Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

SMSS 2011 - Mike Stelzner a Hollis Thomases

Dnes přinášíme shrnutí dalších dvou přednášek ze Social Media Success Summitu.

Michael Stelzner: Proven social media strategies to rapidly grow your business

@mike_stelzner je zakladatel odborného on-line magazínu SociaMediaExa­miner a přední konzultant tvorby case studies a marketingových výzkumů. Napsal knihy jako Writing White Papers: How to Capture Readers and Keep Them Engaged. Jeho texty často používají univerzity (např. MIT) jako učební materiály. Pořádá také konference (například právě Social Media Success Summit). Na tvorbě studií pracoval se společnostmi Microsoft, Dow Jones, FedEx, Motorola, SAP nebo Hewlett-Packard. Absolvoval komunikační studia na San Diego State University. Mike Stelzner deklaroval jako cíl své přednášky představit „novou a přitom ověřenou strategii, jak přilákat masy ke svému byznysu“, což samozřejmě zní velmi dobře. Objevení svatého grálu marketingu se sice nekonalo, ale některá doporučení (ač známá) stojí za to opakovat. Nebudeme vás napínat: Mike má jednu zásadní radu – zapomeňte na „starý“ marketing, soustřeďte se na lidi.Místo otázky: „Jak můžeme prodat?“ se ptejte: „Jak můžeme pomoci?“ Vše se neustále mění, ale lidi zůstávají a mění se mnohem méně než prostředí a nástroje okolo nich. Lidé stále chtějí:

  1. zajímavé a užitečné informace,
  2. přístup k expertům,
  3. uznání.

Marketing ve své překonané (bohužel stále přítomné) verzi vnímá zákazníky jako ryby, které je třeba ulovit. Ale lidé už jsou přesyceni reklamou a jejich obecný náhled na korporace je – nedůvěra. Mike shrnul tento problém do tří velkých otázek:

  • Jak získat kvalitní leady – aniž bychom aktivně prodávali?
  • Jak se dostat k vlivným osobnostem ve svém oboru – proč by se mnou měli spolupracovat?
  • Existuje snadný způsob, jak získat důvěru publika a svých zákazníků – lze překonat šum a upozornit na sebe mezi tolika zájemci?

Odpovědí je soustředit se na lidi. Pomožte jim dostat to, co chtějí – když jim pomůžete v malé věci, obrátí se na vás, až budou potřebovat pomoc v závažnějším problému. A v tom vám pomůže vynikající obsah. Když prostředky věnujete do tvroby kvalitního obsahu místo do inzerce, váš zisk bude dlouhodobý. Základním palivem vašeho růstu bude pravidelná práce s komunitou, články „jak na to“, recenze, rozhovory. Máte-li tu možnost, je ovšem možné použít „těžší kalibr“: velké reporty, soutěže, které mají dlouhodobější hodnotu. A základem je: Nemluvte pořád o sobě. Nemáme rádi sebestředné osobnosti – a nemáme rádi ani sebestředné společnosti. Mluvte o ostatních: o vašich fanoušcích, o úspěšných lidech ve vašem oboru, doma i v zahraníčí. Když se k tomu budete snažit přilepit cedulky „Výprodej“ nebo „Poslední šance“ nebo ještě lépe „Sleva XY%“ – ztratíte důvěru. Cílem je ukázat svoje kvality – sdílením znalostí, představováním úspěšných příkladů, lidmi, kteří s vámi spolupracují. To vede k vytvoření publika, získávání cenných spojenců a vytvoření pevné pozice ve vašem oboru. Že to není jen teoretická poučka, ukazují příklady společností, které se touto cestou vydaly. HubSpotvznikl v roce 2006 a dnes má 200+ zaměstnanců, 350% růst na zisk 20 milionů dolarů v minulém roce a generuje 25 tisíc leadů měsíčně. To vše díky vynikajícímu obsahu bez marketingového balastu (s tím se dá maličko polemizovat – sami HubSpot máme rádi a jejich zajímavé informace odebíráme, a tak úplně bez marketingové omáčky nejsou). Jak na to:

  • Nejdřív zjistěte, co vaši cílovou skupinu zajímá (ankety, dotazníky, soc. sítě). Pište o tom, jděte do detailů (naše poznámka: jak u nás, tak v zahraničí je až příliš často řada příkladů klouzání po povrchu). Pište tak, aby se to dobře četlo – obrázky, video, výčet v bodech, jasná shrnutí.
  • Ptejte se profíků – udělejte s nimi interview, ptejte se jich na názory. Pište recenze, dávejte hvězdičky, sdílejte case studies. Vynikající věc jsou průzkumy a velké ankety, které potom dáte k dispozici zdarma široké veřejnosti (není jich nikdy dost – lidé to ocení – viz akce DW) – výsledkem jsou kvalitní zpětné odkazy, rychlé šíření a posilování vaší značky.
  • Když chcete zaujmout odborníky v oboru, udělejte TOP10 soutěž. Nechte lidi nominovat, najděte kvalitní porotce, ohlašte finalisty – výsledky potom pomáhají všem zúčastněným, ale nejvíc vám. Ptejte se, jak můžete nejlepším lidem v oboru pomoci a nechtějte nic na oplátku – není lepší situace, než že budou vědět, že vám dluží laskavost.
  • O své nabídce se zmiňujte jen „mimochodem“.

