Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Virální Kryštof

Zpráva o největší akci Kryštof všech dob plánované na tento týden zasáhla snad všechny české řidiče. Mluvilo se o ní v televizi i v rádiu, psaly o ní noviny i největší internetové zpravodajské servery. Na počátku však stál e-mail, který se během několika dnů řetězově rozšířil po celém českém internetu.

Fwd:Kryštof všech dob ..od kamarada policajta: Ahojte všici, jelikož jsem byl v pátek informován na školení, tak se chci s Váma podělit o tu radostnou novinu a to že od 23 – 28. 4. bude největší Kryštof všech dob. Protože už má pravomoce i městská policie, tak co má ruky a nohy a udrží plácačku v ruce vyráží na cesty. Doporučuji chodit pěšky, nebo na kole po polních cestách.Tak držim pěsti!

Pomiňme nyní skutečnost, že se zjevně žádná dopravní akce nekoná a nejspíš se ani vůbec konat neměla. Namísto toho se podívejme na samotný e-mail, který tento nebývalý rozruch způsobil. Z marketingového hlediska je zajímavá rychlost a rozsah, jakým se tato zpráva virálně šířila po internetu. Můžeme zde názorně vysledovat a pojmenovat některé základní principy, které se dají použít i při běžné propagaci vaší značky, produktů či služeb.

Důležité faktory šíření

Text sdělení, jak je postavený a napsaný, má pro své virální šíření skvělé předpoklady. Co konkrétně způsobilo, že si jej navzájem přeposílaly desetitisíce uživatelů? Jaké jsou hlavní faktory, které stojí za jeho rychlým a masivním rozšířením?

Zajímavé téma
Sdělení zprávy se týká toho, co lidi opravdu zajímá a pálí. Dovede tedy okamžitě zaujmout. Klíčovým prvkem je i volba správného předmětu, kde se přímo objevuje slovo „Kryštof“.
Krátký a jednoduchý text
Text zprávy je krátký a jednoduchý, sestává se jen z několika málo vět. Letmo jej stihne celý přečíst, pochopit a přeposlat každý, i kdyby měl na prolétnutí všech svých e-mailů jen několik minut.
Široká cílová skupina
Dopravní zátahy se týkají všech řidičů, tedy dostatečně velké cílové skupiny, která není omezena jen určitým specifickým úzkým okruhem zájmu. To usnadňuje šíření, protože uživatelé pak e-mail přeposílají paušálně celému svému okolí a nemusí pracně vybírat, komu přeposlat a komu ne.
Sdílené nebezpečí a ohrožení
Vyvolaný pocit nebezpečí a ohrožení je osvědčený prostředek, jak ovládat masy. Lidé mají konkrétně pojmenovaného společného nepřítele, dochází k jejich vzájemnému semknutí, sounáležitosti a potřebě si navzájem pomáhat – v tomto případě přeposlat si tento varovný e-mail.
Autentičnost sdělení a ověřený zdroj
Důvěryhodnost e-mailu dodává úvodní poznámka, která jakoby mimochodem sděluje, že informace pochází „od kamaráda policajta“. Přitom právě tato krátká větička stojí velkou měrou za úspěchem celé zprávy. Obdobně funguje i odvolávání se na autority, případně celebrity.
Dobré načasování
Poslední akce Kryštof byla více než před měsícem, navíc v dubnu začíná motoristická sezóna a dopravní zátahy jsou v této době každoročně běžné. Nikdo tedy neměl důvod o pravdivosti zprávy pochybovat.
Punc tajemství a exkluzivity
Tajemství a exkluzivita přitahuje. Již zmíněná douška „od kamaráda policajta“ vrhá na celou zprávu dojem nějaké uniklé inside informace a činí ji lákavější a přitažlivější. Obdržením zprávy se uživatel dostává do okruhu vyvolených, navíc může sám do tohoto okruhu přizvat své známé tím, že jim e-mail přepošle.
Výjimečnost události
Běžná akce Kryštof už je nuda, nechává všechny chladnými a nepřiměje masy k nějakému většímu přeposílání. Zato „největší Kryštof všech dob“, kdy „co má ruky a nohy a udrží plácačku v ruce vyráží na cesty“, to je jiná káva. Představu o gigantickém rozměru akce navíc hned v úvodu podpoří i zmínka o školeních, která se v souvislosti s ní údajně konají.
Nekomerčnost sdělení
Zjevným faktem je, že nekomerční sdělení se šíří vždy mnohonásobně lépe než zpráva komerční.
  • Yuhů
    24. 04. 2007 / 18:09

    V pondělí ráno na Radiožurnálu se to dávalo do souvislosti s nějakým týdnem bezpečnosti UNESCO. To je náhoda?

    Možná takhle ta fáma vznikla bez úmyslu vyvolat virál. Každopádně je zajímavé, že týden bezpečnosti UNESCO (ať už je nebo není) ve zprávě není zmíněn, a tak její šíření neovlivnil.

    Obecně myslím není těžké udělat virál ohledně něčeho nekomerčního. To mi přijde snadné. To těžké na tom (a to know-how, které považuju za vzácné) je umění udělat komerční virál.

  • Jarek Jesenský
    25. 04. 2007 / 04:10

    Nevím, kolikrát tento virál šel mailem a kde vzal autor číslo „desetitisíce uživatelů“.

    Tento virál mi naštěstí nepřeposlal nikdo z desetitisíců našich čtenářů a zákazníků (jak se u nějakého nesmyslu typu „mobil zdarma“ a pod. vždy stává), proto pochybuji o onom množství, spíš bych to viděl tak, že autor ho cyhtře přeposlal na maily médií (případně soukromé maily redaktorů) a ty se pak už jen předháněly v tom být první, kdo to zveřejní, aniž by si zprávu ověřily. Česká rádia místo aby byla investigativní jen slepě předčítají z českého tisku, takže tohle je první autor virálu, kterému děkuji, neb poukázal na neschopnost českých médií :-(.

    Někteří snaživci se snažili „přidanou hodnotu“ a doplnili ještě vlastní info o „týdnu bezpečnosti UNESCO“, úžasné :-).

  • video
    28. 04. 2007 / 00:34

    Také se ke mě mail dostal. Popravdě – nejvíc podezřelý mi na něm byl právě ten úvod „od kamaráda policajta“. Asi proto, že si pamatuju na vtípek s heslem na seznamu (od kamaráda administrátora).

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné