Při vyhodnocování návštěvnosti webů nebo výkonnosti e-shopů se
často setkávám se zkreslením pohledu na data. Někdy je na vině
implementace nástrojů, jindy interpretace dat, která tyto nástroje
naměří. V textu budu problémy nejčastěji demonstrovat na
nástrojích Google Analytics, Google AdWords a Sklik . Některé
problémy ale nastávají i při použití jiných analytických a reklamních
systémů.
Problémy jsem rozdělil do 3 skupin (okruhů):
1) Rozdílné metriky pro různé situace a jejich
záměna
Různé systémy používají různé metriky, jako jsou například počet
kliknutí, počet návštěv, počet konverzí, počet transakcí… A ke
zkreslení mnohdy dochází “jen” proto, že dojde k záměně zcela
odlišných metrik.
2) Implementace měření a technické problémy
Data mohou být ”nepřesná” už v okamžiku, kdy je sbíráte.
Nevhodné nastavení může ovlivnit počet reportovaných konverzí i zdroje
návštěvnosti, ke kterým jsou konverze přiřazeny.
3) Atribuce konverzí a rozdíly mezi systémy
Vidíte v každém systému jiný počet konverzí? Nemusí to být chyba.
Musíte ale vědět, jak jednotlivé systémy přiřazují zásluhy za konverze
k jednotlivým zdrojům návštěvnosti.
Miniseriál jsem tedy rozdělil na tři části – a každá z nich se
bude věnovat jednomu okruhu problémů. V tomto díle si probereme
ten první.
Data, data a zase data. Bez relevantních dat ale těžko uděláte
správné obchodní rozhodnutí. Z našich školeních
analytiky budete odcházet s jasnou představou, jak správně a efektivně
nastavit Google Analytics a nebo jak data vizualizovat v Google Data
Studiu. |
Rozdílné metriky se hodí pro různé
situace
V online světě koluje řada mýtů. „Počet kliků musí být vyšší
než počet návštěv” nebo “Míra okamžitého opuštění musí být do
XY procent” jsou jen některé z nich. Pojďme si projít metriky
Google Analytics, u kterých často dochází ke zmatení.
Návštěva vs. Uživatel
Za návštěvu (Session) se považuje sled zobrazení
stránek webu (viz detailní popis metriky). Uživatel (User)
je potom jeden počítač, respektive jeden prohlížeč. V praxi to tedy
znamená, že pokud používáte na počítači Chrome, Firefox a Internet
Explorer a navštívíte skrze ně stejný web, budete v přehledu
návštěvnosti figurovat nikoli jako 1, ale jako 3 uživatelé (viz detailní popis).
A pro doplnění: V Google Analytics pojem uživatel
(User) nahradil dříve používaný pojem návštěvník
(Visitor).
Noví vs. Vracející se
V Google Analytics najdeme další dva velmi snadno
zaměnitelné pojmy:
- dimenze New Visitor a Returning Visitor
(nemá v GA český překlad)
- metrika Noví uživatelé (New Users)
I pokud máte Google Analytics v češtině, vidíte hned v souhrnném
přehledu Publikum koláčový graf New Visitor vs.
Returning Visitor. Což by se dalo intuitivně chápat jako podíl mezi
novými a vracejícími se uživateli. Ale pozor – tak to není! Reálně jde
o podíl mezi novými návštěvami (prvonávštěvami) a opakovanými
návštěvami uživatelů. Proto modrá výseč New
Visitor odpovídá metrice % nových návštěv.
Počet uživatelů, kteří v daném období (řekněme lednu) navštívili
poprvé náš web, udává metrika noví uživatelé (New
Users).
Je vidět, že není možné ve sloupci Uživatelé (Users)
sčítat New Visitors a Returning Visitors
(51851+11327=63178), protože bychom dostali větší součet, než je
reálný počet Uživatelů (Users) (56676).
Pokud totiž během nastaveného období (leden) přijdu poprvé na web, moje
návštěva je označena jako New Visitor a když přijdu v lednu
podruhé je označena již jako Returning Visitor. Přitom jde stále
o stejného uživatele.

Pokud nemáte rádi výpočty, klidně další odrážky přeskočte.
Teď si můžeme odpovědět na otázky:
- Kolik bylo vracejících se uživatelů?
- 56676 (Uživatelé) – 51907 (Noví uživatelé) = 4769
- Kolik uživatelů přišlo v lednu poprvé a ještě se na web alespoň
jednou vrátili?
- 51851 (uživatelé s dimenzí New Visitor ) + 11327 (uživatelé
s dimenzí Returning Visitor) – 56676 (uživatelé celkem) = 6502 (říkejme
jim zdvojení uživatelé)
- Pokud bychom chtěli něco jako “kontrolní propočet”, kolik bylo
vracejících se uživatelů (tedy těch, kteří u nás byli dříve než
v lednu) můžeme také spočítat jako: 11327 (uživatelé s dimenzí
Returning Visitor) – 6502 (zdvojení uživatelé) = 4825 (což by se
v ideálním případě mělo rovnat hodnotě 4769 z první odrážky)
Důležité je uvědomit si, že výsledky při pohledu na nové a
vracející se uživatele budou ovlivněné tím, za jaké období se na
data budeme dívat. Pro objasnění nabízím příklad:
Tomáš poprvé navštívil web v lednu a udělal dvě návštěvy. Na web
se vrátil v únoru a udělal jednu návštěvu. Uvažujeme, že Tomáš byl
jediným uživatelem, který v období leden-únor (1.1.-28.2.) na web
přišel.
Reportované období
|
Návštěv
|
% nových návštěv
|
Uživatelů
|
Nových uživatelů
|
Uživatelů s dimenzí New Visitor
|
Uživatelů s dimenzí Returning Visitor
|
1.1.-31.1.
|
2
|
50 %
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1.2.-28.2.
|
1
|
0%
|
1
|
0
|
0
|
1
|
1.1.-28.2.
|
3
|
33 %
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Unikáti
Unikáti – tohle slovo bych zakázal. Slýchám ho
často, ale může to znamenat leccos. Může jít o uživatele v terminologii
Google Analytics, ale třeba také o unikátnost nastavenou v jiném systému
na úrovni celé kampaně či média nebo přepočet cookies na reálné
uživatele. Závěr je jasný: Pokaždé, když uslyšíte slovo “unikáti”,
ptejte se, co to znamená.
Kliknutí (Clicks) vs. Návštěvy (Sessions)
Kliknutí je metrika, která přichází z reklamních
systémů, jako jsou Google AdWords či Sklik. Pro to, abyste proklik změřili,
nemusíte mít ve zdrojovém kódu webu žádný měřící kód. Naopak
návštěva se započítá až v okamžiku, kdy se načte
webová stránka (na níž je vložený Google Analytics kód).
Skutečnost, že v Google Analytics (GA) vidíme počet návštěv i počet
prokliků z AdWords reklam je daná tím, že jsou (mohou být) Google
Analytics a AdWords propojené. A pak mohou nastat tyto
3 situace:
Situace 1: Počet kliků je větší než Počet
návštěv
Situace může nastat, když se uživatelé prokliknou reklamou a:
a. cílová webová stránka neexistuje (například kvůli překlepu
v URL)
b. zavřou cílovou webovou stránku dříve, než se načte GA kód
c. následně dojde k přesměrování na web, kde není implementovaný GA
měřící kód (nebo tam je GA měřící kód, ale s jiným ID)
d. následně dojde k přesměrování na stránku, a tím se ztratí
trackovací UTM parametry, které označují zdroj návštěvy
Situace 2: Počet kliků je menší než Počet
návštěv
Tato situace typicky nastává, když se uživatelé, kteří se proklikli
reklamou, opakovaně vracejí. Pokud se na web prokliknu v pondělí skrze
reklamu AdWords a pak se na web vrátím v úterý a následně ve středu,
zaznamená se 1 proklik, ale 3 návštěvy (protože návštěva v Google
Analytics se standardně připíše poslednímu nepřímému
zdroji návštěvy).
V praxi mezi jednotlivými návštěvami nemusí být ani denní odstup –
nová návštěva se v Google Analytics započte po návratu na web už
po 30minutové “nečinnosti” (typicky po nezobrazení
další stránky webu). Stačí tedy odejít na oběd a procházení webu po
obědě se už počítá jako nová návštěva.
Nezapomeňte na to, že situace 1 a situace 2 mohou nastat (a
nastávají) současně a podobný počet kliků a návštěv tak
může být pouze shodou okolností nebo vzniknout díky protichůdným
vlivům.
Události vs. Cíle
Při používání pojmů cíl a událost
dochází často k nedorozumění. Mnoho lidí totiž neví, co přesně může
být cílem a k čemu se naopak hodí události.
Ve zkratce lze říct, že:
- Splnění cíle se započítá maximálně 1× za
návštěvu, ale událost se počítá pokaždé, tj. klidně i několikrát za
návštěvu.
- Cíl je pojem nadřazený události,
protože ke splnění cíle může dojít nejen na základě uskutečnění
události.
V Google Analytics slouží události k zaznamenání
uživatelských interakcí, jako jsou stažení souboru, odeslání formuláře
či přehrání videa.

Cíle v Google Analytics slouží ke stručnému pohledu na
konverze nebo na aktivitu uživatelů na webu a můžeme je rozdělit na
4 typy. Pro každý typ si uveďme příklad:
Cíl 1: Dokončená objednávka (podmínka dle URL)
Podmínka: URL začíná řetězcem “/objednavka/dekujeme”.
Cíl 2: Stažení souboru (podmínka dle události)
Podmínka: Kategorie události = Download
Cíl 3: Návštěvník byl na webu alespoň 3 minuty
Podmínka: Doba trvání návštěvy je větší než 00:03:00
Cíl 4: Návštěvník zobrazil alespoň 4 stránky
Podmínka: Počet stránek na návštěvu větší než 4
Splnění cíle je započteno během jedné návštěvy maximálně
jednou . To tedy v praxi znamená, že pokud během jedné návštěvy
dokončím objednávku vícekrát nebo stáhnu více souborů, počet splnění
cíle se zvýší jen o 1 pro každý z cílů.
Událost tedy může, ale nemusí být zároveň cílem.
Transakce vs. Cíle
I zde mnohdy dochází k nejasnostem. Typicky pokud vidíme v Google
Analytics například 300 transakcí a jen 280 splnění cíle Dokončení
objednávky (která je založena na podmínce zobrazení děkovací
stránky “/objednavka/dekujeme”).
V Google Analytics můžete definovat až 20 cílů (a to
jednoho ze čtyř výše uvedených typů). Konkrétní cíl může být během
jedné návštěvy splněn maximálně jednou.
V Google Analytics zachycují transakce obvykle dokončení
objednávek e-shopu, tedy objednávek, které mají stanovenou cenu, případně
i položky objednávky.
Během jedné návštěvy může být započteno více transakcí,
ale každý cíl může být splněný maximálně 1×. To znamená,
že v případě e-shopu počet transakcí ukazuje počet nákupů a počet
splnění cíle Dokončení objednávky ukazuje během kolika
návštěv došlo alespoň k jednomu nákupu.

Míra okamžitého opuštění (Bounce rate) vs.
Procento odchodů
Míra okamžitého opuštění je podíl (procento) jednostránkových
návštěv bez interakce na všech návštěvách.
V Google Analytics ale najdeme v přehledu stránek dvě metriky
s podobným názvem. Každá se počítá jinak a má tedy jinou vypovídací
hodnotu.

Míra okamžitého opuštění vztažená ke stránce vám
pomůže zhodnotit, zda stránka plní svůj cíl. Typicky:
- Vysoká míra opuštění u stránky s kontaktními údaji není
problém, protože stránka pravděpodobně splnila svůj cíl –
návštěvník našel telefon či adresu provozovny.
- Vysoká míra opuštění u úvodní stránky (homepage) nebo rozcestníku
značí problém. Návštěvník se nedostal k bližším informacím, natož
kontaktu, poptávce či zakoupení zboží.
Procento odchodů sleduji jen u vybraných stránek.
Například u chybové stránky “ Error 404 – Stránka
nenalezena” může procento odchodů značit, zda se nám daří
návštěvníka navést zpět na správnou cestu, nebo jestli to návštěvník
s naším webem vzdá.
Pokud třeba doplníte na chybovou stránku vyhledávání nebo odkazy na
klíčové stránky, můžete pomocí metriky Procento odchodů
sledovat, zda to návštěvníkům pomohlo a oni na webu setrvali.
Máme za sebou pohled na časté metriky, kde intuitivní chápání názvů
může vést ke špatným závěrům. Příště se podíváme na další typy
zkreslení dat, ke kterým může docházet z podstaty technického řešení
nebo nesprávným zadáním implementace měřících kódů.
Všechny díly seriálu Analytics & Zkreslení dat:
- Zmatení pojmů
- Implementace a technické problémy
- Atribuce konverzí a rozdíly mezi systémy
Uložit
Uložit
Uložit
Uložit
Uložit
Uložit
Uložit
Uložit
Zdravím Měl bych dotaz k měření/interpretaci. V GA mám návštěvy=0 a uživatelů=1 Není to nějaká blbost? Je něco špatně nastaveno? Díky
Záleží na typu pohledu na data. Google v oficiální nápovědě popisuje 2 tyto situace https://support.google.com/…swer/2934985?…