5 věcí, které je třeba vyřešit před první e-mailingovou rozesílkou
Myslíte si, že e-mail už
je mrtvý marketingový
kanál? E-mail dnes používá přes 4 miliardy lidí (a odhaduje se další
růst), což z něj
dělá celosvětově nejvyužívanější komunikační
platformu. Co je ale ještě
podstatnější, je to
kanál s bezkonkurenční návratností investic. Průměrná hodnota ROI se udává , tedy jeden investovaný dolar se vám
v e-mail marketingu vrátí více než 40×. Pro srovnání, např. Google udává
v systému AdWords průměrnou hodnotu ROI 2 USD.
E-mail marketing žije, a
dokonce vzkvétá a nabírá na síle.
Jakákoli společnost, která ho staví na druhou kolej, nebo ho dokonce úplně ignoruje, ztrácí
velký potenciál. Proto se pojďme podívat, čím začít,
pokud se rozhodnete tomuto tématu věnovat.
TIP: E-mailing je jen jeden z online marketingových kanálů. Na
našich školeních
online marketingu pochopíte souvislosti v digitálním
marketingu, naučíte se nastavit účinnou strategii,
vybrat správný mix aktivit pro váš produkt a
vyhodnotit, zda jsou účinné. A tedy úspěšné.
|
-
Kvalitní databáze aneb koupíme si kontakty z Pákistánu a máme vyhráno
Databáze kontaktů je firemní zlato, o které je
potřeba náležitě pečovat a hýčkat si ho od samého
začátku. Jak ji ale
nasbírat? Jsou v podstatě dvě možnosti.
-
Nemám ještě žádné
kontakty. Dávno pryč jsou doby,
kdy si bylo možné za pár dolarů
koupit seznam
kontaktů „zaručeně“ z vaší cílové skupiny. Tato technika
je (a byla) nelegální
a zároveň
i neefektivní, protože jste ve výsledku oslovili
neexistující lidi, kteří si váš e-mail nikdy
neotevřeli, natož aby si koupili vaše zboží. Dnešní legislativa stojí výrazně
na straně příjemce obchodních sdělení a je potřeba si uvědomit, že
i pro byznys je to správná cesta. Dobrou reputaci a vysokou důvěru si získáte pouze
tak, že budete oslovovat uživatele, kteří osloveni být chtějí. Kontakty můžete sbírat efektivně
několika způsoby –
formulářem na
webu při vstupu nebo
naopak při odchodu uživatelů z webu, při registraci, výměnou za nějakou odměnu
(e-book, sleva atd.), ale také třeba offline na veletrzích a jiných akcích,
kterých se zúčastníte a potkáte tam svoje potenciální
zákazníky. Dobře
si dopředu rozmyslete, jaká data chcete
sbírat, a správně pak sestavte
i registrační formulář. Doporučeno je sbírat co nejméně dat,
v podstatě jen ta, která opravdu potřebujete. Více dat vám ale může
umožnit efektivněji
s kontakty pracovat (personalizovat, segmentovat,
automatizovat). Důležité je taky nezapomínat na úderný copywriting.

Sbírání kontaktů v pop-up
okně
-
Už mám kontakty a dál je
sbírám. Udělejte si komplexní revizi databáze, než začnete cokoli
odesílat. Servery
příjemců se učí od lidí, kteří vaše emaily dostávají. Jakmile se jednou
rozešle zpráva na neexistující nebo nekvalitní
kontakty, začnou vás
poskytovatelé e-mailových schránek považovat za nedůvěryhodné, protože máte vysoký podíl spam
stížností nebo si vaše e-maily nikdo neotevírá. Z této
situace se dostává velmi složitě, proto je dobré jí předejít. Použijte verifikační nástroj, který vám za určitý poplatek
zkontroluje kvalitu
databáze a označí neplatné nebo neexistující adresy, jako
např. The Checker. Pokud máte databázi
pročištěnou, dvoufaktorové ověření při registraci = než
kontakt opravdu spadne do vašeho seznamu, musí
uživatel ve svém e-mailu potvrdit, že opravdu existuje.
-
Všechny kontakty dám do „kopie“ a pošlu to z Outlooku
Pro jednorázovou zprávu na malé množství kontaktů by to
ještě šlo, ale pro pravidelné a větší rozesílky . V Outlooku totiž neošetříte
automatické odhlášení z odběru zpráv, což je legislativní
povinnost. Máte také
velmi omezené možnosti pro používání HTML šablon, neexistuje
analytika, nemůžete využít pokročilé funkce, jako je automatizace. A poštovní servery zpravidla nejsou
připravené na odesílání takového množství e-mailů. Na Outlook tedy v tomto případě zapomeňte. Na odeslání zpráv je na trhu opravdu velké
množství tzv. ESP =
e-mail service providerů, kteří vám zajistí kvalitní hromadnou
rozesílku. Nejznámějšími nástroji ve světě jsou Mailchimp nebo Campaign monitor, v ČR je to
např. Ecomail nebo Mailkit. My doporučujeme pro české klienty využít spíše tato lokální řešení, především z toho důvodu,
že mají skvělou
podporu a zaručují doručitelnost na české adresy a servery, což je ve výsledku
nejdůležitější parametr. Pokud by se v Mailchimpu objevil problém s odesíláním
např. na seznam.cz adresy, tak vám bohužel nikdo nepomůže,
protože Seznam.cz je pro ně neznámé prostředí.
-
DKIM, SPF, DMARC… dyť já přece nejsem ajťák!
Jde o technická nastavení
související především s ověřením vaší domény a rozesílacími
servery. A ano, všechny tyto parametry je
nutné a bez toho nemá smysl cokoli
rozesílat. Dobrá zpráva je, že drtivá
většina rozesílacích nástrojů k tomu má podrobné návody nebo vám
přímo pomůže .
-
Vaší doménou by měla být
doména
Zkontrolujte si kvalitu vaší domény a
serverů pomocí nástrojů a MX toolbox pro kompletní kontrolu
kvality vaší
domény, ze které hodláte
zprávy rozesílat. Nástroje zjistí, jestli nejste
na blacklistu a mimo jiné kontrolují také servery, které používáte pro
rozesílku (pokud už
nějaké používáte).
-
Obsah je král a jeho forma
královna
Jak postavit zajímavý e-mail vizuálně i obsahově si
popíšeme někdy jindy. Nyní budeme předpokládat, že už nějakou zprávu
máte připravenou. V tu chvíli přichází na řadu skvělý nástroj Unspam, který vám kromě výše zmíněných kontrol technických
parametrů prověří i obsahovou strukturu, linky, kvalitu předmětu a další
parametry, které jsou velmi důležité. V této fázi
doporučujeme využít
také nástroj Litmus, který otestuje vaši šablonu (a html
kód) u všech velkých poskytovatelů
e-mailových služeb, jako je Gmail,
Outlook, Apple mail apod., a najde chyby v zobrazení, které
zároveň rovnou označí v kódu tak, abyste je vy
nebo váš kodér mohli rychle opravit. Pokud kodéra nemáte a nechcete
ztrácet čas dlouhým
laděním kódu, využijte
některý z editorů šablon, které bývají už
součástí ESP, a soustřeďte se na dodržení ěžných UX zásad (jako je správná vizuální
hierarchie, kontrastní CTA tlačítka, úderný copywriting a
další), které platí
i zde.

Score vašeho e-mailu na Unspam.email
Závěrem
E-mail marketing je skvělý a
efektivní nástroj pro udržování vztahů se svými zákazníky nebo jejich reaktivaci, když už si
u vás dlouho nic nekoupili. Je totiž mnohem jednodušší prodat svoje
produkty stávajícím zákazníkům než těm novým (marketéři uvádějí,
že konverze stávajících zákazníků
je až 7× levnější než
u nových). Začít lze přitom
s minimální investicí, a to jak finanční, tak
časovou.
Dnes jsme si ukázali, jak se na rozesílání zpráv dobře
připravit a maximalizovat
tak efekt e-mailingu. To ale nemusí být
konečná. Pokud chcete
z e-mailingu vytěžit opravdu maximum, je dobré se zaměřit na
další pokročilé praktiky, jako jsou segmentace, personalizace a
automatizace. O tom už
ale jindy. Hodně štěstí a nebojte se začít!
TIP:
E-mailing je jen jeden z online marketingových kanálů.
Na našich