H1.cz se dostala tam kde je mimo jiné i proto, že výše uvedené principy nám nejsou neznámé. Už chápete, proč jsme investovali $600 do tohoto summitu? Abychom vám jej mohli zprostředkovat…

Hollis Thomases: 19 Ways to use Twitter to Grow your business

@hollisthomases na konci 90. let založila agenturu Web Ad.vantage poskytující marketingové služby on-line firmám. Přispívá do magazínu Social Media Marketing Magazine a píše sloupky o mediálním plánování pro magazín ClickZ. Napsala knihu Twitter Marketing: An Hour a Day, získala řadu podnikatelských i odborných ocenění. Druhá přednáška úterního večera se týkala Twitteru. Je jasné, že v ČR jsme ve zcela jiné situaci (pokud vás zajímají čísla o českém Twitteru, napsali jsme o nich nedávno článek pro TyInternety.cz), ale stejně jsme se těšili na zajímavé tipy – co není dnes, může být aktuální zítra a v sociálních médiích platí, že ti, kdo přijdou jako první, budou za svoji předvídavost odměněni (pokud budou dostatečně trpěliví a nevzdají to příliš brzy). Marek Bačo, který za nás tuto prezentaci sledoval, se zapojil i do otázkové části a dostali jsme od Hollis také její seznam Tracking and Competitive Analysis Tools, příjemný bonus! Ale k věci: Twitter má celosvětově přes 200 milionů uživatelů (proti milionu uživatelů v roce 2007), uživatelé pošlou průměrně miliardu tweetů každý týden (zajímavé statistiky uveřejnil ComScore – podle nich je největší penetrace v Nizozemí, následuje Japonsko a Brazílie). Těch 19 způsobů z nadpisu si představte spíše jako výčet možností. Řada z nich vás napadne jistě také: budování značky, přímý marketing, zákaznická podpora, získání okamžité zpětné vazby… Ale jsou tu i další cíle, například podpora konferencí (Event B2B marketing), lokalizované informace (např. dopravní zpravodajství), průzkumy mínění, získávání potenciálních partnerů nebo zaměstnanců. Dobrým důvodem proč být na Twitteru je konkurenční výhoda – kdo jej bude ignorovat, dopadne jako BP. Twitter vám také může přinést zastánce (brand advocates), kteří potom sami šíří vaše zprávy. No a samozřejmě využití Twitteru se kladně odráží ve výsledcích vyhledávání. Hollis také upozornila na důležitost „pokročilého využití“, tedy naučit se konverzovat, sledovat ty správné lidi (s tím vám mohohu pomoci seznamy – lists -, specializované weby či vaše existující kontakty), používat hashtagy. Omezení 140 znaků není až tak podstatné – i tak do své zprávy můžete dostat video, audio, můžete používat nástroje na „prodlužování zpráv“. Existují stovky služeb, které vám mohou pomoci: najít vlivné uživatele, monitorovat zmínky o vaší značce, přinést zajímavé statistiky nebo integrovat Twitter s jinými sociálními službami. Její finální rady? Netweetujte „na autopilota“ (automatické přeposílání zpráv z FB nebo z RSS kanálu vašeho webu), nemluvte pořád o sobě, zapojujte se do konverzace, poděkujte lidem, kteří sdílí váš obsah. Jakkoliv banálně to může znít, řada firem se těchto doporučení nedrží a udělaly by dobře, kdyby si to uvědomily. Dnes summit pokračuje dalšími dvěma sessions: Frank Eliason / Citigroup – How to Ensure Your Brand Makes Customers the Forefront of Your Social Media Activities začne v 21 hodin a následovat bude panel How Big Business-to-Business Brands Are Leveraging the Power of Social Media (Panel Discussion) ve 22:15, povídat si budou Todd Blecher (Boeing) a Stephanie Marx (Cisco). O liveblogging, který můžete sledovat v našem Google dokumentu, se bude starat Adam Zbiejczuk.

  • Jirka
    14. 05. 2011 / 20:37

    Skvělý článek, díky. Jen si opravte odkazy v článku, u některých asi chybí na začátku http://.

  • David Dvořák
    19. 05. 2011 / 14:43

    Hezký článek, díky za něj.

    Při klouzání očí textem jsem však dostal pořádnou pecku mezi oči a to naprosto, promiňte ten výraz, tupým a nemístným odstavcem, cituji:

    „H1.cz se dostala tam kde je mimo jiné i proto, že výše uvedené principy nám nejsou neznámé. Už chápete, proč jsme investovali $600 do tohoto summitu? Abychom vám jej mohli zprostředkovat…“

    Docela to kontrastuje s varováním: „Nemáme rádi sebestředné osobnosti – a nemáme rádi ani sebestředné společnosti. “

    Že by se ke článku připletl někdo, jak píšete, ze „starého“ marketingu..? ;-)

  • Adam Zbiejczuk
    19. 05. 2011 / 15:48

    Jirka: díky, opraveno. David: Článek jsem psal já – a to celý, včetně inkriminované pasáže… Je to jen malinko upravený záznam z live bloggingu – a ta poznámka nebyla rozhodně myšlená jako chvástání. Spíš takové šťouchnutí – přiznání, že ona dobrá vůle (zprostředkovat české odborné veřejnosti zajímavé prezentace) je svým způsobem také marketing, že to není náhoda. Jestli to na vás zapůsobilo špatně, tak se omlouvám – chyba je na mé straně!

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné