Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

SEO nástroje: 10 nejpoužívanějších vychytávek – díl 2/2

Nedávno jsme si představili první porci nástrojů, které nám v SEO pomáhají. Věřím, že vám již nyní usnadňují práci a těšíte se, jaké nástroje vám přinese dnešní článek. Pusťme se tedy do druhé porce, která se zaměřuje na analýzu odkazového profilu, analýzu klíčových slov a technickou analýzu webu.

Analýza odkazového profilu

Mezi nejpoužívanější nástroje pro analýzu odkazového profilu patří Majestic, Ahfrefs a OpenSiteExplorer. Ani u jednoho nelze říci, že by byl lepší než druhý, protože všechny fungují podobně a každý z nich má unikátní vlastnosti s jinou přidanou hodnotou pro každého uživatele. Já osobně používám výstup z Ahrefs v kombinaci s Majestic, protože OpenSiteExpolerer nemá pro české weby tolik záznamů.

Tyto nástroje vám poskytnou přehled o odkazujících doménách a stránkách, jejichž hodnotu vyčíslují svými „ranky“. Můžete zjistit také nejodkazovanější stránky na vašem webu nebo to, přes jaký text se na vás nejčastěji odkazuje. Nástroje můžete využít i pro analýzu tzv. broken linků, a stránky, na které tyto odkazy vedou, obnovit nebo přesměrovat na jiné odpovídající. Výstup broken linků je možné rovněž použít pro analýzu u konkurenčních webů k technice budování zpětných odkazů zvané „broken linkbuilding“. Tím, jak se s nástroji a jejich funkcemi seznámíte, budete poznávat i spoustu dalších možností jejich využití.

TIP: Základní přehled o stránkách, které odkazují na náš web, a o odkazovaných stránkách je možné získat i z Google Webmaster Tools (nově Search Console) na záložce Návštěvnost z vyhledávání > Odkazy na vaše stránky. Stává se, že je zde ještě širší přehled, než ve výše zmíněných nástrojích, a proto je vhodné zkombinovat i tyto údaje a využít je například při analýze nekvalitních odkazů k odstranění či zřeknutí se přes nástroj Disavow Tool.

Analýza klíčových slov

Analýza klíčových slov (nebo také AKW či klíčovka) je základním stavebním kamenem pro smysluplnou práci SEO konzultanta. Nejčastějším zdrojem pro získání dat k této analýze jsou nástroje PPC služeb AdWords a Sklik, které nabízejí zabudované „návrháře“ klíčových slov. Pro analýzu pomocí těchto nástrojů je třeba mít připravena vstupní slova, pro která chcete analyzovat další hledané varianty. V případě, že prodáváte například obuv, budete mezi vstupními slovy mít obuv, boty, botičky, ale například i kozačky, lodičky, polobotky apod. Analyzovat můžete i témata související s vašimi produkty. V tomto případě například odřené paty, puchýře na nohou atd.

V případě AdWords je třeba mít Google účet a u něj zprovozněný AdWords. V záložce Nástroje pak naleznete Plánovač klíčových slov. V něm zvolíte možnost Hledání nových klíčových slov pomocí sousloví, webu nebo kategorie. Do pole Produkt nebo služba pak zadáte jedno z vámi zvolených vstupních slov. Pro odpovídající data doporučujeme zvolit Cílení pro Českou republiku a češtinu. Po získání návrhů vám AdWords nabídne záložku Návrhy reklamních sestav, kterou je třeba překliknout na Návrhy klíčových slov.

Skliku je úvodní nastavení jednodušší a oproti AdWords nabízí podrobnější data. Opět potřebujete mít účet u Seznamu a být zaregistrováni do Skliku. V menu Nástroje naleznete Návrh klíčových slov, kde do textového pole zadáte vstupní slova, pro která chcete analýzu připravit.

TIP: Pro komplexnější analýzu klíčových slov doporučujeme se neomezovat jen na tyto 2 nástroje, ale jejich výsledky kombinovat i s dalšími zdroji. Další data můžete získat například z Google Analytics, Google Webmaster Tools, interního vyhledávání na webu nebo dotazů z PPC. Zajímavým zdrojem vstupních slov pro AKW může být i prodavačka v kamenném obchodě či obchodník prodávající službu. Pro kompletní přehled hledaných variant vyzkoušejte nástroj Keyword Tool.

Technická analýza webu

Jako nezbytné pro technickou analýzu webu dnes vidím rozšíření prohlížeče Web Developer. Díky němu můžete procházet web s vypnutým JavaScriptem, cookies, CSS nebo obrázky. Dokáže vypsat i celou strukturu nadpisů na stránce. Jeho možnosti jsou natolik široké, že nachází plné uplatnění nejen u SEO konzultantů a u tvůrců obsahu, ale zejména je velkým pomocníkem samotných webových vývojářů.

Dalším komplexním nástrojem pro analýzu je program SEO Toolkit, který vám po nainstalování do počítače poskytne kompletní přehled o možných SEO problémech na webu. Upozorňuje na duplicitní nebo chybějící titulky, meta descriptions, na problémy v nadpisech, na chybné odkazy nebo třeba na obrázky bez atributu alt. Z nástroje SEO toolkit získáte opravdu detailní přehled, který se však nesmí brát jako checklist k opravě, ale naopak je nutné jej brát s rezervou a výsledky se pouze inspirovat pro další kroky v optimalizaci.

Zajímavým nástrojem pro technickou analýzu webu je XML Sitemap Inspector. Ten vám po zadání URL adresy sitemap.xml prověří dostupnost všech adres uvedených v souboru.

