NaH1

Finální podoba českých pravidel přístupnosti

15.2.2008

Finální verze pravidel přístupnosti je na světě. Jak jsem zde avizoval před časem, připomínkové řízení zaneslo do pravidel, která vznikla během projektu vědy a výzkumu Ministerstva informatiky, řadu změn, které však naštěstí nejsou příliš zásadní. Pojďme se tedy podívat, jaká je výsledná verze pravidel přístupnosti, která budou pro weby státní správy povinná od 1. 3. 2008. Kompletní znění nových pravidel i jejich rozšířenou verzi obsahující metodické poznámky najdete na webu www.pravidla-pristupnosti.cz. Zde si stručně povíme o odlišnostech pravidel jednak od jejich původní verze vzniklé během výzkumného projektu, jednak od starších, dosud platných pravidel.

Srovnání s pravidly z roku 2004

Podrobné srovnání návrhu nových pravidel s původní verzí z roku 2004 sepsal David Špinar na svém webu Přístupnost, zde jen zdůrazním nejdůležitější praktické důsledky pro webdesignery a webmastery. Již při návrhu nových pravidel jsme se snažili, aby změny nebyly dramatické a nutné úpravy se příliš neprodražily, zároveň jsme ovšem museli reflektovat vývoj, zvláště zvyšující se podíl multimédií.

Jaké nové požadavky je tedy nutné dodržet?

V některých aspektech jsou nová pravidla benevolentnější než původní a na tvůrce webů kladou nižší nároky:

Změny z připomínkového řízení

Změny, které má na svědomí připomínkové řízení k vyhlášce, nejsou pro praktickou aplikaci pravidel příliš důležité a zajímat budou spíše ty z vás, kteří sledují postupný vývoj nových pravidel.

Většina změn je pouze v rovině formulační a podílejí se na nich legislativní důvody, nová pravidla budou na rozdíl od předchozích přímo součástí vyhlášky a na použitou terminologii tak jsou kladeny větší nároky. Lidem z oboru ovšem budou formulace mnohdy připadat umělé a neobratné. Další změny se nesou v duchu snížení náročnosti implementace pravidel – zde se jedná zejména o podmíněnou povinnost dodržení některých pravidel. Některá pravidla byla rozdělena na dvě, aniž by v důsledku došlo k posunu významu.

Faktické změny ve finálních pravidlech oproti návrhu jsou tedy zejména tyto:

Finální verzi nových pravidel jsme přizpůsobili i školení přístupnosti, kde se můžete o kontextu jejich vzniku a správné aplikaci na web dozvědět více.

Komentáře (25)

Vložit komentář »

  1. [1] David Špinar 15.2.2008, 15:49

    Jen malý komentář: Kodifikováno (tj. součástí vyhlášky) je jen to jednoduché znění pravidel, tj. bez vysvětlujícího odstavce. Tento odstavec je součástí metodického pokynu.

  2. [2] Karel Fučík 15.2.2008, 18:09

    Bod 7 o velikosti písma při zvětšování mi přijde nepatřičný, protože popisuje požadavek na funkci webového prohlížeče, nikoliv na web samotný. Navíc v současné době začíná toto pravidlo postrádat smysl, protože kromě Safari nejnovější verze většiny prohlížečů (IE7, FF3, Opera) přecházejí na full page zoom. Takže je sporné, co je vlastně standardní funkcionalita prohlížeče (pravidla ji nezmiňují, jen tiše předpokládají) a dovětek o jednotkách se tedy může (třeba za rok) jevit jako nesmyslný.

  3. [3] kotlik 15.2.2008, 20:09

    souhlas s vyse zminenym komentarem..ale hlavne proc pisu – je nekde moznost stazeni pravidel napriklad v pdf nebo nejaka verze pro tisk? Kdyz uz maji pravidla svoje stranky, uvital bych moznost si je vytisknout nebo stahnout jako jeden dokument.

  4. [4] Rejpal 15.2.2008, 20:34

    Proč se jen nepřeložili pravidla WCAG 2.0 nebo tato pravidla přístupnosti nejdou vhodná pro ČR?

