Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Šest tipů na marketing před Vánoci z pravidelné Poslední středy s H1.cz

Šest tipů na skvělé vánoční kampaně nám poslední říjnovou středu prozradili Nikola Andera ze Zoot, Pavlína LouženskáH1.cz, Filip ŘíhaFreshbedynky.cz a copywriter Matouš Roskovec. Chtete si být jisti, že vám žádný tip neunikl? Koukněte na záznam!

1. Zahrajte si na Ježíška. Dárků není nikdy dost

Všichni milujeme dárky. A Vánoce jsou ideálním obdobím, kdy je do zásilky přibalit. “Zábavné balení dárků, nálepky nebo jiné detaily se mohou stát dalším komunikačním kanálem, tvrdí Matouš. V balíčku od Freshbedýnek můžete pravidelně nalézt cukroví, osobní vzkaz, ale i recept. Filip je zarytým odpůrcem slev, o to více využívá právě malé pozornosti. V Zoot loni přibalovali do vánočních balíčků vykrajovátka nebo speciální CD Vánoční ambient. Díky tomu mohla být iluze, že dárky nosí Ježíšek, naprosto dokonalá. "Na začátku jsme nechali chvilku ticha, aby měl Ježíšek čas přinést dárky a zazvonit,” dodala Nikola. Drobné dárečky zopakuje e-shop s oblečením a designem i letos. Pavlíně se líbil loňský nápad od Freshlabels, kteří do balíčků přidávali voňavé stromečky: “Když jsem po dvou týdnech na poště balíček otevřela, krásně voněl.”

2. Ježíšek čte newslettery. A kouká na bannery

Který kanál opravdu funguje? Rozhodně newslettery, shodli se všichni. Pro Freshbedýnky je e-mailing jediný komunikační kanál, kde se odběratelé dozví všechny novinky (kromě osobního kontaktu s řidičem). Maily od Zootu miluje půlka obecenstva, ale kromě nich sází Nikola i na PPC kampaně. Před Vánoci v nich promuje třeba odpočet dní, kdy je ještě doprava zdarma.

Náš tip: Pro více tipů na vánoční PPC kampaně, koukněte na článek Petry Plimlové u nás na blogu nebo si rovnou stáhněte naše Desatera.

A když už jsme u dopisů pro Ježíška, nezapoměňte na wishlist. Usnadní hledání věcí, které si zákazník už prohlédnul, a vám se zvýší šance na konverzi. Módní gigant Asos přidává denně na web 1500 kousků a seznam těch vysněných je jedna z možností, jak zákazníkovi usnadnit výběr.

3.   30 %! 50 %! 80 %!

A co slevy? Nikola radí slevy, dopravu zdarma nebo výprodej už před Vánoci: slevové nástroje je podle ní potřeba obměňovat a kombinovat. A vyplatí se i nečekané kombinace. Loni měl například Zoot všechno zboží v bílé barvě ve slevě.

Specifické jsou nákupy oblečení. Módu, narozdíl od bílé techniky, nakupujeme impulzivně. “Většinou ty šaty přece strašně potřebuju, a tak je koupím ještě ten den,” vysvětluje Nikola. Ale jen slevy nejsou záchrancem. Přemýšlejte i o unikátnosti svých produktů a upozorněte na výhody, které u vás zákazníci najdou. Filipovi zákazníci na slevy neslyší, ale na osobní kontakt převelice.

4. V listopadu bylo pozdě! A v lednu to ještě neskončilo

První panika z Vánoc v H1.cz propukla už v průběhu srpna, u Freshbedýnek o měsíc později a Nikola řeší vánoční kampaně v Zoot od října. Matouš považuje za kampaně na poslední chvíli ty listopadové. A radí cílit především na předvánoční stres: zákazníci jsou potom citlivější.

Ale všechny kampaně by byly na nic bez logistiky. “Těm, co nechali nákup dárků na poslední chvíli, jsme schopni v Zootu vyhovět i 23. prosince dopoledne,” uklidňuje všechny průšviháře Nikola. Filipovy čerstvé bedýnky potřebují objednávku jen o tři dny dříve. Zootu hodně pomáhají Výdejny radosti: až 50 % nákupů řeší zákazníci osobním odběrem. 

Je potřeba si naplánovat už dopředu i druhou fázi, navazující kampaň po novém roce,” radí Matouš. Výborným tipem je využít služby analytika. Ten vám poradí, co optimalizovat pro příští rok, nebo vám pomůže najít skulinu ve vašem webu, kudy vám utekly konverze. A tu můžete opravit hned. Přemýšlejte už teď i nad tím, jak si poradíte s novoročními výprodeji, ale i vratkami.

5. Nemyslete jenom na sebe

Vánoce jsou svátky klidu a míru, ale i pomoci těm, kteří to potřebují. Matouš každý rok kupuje Skutečný dárek od organizace Člověk v tísni: “Víte, kam jdou vaše peníze a koupit voucher na živou kozu těm, kterým to pomůže, je hezké.“ Zoot se snaží pomáhat celoročně a dává procenta z tržby na charitu, hlavně potom seniorům. Byznys Freshbedýnek stojí na práci s farmáři, které Filip považuje za neziskovky: “Po Vánocích dáváme našim farmářům zálohy, aby měli na semínka a jiné věci na další sezónu.” Hájednička rozdává svoje know-how celoročně. „Líbí se mi přísloví o tom, jak je lepší naučit někoho rybařit, než mu věnovat rybu. Neziskovky tak hodně školíme: za poslední rok třeba Transparency International,“ vysvětluje Pavlína.

Nezapomínejte ani na zaměstnance. Parta z Freshbedýnek si pravidelně naděluje večírek a hlavně celofiremní dovolenou. V Zootu všichni dostávají vouchery na nákup a holky v Hájedničce minulý rok vymyslely bojovku spojenou s poznáváním nové adresy na Smíchově.

6. Hledejte všude, nejenom pod stromečkem

Inspiraci na kreativní předvánoční marketing lze nalézt všude. V Zoot mají kreativní tým, Matouš čerpá z toho, co slyšel v tramvaji nebo vymyslel ve sprše, a Pavlína se inspiruje v knihách jako Kraď jako umělec nebo na webech s nejlepší reklamou.

A rady od našich spíkrů pro ty nejlepší (vánoční) kampaně?

  • Nikola: “Když vás to bude bavit, postněte to na Facebook. Hned uvidíte reakce.” 
  • Pavlína: “Vyprávějte příběhy! Nechte mě poslouchat, ale i mě do nich vtáhněte! ”
  • Matouš: “Zkuste to trochu jinak než loni. Třeba sezvěte lidi z firmy a řekněte si, co si přejou, a přestaňte myslet jen v kolejích doprava zdarma, sleva apod.”
  • Filip: “Komunikujte věci, které jsou skvělé, a ne pouze slevy.”

Náš tip: Přemýšlíte, co ještě před Vánocemi stihnete? Určitě vytunit produktové PPC kampaně a optimalizovat zbožové vyhledávače. Nebo nám rovnou napište a my vám podáme pomocnou ruku!

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné