Dobrý UX design je tam, kde se uživatel nemusí zastavovat a
přemýšlet, co dělat dál. Úkolem je zjednodušit život uživatele
a poskytnout mu nejkratší a nejpřímější cestu k požadovanému
výsledku. Ne vždy se to ale podaří a tentokrát se podíváme na to, jaké
problémy se na cestě k dobrému UX mohou objevit a jak se jim vyhnout.
1) „Cognitive load“
Co je „cognitive load“? Tento pojem je známý z psychologie a
vyjadřuje vynaložené duševní úsilí pro splnění nějakého úkolu.
V oblasti UX jde o situaci, kdy toho na vás už je na webu prostě moc
a začínáte se ztrácet nebo musíte intenzivně přemýšlet, jak se
dostat dál.
Může to být moc informací, možností výběru nebo nepřehledná
struktura. Výsledkem je zpravidla ztráta pozornosti, rozladění a
opuštění stránky. Zkuste si proklikat web https://userinyerface.com/game.html, kde uvidíte formou
hry, co všechno vás může během chvilky zahltit a naštvat.
Tipy, jak předejít „Cognitive load“:
- Buďte minimalisti – zobrazujte jen to, co je pro uživatele
nezbytné.
- Odstraňte všechny nepodstatné kroky a informace.
- Zvýrazněte důležité části, abyste upoutali pozornost.
2) Vizuální šum
Široké spektrum barev, animace, reklamy nebosdělení vyžadující
pozornost. To vše pod shrnujícím pojmem „vizuální šum“
zavaří váš mozek natolik, že se z webu budete chtít okamžitě
dostat pryč.
Zkuste si třeba zabrouzdat na webu https://www.lingscars.com/ a uvařte svůj mozek ve
vizuální lázni.
Tipy, jak odstranit vizuální šum
- Strukturujte informace do přehledných symetrických bloků.
- Používejte vyváženou kombinaci obrázků, textu a
dalších prvků.
- Používejte omezené množství barev (doporučují se 2– 3 hlavní) a
systematicky pro stejné prvky.
TIP: Vyladěné UX je jen jeden střípek online marketingové
skládačky. Na našich školeních
online marketingu pochopíte souvislosti digitálního marketingu,
naučíte se nastavit účinnou strategii, vybrat správný mix aktivit pro
váš produkt a vyhodnotit, zda jsou účinné. A tedy úspěšné.
|
3) Nízký kontrast a
čitelnost
Aby byla zkušenost uživatele pozitivní (tedy aby uživatel provedl
požadovanou akci), je nutné ovládnout čitelnost a kontrast.
Kontrast je klíčovým prvkem přístupnosti. Za dobré
východisko se dají považovat WCAG 2.1 doporučení, která stanovují různé úrovně
čitelnosti (Minimální AA a více striktní AAA).
Dobrý kontrast usnadňuje používání produktů osobám se
zrakovým postižením a pomáhá v nedokonalých podmínkách,.Třeba
když máte kolem sebe špatné světelné podmínky nebo používáte
zařízení se starším typem obrazovky.
Tipy, jak vyladit kontrast
textu
- Používejte nástroj pro kontrolu úrovně kontrastu, např. color.review.
- Držte se WCAG standardů a pravidel, které zaručí dobrou čitelnost
i v proměnlivých podmínkách.
4) Nesrozumitelné
informace
Srozumitelnost informací je klíčová pro správný průchod
uživatele webem a provedení jakékoli požadované
akce. Začíná to už navigací – používáte rádi ikonky?
Častou chybou je spoléhat se na to, že uživatel pochopí bez dodatečného
popisu, co která ikonka znamená.
U všech informací je důležitý také kontext. Boty
váží 530 gramů (viz obr.), je to ale hodně nebo málo? Většina
uživatelů neví, kolik mají boty vážit, takže je nutné jim tuto informaci
sdělit a nejlépe takovým jazykovým stylem, který sami používají.

Tipy, jak podávat
srozumitelné informace
- Buďte maximálně návodní. Nespoléhejte se na uživatele, že něco sám
pochopí.
- Mluvte jazykem své cílové skupiny, používejte klidně i slangové
výrazy.
5) Chybějící komunikace a
odezva
Absolutní nutností je v rámci UX velmi pečlivě dohlížet na
komunikaci aplikace s uživatelem. V zásadě se snažíte zabránit
situaci, kdy se uživatel dostane do mrtvého bodu a řekne si „Co mám teď
dělat?“
Asi nejčastěji se tyto chyby objevují při vyplňování
formulářů. Ať je formulář sestavený sebelíp, vždy bude
docházet k chybně vyplněným polím a v tuto chvíli je vaším úkolem
vhodně (vizuálně) uživatele dovést k nápravě.
Podobně dochází k nedostatečné komunikaci v chybových hláškách
při technických potížích (výpadku sítě, serveru, databáze apod.)



Tipy, jak správně
komunikovat
-
Vizuálně demonstrujte jakoukoli akci nebo
aktivitu.
-
Podávejte vysvětlení ke každé
chybové hlášce.
-
Informujte, co se bude dít
v následujících krocích.
Na cestě ke skvěle fungujícímu webu nebo
aplikaci existuje mnoho problémů a komplikací, které
musíte vyřešit a
výše uvedené tipy vám pomohou si tuto cestu ulehčit.
Jako UX designer se naučíte dívat na věci očima uživatele a i když se vám to povede, tak vaše práce zdaleka nekončí. Vždycky existuje prostor
pro zlepšení, a proto nezapomínejte uživatelům naslouchat, sbírejte data a co nejvíce testujte.
O tom ale až někdy příště.