Bounce Rate neboli míra okamžitého opuštění webu
s sebou nese spoustu otázek a mýtů. Na co se ptáte nejčastěji a jaké
mýty kolují o Bounce Rate?
Zahraniční
zdroje tvrdí, že běžná hodnota Bounce Rate obsahových webů je 30–60
% návštěvnosti, u e-shopů se pohybuje kolem 20–40 %. Mělo by vás
takové číslo ale skutečně nechat v klidu?
Mýtus č. 1: Vysoký Bounce Rate
znamená vždycky průšvih
Vyšší míra okamžitého opuštění vašeho webu nemusí nutně
znamenat nespokojenost návštěvníka. Naopak může značit 100% efektivitu
webu. Pokud totiž uživatel vstoupil na stránku, kde se nachází přesně ta
informace, kterou hledal (např. kontakt na pobočku), pak získal vše, co
potřeboval. A dále již nemá potřebu web proklikávat a hledat další a
další informace.
Na Bounce Rate je tak potřeba vždy pohlížet individuálně a
v souvislostech. Je důležité tuto metriku posuzovat např. podle média,
z něhož uživatel přišel na web (vyhledávače, placená reklama, odkazy,
e-mailing), nebo dle jednotlivých stránek webu, nikoliv jako průměr za celý
web. Než uděláte ukvapený závěr, zvažte proto všechny alternativy.
Kdy vysoký Bounce Rate indikuje
problém?
Vysoký Bounce Rate je ale problematický ve chvíli, kdy je
vaším cílem provést návštěvníka co největším počtem stránek webu.
Například, když chcete uživateli předat důležité informace na různých
stránkách. Nebo pokud je cílem, aby uživatel vykonal nějakou aktivitu –
registraci, nákup atd.
Jestliže je pro vás vysoký Bounce Rate problematický, nevyhnete
se úpravě vybraných stránek nebo rovnou redesignu celého webu. U jednoho
z našich klientů jsme díky redesignu dokázali snížit okamžitou míru
opuštění jeho e-shopu téměř o polovinu:
STEJNÁ DÉLKA OBDOBÍ
|
PŘED REDESIGNEM
|
PO REDESIGNU
|
Počet návštěv přes vyhledávače
|
53000
|
63000
|
Bounce Rate
|
66%
|
35%
|
Průměrná doba návštěvy
|
1:51
|
3:30
|
Stránek/ návštěva
|
2,37
|
1,71
|
Konverze
|
12
|
70
|
Mýtus č. 2: Bounce Rate má vliv
na vyhledávače
SEO a online specialisté již mnohokrát spekulovali o vlivu
Bounce Rate na vyhledávače. Pokud by čísla této metriky ovlivňovala pozici
webu ve vyhledávačích, potom by robot vyhledávače Google využíval údaje
o každém jednotlivém webu z Google Analytics. A SEO guru Matt Cutts tuto domněnku
již několikrát popřel.
Existují 2 hlavní důvody, které hovoří proti této
myšlence:
-
Ne všechny weby využívají nástroj Google Analytics.
-
Instalaci kódu Google Analytics nekotroluje Google a mnohdy
dochází k chybám v nastavení, které samozřejmě vedou k chybnému
měření.
Google raději sleduje CTR a
prodlevu
I přes všechny spekulace Google pravděpodobně skutečně
nepoužívá data z Google Analytics. Sleduje ale jiné veličiny, které
s Bounce Rate souvisí. První veličinou je v Google Webmaster Tools
viditelné CTR, které poukazuje na to, do jaké míry
odpovídá dotaz zadaný do vyhledávače vašemu webu.
Druhou veličinou je pravděpodobně tzv. prodleva – mezičas,
ve kterém se zklamaný uživatel vrátí z navštíveného webu zpátky do
výsledků vyhledávání a pokračuje v hledání.
Analyzujte návštěvníky a filtrujte Bounce
návštěvy
Ať už máte nižší nebo vyšší Bounce Rate, pro efektivní
analýzu návštěvnosti vašeho webu vždy filtrujte tzv. Bounce návštěvy.
Tedy návštěvy, které zhlédly pouze jednu stránku (1 klik na stránku,
0 sekund stráveného času na stránce) a poté z webu odešly. Není to nic
složitého, každý Google profil má přednastavený segment, v němž
navolíte možnost Bounce visits a Non-Bounce visits.
Bounce návštěvy vám statistiky za celý web jen kreslují a
především podhodnocují průměrný čas strávený na webu.
Zkuste si zanalyzovat návštěvnost bez Bounce
návštěv a napište nám, jestli jste zpozorovali rozdíl.
Autorkou článku je Michaela
Poledníková.
Zdravím. Myslíte si, že Google používá data z Chrome? Podle mě jsou to nejrelevantnější data o chování návštěvníků.
Bobane, používá. ale k čemu, to je otázka. Obecně řečeno – nikdy nebylo prokázáno, že by Google propojoval data z Chrome a z fulltextu.
Míšo, hezký článek,. Natolik, že jsme ho už 2× sdílel.
Všechny testy potvrzují Pavlovu odpověď. S určitostí to ale samozřejmě nelze říci. V mnoha ohledech se musíme smířit s tím, že hovoříme o službě třetí strany a nemůžeme vidět všechny ingredience a koření, které hází do svého kotlíku.
Mohla byste se rozepsat v jaké situaci vám Non-bounce visits segment pomohl (odpovědět si na otázku…)?
Petře, pokud si odselektujete Bounce návštěvy máte mnohem lepší a relevantnější pohled na návštěvníky, kteří nakoupili nebo nenakoupili, ale Váš web/ nabídka je již zaujal natolik, že si ho procházeli a nějakou dobu na něm strávili. Bounce návštěvy podhodnocují průměrný čas strávený na webu, průměrný počet shlednutých stránek a jakékoliv hodnoty, které jsou počítány jako průměr za všechny návštěvy. Pokud tak chcete analyzovat návštěvníky, kteří nakoupili nebo projevili zájem, je lepší vždy tento segment odselektovat.
Musím se Misho přiznat, že nejsem o mnoho moudřejší, doufal jsem že mi přiblížíte nějakou konkrétní situaci, kdy ten segment k něčemu fakt posloužil.
Znáte někdo nějaký silný úspěšný web, který je v nějakém více konkurenčním segmentu na nějaké významné klíčové slovo před jinými a nepoužívá google analytics?
Ano, například www.kb.cz, www.t-mobile.cz atd…
No jo, jenže to jsou zrovna weby z velmi netypického prostředí. Málokdo vyhledává služby, aby pak našel stránku T-Mobile nebo Komerční Banky, většina lidí hledá už konkrétní banku. Tyhle weby nebudou mít moc návštěvnosti z longtailů apod. Nedá se to pak moc vyhodnotit. Kdybyste věděl třeba o nějakém eshopu v ČR, který vyskakuje na první straně na nějaké konkurenční slovo, které je hodně konkurenční, to by bylo zajímavější jako důkaz.
Proč se ptám, protože já být googlem, určitě bych si nějaký ranking podle GA dělal, i kdyby to mělo být jen jako další střípek do mozaiky. Neříkám přímo (jen) Bounce Rate, ale určitě je to jeden z prvků, které se do matematického výpočtu mohou hodit. Minimálně, být analytikem googlu, určitě bych si minimálně dal tu práci sestavit matematicky model pro ohodnocení webu, který by mě následně pomohl zjistit, jestli moje zjištění podle jiných onpage a offpage faktorů je správný. A pak stejný systém aplikovat na weby, které GA zavedeno nemají, ale jinými atributy se shodují s jinými weby. Ten model by mohl pracovat na principu porovnání celkové návštěvnosti, míry opuštění, doby setrvání, míry návratnosti návštěvníků i celkového růstu. Při dostatečném množství webů ze stejné oblasti by se dalo podle mě docela snadno vyselektovat, které faktory jsou pak opravdu důležité pro lidi a které ne. Tzn. i pokud by se podle modelu z GoogleAnalytics (což jsou relevantní data chování lidí) měl následně rodit model definice pozic v SERPu, má podle mě smysl se tím zabývat. Ale je to možná trošku složitější na vysvětlení, jak to myslím.
Michale, ohledně výše zmíněných společností, určitě i ony mají implementován Google Analytics. Navíc jsou to příklady z trhu, který je rozdělen pouze mezi pár značně vyrovnaných hráčů na trhu, kde je konkurence vyhrocená. Brand u nich hraje velmi důležitou roli, a proto pro ně pravděpodobně je v celkovém měřítku mnohem významnější image, sociální sítě, celková komunikace, social buzz než organické vyhledávače. Ohledně Vašeho vysvětlení ano, můžeme o tom polemizovat a i takto může tým společnosti Google k algoritmu přistupovat. Osobně se spíše přikláním k možnosti, že GA napřímo nepoužívají, avšak používají CTR nebo v článku zmiňovanou Prodlevu a další drobnější faktory do celkové skládačky. Ať už má pravdu kdokoliv, vždy je potřeba myslet na to, že Google dlouhodobě usiluje o to, aby nabízel ty nejrelevantnější a pro návštěvníka nejlepší weby a svým chováním se snaží přimět SEO specialisty, developery atd. k tomu, aby takové weby skutečně tvořili a dále na nich pracovali.
Prosim o informaci od odborniku. V ramci.sveho blogu pouzivam interni odkazy na dalsi souvisejici clanky, ale vzdy je necham otevrit v novem okne. Ted studuji info o bounce rate a napadlo me, ze si ho takto mobu zvysovat. Ctenar si otevre odkaz v novem okne, zijsti, ze ho text nezanima a zavre zalozku. Zapocte se to v GA jako okamzite opusteni? Nebo se to porad bere, ze je navstevnik na strance a meri se celkovy cas? Obavam se, ze otevirani novych oken je z tohoto hlediska chyba… Moc diky za odborne vysvetleni.
Pavle, pokud myslíte novým oknem skutečně nové okno / záložku prohlížeče a máte na otevíraných článcích nasazený skript GA, tak proklik na tento článek zaznamenává další pageview, tzn. snižuje bounce rate, změří dobu na předchozí stránce atp. Jiná věc je, pokud byste tyto články otevíral například do lightboxu pomocí javascriptu, v tom případě by Analytics nemusely o otevření dalšího článku vědět. Doporučuji pročíst nápovědu v Google Analytics, případně další články na téma Bounce rate, abyste pochopil princip, jak se tato metrika počítá a jakou pro Vás může mít vypovídací hodnotu.
Dobrý den, ano, otevírám odkazy skutečně v nové záložce prohlížeče, zjistil jsem, že to je jeden z omylů tvůrců webu (viz https://www.nngroup.com/…-web-design/). Jsem tedy rozhodnutý, že to všude předělám bez ohledu na bounce rate. Jestli to ale na bounce rate dosud nemělo vliv, jsem jedině rád… Moc děkuji! Pavel
Zajímavý článek. Děkuji za vysvětlení. Niki
Dobry den, narazil jsem na „problem“ v Analyticsu. Vim, ze z webu A na cilovy web B dorazilo 20 000 navstevniku, resp. z reklamniho banneru. V analyticsu je ale pocet navstev z teto stranky jen asi 700. Bounce rate je pres 90 procent. Bylo mi receno, ze kdyz navstevnik neprovede po navsteve zadnou akci a odejde, zapise se do bounce rate, ale ne do navstev. je to pravda? nebo je to nastavenim analyticsu? dekuji
Zdravím Martine, není pravda, že když návštěvník neprovede žádnou akci, nezapíše se do návštěv. Pokud číslo 20 000, které uvádíte, je počet kliknutí a 700 je počet návštěv, pak se při prokliku pravděpodobně ztratí informace o zdroji návštěvy, což může mít mnoho příčin.
Časté příčiny právě těchto problémů popisuji detailněji v článcích: