Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

V Google ZOO vol.2: Pozor, tučňák útočí!

prvním článku našeho seriálu jste se mohli dočíst o Panda update. Google však v rámci stálého vylepšování vyhledávání spustil v dubnu další zásadní změny algoritmu hodnocení kvality webových stránek – Penguin update. Co Penguin aktualizace vlastně je? Jak se liší od Pandy? Jak poznat jeho „zákrok“ a jak se z něj následně co nejrychleji rehabilitovat?

 

zdroj: PopTower.com

Pandu zajímá obsah, tučňáka odkazy!

Zásadní rozdíl mezi těmito aktualizacemi spočívá v tom, že zatímco Panda Update odhaluje nekvalitní či pro uživatele nepřínosné stránky na základě on-page faktorů, Penguin update se o to samé snaží spíše na základě off-page faktorů. Pro Google tak představuje Penguin Update nástroj pro spolehlivější odhalení nepřirozeného odkazového portfolia. Takové odkazové portfolio se vyznačuje těmito vlastnostmi:

  • Obsahuje velké množství odkazů se stejným optimalizovaným anchor textem (které jsou jiné, než URL nebo brand či název stránky, např. „last minute zájezdy“). Nejčastější anchor texty vedoucí na stránku lze zjistit pomocí nástroje MajesticSEO.
  • Obsahuje odkazy vedoucí z podpisů na internetových diskusích, které mají optimalizované anchor texty. Jde de facto o rozšíření prvního bodu.
  • Obsahuje odkazy z málo kvalitních webů, MFA a PR webů, nebo webů zapojených do různých affiliate a výměnných programů.
  • Obsahuje odkazy vedoucí ze site-wide panelů, patiček a SEO lišt.
  • Obsahuje odkazy z netematických stránek.

Jak poznám, že mě navštívil tučňák?

Na anglickojazyčném trhu Penguin údajně ovlivnil výsledky vyhledávání 3,1% zadaných dotazů. To, že patříte mezi ně poznáte vedle poklesu pozic v SERP, poklesu návštěvnosti z organického vyhledávání a často také podle příchozí zprávy v Google Webmaster Tools. 

Ta majitele webu stručně informuje o tom, že jeho web nesplňuje Google Webmaster Guidelinesa pravděpodobně se snaží o nepovolenou manipulaci s PageRankem získáváním umělých nebo placených odkazů. Zpráva dále vyzve k revizi těchto odkazů a celého webu a jeho následnému zaslání k opětovnému posouzení.

Jak z toho ven? Poslechněte Google!

Nejlepším (a pravděpodobně i jediným) krokem k alespoň částečné rehabilitaci a obnovení původního stavu v SERPu je poslechnout doporučení Google, zrevidovat své odkazové portfolioa udělat následující kroky:

  • Odstranit příchozí odkazy, které jsou zjevně koupené (netematické, nacházející se v patičkách, site-wide panelech a dalších „výměnných“ sekcích).
  • Zrevidovat anchor texty odkazů a diverzifikovat je tak, aby nebylo velké množství odkazů se stejným anchor textem. Možné je promíchání jednotlivých slov v anchor textech, skloňování, přidávání předložek, brandového názvu apod.
  • Některé anchor texty změňte na URL, či brandovou frázi.
  • Pokud vaše stránka obsahuje sponzorované odkazy, odstraňte je ze site-wide panelů a patiček a umístěte je na pouze jedinou podstránku webu (může být homepage, ideálně pak tematicky vhodná podstránka).
  • Odkazujte pouze na tematicky spřízněné weby.

Univerzální (avšak mnohdy těžko splnitelná) rada je následující: budujte kvalitní web se zajímavým a pro uživatele přínosným obsahem, který bude odkazy sám přitahovat. Jakákoliv umělá technika pro manipulaci s ranky je pouze dočasná a v dlouhodobém horizontu webu spíše uškodí. Panda a Penguin updaty toto tvrzení spolehlivě potvrzují.

Petr Slavík

  • Anett
    23. 08. 2012 / 13:19

    Dobrý den,

    chtěla jsem se zeptat, zda google zašle i zprávu o tom, že je web již v pořádku. Děkuji.

  • Márty
    24. 08. 2012 / 13:16

    Myslím si, že člověk, který se nesnaží vyhledávače oklamat, ale který nabízí kvalitní obsah, se žádné pandy, tučňáka nemusí…jen možná té opice, pokud to přežene s alkoholem :-D

  • Pavel Ungr
    24. 08. 2012 / 20:16

    Márty, bohužel to takhle černobílé není. Sám Google přiznal, že penalizoval weby, které v tom byly omylem. Stejně jako je faktem, že diverzifikace anchor textů nebyla věc, kterou by kdy měl Google v pravidlech a nešlo o žádné obcházení pokynů. Takže Penguin update byl poměrně evoluční.

  • Márty
    25. 08. 2012 / 08:09

    Pavel Ungr: problém je, že se poslední dobou u vyhledávačů upřednostňuje komerce nad užitkem. Už to není jen o PPC, ale vliv na umístění má i komerce. Možná že o to jim i jde při řádění tučňáka.

  • Louis Vuitton Pas Cher
    25. 08. 2012 / 10:09

    r texty odkazů a diverzifikovat je tak, aby nebylo velké množství odkazů se stejným anchor textem. Možné je promíchání jednotlivý

  • Carl114
    26. 08. 2012 / 11:20

    Všechno je to o kvalitním obsahu a odkazech :P. Jenže Google nemůže dávat velkou váhu odkazům, když je plno témat, které se třeba sdílí jen na sociálních sítích.

    Třeba pro stránky o webu se shánějí na webu odkazy lehce, to je logické. Jenže, co když člověk píše o něčem, na co se často neodkazuje, protože to s webem nemá nic společného. Co pak? Kupovat odkazy, reklamu a dělat minisites?

  • Pavel Ungr
    26. 08. 2012 / 13:34

    Márty: Co myslí tou komercí? přiznám se, že nevím kam míříte? Carl114: Možností je velké množství, zkuste http://www.h1.cz/…inkbuildingu

  • Ducky
    27. 08. 2012 / 11:57

    Já si myslím, že Google sestřelil i dost kvalitních webů, třeba jen za site-wide odkazy. Když to ale vezmu obšírněji, proč je kupování odkazů špatné? Co je špatné na tom, koupit si reklamu, tedy odkaz na tématických stránkách? Pokud mi odkaz bude generovat návštěvnost, tak je to přece dobře. Na nějaké ovlivňování ranků člověk vůbec nemyslí, jestli mám 3 nebo 6 je mi úplně jedno. Není mi ale jedno, jestli mi zaplacený odkaz přinese návštěvníka, který konvertuje na zákazníka. Myslím, že i Plaváček měl problém na svém blogu s Googlem, což je už hodně srandovní. Pak je tady diverzifikace anchor textů. OK, kdyby to bylo v pravidlech, ale odstřelit web za to, že má 90% anchor textů stejných, no nevím jestli je to dobře. Tedy vlastně vím, není to ani dobře, ani špatně, prostě to tak je. Díky za super článek. Do podpisu nepřidávám svůj odkaz, abych nebyl penalizován.

    Tou komercí Marty asi myslí spoustu reklamy v organickém vyhledávání.

  • Robert Němec
    04. 09. 2012 / 12:29

    Ducky,

    proč je kupování odkazů špatné? Vysvětlil jsem to např. v http://seo-sem.robertnemec.com/…etne-odkazy/ a v dalších článcích na http://seo-sem.robertnemec.com/.

    Pavle, nesouhlasím s Tebou, že by měl Google oznamovat vše dopředu.

    GOOGLE NECHCE DÁVAT NA PŘEDNÍ STRÁNKY WEBY, KTERÉ DĚLAJÍ SEO KONZULTANTI. GOOGLE CHCE DÁVAT NA PRVNÍ MÍSTA WEBY, KTERÉ LIDÉ MILUJÍ.

  • Pavel Ungr
    05. 09. 2012 / 07:54

    Roberte, já někde píšu, že by měl Google vše oznamovat dopředu? Prosím cituj mne? Asi to nedokážu najít.

  • Ducky
    10. 09. 2012 / 06:39

    Roberte já jsem to myslel trošku jinak. Nemluvil jsem o webech, které cíleně prodávají odkazy (různé SEO lišty apod.). Je to jako v životě, všeho moc škodí.

    Zkusme tomu říkat jinak, ne prodej odkazů, ale třeba prodej reklamy. Co je pak špatného na tom, koupit si reklamu? Nebo reklamu si kupují jen ubožáci, kteří nemají na to, aby získali klienty jinak? Pokud mi pošle klienta přes reklamu (odkaz) vyhledávač a já mu za to zaplatím, je to OK. Pokud to stejné udělá nějaký web, je to špatně (respektive může to být špatně). Ptám se proč? Pravděpodobně mi něco uniká. Když balíš holku, tak ji pozveš do kina, na véču, koupíš jí nějaký dárek a platíš, a platíš, a platíš. Zkuste pozvat na rande holku bez koruny v kapse. Ta koupená holka z vašeho článku vás mnohdy vyjde levněji.

    Abych byl pochopen, chci říci, myslím si, že vyhledávače sledují především vlastní prospěch. Dokáží odstřelit relativně velmi slušný web kvůli něčemu, co není ani v pravidlech. Vyhledávač je sice soukromá firma, ale měl by se chovat comme il faut.

  • Martin
    11. 09. 2012 / 19:43

    Dobře tedy, odstraníme-li špatné zpětné odkazy a co pak dál? Google to pozná sám? Dal jsem prověřit web přes Webmaster Tools a odpověď přišla s tím, že žádným spam nebyl nalezen. Vztahujete se však i na Tučnáka? Po 24. dubnu nám spadla návštěnost webu o 2/3, tak si myslím, že nás penalizace postihla.

  • Enti
    06. 10. 2012 / 11:31

    Ducky: Co se týče prodeje reklamy (odkazů), tak Google myslí odkazy, které ovlivňují přirozené výsledky hledání, tedy odkazy bez rel=nofollow. Srovnání s PPC reklamou není na místě, reklamní odkazy neplacené výsledky přímo neovlivňují.

  • ducky
    15. 10. 2012 / 10:34

    Enti: Zkus se podívat na Plaváčkův blábolník. Je pravda, že to na první pohled vypadá jako odkazová lišta, ale… Ty odkazy jsou tam natrvalo, je diskutabilní, zda jsou placené nebo ne (Plaváčkovi asi zaplatili za webdesign a on svoje weby prostě propaguje), nicméně podle mne je to košer. Proč bych na svém blogu nemohl propagovat weby, na kterých se jakýmkoliv způsobem podílím? Proč by mě měl za to někdo trestat jakoukoliv penalizací? Ještě bych respektoval, kdyby vyhledávač snížil váhu takovému odkazu, ale nic víc. Pokud má prodej odkazů(REKLAMY) hlavu a patu, pokud si odkaz(REKLAMU) koupím z kvalitního webu, tam, kam chodí moje cílová skupina, NEMĚL BY ZA TO VYHLEDÁVAČ PENALIZOVAT i bez nofollow.

    Pokud budu cíleně prodávat odkazy přes různé seo lišty, nebudu pracovat na kvalitním obsahu, nebudu dělat web pro lidi, nechť mě vyhledávač zavrhne.

    Administrátory vyhledávače Google bych rád upozornil, že odkazy výše uvedené jsou poctivé a odkazují na projekty, na nichž jsem se nějakým způsobem podílel. Na tomto blogu se odkazy NEPRODÁVAJÍ, víme?

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné