Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

5 „zabijáků“ dobrého UX designu

Dobrý UX design je tam, kde se uživatel nemusí zastavovat a přemýšlet, co dělat dál. Úkolem je zjednodušit život uživatele a poskytnout mu nejkratší a nejpřímější cestu k požadovanému výsledku. Ne vždy se to ale podaří a tentokrát se podíváme na to, jaké problémy se na cestě k dobrému UX mohou objevit a jak se jim vyhnout.

1) „Cognitive load“

Co je „cognitive load“? Tento pojem je známý z psychologie a vyjadřuje vynaložené duševní úsilí pro splnění nějakého úkolu. V oblasti UX jde o situaci, kdy toho na vás už je na webu prostě moc a začínáte se ztrácet nebo musíte intenzivně přemýšlet, jak se dostat dál.

Může to být moc informací, možností výběru nebo nepřehledná struktura. Výsledkem je zpravidla ztráta pozornosti, rozladění a opuštění stránky. Zkuste si proklikat web https://userinyerface.com/game.html, kde uvidíte formou hry, co všechno vás může během chvilky zahltit a naštvat.

 

Tipy, jak předejít „Cognitive load“:

  • Buďte minimalisti – zobrazujte jen to, co je pro uživatele nezbytné.
  • Odstraňte všechny nepodstatné kroky a informace.
  • Zvýrazněte důležité části, abyste upoutali pozornost.

2) Vizuální šum

Široké spektrum barev, animace, reklamy nebosdělení vyžadující pozornost. To vše pod shrnujícím pojmem „vizuální šum“ zavaří váš mozek natolik, že se z webu budete chtít okamžitě dostat pryč. 

Zkuste si třeba zabrouzdat na webu https://www.lingscars.com/ a uvařte svůj mozek ve vizuální lázni.

 

Tipy, jak odstranit vizuální šum

  • Strukturujte informace do přehledných symetrických bloků.
  • Používejte vyváženou kombinaci obrázků, textu a dalších prvků.
  • Používejte omezené množství barev (doporučují se 2– 3 hlavní) a systematicky pro stejné prvky.
TIP: Vyladěné UX je jen jeden střípek online marketingové skládačky. Na našich školeních online marketingu pochopíte souvislosti digitálního marketingu, naučíte se nastavit účinnou strategii, vybrat správný mix aktivit pro váš produkt a vyhodnotit, zda jsou účinné. A tedy úspěšné.
 

 3) Nízký kontrast a čitelnost

Aby byla zkušenost uživatele pozitivní (tedy aby uživatel provedl požadovanou akci), je nutné ovládnout čitelnost a kontrast.

Kontrast je klíčovým prvkem přístupnosti. Za dobré východisko se dají považovat WCAG 2.1 doporučení, která stanovují různé úrovně čitelnosti (Minimální AA a více striktní AAA).

Dobrý kontrast usnadňuje používání produktů osobám se zrakovým postižením a pomáhá v nedokonalých podmínkách,.Třeba když máte kolem sebe špatné světelné podmínky nebo používáte  zařízení se starším typem obrazovky.

 

Tipy, jak vyladit kontrast textu

  • Používejte nástroj pro kontrolu úrovně kontrastu, např. color.review.
  • Držte se WCAG standardů a pravidel, které zaručí dobrou čitelnost i v proměnlivých podmínkách.

4) Nesrozumitelné informace

Srozumitelnost informací je klíčová pro správný průchod uživatele webem a provedení jakékoli požadované akce. Začíná to už navigací – používáte rádi ikonky? Častou chybou je spoléhat se na to, že uživatel pochopí bez dodatečného popisu, co která ikonka znamená.

 U všech informací je důležitý také kontext. Boty váží 530 gramů (viz obr.), je to ale hodně nebo málo? Většina uživatelů neví, kolik mají boty vážit, takže je nutné jim tuto informaci sdělit a nejlépe takovým jazykovým stylem, který sami používají.

 

 Tipy, jak podávat srozumitelné informace

  • Buďte maximálně návodní. Nespoléhejte se na uživatele, že něco sám pochopí.
  • Mluvte jazykem své cílové skupiny, používejte klidně i slangové výrazy.

5) Chybějící komunikace a odezva

Absolutní nutností je v rámci UX velmi pečlivě dohlížet na komunikaci aplikace s uživatelem. V zásadě se snažíte zabránit situaci, kdy se uživatel dostane do mrtvého bodu a řekne si „Co mám teď dělat?“

Asi nejčastěji se tyto chyby objevují při vyplňování formulářů. Ať je formulář sestavený sebelíp, vždy bude docházet k chybně vyplněným polím a v tuto chvíli je vaším úkolem vhodně (vizuálně) uživatele dovést k nápravě.

Podobně dochází k nedostatečné komunikaci v chybových hláškách při technických potížích (výpadku sítě, serveru, databáze apod.)

Tipy, jak správ­ně komunikovat 

  • Vizuálně demon­strujte jakou­koli akci nebo aktivitu. 

  • Podávejte vysvětlení ke každé chybové hlášce. 

  • Informujte, co se bude dít v následujících krocích. 

Na cestě ke skvěle fungujícímu webu nebo aplikaci exis­tuje mnoho pro­blémů a komplikací, které musíte vyřešit a výše uvedené tipy vám pomohou si tuto cestu ulehčit. 

Jako UX designer se naučíte dívat na věci očima uživatele a i když se vám to povede, tak vaše práce zda­leka nekončí. Vždycky existuje prostor pro zlepšení, a proto nezapomí­nejte uživate­lům naslouchat, sbírejte data a co nejvíce testujte. 

O tom ale až někdy příš­tě. 

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.