V prvním díle
analytického seriálu jsme se podívali na metriky, které se ve webové
analytice používají a u kterých může kvůli jejich špatnému chápání
docházet ke zmatení či zkreslení pohledu na data.
Nicméně ke zkreslení získaných dat může dojít
i nešikovnou implementací a některými technickými omezeními, která
změnit nelze (ale je třeba je znát a zohlednit při interpretaci dat).
(Ne)přesná formulace zadání
programátorovi
Typicky chcete zaznamenávat odeslání formuláře (třeba
kontaktního). Informaci o odeslání vám musí předávat programátor
takzvaným zavoláním kousku měřicího kódu (např. Google Analytics) či
konverzního kódu (například Google AdWords či Skliku). Je však podstatný
rozdíl mezi zadáním:
-
„Spusťte měřicí/konverzní kód po kliknutí na tlačítko
Odeslat”, nebo
-
„Spusťte měřicí/konverzní kód po úspěšném odeslání
formuláře”
Správná je druhá varianta. Při prvním zadání často
dochází k tomu, že se měřicí kód volá opravdu při každém kliknutí
na tlačítko bez ohledu na to, zda formulář obsahuje validní údaje.
Blokování měření
Měřicí kód se nespustí všem uživatelům. Většina
prohlížečů má dnes v nastavení volbu „Do Not Track”, která dává
měřicím systémům signál, že uživatel nechce být sledován.
A podstatná část měřicích systémů tuto volbu uživatele respektuje.
Krom toho mohou uživatelé používat k blokování měřicích a reklamních
systémů doplňky do prohlížeče, jako je například Ghostery.
Dalším problém je s cookies samotnými. Zvláště cookies
třetích stran (3rd party cookies), tzn. cookies, které mohou sbírat data
o uživateli napříč více weby, jsou mnohdy blokované v prohlížeči nebo
třeba přímo nastavením bezpečnostních politik firemní sítě. Cookies
třetí strany se například v Google Analytics používají pro měření
demografických údajů.
Lidé vs. zařízení (cookies)
Většina systémů (například Google Analytics) si člověka
při první návštěvě webu z určitého zařízení (například
prohlížeče Chrome na mém pracovním počítači) označí vlastním
vygenerovaným ID. Problém je v tom, že označení (ID) se
v každém prohlížeči, který používám, vytvoří jiné. To
znamená, že když používám na mobilu jeden prohlížeč, na domácím PC
dva prohlížeče a v práci jeden prohlížeč a navštívím ze všech
stejný web, budu v přehledech návštěvnosti figurovat jako
4 uživatelé.
A funguje to i opačně – dva lidé mohou samozřejmě
používat stejný prohlížeč (ačkoliv to dnes už není příliš
časté).
Zmíněné ID uživatele se ukládá do souborů cookies na
počítači (mobilu atp.). Pokud jsou cookies smazány, prohlížeč
reinstalován a podobně, cookie zaniká a uživatel figurující pod určitým
ID tak “umírá”.
Co to může znamenat při pohledu na data? Uveďme si alespoň
jeden příklad:
Jsem zákazníkem eshopu XYZ.cz a odebírám newsletter. Ráno jsem
na mobilu otevřel newsletter, zaujala mě akční nabídka a prokliknul jsem se
produktem ABC. Rozhodl jsem se, že si ho koupím, ale nákup udělám až
večer v klidu z domova. Doma jsem šel napřímo na web XYZ.cz a koupil jsem
si produkt ABC, který byl promovaný na úvodní stránce e-shopu. Protože
jsem na každém zařízení pod jiným ID (jiná cookie) v Google Analytics
bude moje aktivita vidět jako:
-
Návštěva uživatele A, který reagoval na newsletterovou
kampaň, prohlédl si produkt, ale nenakoupil.
-
Návštěva uživatele B, který přišel přímo na web, zaujala
ho nabídka na úvodní stránce a hned si koupil produkt ABC.
Co s tím?
Hlavní je chápat princip a myslet na něj, až budete
vyhodnocovat výkonnost kampaní, které přivádějí uživatele z mobilů,
ale ti následně nákup dokončují na desktopu.
V Google Analytics existuje způsob, jak spojit aktivitu
jednoho reálného uživatele napříč více zařízeními. Toto řešení
však vyžaduje práci programátora a je možné ho uskutečnit jen, pokud jsme
schopni nějakým způsobem rozpoznat, že se na obou zařízeních jedná
o stejného uživatele. Například, pokud se uživatel jednou přihlásí do
e-shopu z mobilu a podruhé z desktopu, je možno tato dvě zařízení
v Google Analytics “spárovat” a vnímat jako chování jediného
uživatele.
Ztráta informace o zdroji návštěvy
Pro vyhodnocení marketingových aktivit je klíčová informace
o tom, odkud uživatel přišel. Zajímá nás, jestli přišel například
z naší placené reklamní kampaně, z webu, kde o nás někdo psal,
z našeho newsletteru, nebo přišel napřímo.
Běžně nastává několik situací, kdy se „pravý” zdroj
návštěvnosti ztratí, nebo je přepsaný nerelevantním zdrojem, který nám
neříká nic o efektivitě našich on-line marketingových aktivit.
1) Ztráta UTM parametrů při přesměrování
Takzvané UTM parametry se používají k označení zdroje
(v Google Analytics) návštěvnosti zvláště u placených kampaní,
newsletterů atp. Odkaz může u firmy XYZ vypadat například
takto: www.xyz.cz?…. Řekněme, že jste změnili značku/název
firmy z XYZ na na XYZ321 a váš web jste přestěhovali na
doménu xyz321.cz. Programátor nastavil přesměrování ze starého
na nový web, ale při přesměrování se ztrácejí (zahazují) všechny
parametry za otazníkem. Lidé se tedy na správnou stránku dostanou, ale
jejich návštěva nebude připsaná newsletteru.
Tento problém typicky nastává při redesignu webu spojeném se
změnou URL webu (a nemusí jít ani o změnu domény).
Pohlídejte si, že programátor nastavil přesměrování
včetně parametrů za otazníkem. Konkrétní řešení závisí na
použitém serveru – pokud váš web běží na Nginx, či Apache, můžete
odkázat přímo na tyto návody: Nginx wildcard 301 redirects with query strings a Apache
Manipulating the Query String.
2) Ztráta informace o odkazujícím webu při prokliku z HTTPS
na HTTP (direct)
V posledních letech mnoho webů přechází na zabezpečený
protokol HTTPS. Pokud je váš web ještě na HTTP a někdo se na něj proklikne
z webu na HTTPS, nedozvíte se, že se z takového webu prokliknul.
Návštěva se bude tvářit jako přímý příchod.
A nezáleží na tom, zda používáte Google Analytics či jiný systém. Při
přechodu z HTTPS na HTTP nebude informace o referreru (odkazující stránce)
dostupná ani v prohlížeči, a nemůže tak být poskytnuta žádnému
měřícímu systému.
Můžete tak přijít například i o informace o tom, kolik
lidí na váš e-shop přichází i z některých zbožových
srovnávačů.
Co s tím?
Optimálně přejděte také na HTTPS (důvodů je určitě
víc). Pokud nemůžete hned přejít na HTTPS, ale můžete se
s odkazujícím webem dohodnout na úpravě odkazu, doplňte do vašeho odkazu
UTM parametry. Tak si označíte zdroj návštěvnost sami a nemusí vás tolik
trápit, že se originální informace o odkazujícím webu (referrer)
nepřenáší.
3) Připsání konverze platební bráně místo
původního zdroje
Měřící kód, který zaznamenává nákup (transakci) do Google
Analyticcs, je volán obvykle na děkovací stránce po dokončení nákupu.
Pokud máte váš web, resp. e-shop na HTTPS a na děkovací
stránku se nakupující dostává z platební brány, pak platební brána
přepíše původní zdroj návštěvnosti (například PPC kampaň). Vy tak
ztratíte informaci o tom, kterému reálnému zdroji vděčíte za
zaplacený nákup.
V Google Analytics je řešením vyloučení odkazujících domén
všech myslitelných platebních bran. Toto řešení detailněji popisuje Pavel Jašek
ve svém článku. Další možností řešení
je pomocí Google Tag Manageru mazat vždy na děkovací stránce referrer
(odkazující stránku).
4) Používání UTM tagování v interních odkazech na
webu
UTM parametry přidávané k odkazům (například
?utm_medium=email&utm_source=newsletter) slouží k označení
zdroje návštěvnosti. Nikdy je nepoužívejte pro interní odkazy na webu
(odkazy z interních bannerů, sliderů, promo ploch atp.). Je pro to dobrý
důvod. Řekněme, že někdo přišel na váš web z PPC kampaně, ale vy
máte hned na homepage banner s produkty a odkazy obsahují UTM parametry (ve
stylu ?utm_medium=web&utm_source=banner). Když se dotyčný
proklikne takovým odkazem v interním banneru a následně třeba nakoupí, vy
uvidíte jako zdroj návštěvy označení dle UTM parametrů z banneru a
nikoliv z PPC kampaně.
Pokud chcete sledovat v Google Analytics prokliky interními
plochami a odkazy na webu, použijte události nebo Enhanced
E-commerce Promotions.
Falešné konverze
Konverzí nyní myslím dokončení nějaké objednávky na
webu.
Tyto konverze jsou obvykle v Google Analytics
měřeny jako:
Konverze se započítá na poslední stránce objednávkového
procesu. Ale co když přijdu na web zítra a v prohlížeči se mi znovu
načte poslední stránka objednávkového procesu? Započítá se konverze? To,
zda bude druhý den poslední stránka dostupná (zobrazí se), nebo zda se
zavolá konverzní kód, záleží na tom, jak je web/e-shop naprogramovaný.
Správně by stránka již neměla být dostupná, nebo by neměla při
opakovaném zobrazení volat konverzní kódy. Velmi často takto šikovně ale
weby naprogramováné nejsou.
Co s tím? Jak zjistím, zda mám falešné konverze? Mohu jim
zamezit bez nutnosti úpravy webu programátorem?
Rozdělme to na několik situacíj:
-
Google Analytics – Transakce
Každá transakce má své jednoznačné ID. Pokud v Google Analytics uvidím
v přehledu Výkon prodeje u některých transakcí dva záznamy se shodným
ID (a cenou), jde pravděpodobně o tuto situaci. Pokud se problém vyskytujte
často, udělejte si testovací nákup a/nebo tento problém proberte
s programátorem e-shopu.
-
Google Analytics – Splnění cíle
Pokud víte, že ke konverzní stránce vede například tříkrokový
(třístránkový) formulář, můžete se v přehledu Konverze > Cíle >
Obrácená cesta k cíli podívat, zda konverzi (splnění cíle) předcházelo
zobrazení konkrétních stránek. Pokud místo předchozích stránek uvidíte
jen položku “(entrance)”, jde typicky o situaci, kdy se konverzní
stránka zobrazila znovu (třeba po otevření prohlížeče se zapamatovanou
stránkou druhý den). Řešení bude obvykle na straně programátora. Je
třeba, aby cílová URL (na níž je navázaný cíl) byla dostupná jen
uživatelům, kteří bezprostředně před tím prošli všemi kroky
formuláře.
-
Google AdWords – Transakce
Pokud v konverzním kódu zadáte Order ID (typicky stejné číslo jako
posíláte do Google Analytics jako číslo transakce) minimalizujete
riziko vícenásobného počítání jedné konverze.
Nezapočítání dynamických stránek
Zobrazení stránky se do Google Analytics započte standardně jen
při načtení celé stránky. Dnes mnoho webů k zobrazování stránky
používá JavaScript, tudíž k načtení celé stránky nedojde a zobrazení
se nezměří (a to i pokud se změní viditelná adresa URL stránky).
Další problém nastává s jednostránkovými
weby, nebo stránkami, kde je obsah schovaný v záložkách. Tyto
problémy a postup řešení detailněji popisuji v článku Dynamické weby a zkreslení návštěvnosti webu.
Podezřele nízká míra okamžitého
opuštění
Míra okamžitého opuštění webu (bounce rate) se v Google
Analytics spočítá jako podíl: návštěvy se zobrazením jediné
stránky*) / všechny návštěvy
(*)přesněji: návštěvy s jedinou interakcí; interakcí je kromě
zobrazení stránky například událost).
Pokud je míra okamžitého opuštění menší než 10 %, je to
podezřele nízké číslo a měli byste zkontrolovat implementaci měření.
A to i v případě, že je pod deseti procenty míra okamžitého
opuštění jen u některé z nejčastějších vstupních stránek.
Typickými problémy, které způsobují zkreslení míry
okamžitého opuštění jsou:
-
Duplicitní měřicí kód na stránce – tzn. při jednom
zobrazení stránky se změří 2×.
-
Na stránce se bez nutnosti interakce uživatele volá kód pro
měření události (který nemá nastaven “non-interaction” příznak –
více v nápovědě Google Anaylytics).
Technických záludností bylo pro dnešek dost. V třetím
díle miniseriálu se podíváme na atribuci (přisuzování)
konverzí různým zdrojů návštěvnosti v kontextu různých reportovacích
systémů.
Všechny díly seriálu Analytics & Zkreslení dat:
- Zmatení pojmů
- Implementace a technické problémy
- Atribuce konverzí a rozdíly mezi systémy

Uložit
Uložit
Uložit