Dnešní HR marketing je boj. Boj o talenty, o budget i o spolehlivé a
loajální pracovníky. Nezaměstnanost klesla na 4,4 % a nabídka práce
výrazně převyšuje poptávku. HR manažeři a personalisté tak musejí
vynakládat daleko větší úsilí, aby našli a zaujali perspektivní
uchazeče. Měli by být tak trochu stratégy, analytiky, kreativci
i copywritery. Moderní HR aktivity totiž vyžadují komplexní přístup.

Poslední dubnovou středu jsme věnovali právě oblasti HR marketingu. Petr Vejrážka z H1.cz a
Lucie Winklerová ze společnosti Miton na ní řešili, jak o kampaních přemýšlet, jak
je připravovat, kterými kanály je šířit a jakými metodami je
vyhodnocovat. Během prezentace a
následné diskuze přitom narazili na mnoho nešvarů, kterých se lidé
dopouštějí. My jsme pro vás sepsali sedmero těch nejčastějších.
1. Píšete obecné inzeráty o všem a o ničem
Nadstandardní finanční ohodnocení, příjemné pracovní prostředí,
široká nabídka benefitů… Víte, co přesně tím autor myslel? Většina
lidí má svoji představu. Ta ale mnohdy nekoresponduje s tím, co
zaměstnavatel skutečně nabízí. Buďte proto vždy maximálně konkrétní.
Napište, kolik bude váš nový kolega brát, co na něj čeká na jeho
pracovním stole a že třeba dostane stravenky, za které se může najíst ve
vyhlášeném bistru naproti.
2. Nemluvíte řečí cílovky
Lidé v inzerátech často nezmiňují to, co uchazeče zajímá.
Rozebírají historii firmy, lákají na nevhodné benefity, nebo volí
přehnaně uvolněné tykání, když by bylo vhodnější použít vstřícný
profesionální tón. Dobře si promyslete, na koho se vlastně v inzerátu
obracíte a jaký asi je. Vytvořte si personu, nebo napište inzerát
na míru kolegovi na obdobné pozici. Není přitom důležitá jen
forma sdělení, ale především obsah, se kterým pracujete.
IT specialistu například zajímá, s čím u vás bude konkrétně
pracovat a na jakých projektech se může realizovat. Nebojte se proto zmínit
i technické specifikace. Na druhou stranu marketingového asistenta verzemi
programů a názvy serverových aplikací nezahlcujte. Raději mu řekněte, co
všechno se u vás naučí a jestli se může těšit na dobrý kolektiv.
U skladníka pak postupujte ještě trochu jinak. Ten především ocení,
když namísto fajn party zmíníte zakázky na pět let dopředu. Bude tak mít
jistotu, že má vaše firma budoucnost.
3. Předpokládáte, že peníze jsou pro všechny na prvním místě
Pro mnoho lidí není částka na výplatní pásce rozhodující.
Důležitější jsou pro ně nefinanční benefity a celkové pracovní
podmínky. Například mladí lidé mnohdy upřednostní před vyšším platem
možnost vycestovat. Pro rodiče pak bývá velmi důležitá flexibilita
pracovní doby.
Nikdy byste se neměli soustředit jen na jedno pozitivum dané pozice.
Vždy je lepší vyzkoušet více variant a jednotlivé benefity
otestovat. Všechny kampaně byste přitom měli přizpůsobit
mobilním zařízením, na kterých si lidé prohlížejí inzeráty a pracovní
nabídky nejčastěji.

