Zajímalo vás někdy, kolik vašich AdWords inzerátů zákazník prokliká,
než u vás uskuteční objednávku? Vrtalo vám hlavou, zda 30 dnů, po
které se uchovává Adwords cookie, bohatě postačí k podchycení celého
nákupního procesu či zda některé objednávky měření „utíkají“?
Toužili jste někdy propojit klíčová slova, která spouští reklamu pro
jednoho a téhož uživatele, a seřadit je na časové ose? Pátrání po
odpovědích vám nyní usnadní nový nástroj AdWords: Search Funnels
/ Cesty vyhledávání. Hledejte jej ve vašem AdWords účtu pod
záložkou Vytváření přehledů / Počet konverzí.
Reporty odhalují zajímavé souvislosti mezi klíčovými
slovy, sestavami a kampaněmi, které uživatele dovádějí ke
konverzím. Například: Vlastníte-li e-shop s mnoha kategoriemi výrobků,
můžete nyní zjistit, že načtení konverzí u sestav Televizory,
Mixéry či Notebooky předcházely také například prokliky
reklamou na Lego. Nebo to, že uživatelé jsou schopni zadat do vyhledávače
třikrát i vícekrát naprosto totožný vyhledávací dotaz a opakovaně se
proklikávat vašimi inzeráty. Zjistíte i průměrný počet prokliků
inzeráty potřebný pro jednu konverzi. Či například to, že u sestavy
Playstation vidíte v běžných AdWords reportech za určité období
118 konverzí, kdyby se ovšem konverze přičítaly k prvnímu prokliku
inzerátem, získala by sestava o 14 konverzí více. [caption
id=„attachment_3374“ align=„aligncenter“ width=„480“
caption=„Search Funnels: Přechodová trasa klíčového slova“]
[/caption] Tím se dostáváme ke klíčovým
metrikám. Nástroj pracuje zejména se dvěma metrikami:
asistované konverze a konverze posledního
kliknutí. Konverze posledního kliknutí jsou klasické konverze, se
kterými se v AdWords běžně pracuje. Pokud uživatel proklikne několik
inzerátů a během 30 dnů konvertuje, AdWords považují tuto konverzi
právě za zásluhu posledního kliku. Asistované konverze jsou naopak konverze
přiřazené k prvními prokliku uživatele.
Jak data interpretovat
To, že se u jednotlivých kampaní, sestav a slov načítá větší či
menší množství asistovaných konverzí, lze vykládat
různě. Buďto pozitivně, vzhledem k tomu, že uživatelé raději
navštěvují weby, se kterými už mají určitou zkušenost. První nebo
opakovaná hledání tuto zkušenost zprostředkovávají, a proto jsou
užitečná. Klasickými „asistenty“ bývají zejména obecná či brandová
klíčová slova. Pohled na počet asistovaných konverzí u těchto slov vás
může svědčit o jejich přínosu pro celou kampaň a změnit pohled na
návratnost investic do nich plynoucích. Asistované konverze si ale můžeme
vykládat i tak, že pokud uživatel uskuteční více hledání a prokliků
inzeráty, inzerce se zbytečně prodraží. Na základě dat o asistovaných
konverzích je také možné usuzovat, v jakém stádiu rozhodovacího procesu
se uživatelé při prokliku nachází. Rozklíčovat, zda vyšší počet
asistovaných konverzí je pro dané klíčové slovo spíše pozitivním či
negativním trendem, může být poměrně složité. Z pouhého počtu
asistovaných konverzí není jasné, zda následovalo hledání zcela jiného
typu, nebo uživatelé dotaz naopak více zpřesnili. Tuto informaci může
poskytnout report Nejčastější cesty, omezuje se ale samozřejmě
jen na nejčastější souvislosti. Jednoznačné podklady pro optimalizaci
kampaní dle výkonu stále hledejte v klasických AdWords reportech. [caption
id=„attachment_3371“ align=„aligncenter“ width=„480“
caption=„Search Funnels: Asistované konverze“]
[/caption] Mnohem snáze interpretovatelným údajem v nástroji je
průměrná doba rozhodování uživatelů od prokliku inzerátem ke
konverzi. Můžete zkoumat prodlevu mezi prvním proklikem a konverzí
i posledním proklikem a konverzí. V našem vzorku sedmi velkých e-shopů se
například 20–54 % konverzí (většinou jde o 20–40 %) děje více než
12 dní po posledním prokliku. Bohužel z reportů nelze poznat, kolik dní
konkrétně to je. [caption id=„attachment_3372“ align=„aligncenter“
width=„480“ caption=„Search Funnels: Počet dní od prokliku ke
konverzi“]
[/caption] U konvertujících uživatelů si pak můžete
zobrazit průměrný počet prokliků inzeráty potřebných ke
konverzi. Pohybuje se běžně kolem 1,7 kliků, stále je třeba mít
na paměti dobu uchování cookie 30 dnů. [caption id=„attachment_3373“
align=„aligncenter“ width=„480“ caption=„Search Funnels: Počet
kliknutí ke konverzi“]
[/caption] Zajímavou informací jsou určitě již zmíněné
počty konverzí prvního kliknutí. Jde o konverze, které by
se ke klíčových slovům, sestavám nebo kampaním přiřadily, kdyby AdWords
řadily konverze k prvním proklikům.
Co v reportu neuvidíte
Při objevování krás Search Funnels buďte raději
obezřetní. Vězte, že ani tentokrát neodhalíte taková tajemství,
jako jaká kompletní série vyhledávacích dotazů předchází objednávce
či s kterými konkrétními položkami na objednávce tato série souvisí.
Veškeré informace o hledáních jsou stále ukryty do oblaku klíčových
slov, která reklamy vyvolala, a konkrétní objednávky halí rouška
konverzí. V reportech se vám nezobrazí žádná data o tom, kolik k sobě
klíčová slova vážou prokliků od uživatelů, kteří nakonec
nekonvertovali. Zobrazují se jen prokliky uživatelů, kteří zhlédli
konverzní stránku. A jelikož se jedná o cesty vyhledávání, nebudete
moci prozkoumávat konverze z obsahové sítě. Rozhodně ale stojí za to do
reportů Search Funnels nahlédnout. Pravděpodobně zde objevíte dosud
netušené souvislosti a další cenné vstupy pro optimalizaci vašich
kampaní.
Autorkou článku je Mirka Neužilová.
lov, která reklamy vyvolala, a konkrétní objednávky halí rouška konverzí. V reportech se vám nezobrazí žádná data o tom, kolik k sobě klíčová slova váž https://www.tissotwatchonline.com https://www.tissotwatchonline.com/…watches.html https://www.tissotwatchonline.com/…watches.html