Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Bezbolestný přesun webu na jinou doménu

Změna domény u již běžícího webu může vyhledávačům pořádně zamotat hlavu. Na co všechno bychom při přesunu webu měli myslet? Jaký je nejlepší postup, abychom se vyhnuli propadu návštěvnosti?

Rozmyslete si to

První pravidlo pro změnu domény u zavedeného webu by mohlo znít: nedělejte to :-). Chování vyhledávačů není v tomto ohledu spolehlivé. Stoprocentně bezpečné řešení neexistuje a vždy se vám v některém fulltextu mohou dočasně propadnout pozice nebo dokonce můžete z indexu vypadnout úplně. Všechna níže uvedená doporučení toto riziko pouze minimalizují. Na druhou stranu je dobré říci, že situace se za poslední roky změnila a vyhledávače se naučily s přesměrovanými weby pracovat zpravidla bez větších obtíží. Největší riziko v současné době zůstává u Seznamu, který si při přesunu webu na jinou doménu nepřehodí ranky najednou, ale dopočítává je postupně. V důsledku toho přesun zpravidla způsobí krátkodobý propad pozic s postupným návratem na původní výsledky během několika týdnů.

Zajistěte si přístup do Google Webmaster Tools

Google Webmaster Tools je velmi užitečný nástroj pro zjišťování i nastavování mnoha informací o vašem webu. Při přesunu na jinou doménu jej využijete hned několikrát. Zajistěte si v něm proto ještě před jakoukoliv změnou svůj ověřený přístup ke staré i k nové doméně.

Bezchybné přesměrování je základ

Bezprostředně po zprovoznění nové adresy zřiďte na původní doméně přesměrování pomocí HTTP hlavičky 301. Přesměrovávat se přitom musí úplně každá URL starého webu na příslušný nový protějšek. Obvyklou chybou je, že se všechny staré adresy paušálně přesměrují na novou homepage. Nenechávejte běžet web bez přesměrování na obou doménách najednou. Vyhledávače by to brzy vyhodnotily jako duplicitu a jednu z domén by vyřadily z indexace. Další častou chybou je na staré doméně místo přesměrování vracet chybu 404 nebo dokonce celou doménu úplně zrušit. Přesměrování na starých adresách nechte funkční co nejdéle, ideálně navždy.

Opravte důležité zpětné odkazy

Pokud v interní navigaci používáte absolutní URL včetně domény, nezapomeňte je všechny důsledně opravit. Zapomenuté adresy lze vystopovat šikovným prográmkem Xenu. V ideálním případě by bylo fajn mít opravené i všechny externí odkazy. To ale není většinou reálné ani efektivní. Pokuste se tedy ze všech webů a katalogů, co na vaši starou doménu odkazují, vytipovat alespoň ty nejdůležitější, kontaktovat jejich provozovatele a požádat je o opravu. Pomoci vám při tom může operátor link: nebo sekce Your site on the web » Links to your siteGoogle Webmaster Tools.

Vytvořte „sajtmapu“

Vytvořte na novém webu soubor ve formátu Sitemaps. Pomocí něj upozorníte vyhledávače na nové stránky a pomůžete je rychleji zaindexovat. Podobu takového souboru naleznete v oficiální specifikaci. Jak o něm dát vyhledávačům vědět? * Adresu vašeho Sitemaps souboru uveďte v robots.txt. * Dále ji odešlete pomocí submit formulářů pro Google i pro Seznam. * V neposlední řadě ji přidejte do Google Webmaster Tools do sekce Site Configuration » Sitemaps.

Řekněte to Googlu

Google ve svých Webmaster Tools nově nabízí možnost upozornit na změnu domény a pomoci tak robotovi lépe vyhodnotit celou situaci. Vše naleznete v sekci Site configuration » Change of address. Uvedený postup bohužel funguje pouze pro domény druhé úrovně, změnu u dílčí subdomény takto bohužel neošetříte.

Zachytávejte chyby

I když budete přesvědčeni, že jste všechno udělali bezchybně, není přesto od věci po sobě vše překontrolovat. Všechny serverové chyby na staré i nové doméně zachytávejte do errorlogů a po pár dnech v nich zkontrolujte zejména chyby 404. Obdobně byste měli v Google Webmaster Tools sledovat sekci Diagnostics » Crawl Errors.

Autorem článku je Jan Tichý. 

  • Tedy, Tedy
    20. 06. 2009 / 07:05

    Hezké shrnutí. Jak řešíte použití Google Analytics pokud běžel na původní doméně? Zakládáte s novou doménou nový účet nebo profil, když původní je vázán na původní doménu? Nebo použijete původní?

  • Budík
    20. 06. 2009 / 22:39

    Nový profil nebo dokonce účet bych určitě nezakládal.

  • Jan Tichý
    21. 06. 2009 / 20:55

    [1] Určitě ne, protože není pravda, že „původní je vázán na původní doménu“. Takže rozhodně nechat stejný GA účet/profil. Pouze je nutné myslet na to, že se občas musí upravit GA měřicí kód (pokud je v něm měření vázáno na původní doménu pomocí pageTracker._set­DomainName()) nebo některý filtr (například pokud používáte filtry, které omezují započítávané přístupy jenom na danou doménu).

  • Lefty
    23. 06. 2010 / 21:25

    Přesouvat web jsem naštěstí nikdy nepotřeboval… člověk by se měl pořádně rozmyslet a plánovat dopředu/investovat do domény, než aby pak ztratil pozice ve vyhledávačích…

  • Tkim
    07. 09. 2011 / 06:10

    TO: Lefty A co když člověk si pořídil doménu něco na ní provozoval a rozjelo se to ve velkolepý projekt. A v tu dobu zjistil, že doména (její název) je úplně mimo zaměření.

  • Nicol
    16. 04. 2014 / 09:45

    Pěkný článek, moc mi pomohl. Díky

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné