Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Zboží.cz brzy v novém

Zboží.cz po mnoha letech prakticky beze změn projde brzy revolucí. Od října tohoto roku by se totiž měl od základu změnit celý koncept fungování služby.

Ve výsledcích hledání již nebudou prezentovány zvlášť produkty jednotlivých obchodů, nýbrž jakési agregáty produktů. Každý agregát bude obsahovat sloučené stejné nabídky různých obchodů. Teprve v dalším kroku se uživatel dostane na jednotlivé konkrétní produkty. Na stejném principu už dnes fungují téměř všechny důležité konkurenční služby, jako jsou třeba NejlepšíCeny.cz, HledejCeny.cz nebo Heuréka.cz.

Je otázkou, zda půjde o změnu k lepšímu, či horšímu. Uživateli v zásadě nepřinese oproti již existující konkurenci nic nového.

Co se změní pro obchodníky?

Zásadní informací je, že do standardních výsledků hledání budou zařazeny pouze obchody využívající službu Zboží Standard. E-shopy, které nemají službu aktivní, budou zobrazeny pouze ve fulltextovém vyhledávání zboží. Tam se ale uživatelé dostanou často až v případě, že je nic neosloví mezi agregovanými produkty.

Nové Zboží.cz řeší problém více variant jednoho produktu, které mají v obchodě stejnou URL adresu. Pokud vezmeme pro příklad třeba stejný typ batohu ve více barvách, které nemají jedinečnou adresu, není ve Zboží.cz nyní možné inzerovat všechny. Pravidla totiž říkají, že každý produkt ve feedu musí mít jedinečnou URL adresu. Tento problém řeší nový parametr VARIANT, který umožní k produktu přidat jeho jednotlivé varianty, které se liší například barvou, rozměrem, kapacitou či jiným parametrem. Přičemž URL adresa všech variant může být shodná.

Co je potřeba upravit v XML exportu produktů?

Díky zpětné kompatibilitě nemusejí obchodníci ve feedu nic měnit a služba bude fungovat dál. Nicméně v případě zájmu o využití nových možností nebo zajištění budoucí kompatibility jsou samozřejmě úpravy nutné. Jedná se zejména o úpravu/doplnění následujících parametrů:

  • Parametr PRODUCT byl nahrazen dvěma novými parametry PRODUCTNAME a PRODUCTNAMEEXT. První obsahuje krátký název bez přívlastků (jako jsou barva, velikost, kapacita apod.) a slouží ke správnému spárování s již existujícími produkty v databázi Zboží.cz. Druhý potom uvádí celý název produktu s přívlastky, ten se zobrazí uživateli ve výpisu. Přestože je zachována zpětná kompatibilita, doporučujeme do feedu oba nové parametry doplnit. Zvýší se tak pravděpodobnost, že budou produkty správně spárovány a zařazeny do nového vyhledávání.
  • Dalším parametrem, který může spárování produktů pomoci, je CATEGORYTEXT, který udává celou cestu do kategorie produktu. Preferovaný oddělovač je znak svislítka |. Lze použít i znaky spojovníku - nebo většítka > (to je nutné ve zdrojovém kódu opsat entitou >).
  • Parametr AVAILABILITY byl nahrazen DELIVERY_DATE. Nápověda uvádí „…doba vyřízení objednávky, dodací doba musí být uváděna jako doba od přijetí platby do expedice zboží“. Spíše jde však asi o dobu od přijetí objednávky do expedice zboží. Obsahem je číselná hodnota (0 = skladem, 1 = jeden den apod.) nebo datum, kdy bude zboží k dispozici (ve tvaru 2009-09-15)
  • Jak již bylo řečeno výše, obchody, kterých se to týká, mohou využít nového parametru VARIANT.

Nově přidaných parametrů je ještě více, jejich kompletní seznam je k dispozici v nápovědě Zboží.cz.

Kdo se nemůže dočkat a chce nahlédnout pod pokličku novému Zboží již nyní, pro toho je k dispozici veřejná testovací beta verze.

Autorem článku je Jakub Velička. 

  • Martin Matějka
    08. 09. 2009 / 14:38

    na nové zboží se těším :) jsem zvědav. mimochodem, v prvním odstavci je link na hledejceny.cz ale URL vede na nejlepsiceny.cz, to je zamer ci preklep? :-)

  • Jakub Velička
    08. 09. 2009 / 14:46

    Martin Matějka: Nejde o záměr, omlouvám se, spravedlivě opraveno :)

  • Blanka Kratochvílová
    08. 09. 2009 / 16:34

    Ahoj a prozatím to vypadá, že výsledky i tak budou primárně řazeny dle shody. Pro uživatele se nic nemění. Ale pro menší e-shopy to může znamenat velký zásah do jejich obratů (jelikož Zbozi.cz generuje většinu jejich podílu). Problém může nastat třeba v elementech EAN a PRODUCTNO – záleží jakou budou mít výslednou váhu. V každém případě doufejme, že si to od října do Vánoc sedne a nebude to mít stejný efekt jako Seznamácká změna kategorií a přednostních výpisů, která se řešila někdy před 4 roky.

  • Radek Hulán
    08. 09. 2009 / 17:56

    Takže hlavní „výhoda“ zrušení přehledné současné služby a její nahrazení spam-agregátorem typu Heuréka spočívá v tom … že se bude povinně platit :-)

  • Ivo Toman
    08. 09. 2009 / 19:24

    Tak to je jedna z nejhorších zpráv! Naprosto souhlasím s Radkem Hulánem.

    Myslím, že i Google přešel od tohoto hloupého systému zpět k obyčejnému výpisu zboží. Mám takový dojem, že jediný důvod proč tohle Seznam udělal je, aby vytáhl více peněz (což je ale z jejich pozice celkem logické :)

  • Yuhů
    09. 09. 2009 / 00:15

    Jakube, díky za hezký článek. Reakce si zaslouží spíše komentáře.

    Blanko, výsledky chceme opravdu primárně řadit podle shody. Nevím, proč by měl zásah ovlivnit menší shopy, Zboží velikost obchodu do hodnocení nijak nezahrnuje. EAN a PRODUCTNO budou mít vliv pouze na zařazení nabídky do skupiny produktu, na řazení by se podílet neměly (tedy pokud mám správné informace).

    Radku, nevím, co přesně znamená „spam agregator“. Každopádně ano, chceme výsledky agregovat. Není ovšem pravda, že se bude povinně platit – nabídky neplatících obchodů zůstanou ve fulltextovém hledání. Změnu samozřejmě děláme také kvůli zisku. Ale důvod, proč nabídky neplatících obchodů nebudou ve velké většině zahrnuty do agregovaných produktů, není pouhá snaha z toho co nejvíc vytřískat. Jde o to, že každý další obchod představuje náklady v podobě šumu v datech, který musíme řešit, takže naše snaha nějak zmenšit množinu, na které se to řeší, je pro nás racionální.

    Ivo, Google podle mě řešil to, že měl data extrémně zašuměná. Nyní se přístup Google v produktovém hledání hodně blíží tomu, který budeme používat my. Jak přesně Google staví databázi na product search, ale nevím.

  • Erix
    09. 09. 2009 / 09:23

    Hmm, nepřipadá mi vhodné vůči obchodům to měnit těsně před vánočním šílenstvím. Na druhou stranu to hodně obchodů přinutí přejít na placenou službu Standard ihned. Doufám, že hledané KW bude i nadále zjistitelné z referreru.

  • Petr Řezníček
    09. 09. 2009 / 10:11

    Chápu krok provozovatele dostat co největší % e-shopů na placenou službu, čímž chce zaručit co nejrelevantnější výsledky vyhledávání hned v prvním kroku. Co mi v nové betě chybí je hodnocení e-shopů pomocí hvězdiček. Myslím, že jde o dobrý způsob jak na první pohled rozlišit kvalitu jednotlivých e-shopů

  • Michal Janík
    09. 09. 2009 / 13:31

    Nevidím důvod proč mluvit o „vytřískávání peněz“ z e-shopů. Průměrná cena za konverzi je velmi přívětivá. Proč neplatit za přínos, obzvlášť pokud jde o obchod?

    K testovací verzi Zboží.cz: Pokud se dobře dívám, není ve výpisu zboží uveden dosavadní popisek. Těžko tak hodnotit, nakolik budou nové výsledky relevantnější.

    Ad Petr Řezníček – hvězdičky chybí a přijde mi, že odpadl jejich vliv na řazení produktů.

    Co vy na to?

  • Richi
    10. 09. 2009 / 10:58

    Petr Řezníček: Hvězdičky stejně neodpovídali kvalitě obchodu ale tomu kolik obchod uvedl o sobě kontaktních údajů a platebních možností a dalších blbostí, s kvalitou jako takovou to nemá nic společného (proč by obchod který posílá zboží jen poštou, nemohl být stejně kvalitní nebo lepší, jako jiný který sice má více možností doručení, ale třeba je totálně nespolehlivý?), zrušení bude dobrá volba alespoň to nemate uživatele!

    Yuhů ty nevíš co je spam agregátor? Podívej se na Heuréku a její výsledky ve vašem vyhledávaní a pochopíš :-) http://search.seznam.cz/?… 542 550 nalezených stránek? Tomu říkám pořádný spam agregátor! pro porovnání: http://search.seznam.cz/?…

    K elementu EAN – mimo řazení do katalogu dle EANu ještě možná plánují něco co má Google už dlouho a sice propojení mobilů s vyhledávačem: přijdete do obchodu, mobilem nasnímáte EAN kód a mobil ti nahlásí za jakou cenu ten produkt koupíte na netu

    V nové beta verzi se mi líbí tlačítko „porovnat ceny“ … kde jsem to už jen viděl? ahá už vím! u jiného českého vyhledávače cen, asi průmyslový standard :-) (jo a koukám že Google to má taky)

  • emil
    10. 09. 2009 / 11:33

    Podle mě to vytlačí s výsledků , malé obchůdky, které mají jako konkurenční výhodu cenu. S pozice uživatele pro mě byla lepší předchozí verze zboží, a co se dá dělat, že..

  • Yuhů
    10. 09. 2009 / 20:01

    Emile, tahle změna pravděpodobně skutečně vytlačí z výsledků obchody, které konkurují cenou a zároveň mají příšerné stránky. Příšerné stránky znamenají špatný konverzní poměr, takže si v konečném důsledku nebudou moci dovolit konkurovat cenou. To je přesně to, co chceme. My nechceme posílat lidi na špatně udělané a nepřehledné obchody, chceme je posílat do dobrých a přehledných shopů. Pak už je jedno, jestli jsou to obchody velké nebo malé – to neřešíme.

    Tak jako tak ve fulltextovém prohledávání nabídek zůstávají nabídky všech obchodů, tedy i takových, které nic za proklik neplatí. Jestliže shop nabízí unikátní zboží, které nikdo jiný nemá, bude snadno k nalezení, protože v případě specifických dotazů se rovnou hledá fulltextově. Případně se do fulltextového hledání v nabídkách dá přepnout z každé stránky výsledků (dolní, momentálně obrázkový odkaz).

    Pokud jde o popisky, tak je tam skutečně zatím nemáme. Děláme hodně uživatelské testy, dost se to vyvíjí, takže uvidíme, kam nakonec přijdou. Při vyhledávání v databázi popisky zatím jednoduše nemáme (není snadné rozhodnout, popisek kterého obchodu zobrazit, nebo automaticky sestavit vlastní), u nabídek v detailu výrobku nám zatím vyšlo, že uživatelům tolik nechybí a případně je k nalezení na stránce obchodu. To se bude vyvíjet.

    EAN chceme kvůli snazšímu párování nabídek do databáze výrobků. Obchod, který nám ve svých nabídkách dodá EANy, má řádově větší šanci, že se nabídky správně napárují a budou dobře nalezitelné. A když není EAN, tak podobně může pomoci produktové číslo.

    Richi, koukám na výsledky Heuréky v našem fulltextu. Stejně mi ale Heuréka nepřijde jako spam agregátor. Prošel jsem si náhodně asi 30 URL (i těch s nízkým rankem) a žádné z nich není kandidát na vyřazení nebo jasný spam. Občas jsou tam možná zbytečné galerie, trochu víc podobností. Je ovšem zřejmé, že Heuréka je mimořádně kvalitní web (aspoň v českých podmínkách). Dva významné portály (A,C) Heuréku masivně podporují a nabízejí svým uživatelům – asi vědí proč – takže nevím, proč ji ve fulltextu nenabízet i uživatelům Seznamu.

    Texty na tlačítkách. Pokud chceme mít tlačítka (což chceme) a mít je krátká (také chceme), tak je asi velká pravděpodobnost, že budou znít stejně jako na jiné službě. Prosím o trochu soudnosti. Nebo si opravdu někdo myslí, že X měsíců vymýšlíme unikátní algoritmy na sestavování a párování nabídek do databáze, abychom potom ušetřili deset minut tím, že slepě a záměrně okopírujeme něčí vzhled nebo znění tlačítka?

  • Michal Janík
    11. 09. 2009 / 13:52

    Popisky jsou zajímavé ze dvou hledisek. Kromě uživatelského komfortu je to relevance inzerátu. V případě, že zůstanou popisky skryty, předpokládám vyšší náchylnost k „přeoptimalizování“ popisků – uvádění seznamů klíčových slov, nepravdivých informací atp. Odpadne totiž prvek uživatele, který na evidentně zkreslenou položku neklikne, případně ji nahlásí adminovi.

    Nebojíte se toho Yuhů?

  • Marek
    11. 09. 2009 / 14:56

    Michale, popisky bohužel už teď trpí problémem, že tam obchody vkládají obchodní a reklamní informace místo informací o zboží. V současném zboží se z popisku podle dotazu vytváří snippet, takže si toho moc často nevšimneš.

    V Seznamu právě pracujeme na rozpoznávání kvalitních a nekvalitních popisků a předpokládám, že popisky se v nějaké podobě vrátí.

  • Milan
    14. 09. 2009 / 02:02

    Docela jsem zvědavý jaký bude „konečný“ stav produktu: zbozi.cz. A v konečném důsledku jaký to bude mít vliv na konverze v eshopech. Stará vs. nová verze. Pokud zbozi.cz nebude jen o ceně komodit, jedině dobře.

  • Tomáš Matějka
    14. 09. 2009 / 02:10

    Vidím celkem problém v tom geniálním „spárování“ produktů. Na Heurece to dělá pěkný bordel. Například „Šampon XY“ najdete na jediném e-shopu a pak ten stejný „AVON Šampon XY“ je ve výpisu pod tím předchozím v 5-ti e-shopech a nakonec „Šampon XY AVON“ zase v dalším e-shopu. Přitom jde o ten samý šampon. Tomu říkáte zlepšení? Já tomu říkám jenom business, neboli zvýšení příjmů z provozu služby. Měl jsem rád staré Zboží.cz. Stejně nezbývá, než se přizpůsobit…

  • Michal Janík
    14. 09. 2009 / 13:34

    Díky Marku.

  • Richi
    19. 09. 2009 / 10:24

    Yuhů ale vždyť víš že já jen tak prudím s tím tlačítkem :-)

    A s tou Heurekou … tohle je třeba věc na kterou nadává spousta lidí že je ve fulltextu: http://search.seznam.cz/?…

  • xman
    19. 09. 2009 / 20:31

    dobrý den, docela by mě také zajímala možnost vyhledávání podle EAN kodu. Nelplánujete umožnění vyhledávání? Otevření parametru?

    Děkuji za odpověď xman

  • tonda
    19. 09. 2009 / 21:00

    vyzkousej m.naakup.cz to je to chledas… funguje super… vubec nechapu, ze to tak velke porovnavace jako je seznam nebo heureka jiz davno neumoznuji… hanba jim…

  • Lukáš G.
    22. 09. 2009 / 09:10

    Pěkný den, Yuhu, myslím si, že argument, který si použil pro začlenění placených prokliků je hodně laciný. (Yuhů: „Jde o to, že každý další obchod představuje náklady v podobě šumu“ ). Máme tomu rozumět tak, že Seznam si nemůže dovolit investovat do technického řešení, které by vedlo k odstranení balastu chceš-li duplicitám? Kde jsou slova Produktového ředitele o tom, že Seznamácké služby jsou a budou „zdarma“? Zboží nemá za úkol posílat lidi na špatně udělané a nepřehledné obchody, to až si uživatel rozhodne sám, co se mu líbí, nelíbí. Zboží by mělo mít za úkol lidem naznačit, že ten a ten obchod je dobrý, špatný.

  • Marek
    24. 09. 2009 / 16:46

    Xmane, hledání podle ean kódů chystáme.

    Lukáši, pokud obchod za proklik platí, má mnohem větší motivaci poskytovat lepší data, aby si udržel dobrou konverzi. Co se týká hodnocení obchodů, tak máme představu, jak to správně udělat, ale je to na větší projekt do budoucna.

  • Michal
    26. 11. 2009 / 13:42

    Drobná oprava ke článku o feedu pro zbozi.cz: do tagu PRODUCTNAMEEXT nevkládat úplný název produktů včetně přívlastků, ale jen přívlastky.

    V případě prázdného tagu PRODUCT pak dojde ke zřetězení PRODUCTNAME a PRODUCTNAMEEXT -to je pak textem odkazu ze zbozi.cz.

    Informace je ověřena na zbozi.cz.

  • tom
    13. 01. 2010 / 09:50

    nějaké info k ean vyhledávání?

    děkuji

  • Lukáš
    20. 01. 2010 / 21:59

    Dříve se položky řadily dle relevance, dokud si uživatel nezvolil nějaké konkrétní omezení, limit (od 1.500,–Kč, bazar, od nejlevnějšího apod). Teď ale vidím na prvním místě firmu, která má stejný název jako jiné, vyšší cenu, nižší S-Rank a jsou na 1.místě ve vyhledávání na KW. O layoutu takových stránek ani nemluvě. Podle čeho tedy teď uživatel dokáže poznat, proč si má vybrat ten první a ten 6. odkaz, který je pro něho výhodnější a přitažlivější… Zřejmě v tomto směru nejlépe záměr společnosti Seznam.cz nechápu. Děkuji

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné