Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

10 nejlepších titulků všech dob a proč při psaní používat mozek

Každý blogující copywriter aspoň jednou za svou kariéru napíše spot, ve kterém přináší konečný návod na psaní těch nejlepších titulků. Se svou troškou do mlýna přišli například Nick Usborne, David Garfinkel nebo Brian Clark. Zastavme se u posledního z nich, protože jeho spotu 10 Sure-Fire Headline Formulas That Work (pěkný titulek, že?) se dostalo napříč nejrůznějšími blogy náležité pozornosti. Článek je zajímavý tím, že nepřináší obecné tipy na psaní titulků, ale jejich konkrétní znění. To lze následně jednoduše naroubovat na téma, o kterém chcete psát. Spotu se chytil například Andy Hagans ve svém pěkném článku Andy Hagans’ Ultimate Guide to Linkbaiting and Social Media Marketing – doporučuji k přečtení. Teď ale zpátky k věci. Brianovy titulky nejsou nic převratně nového. Pokud pravidelně čtete anglicky psané blogy, zjistíte, že je s drobnými obměnami používá spousta lidí (a především ti, kdo píší o SEO, linkbaitingu, copywritingu a dalších tématech, kde jde o přitahování lidí). Než pokročíme, pojďme se na ně podívat konkrétně. V následujícím seznamu přináším anglické originály a své amatérské překlady do češtiny (pro příklady použití titulků navštivte originální článek):

  1. Who Else Wants [blank]? Kdo ještě chce [doplňte]?
  2. The Secret of [blank] Tajemství [doplňte]
  3. Here is a Method That is Helping [blank] to [blank] Tady je způsob, který pomáhá [někomu] [něco]
  4. Little Known Ways to [blank] Málo známé způsoby [doplňte]
  5. Get Rid of [problem] Once and For All Zbavte se [problém] jednou a provždy
  6. Here’s a Quick Way to [solve a problem] Rychlý způsob jak [vyřešit problém]
  7. Now You Can Have [something desirable] [great circumstance] Nyní můžete [něco, po čem vaši čtenáři touží] [skvělá okolnost]
  8. [Do something] like [world-class example] [Dělat něco] jako [nejlepší příklad]
  9. Have a [or] Build a [blank] You Can Be Proud Of Mějte/vytvořte [doplňte], na který můžete být hrdí
  10. What Everybody Ought to Know About [blank] Co by měl každý vědět o [doplňte]

Tak co na ně říkáte, líbí? Podle mě nejsou špatné, ale něco jim chybí. Kdo pozorně četl předchozí odstavec, už je asi doma. Originalita. Je milé, že si dal Brian Clark práci s jejich sepisováním, ale zároveň tím všechny tyhle titulky pohřbil. Dobrý titulek totiž funguje pouze tehdy, když dokáže čtenáře zaujmout.Musí vystoupit ze seznamu dalších titulků a donutit vás ke kliknutí/přečtení.

Napište titulek, který vystoupí z řady

Pokud budou všechny titulky stejné jako výše uvedené, asi budou chvíli fungovat. Autorům se zvýší návštěvnost a všichni budou šťastní. Po chvíli ale čtenáři zjistí, že s nimi autoři hrají špinavou hru. Slibují Tajemství zvyšování návštěvnosti a pak vás jen odkážou na cizí články nebo mentorují Co by měl každý vědět o sjíždění Vltavya ve článku popisují svou jedinou zkušenost se sjížděním vody. Předchozí příklady by vás měly dovést ke dvěma závěrům. Aby váš titulek fungoval nejen v krátkém ale i v dlouhém období, musí být:

  1. Originální. Je hezké inspirovat se u zkušených pisatelů profesionálů, ale proč nezkusit zapojit vlastní mozek. Každá situace, každý článek i každý produkt je do jisté míry unikátní a zaslouží si proto také unikátní titulek.
  2. Pravdivý. Je snadné jednou zaujmout, když obětujete trošku pravdy. Povede se vám to i podruhé. Napotřetí už vás ale vaši čtenáři prokouknou a výsledkem nebude jen jeden nepřečtený článek, ale ztráta důvěryhodnosti. Myslete na to, ve hře je příliš mnoho.

Praktická rada na závěr

Pokud si nejste jistí, jaký titulek funguje a jaký ne, mám pro vás tip. Pozorujte sami sebe při čtení zdrojů. Stačí sledovat, na co klikáte a proč, když procházíte svou RSS čtečku nebo třeba Weblogy.cz. Krásným příkladem jsou také linky na víkend u Jirky Bureše. Váš mozek pracuje podobně jako mozky vašich čtenářů, tak toho využijte. A jaký je váš názor na psaní titulků? Preferujete bulvární taháky nebo autentické a pravdivé titulky zaměřené na obsah? Těším se na vaše názory.