  5. [5] Pavel 15.2.2008, 20:42

    [3] Kotlik, pdf je ke stazeni na MVCR
    http://www.mvcr.cz/dokument/isvs/normy/navrh_vyhlaska_pristupnost.pdf

  6. [6] Vladimír Saur 15.2.2008, 20:46

    [2]: Pravidlo 7 nepopisuje požadavky na funkci prohlížeče, ale požadavky na chování webu při použití určité funkce prohlížeče, pokud jí prohlížeč disponuje. To, jestli lze písmo na webu zvětšovat a jestli se při zvětšení nerozsype layout tak, že se text nedá přečíst, je plně v intencích autora kódu stránky.

    Pravidla jsou vytvořena na míru funkční výbavě aktuálních prohlížečů. V současné době cca 60 % uživatelů používá prohlížeče, které zoom stránky neumí, proto je požadavek v pravidle zcela na místě. Je samozřejmě možné, že časem toto pravidlo přestane být potřebné, ale to se může stát i u dalších pravidel – je třeba je jednou za čas zrevidovat, tak jako k tomu došlo nyní.

    [3]: Na webu Ministerstva vnitra je ke stažení kompletní metodický pokyn: http://www.mvcr.cz/dokument/isvs/mp_pw_final.pdf a finální návrh vyhlášky, která obsahuje pouze jednoduché znění pravidel: http://www.mvcr.cz/dokument/isvs/normy/navrh_vyhlaska_pristupnost.pdf .

    [4]: Diskuse nad tím, proč se nepřevzala hotová metodika, proběhla již na blogu Davida Špinara: http://pristupnost.nawebu.cz/weblog/comments.php?post=142#comm1201 . Důvody jsou také podrobněji rozebrány v závěrečné publikaci projektu VaV: http://www.pravidla-pristupnosti.cz/att/publikace.pdf .

  7. [7] kotlik 15.2.2008, 22:35

    Dekuji vsem za odkazy na pdf.

  8. [8] Filosof 16.2.2008, 00:22

    V praxi může být ovšem dodržení validity nejefektivnějším způsobem pro vyhovění některým těmto nárokům, protože na její ověření existují hotové nástroje – validátory.

    Celý odstavec je o semantice. Který validátor mi ji ověří? Prostě není nad dobrou radu :-)

  9. [9] pixy 16.2.2008, 00:33

    [4] Protože my Češi jsme na WCAG moc sexy. Protože naši vývojáři jsou příliš cool na to, aby se s nějakými (byť smysluplnými) pravidly trápili, naše instituce jsou příliš happy, aby pro chudáky se skutečnými problémy hýbali svými línými prdelkami víc, než je nezbytně nutno, a naši ministerští úředníci jsou příliš free, aby měli koule někomu něco nařídit a pak to taky vyžadovat.

    Klidně bych se vsadil, že vytvořím stránku plně vyhovující všem těmto Pravidlům „přístupnosti“, s níž s nikdo ani neškrtne.

  10. [10] Vladimír Saur 16.2.2008, 00:34

    [8]: Ale ne, přečtěte si to prosím ještě jednou a pozorněji – správné vnoření a uvádění koncových značek vám samozřejmě validátor zkontroluje. Sémantiku ne, proto je tam explicitně napsáno, že pomůže pouze při kontrole některých nároků.

    Jinak souhlasím, že dobré rady jsou nedostatkové zboží… ;-)

  11. [11] Brbla 16.2.2008, 00:41

    [9] Pixy, takovou stránku bych věru velmi rád viděl. Dala by se použít jako názorný příklad, jaké cesty vedou podle mapy přímo do zrádné propasti – tedy jak to nedělat. Mohou se sexy frikulíni (free cool in) těšit na takovéto plácnutí přes kodérské prsty? 87) Když tak máš u mne chmelový nápoj, nebo raději dva ;-)

  12. [12] Vladimír Saur 16.2.2008, 00:45

    [9]: O co? ;-)

  13. [13] Fred 16.2.2008, 06:23

    V odkazech na blog pana Pavlíčka máte překlep vedoucí na parazita. Taky mám web na blogspotu a často píšu blogpost.

  14. [14] Filosof 16.2.2008, 07:53

    [10] samozřejmě, že jsem si to NĚKTERÉ přečetl správně.. i tak mi to přijde jako vážně veselá rada.. nemusíte být validní, ale raději buďte.. validátor vám něco odhalí.. a na něco přijdeme až my při auditu vašeho výtvoru :-)

    Btw. existuje někde úplný seznam semantických značek a jejich významu, kterým se mohu při tvorbě webů dle Pravidel řídit? Jen aby nedocházelo ke zbytečným omylům.. (odpověď NAJDI SI TO NA W3C.org je špatná odpověď)

  15. [15] David Špinar 16.2.2008, 15:41

    [2] Je častý omyl se domnívat, že MSIE7 už svým zoomem vyřešil problematiku zvětšování textového obsahu. MSIE7 totiž nepřešel na zoom, on ho jen doplnil jako druhou možnost. Pokud si běžnou cestou v nastavení prohlížeče změníte velikost písma, chová se MSIE7 stejně jako staré verze MSIE.

