skliku. Ale počítejte s tím, že
pokud běžící kampaň přejmenujete, dojde k roztříštění dat v Google
Analytics (na pojmenování před a po změně).
-
Nikdy nepoužívejte UTM značkování pro odkazy na vašem
vlastním webu. Když to uděláte, ztratíte informaci o původním zdroji
návštěvy (například PPC, sociální síť atp.). Pokud potřebujete
sledovat počet prokliků interními reklamními plochami (slidery, bannery),
použijte k tomu Google Analytics události či Enhanced
Ecommerce Promotions.
K vytvoření odkazu doplněného o UTM parametry můžete použít
oficiální Google Campaign
URL Builder nebo náš XLSX soubor, který
vám usnadní hromadnou tvorbu desítek či stovek URL s UTM parametry.
Před použitím či distribucí takto vytvořených odkazů doporučuji
ověřit, že jsou funkční – že vedou na existující stránku.
Z technického pohledu je funkční stránka taková, která vrací kód
odpovědi serveru s hodnotou 200. Právě takové ověření můžete provést
hromadně pomocí nástroje Digmato URL
Check či httpstatus.io.
Závěrem
V miniseriálu jsem se snažil postihnout nejčastější omyly,
chyby a nedorozumění, se kterými se při implementaci měření a pohledu na
data (především v Google Analytics) setkávám. Seriál si přesto neklade
za cíl být vyčerpávajícím přehledem. Budu rád, pokud v komentářích
doplníte “vaše palčivá témata”.
A rozhodně platí, že některá témata zmíněná v seriálu
si zaslouží mnohem hlubší ponor do problematiky. Na ten možná dojde
v nějakém dalším článku :-)

Všechny díly seriálu Analytics & Zkreslení dat:
- Zmatení pojmů
- Implementace a technické problémy
- Atribuce konverzí a rozdíly mezi systémy
Hodně dobré, posílám kolegyním dál za domácí úkol :-)