Poslední středa na téma digitální PR přinesla řadu tipů, jak
zdokonalit tiskové zprávy. Patero nejdůležitějších rad jsme pro vás
sepsali do článku. Nechceme totiž, aby 3 ze 4 tiskovek končily i nadále
v koši.

Prezentace se na Poslední
středě ujali linkbuilder Zdeněk Dvořák (alias Linki.cz), vrchní copyholka z H1.cz Lucka
Štěrbová a Marek Bačo z agentury MediaCom. Celou jejich debatu si můžete
poslechnout na SlidesLive.
Pokud ale nemáte času nazbyt, přečtěte si alespoň pár tipů, které
vylepší vaše tiskové zprávy.
1. Fotografie – kvalitní a takové, které nikdo nemá
Spolu s každou tiskovou zprávou byste měli novináři dodat i vhodné
fotografie. Nevkládejte je ale do přílohy e-mailu, zbytečně by tím
nabobtnal. Mnoho novinářů navíc prohlíží tiskovky na telefonu, a máloco
je rozzlobí víc, než když se jim začnou bez varování stahovat fotografie
v tiskové kvalitě. Snímky ale nevkládejte ani přímo do Wordu, zbytečně
by prošly komprimací. Nejlepší je, když do textu vložíte jen náhledy
s popisky jednotlivých snímků a odkaz, kde jsou barevné fotografie
(o šířce alespoň 800 px) ke stažení.

Velkou výhodou je, když novinářům nabídnete unikátní
zdroje – fotografie, které nikdo jiný nemá. Například
u spotřebičů to mohou být snímky produktů „ze života“. Fotografie
znázorňující údržbu lednice nebo přípravu těsta v kuchyňském robotu
mohou být přesně tím, co vaše konkurence nedodala. Novinář takové
obrázky lépe využije i při přípravě různých tematicky zaměřených
článků.
2. Data – nejlepší jsou vlastní, ale fungují i převzatá
Kromě kvalitních fotografií ocení novináři i zajímavá data. Můžete
přitom vycházet jak z vlastních výzkumů, tak i reagovat na zahraniční
zdroje a statistiky. Plusem přitom je, když data zpracujete do
originálních infografik. Jejich příprava sice zabere trochu času,
rapidně se ale zvýší vaše šance na uveřejnění tiskové zprávy.
Pokud rozesíláte tiskové materiály více novinářům, připravte
každému samostatný e-mail. Působí to lépe než hromadné zprávy
začínající slovy „Vážení zástupci médií“ a oslovení
žurnalisté pak nemají pocit, že obdrželi stejné podklady jako desítka
jejich kolegů. Ideální je, když připravíte několik verzí
tiskové zprávy v závislosti na typu média. Kratší a
odlehčenější verzi pošlete do lifestylového magazínu, delší pak do
odborného periodika.

3. Téma – aktuální a trendy témata táhnou
Nemáte unikátní fotografie, ani žádná zajímavá data?
Nezoufejte. Mnohdy stačí, když rychle zareagujete na aktuální
téma, které právě rezonuje společností. Vděčné bývají
například různé kauzy, zábavné příhody politiků a celebrit, významné
události, svátky či výročí.
Novináři také ocení, když jim zprostředkujete oborové novinky
a trendy. Nesnažte se ale mermomocí prodat jen svoje produkty či
služby. 70 % tiskových zpráv stojí na superlativech, takže jsou novináři
vůči všem „jedinečným unikátům“ už poměrně imunní. Každou
tiskovou zprávu zasaďte do širšího kontextu a obohaťte o související
informace. Když chcete například představit novou řadu opalovacích
přípravků, které nezanechávají skvrny na oblečení, přidejte do článku
tipy, jak se zbavit stávajících fleků. A pokud chcete upozornit na prodej
nových bytů, nestavte tiskovou zprávu na oznámení, že už je 30 %
bytových jednotek prodáno. Raději se zaměřte na proměnu chátrající
části Vysočan v příjemné místo k žití.

4. Texty – promyšlené a dobře napsané
Nejdůležitější je na tiskových zprávách samotný text.
Správně zvolený nadpis, trefné přirovnání a pár dobře zvolených
čísel dokáže divy. A opět zde platí, že musíte dodat kvalitní
výstup, který bude mít pro čtenáře nějakou přidanou hodnotu. Podle
výzkumu, který provedla loni společnost O2, neobsahuje žádné zpravodajsky
hodnotné informace asi polovina tiskových zpráv. Přitom by mnohdy stačilo,
kdyby je autor jen trochu přeformuloval a obohatil.
S trochou píle proměníte i nudné sdělení v zajímavý
článek. Stačí se jen držet základních copywriterských rad a jít
novinářům naproti. Pokud chcete vědět, jak tiskovky správně
tvořit, zajděte na
školení psaní tiskových zpráv , kde vám Lucka vše vysvětlí.

Nezapomeňte také, že pro novináře je stěžejní
příběh. Proto i když třeba píšete tiskovou zprávu
o inovativním typu hřídelí, který jste vyvinuli, neutopte čtenáře
v záplavě technických parametrů. Spíše se zaměřte na příběh
samotného vynálezce – kdy ho napadlo, že by mohl stvořit i něco úplně
nového, jaké potřeby či problémy tím chtěl řešit a jak při vývoji
postupoval.

5. Forma výstupu – detaily často rozhodnou o (ne)zveřejnění vaší
tiskovky
Nakonec nezapomeňte věnovat čas i finální podobě textu. Drobnosti
mnohdy rozhodují o tom, jestli se tisková zpráva dostane do médií, nebo
nepřekročí hranice e-mailové pošty. Texty vždy posílejte
s vhodným prolinkováním, v patřičném formátu a v přijatelné
velikosti. Jak by měly vaše výstupy konkrétně vypadat a v čem se
často chybuje, se dozvíte v článku
Jak na psaní tiskovek: 3+1 chyba, které online svět neodpouští .

Uložit