  16. [16] Vilém Málek 17.2.2008, 10:56

    [9] Pixy, pokud takovou stránku vyrobíš, máš to u mě jak v lednici ;–)

  17. [17] Vladimír Saur 17.2.2008, 21:40

    [14]

    nemusíte být validní, ale raději buďte.. validátor vám něco odhalí.. a na něco přijdeme až my při auditu vašeho výtvoru

    Zřejmě neumím číst mezi řádky stejně dobře jako vy, ale podobnou radu tam nevidím. Slovo efektivní znamená účelný, takže použitá formulace může být nejefektivnější má k vaší interpretaci raději buďte dost daleko. Nebylo zde řečeno nic jiného, než že může být účelnější dodržovat plnou validitu, než se soustředit jen na věci, které jsou pravidlem předepsány, protože validita se jednodušeji kontroluje.

    Btw. existuje někde úplný seznam semantických značek a jejich významu, kterým se mohu při tvorbě webů dle Pravidel řídit? Jen aby nedocházelo ke zbytečným omylům.. (odpověď NAJDI SI TO NA W3C.org je špatná odpověď)

    Najděte si to na w3c.org je správná odpověď. Pravidla přístupnosti nejsou a nemohou být výukový materiál, který by měl každého od nuly naučit správně kódovat web. Taxativní výčet sémantických značek by byl kontraproduktivní, protože jejich podpora v prohlížečích se vyvíjí a vyvíjejí se (byť pomalu) i specifikace. Nelze čekat, že se pravidla přístupnosti budou aktualizovat dostatečně rychle, ostatně nyní byla pravidla aktualizována po čtyřech letech.

  18. [18] pixy 19.2.2008, 15:38

    [11], [16] – http://pixy.cz/pixynergia/2008/vady-novych-pravidel-pristupnosti/ Je to jen narychlo, bohužel fakt nemám čas to nijak moc moc sofistikovat a vymýšlet nějaký Accessibility Acid…

  19. [19] Radek Pavlíček 20.2.2008, 07:59

    [14] Snad Vám aspoň trochu pomůže http://poslepu.blogspot.com/2008/02/screen-readery-semantika.html

  20. [20] Adam 6.3.2008, 14:43

    Škoda, že se k Pixyho ukázkové stránce nikdo z autorů pravidel nevyjádřil. Opravdu by mě zajímalo, jak na to budou reagovat a jak obhájí výslednou podobu pravidel.

  21. [21] Vladimír Saur 6.3.2008, 15:04

    [20] Vyjádření je v plánu, ale zřejmě tam ještě nějakou dobu zůstane, takže alespoň stručně:

    Aby Pixyho stránka dokazovala závažné vady pravidel přístupnosti, musela by splňovat tři body:

    1. Stránka by přes splnění pravidel přístupnosti měla problémy s použitelností.
    2. Použitelnost stránky by u hendikepovaných uživatelů byla nižší než u nehendikepovaných.
    3. Vady, které by způsobovaly nepoužitelnost stránky pro hendikepované, by musely být dány do kontextu s velikostí takové skupiny postižených a s náklady na dodržení pravidla, které by to eliminovalo.

    Problémem Pixyho stránky je, že zůstala u bodu jedna. Souhlasím, že je to obecně velmi špatně použitelná stránka, která splňuje pravidla přístupnosti. Je stejně špatně použitelná pro hendikepované i nehendikepované. Jenže pravidla přístupnosti obecnou použitelnost řešit nemají a také ji neřeší.

  22. [22] Luboš Plotěný 6.4.2008, 14:49

    [21]

    „Vyjádření je v plánu, ale zřejmě tam ještě nějakou dobu zůstane“

    Doufejme, že tam nezůstane navždy, určitě by to byla škoda, protože Vašemu stručnému vyjádření bohužel nerozumím.

