Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Shadowban na Instagramu. Co to znamená a máte ho taky?

Instagram v posledních letech přestal být tou jednoduchou, jasnou aplikací, kterou sice Facebook koupil, ale nechával růst tak nějak bez dohledu. Začalo to vypuštěním celkem funkční desktopové verze a s tím spojenou optimalizací rozlišení fotek na 1080×1080 pxl, pokračovalo to „černým zářím“ v podobě vpuštění reklam do feedu. Definitivně to ale kulminuje v posledních měsících, kdy pomalu každá třetí aktualizace Instagramu znamená pro uživatele opravdu hmatatelné změny, ať už v počtu fotek, které můžeme sdílet najednou, nebo v neustálém updatování možností, jak být kreativní ve Stories.

 

Shadowban Instagram a jak se ho zbavit

 

Facebook se snaží Instagram monetizovat a zvyšovat jeho atraktivitu pro větší počet věkových skupin. Změny proto aplikuje i na jiných frontách, než na těch okem viditelných. Do světa nedávno vypustil algoritmus podobný tomu, který řádí ve facebookových feedech. Doby, kdy vaše fotky viděli všichni vaši followeři, jsou tím pádem nenávratně pryč. Ani ti, kteří jsou na IG přímo závislí, váš obsah nemusí vůbec zahlédnout. Protože se zvyšujícím se množstvím nových uživatelů a neustále přibývajícím množstvím fotek (jen tak na okraj, zrovna teď jich na českém a slovenském IG je 42 938 663) je přece potřeba obsah poněkud filtrovat a nabízet ho jen těm, kterým se má šanci opravdu líbit.

Monetizovat nechce jen Facebook, ale i uživatelé Instagramu. Proto už léta vznikají aplikace a weby, které slibují nejen automatizaci, ale i instantní nárůsty followerů a lajků tak, aby váš účet vypadal dost sexy pro brandy, které vás jako influencera budou jednoho krásného dne dost možná platit zlatem. A tak přišel i shadowban. In­stagram pomocí něj reaguje na nakupování lidí, fakové účty, spamboty a vůbec jakoukoliv aktivitu, která znehodnocuje původní cíl platformy. Teď k věci: jak se to projevuje a chytli jste to taky?

Shadowban znamená, že se vaše fotky neobjevují pod hashtagy, které s nimi spojujete. Váš účet je tedy skrze vyhledávání hashtagů nedohledatelný. Fotky tak vidí jen vaši současní followeři a o organicky nabytých nových „sledích“ si můžete nechat zdát. Ale klid. Pokud vedete spořádaný život běžného, soukromého účtu, nemáte se vlastně čeho bát.  A abychom si to rovnou potvrdili, ta­dy najdete nástroj, který vám na pár kliků zjistí, na čem jste. Druhou možností je samozřejmě poprosit někoho, kdo vás nesleduje, aby se pokusil najít vaši fotku pod vámi použitým #.

 

Zkusili jste to a máte pocit, že jste se ocitli na druhé straně barikády? Odpovězte si na několik otázek:

 

1. Nakupovali jste followery nebo lajky? Stránek, které vám doslova za jednu noc přinesou malé zázraky v číslech, je nepřeberně. Uvedu jen pár příkladů: profollower.com, buzzoid.com, www.idigic.net, www.igreviews.org. Tohle je no-go. Bez debat. Není co víc dodat, lžete v konečném důsledku hlavně sami sobě.

 

2. Používáte stále stejné #? Pro algoritmus to může být varovný signál, protože, nebudeme si nalhávat, vypadá to trochu jako spam někoho, kdo má jasný cíl.

 

3. Objevujete se v sousedství nevhodných nebo zabanovaných #? U # je v poslední době opravdu vhodné strávit nějakou tu chvilku přemýšlením. U některých z nich vám i celkem jednoduše dojde, že tudy cesta nevede, pak jsou tu ale ty, u nichž to zas tak jasné není. U některých # se Instagram díky historické aktivitě rozhodl, že bude lepší je zakázat jako celek, než se neustále prodírat tunou odpadu – pod #eggplant tak nenajdete ve vyhledávání vůbec nic. Takový #kansas byl zase zakázaný po určitou dobu, která navazovala na útoky. Co by vás ale možná vůbec nenapadlo, je fakt, že vyjít si o víkendu do lesa a chtít si k fotce stromů hodit #les, může znamenat, že se objevíte ve společnosti lesbických fotek. Takže přesně tudy taky ne, přátelé.

 

4. Jednáte nárazově? Instagram má limit na počet akcí, které můžete nerušeně dělat za hodinu nebo za den. Není psáno, není dáno, ale podle best practices se jedná o 1000 akcí za den nebo 150–200 lajků, 60 komentářů and 60 follows/un­follows za hodinu. Pokud toto dokážete ručně překročit, nejen, že bychom se asi měli poklonit, ale také se hodně přibližujete aktivitě, která připomíná to, co umí spamboti.

 

5. Reportovali vás? Tohle, pokud se to stává pravidelně, může být pro algoritmus red flag.

 

A teď k tomu, jak se můžete z potenciálního shadowbanu vymanit. Jde opět o best practices, které můžou a nemusí fungovat samostatně, nebo jako celek.

 

1. Odhlašte se ze všech automatizovaných aplikací, které za vás lajkují, komentují, posílají zprávy nebo dokonce automaticky postují obsah. Jsou to třeba Boostly, Social Envy, Socially Rich, Schedugram, Onlyput, Instaeasy, Instazood a mnoho dalších. Já osobně můžu dát ruku do ohně jen za Later a Buffer, protože je mám vyzkoušené. A abyste si to pojistili, odepřete appkám přístup k API v nastavení IG na desktopu. Tam můžete mimochodem najít docela hodně zábavných subjektů, o kterých ani netušíte, že jste je kdy na Instagram pustili.

 

Shadowban Instagramu a jak se ho zbavit

 

 Shadowban Instagram a jak se ho zbavit

 

 

2. Po dobu několika dnů Instagram nepoužívejte. To znamená odhlásit se a opravdu si dát prázdniny. Uvádí se nejčastěji 48 hodin, které by mohly zafungovat, může se to ale hodně různit.

 

3. Smažte veškerý sporný obsah a hashtagy. Udělejte si prostě výlet do vlastní historie. Třeba zrovna tam narazíte na #, u kterých jste netušili, že by mohly skrývat takové poklady od jiných uživatelů.

 

4. Přesuňte se z byznys účtu na soukromý.

 

5. Editujte si profil. Jako podpůrná aktivita k dalším z výše uvedených to prý taky může pomoct.

 

6. Když nic z výše uvedeného nepomůže, nahlaste Instagramu problém. Tuhle možnost najdete v nastavení profilu.

 

 

 

 

  • Kohout Martin
    29. 05. 2017 / 16:02

    Řekl bych, že to tak horký zase nebude. Co mám info, tak blokují účty až po 10k nakoupených followers na Instagramu. Jde o to, že se bere v potaz datum založení účtu a flow přibývajících.

    • Petra
      29. 05. 2017 / 16:29

      Martine, kdyby to bylo tak jednoduše definovatelné, bylo by to fajn :). Ono jde totiž právě o to, že různí lidé mají různé info a konzistentní informace ze strany IG očekávat nemůžeme. Proto jsem ten článek psala – s ohledem právě na ta „ale, možná, říká se“, co se kolem toho vyrojila. A bohužel vzhledem k úpravám IG algoritmu se to, co už je vyzkoušeno, ještě mockrát může měnit.

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné