Klienti, kteří si u Hájedničky objednávají konzultaci
linkbuildingu a samotnou realizaci si dělají sami, se často ptají, jak
najít šikovného linkbuildera. Univerzální prototyp špičkového správce
zpětných odkazů samozřejmě neexistuje. Pomocí následujícího desatera se
vám pokusíme nastínit, jaké schopnosti a vlastnosti by měl ideální
kandidát mít a prozradíme vám, co všechno požadujeme na pohovorech po
kandidátech my a jak probíhá nábor linkbuilderů v H1.cz.Pro většinu
lidí, kteří se zabývají internetovým marketingem, je linkbuilding
manuální práce, kterou mohou klidně vykonávat brigádníci. Jsou vyškoleni
během pár minut, jejich práce je levná a všichni jsou zdánlivě spokojeni.
Představa linkbuildera jako člověka, který jenom registruje web do stovek
nekvalitních katalogů, je mylná. Budování zpětných odkazů je velmi
systematická, kreativní a dlouhodobá činnost, kterou nemůže vykonávat
každý. Co všechno by měl ideální linkbuilder umět a jaké vlastnosti by
měl mít?
1. Pokročilý uživatel internetu
U linkbuildera je velkou výhodou zkušenost s marketingem. Mnohem
podstatnější je ale znalost online komunity a porozumění průměrnému
uživateli internetu. Kvalitní linkbuilder musí velmi dobře znát prostředí
českého internetu a rozeznat typologii webů. To mu umožní odhadnout
potenciál získaného odkazu. Nedílnou součástí jeho práci je pokročilá
práce s vyhledávači. Naopak není vůbec potřeba, aby uměl programovat
nebo měl hlubší znalosti tvorby webu.
2. Pečlivost a systematičnost
Linkbuilding je práce založená na dlouhodobé pečlivé až mravenčí
práci, která vyžaduje znalost internetového prostředí a obor klienta, pro
kterého začínáme odkazové portfolio budovat.
3. Vytrvalost
Protože výsledky jeho práce se zpravidla projeví v horizontu měsíců,
je nutné, aby byl linkbuilder skutečně vytrvalý člověk. Důležitá je
schopnost na daném projektu pracovat průběžně.
4. Kreativita
Linkbuilding se již dávno nerovná otrockým katalogovým registracím či
výměně odkazů. Zaujmout a nabídnout obsah, který upoutá natolik, že na
něj někdo odkáže, není věc jednoduchá a vyžaduje kreativní
přístup.
5. Dobrá orientace na sociálních sítích
Sociální sítě hrají v SEO stále důležitější roli. Aby byl
linkbuilder schopen využít potenciál, který nabízejí, musí se na
sociálních sítích dobře orientovat, znát jejich možnosti a být jejich
zkušeným uživatelem.
6. Profesionální písemný projev
Linkbuilder často oslovuje tematicky komplementární weby s různými
formami spolupráce a zastupuje při tom vaši společnost. Většinou vše
domlouvá přes telefon nebo prostřednictvím e-mailové komunikace, což
vyžadujte profesionální vystupování.
7. Schopnost vyjednávat
Linkbuilder musí často smlouvat a vyjednávat. Základem jeho práce je
připravit spolupráci, která bude výhodná pro obě strany.
8. Týmový tah na branku
Linkbuilder musí být týmový hráč, nikoliv individualista, který rád
dosahuje výsledků sám. Při své práci musí úzce spolupracovat
s projektovým managerem, copywriterem nebo SEO konzultantem. Naprosto
nesprávné je zaměstnávat pro budování zpětných odkazů brigádníka,
který nemá týmový tah na branku a nemá chuť porozumět specifickým
potřebám cílového publika.
9. Samostatnost
Není možné konzultovat s linkbuilderem každý krok a vést ho při
získávání každého jednotlivého odkazu. Je nutné, aby sám přemýšlel
o tom, kam a jak ten který odkaz efektivně umístit.
10. Pozitivní přístup k učení nových věcí
Linkbuilding je mladý obor a jenom málo lidí s ním má dlouhodobé
zkušenosti. Ani linkbuildeři, kteří přichází do H1.cz, většinou nemají
s linkbuldingem praktickou zkušenost. Je nezbytné, aby byl nový linkbuilder
schopen se rychle naučit relativně hodně aktivit, porozuměl, proč je dělá
a věděl, jaký je jejich přínos v kontextu nejenom SEO, ale celé strategie
internetového marketingu.
Není nutné mít technické znalosti
SEO není pouze linkbuilding a znalost linbuildingu se nerovná znalosti
kompletního SEO. Není nutné, aby měl váš linkbuilder oslnivé technické
znalosti, je spíše vhodné, aby se na práci hodil osobnostně. Pokud tedy
máte uchazeče, který má oslnivé technické schopnosti a druhého, který je
vhodný povahově, vyberte druhého. Potřebné znalosti člověk získá
snadno, osobnostní rysy změníte jen těžko.
Jak probíhá nábor linkbuilderů v H1.cz
V H1.cz preferujeme výběrové řízení, při kterém se najednou
sejdou všichni zájemci, kteří projdou předvýběrem (mají vyhovující CV
a motivační dopis). Oproti individuálním pohovorům jednak ušetříme čas,
zároveň panelové řízení umožňuje kandidáty srovnávat a
konfrontovat. Součásti panelu je rozhovor s každým uchazečem,
test osobnosti a praktický úkol. Rozhovor pomůže odhadnout jejich
znalosti internetového marketingu a prostředí internetu obecně, motivaci a
zapálení pro obor, ale také projev. Osobnostní test odhalí úroveň
soft-skills potřebných pro práci. Praktický úkol pak ukáže konkrétní
znalosti, přístup k problematice linkbuildingu a kreativitu daného
uchazeče. Bude to možná znít trochu jako klišé, ale nikdy
nevybírejte vhodného kandidáta sami. Budete objektivnější a zvýšíte
šanci na to, že nový kolega do týmu opravdu zapadne.
Autorem článku je Hana Kmecová.
Občas mne někdo z H1 kontaktuje kvůli linkbuildingu a musím potvrdit, že vystupování a projev mají na úrovni, že se obchod uzavře. Na rozdíl o ostatních nabídek co mi chodí (výměna odkazu)
Tak to mohu potvrdit, jednání s pracovníky H1, je při srovnání s ostatní nabídkou výměny odkazů na daleko vyšší úrovni. Je vidět, že se oboru snaží věnovat komplexně a to jenom dobře, není mnoho agentur, kterým to takto jde. Pokud mě někdo kontaktuje s nabídkou výměny odkazu, nebo reklamního prostoru, je první dojem a první kontakt dost důležitý a umění vyjednávat stejně tak.
Doplním odkazy na dva starší články na toto téma:
Zejména první od Erica Warda se mi moc líbí daleko větším důrazem na takové vlastnosti jako zvídavost, fascinovanost online světem, smysl pro humor…
Máte v týmu někoho, kdo pro vás dělá linkbuildera nastálo (zaměstnanec full time)? Nebo to stále řešíte jen za pomoci externistů a studentů?
Oldo a Josefe, díky za pozitivní feedback.
Michale, náš tým linkbuilderů je složený pouze z interních lidí. Tvoří ho jak zaměstnanci na plný úvazek, tak i kolegové na DPP, kteří jsou obvykle studenti posledních ročníků na vysokých školách.
„Ani linkbuildeři, kteří přichází do H1.cz, většinou nemají s linkbuldingem praktickou zkušenost.“ a jakou tedy?
Filipe,
nejdůležitější je zapálení pro obor. Jakákoliv zkušenost se SEO, sociálními sítěmi nebo obecně internetovým marketingem je vítána.
„…nikdy nevybírejte vhodného kandidáta sami…“ Rozumím z hlediska objektivity, méně už tomu, proč by měl opravdu zapadnout do týmu…
Vladislave,
nehledejte v tom nic speciálního. Podle mě zaměstnanec, který se pracovním kolektivu (prostředí) cítí dobře, je výkonnější a často i kreativnější. Ale berte to jako můj subjektivní názor, jiný manager by mohl mít opačný názor.
Zkušenost ukázala, že na práci linkbuildera je ideální student vyššího ročníku VŠ s dostatkem volného času, vlastní aktivity a se slušnou orientací v sociálních sítích. Pokus o nalezaní vhodného kandidáta z řad vlastních zaměstatnaců naprosto selhal. :-)
Dobrý deň, chcel by som sa viac dozvedieť o osobnostnom teste. Ako to robíte? Máte svoj osobnostný test, alebo psychológa? Podľa mňa je to veľmi dôležitá súčasť pohovoru.
Dobrý článok! Je síce kapánek starší, ale princípy pretrvávajú doteraz. Hlavne správna komunikácia s kompetentnými ľudmi t.j vlastníkom stránky, blogu alebo povereným človekom (admin, správca e-shopu, alebo PR človek,…) pretože sa môžete zaseknúť na mŕtvom bode, že človek nevie, čo od neho vlastne chcete. Už sa mi to stalo a nie raz :) Jednoznačne prehľad v online prostredí, vytrvalosť a neoblomnosť (občas sparťanská) a hlavne nekonečná CHUŤ SA UČIŤ niečo nové. S tým spojené čítanie blogov, sledovanie videí a nových trendov z LB oblasti. Úplna čerešnička a.k.a. golden rule je stretávať sa s ľudmi, ktorí robia to čo Vy. Hlavne na pive :-))
Na kolika projektech u Vás pracuje linkbuilder současně? Má každý své portfolio, nebo pracují současně na jednom projektu? Jak je taková práce ohodnocena a je možný kariérní postup?
Hezký den, zpravidla má každý specialista své portfolio klientů, o které se stará. Kdykoliv může ale využít rady nebo konkrétní pomoci od kolegů, takže nikdy na to není vyloženě sám. Co se týká ohodnocení a růstu, tak toto nelze paušalizovat. Vždy to závisí výhradně na individuálních schopnostech a znalostech daného člověka.