4. Pracujete jen s jednou kreativou a nezkoušíte, co (ne)funguje
Lidé často vycházejí při tvorbě HR kampaní jen ze svých domněnek. Co
považují za největší plus dané pozice, to zdůrazní, nebo na tom celou
kampaň rovnou postaví. Pokud ale pracujete v jedné firmě delší dobu,
můžete mnohé benefity považovat za samozřejmé a jiné si ani nemusíte
uvědomovat. Důležité informace pak mohou v textu chybět.
Abyste měli jistotu, že nic neopomenete, zjistěte si informace přímo
v terénu. Obejděte kolegy a poptejte se jich, čeho si na práci ve
firmě cení nejvíce. Můžete pak vytvořit více variant a
v každé zdůraznit něco jiného. Jakmile je otestujete, zjistíte, na co
uchazeči opravdu slyší.
5. Nehledáte kandidáty tam, kde jich je nejvíc
Mnoho firem využívá pro nábor zaměstnanců jen kariérní sekci na webu
a inzeráty na job portálech. Možností, jak najít vhodné uchazeče, je ale
daleko víc. Jenom Facebook nabízí mnoho sofistikovaných
metod, prostřednictvím kterých oslovíte zajímavé kontakty.
Podporuje různé reklamní formáty (například Carousel, Canvas či
Slideshow) a díky Lookalike modelům cílení zasáhnete velmi
relevantní publikum. Pokročilý remarketing s kontakty dobře
pracuje a Pixel vám pak kampaně výborně doměří.
Existují navíc nástroje, se kterými můžete spravovat sociální sítě
hromadně (například eSome) a provázat různé kreativní koncepty dohromady.
Pokud jste tak Facebook do svých HR kampaní zatím nezahrnovali, je
nejvyšší čas začít.

6. Nedodržujete copywriterské zásady psaní
Psaní pracovních nabídek vychází ze stejných principů jako copywriting
obecně. Inzeráty byste měli psát stručně, srozumitelně, bez zdlouhavých
úvodů a zbytečných odboček. Tak, aby bylo čtenáři ihned jasné, co od
něj potřebujete a co mu za to nabízíte. Texty samotné pak tvořte
z pohledu kandidáta. Nepište, koho vaše firma právě hledá a jaké
má požadavky, ale co u vás dotyčný bude dělat, jak se posune a co
tím získá.
Pečlivě promyslete také samotný název pracovního místa a titulek,
kterým pozici uvedete. Úvodní slova by měla zaujmout a nalákat k prokliku
či dalšímu čtení. Opět ale platí, že čím konkrétnější budete, tím
lépe. Pracovní portály dnes překypují vágními nabídkami a volnými
pozicemi pro „Front Office Managery“. Ne každý už ale odhalí, že firma
hledá jednoduše novou recepční.
TIP: Nevíte, jestli být v nadpisu otevření, nebo tajemní? Jestli
zmínit plat, nebo raději možnost práce z domova? Nechte titulek na
job portálu A/B testovat. Pokud se nechcete pouštět do
složitějšího ověřování, postačí, když použijete první týden jednu
verzi titulku a druhý týden necháte běžet jinou.
7. Nechytáte uchazeče do (sociálních) sítí
Aby byly vaše HR kampaně úspěšné, měli byste je plánovat
alespoň půl roku dopředu. Když jim věnujete dostatek času a celou
strategii dobře promyslíte, dosáhnete zaručeně lepších výsledků.
Budovat dobré jméno firmy byste ale měli permanentně. Sdílejte na
sociálních sítích příspěvky, které ukážou, jak se ve vaší firmě
pracuje. A nesoustřeďte se jen na Facebook. Věnujte péči i ostatním
sítím, na kterých máte firemní účet.
Mnoho lidí dnes například přechází z Facebooku na Instagram.
Pokud začnete jako jedni z prvních koncipovat HR
kampaně na Instagramu (a propojíte je ideálně ještě
s Facebookem), získáte konkurenční výhodu.

Chcete vědět o HR aktivitách v online světě víc? Pusťte si záznam
z Poslední středy HR kampaně v době
onlinové. Petr a Lucie vám ve 102 minutách poradí, jak úspěšnou
onlinovou kampaň vystavět.
Uložit
Uložit
Uložit