  • Dalibor Behún
    09. 04. 2007 / 22:18

    Vašku, moc díky za zajímavý článek. Zjišťuju, že zřejmě patřím k „běžným čtenářům“ v tom, jak na mě působí čísla.

    Když si v titulku přečtu „Osm kroků k důvěryhodnějšímu webu“, „53 faktorů, které ovlivňují pozice na Google“, nebo třeba „10 nejlepších titulků všech dob…“ :-), většinou neodolám a kliknu, i když zrovna nejde o můj obor nebo mou oblast zájmu.

  • David Špinar
    09. 04. 2007 / 22:24

    A co číslovka vs. slovo v úvodu takového titulku? Mně prostě ty číslovky moc nesedí. Proto raději napíšu „Osm kroků …“, než „8 kroků …“. :-)

  • Digi
    09. 04. 2007 / 22:25

    Mohou byt clanky o fotoaparatech bulvarni?:) Mohou.

  • marek
    09. 04. 2007 / 22:37

    přesně jak napsal Dalibor, na všechny ty články jsem kliknul – i když jsem podvědomě tušil že zrovna u tohodle typu nadpisu se asi moc nedozvím :) – bez urážky, ale originální a pravdivý nadpis – co je nového? :)

  • marek
    09. 04. 2007 / 22:45

    nestíhám, k číslovkám – spíš klikám na číslovku, radši mám slovní vyjádření :)

  • Ivo Toman
    10. 04. 2007 / 08:53

    Číslovka je daleko lepší než slovní vyjádření. Každého člověka daleko více zaujme pokud vidí číslovku mezi slovy, než-li mezi nimi zanikne další „číselné slovo“.

  • David Špinar
    10. 04. 2007 / 11:08

    [6] A přijde vám to stejně, když je ta číslovka uprostřed věty, nebo když je na začátku? Mně uprostřed věty nevadí, ale na začátku věty mně prostě nesedí. Když jsou třeba titulky článků v číslovaných seznamech, tak se mohou dvě číslovky potkat vedle sebe, a to IMHO nevypadá dobře.

  • Jan Bien
    10. 04. 2007 / 11:25

    Teda Vašku, ty se nedáš. Pěkné! Při čtení článku jsem se téměř jistě domníval, že ho psal Marek. A nakonec je pod tím podepsán Vašek. :)

  • marek
    11. 04. 2007 / 11:45

    [7] uprostřed se mi to nelíbí :) Ale je pravdou že u číslovanáho seznamu by to vypadalo hodně hloupě (dvě čísla vedle sebe), ale pravdou je že jsem už dlouho neviděl číslovaný seznam článků :)

  • Jitka
    13. 04. 2007 / 12:54

    O tomto jsem četla spousty článků a navíc mě to učili ve firmě, kde jsem dělala. Vždycky říkali, že v textu se musí člověk najít a proto je skoro nutné, používat otázky, ve kterých se člověk najde. Ale musím říct, že kdybych se řídila sama sebou, tak mé články asi nikdo nečte. I když ty čísla na mě fungují kdekoliv :-)

  • Kouzelník Artin
    17. 04. 2007 / 12:49

    Opravdu dobré, pohádkový kouzelník Artin, https://www.sweb.cz/artin.kouzelnik

  • Tomáš Fejfar
    17. 04. 2007 / 14:54

    LOL, to je teda „optimalizace“ :))

  • _vasekS
    04. 07. 2008 / 11:02

    Tak přesně s tímhle jsem měl asi největší problémy. Doufám, že moje nadpisy odkazy aj jsou na tom už lépe než cca před rokem. A já se pořád divil proč ke mě ty lidi nejdou :D.

  • Atsor
    07. 04. 2012 / 20:32

    Napsat nadpis je velice těžké, mnohdy mi to dělá velké problémy. Zajímalo by mě, píšete nadpis před, nebo po napsání článku? :)

  • Vladimír Kusyn
    23. 06. 2018 / 00:35

    Nadpis je to první co napíšu, to je ta hlavní upoutávka, co čtenáře přiláká a pokračování musí být taky poutavé, protože by si všiml jména a už by se příště otočil zády a odplivl by si !!! Ale vymyslet název je problém nad kterým vždy dlouho sedím !!!

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.