    Bod 2 stránka taktéž splňuje, pokud se tedy shodneme na tom, že stránka je špatně použitelná, když si uživatel nemůže přečíst nějaký text, který na stránce je. Používám Firefox a nemohl jsem si přečíst tu větu se syntaktickými chybami ve zdrojovém kódu.

    Bod 3 je hezky naformulován – jen netuším, proč by tomu tak muselo být. Ale přesto se o to pokusím u předchozího příkladu:

    Firefox používá něco kolem 30 % uživatelů (zdroj NAVRCHOLU.cz)
    náklady na dodržení pravidla, které by problém eliminovalo bohužel nevím jak odhadnout – možná bych to zvládl, jen mě, prosím, odkažte na popis metodiky, jak jste to dělali u ostatních pravidel, aby to bylo jednotné

  23. [23] Roman Appeltauer 8.4.2008, 11:57

    [22] Tak třeba jsem se v tomto vlákně nechtěl vyjadřovat, ale tohle mi fakt nedá. :))

    Pixyho příklad by byl hodnotný, kdyby jej vůbec byl někdo, kdo by byl ochotný takové dílo vydávat za web, jenž má sloužit nějakému účelu. Vytvořit „Pixyho Hybrid“ (nechť je toto oficiálním pojmenováním), je IMHO pracnější než vytvořit weby, který bude funkční na IE i ve FF. Alespoň mně se při mém kodérském (ne)umění nic takového vytvořit nepodařilo, pokud bych se o to přímo nepokoušel.

    Tudíž je pro mě Pixyho absurdita donebevolající a nehorázná hloupostnost. K čemu musí mít pravidla přístupnosti klauzuli, která ošetřuje něco, co stejně nikdo nevytvoří.

    To je asi jako kdyby zákon striktně vymezoval, že obchod nesmí mít prázdnou výlohu. Tyhle vaše problémy prostě řeší už zažité konvence a určitá úroveň služeb, pod kterou se už snad ani nelze dostat. Proto nepovažuji za vhodné, aby se tím vůbec nějaká pravidla zabývala. Lidi mají na čtení jiné věci.

  24. [24] pixy 26.6.2008, 13:53

    [23] Jste šťastný člověk, že jste nikdy netrpěl postižením (ať už zdravotním, technickým nebo jiným), které by vám k informacím na takové stránce významně ztížilo přístup. A máte i obrovskou kliku, že jste nikdy nepotkal web veřejné správy, který by některé z předvedených problémů v klidu nepoužíval – malým kontrastem a přemírou blikajících prvků počínaje a nerozlišitelností odkazů zdaleka nekonče. Ta moje stránka je pochopitelně extrém, který integruje mnoho problémů do jedné stránky – což se pochopitelně v praxi nestává (mohl jsem udělat dest ukázkových stránek pro deset protipříkladů, ale to se mi už vážně nechtělo).

    Nicméně ve vašem případě moc nechápu jednu věc: když se ani nedokážete vcítit do uživatelů s nějakým postižením, ani z praxe neznáte problematické a těžko přístupné weby státní správy (kterých jenom já jsem v životě potkal desítky), jak se můžete profesionálně zabývat touto problematikou?

    OBECNĚ: Chce-li někdo s tou mou „protipříkladnou“ stránkou polemizovat, tak prosím, hrdě do toho. Ale prosím, argumentujte proti jednotlivým bodům – nikoli proti tomu, jak extrémně jsou všechny integrovány na jediné stránce.

    Anebo aspoň najděte někoho, kdo má koule na to, aby konečně nahlas řekl, že se prostě vůbec nedělají nějaká obecná pravidla přístupnosti, ale pouze pravidla přístupnosti pro nevidomé a slabozraké – a pak už ani nepípnu.

  25. [25] Vladimír Saur 26.6.2008, 14:34

    [24]


    Anebo aspoň najděte někoho, kdo má koule na to, aby konečně nahlas řekl, že se prostě vůbec nedělají nějaká obecná pravidla přístupnosti…

    Prohlašuji, že platná pravidla neřeší obecnou přístupnost, ale přístupnost pro osoby se zdravotním postižením.

    Nechápu ovšem, proč je potřeba takových koulí na řečení něčeho, co si každý může přečíst v plném znění vyhlášky č. 64/2008 Sb. (vyhláška o přístupnosti – http://www.mvcr.cz/…tupnost.html).

Vložit komentář


NaH1 - Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Logo H1.cz