Do technické analýzy webu patří i odhalování zakázaných technik. Jednou z nich je ustupující, ale přesto stále se vyskytující, cloaking. Nástroj Cloaking Checker po zadání URL stránky porovná kód zobrazovaný uživateli a kód, který se zobrazí robotům vyhledávačů. V případě, že nástroj odhalí problém, je na vás odhalit konkrétní místo cloakingu – v tom vám pomůže například Text Comparison. I zde je třeba výsledek brát s rezervou a patřičně jej prověřit, protože v případě náhodně generovaného obsahu stránky (různé bannery, recenze apod.) může rozdíly hlásit jako cloaking, i když se fakticky o cloaking nejedná.

Rychlost webu

Rychlost webu a jeho přístupnost pro mobilní zařízení se stává stále důležitějším faktorem v oblasti optimalizace pro vyhledávače. Google nyní aktuálně v mobilních výsledcích vyhledávání upřednostňuje stránky optimalizované i pro mobily. V Google Nástrojích pro webmastery naleznete užitečný nástroj PageSpeed Insights, který vám po zadání URL adresy webu zanalyzuje stránku právě z pohledu rychlosti a přístupnosti pro mobily. Zároveň s tím doporučí i konkrétní kroky pro optimalizaci nalezených nedostatků.

Pokročilým nástrojem pro analýzu rychlosti webu je Pigdom. Ten po zadání URL adresy webu detailně rozepíše průběh stahování jednotlivých částí stránky (HTML prvků, CSS, JS, obrázků a dalších) včetně doby navazování spojení, doby čekání na odezvu serveru, času stahování apod. V analýze tak uvidíte, jak jsou jednotlivé stahované prvky velké a co web nejvíce zpomaluje. Nástroj nabízí i vlastní analýzu a naznačení, kde může být problém (testuje, zda je použita cache paměť, zda se využívá paralelního stahování atd.). Pro nejpřesnější měření doporučujeme při zadávání URL rozkliknout Settings a nastavit Test From: Amsterdam, který je ČR nejblíže.

TIP: K analýze chyb použitelnosti pro mobilní zařízení doporučujeme zavést Google Webmaster Tools a sledovat upozornění na chyby v mobilní použitelnosti webu.

Přívětivý SERP

U stránek, které v SEO využíváte jako vstupní pro návštěvnost z výsledků vyhledávání (tzv. SERP), je vhodné vyladit váš výpis (tzv. snippet). Ten se skládá z titulku (obsahu tagu <title>) a popisku (obsahu mata tagu description). Pro vyhledávače je však typické, že si výsledek občas upraví. K tomu dochází například v případě, kdy je titulek příliš dlouhý nebo málo relevantní nebo pokud není vyplněn meta description či se vyhledávači zdá vůči obsahu stránky málo relevantní. Tyto části jsou pak nahrazeny pro vyhledávač relevantnějšími útržky z obsahu dané stránky.

Při vymýšlení znění titulku a meta description je důležité hlídat si i jejich délku. Pro Google je maximální zobrazovaná délka titulku nyní 512px textu. To, že se do této délky vejdete, otestujete nástrojem Title tag preview tool od společnosti MOZ. Zároveň tak uvidíte, jak bude titulek ve výsledcích vyhledávání vypadat. Pro otestování správné délky meta description dobře poslouží podobný nástroj Snippet Optimizer.

TIP: Titulek i meta description připravujte co nejrelevantnější k danému obsahu stránky a zároveň je vytvořte unikátní pro každou stránku vašeho webu.

Závěrem

Jestliže máte i po přečtení článku o nástrojích pocit, že SEO a kompletní analýza webu je i s představenými vychytávkami nuda nebo obrovský kopec práce, nechte je na nás.

Pro vás zkušenější máme nášup. Další užitečně nástroje a rozšíření pro SEO skvěle popisují články The 100 Best Free SEO Tools nebo 21 Free and Easy SEO Tools.

A jaké nástroje pro SEO využíváte vy? V jakých situacích je používáte? Podělte se v komentářích o vaše postupy.

  • Zdeněk Dvořák
    01. 06. 2015 / 17:08

    K Skliku účet u Seznamu nepotřebuji.

    • Pavel Tlapák
      01. 06. 2015 / 19:30

      Zdravím, Zdeňku, a děkuji za podnět.

      K přihlášení do Skliku je potřeba být registrován u Seznam.cz, avšak je k tomu možné využít libovolný e-mail. Bez účtu není jak se přihlásit.

      https://registrace.seznam.cz/own?…

  • Jiří
    07. 07. 2015 / 07:28

    Dobrý den, chtěl bych se zeptat proč SEO toolkit, nelze použít jako checklist? Když je něco špatně na webu, tak se to musí opravit, nebo ne? Právě takto jsem si používání nástroje představoval, děkuji za odpověď.

    • Pavel Tlapák
      28. 02. 2016 / 02:48

      Zdravím, Jirko,

      SEO toolkit ukáže „všecho“ často to jsou ale věci, které z hlediska rozumového dávají smysl a nejsou chybou tak, jak si SEO toolkit myslí. Proto je třeba to brát spíše jako inspiraci, než jako dogma :)

  • David Řezáč
    23. 07. 2015 / 17:54

    Díky za tipy na nástroje, které usnadní práci! Článek s dovolením sdílím dále v seznamu nejlepších českých článků o SEO a Linkbuildingu: http://www.affiliatemagazin.cz/…-tipu-z.html

  • Marc Delaney
    12. 11. 2015 / 15:07

    Thank you for sharing these tools. I use Majestic and I think it is easy to use and to understand.

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné