Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Offline a online marketing: Pomlouváme se!? Škodu utrpí hlavně klient

Do H1.cz jsem přišla ze světa, kde se řešil pouze offline marketing. Odhadovali a počítali jsme potenciál trhu pro určité produkty. Zdali tam je, nebo není, a kolik by se dalo vydělat. Řešili jsme brožury, grafiku, kreativní a mediální briefy. Realizovali jsme kvantitativní a kvalitativní výzkumy. Hledali jsme a tvořili nové komunikační benefity pro naše klienty. Zaobírali jsme se cílovou skupinou do každého detailu. Hodně jsme pracovali s brandem, benefity, reklamou, čísly. Marketing. Hodně offline.

Pak jsem přišla do H1.cz a bylo to jako skočit ze slané vody do sladké, přejít z ovoce na zeleninu, z whisky na bílý rum. Najednou to, co kolem mě rok a půl tak silně bzučelo, zmizelo lusknutím prstu a začaly létat vzduchem jiné názvy: linkbuilding, CTR, CPC, CPA, Penguin, A/B testování atd. Jiný druh čísel, o mnoho více technických znalostí. Obsahové strategie, sociální média, konverzní cesty, atribuční modely. Marketing. Hodně online.

Marketing jako desetiboj

Začalo mi to vrtat hlavou. Jsem pořád v marketingu? Nebo už v něm nejsem? Nebo jsem v něm nebyla předtím? Já si myslím, že jsem byla a stále jsem. Offline a online marketing jsou jedna soutěž, která se skládá z více disciplín. Jako desetiboj. Když chcete zlatou medaili, musíte obstát výborně ve všech 10 disciplínách. Když chcete díky marketingu získat co nejvyšší konverze/zisk, musíte koordinovat a ovládat offline i online marketing.  V reálném světě však spolu až příliš často offline a online marketing nemluví a hledání společné cesty všechny stojí neskonalé úsilí.

Vypozorovala jsem, že lidé z onlinu velmi často nemají vůbec představu o tom, jaké záležitosti řeší Brand/Product Manager, co všechno se skrývá v celé této disciplíně, a především proč by měli chtít nahlédnout pod pokličku a pokládat (jiné) otázky. Co jim to může osobně a profesně přinést. U mnoha „offline lidí“ jsem se zase setkala s tím, že z neznalosti považují online za něco, co mohou bez jakékoliv pomoci a konzultací realizovat úspěšně sami (a často to končí neúspěchem, případně náprava stojí další čas a další investici). Anebo mu prostě nevěří a opět ani nepřemýšlí nad tím, co jim rozvoj vědomostí v další disciplíně může profesně i osobně přinést.

Neumíme spolupracovat? Nejvíc trpí ti třetí

Na tvrdou skepsi k online marketingu jsem nedávno narazila i u svých bývalých „offline kolegů“. Příjemné setkání u večeře v hojném počtu. Přežvykovala jsem poslední sousto večeře, když na mě dva z nich vyhrkli: „A co tam vlastně děláte v Hájedničce? My tomu nevěříme. To jsou jenom plané řeči online agentur, aby vydělaly.“

Ten samý týden jsem náhodou měla možnost vyslechnout si Brand Managerku z velké nadnárodní společnosti, která se mi upřímně svěřila, jak tento „boj“ vnímají oni jako klienti – z pozice toho, kdo rozhoduje, jak velké kousky si z marketingového koláče firma nakonec ukrojí:

„Do onlinu investujeme málo peněz, protože mu nikdo moc nevěří a nechápe, jaké nám to přinese výsledky. A když už, tak se strčí peníze někam do bannerů, aniž bychom nějak promysleli koncept. Z jedné strany nám mediálky pořád hučí do hlavy, že musíme jít do televize, jinak to nemá cenu. A do toho přijde agentura specializovaná na online, která hrozně shodí televizi, řekne, že na reklamy se nikdo nedívá, a jak je online super a dá se měřit. Přesně tady mi tam chybí nějaká ta snaha o propojení. Třeba v mediálních skupinách jako MAFRA nebo Burda zaměstnávají obchodní zástupce zvlášť pro podporu online nebo offline, ale nikdo z nich nenabízí možnost celou kampaň spojit.“

Osobně nepotřebuji žádnou stranu bránit, stejně, jako jsem nepřesvědčovala kolegy o tom, že se v názoru na naši online agenturu mýlí. Vím, že všechny offline a online disciplíny jsou velmi důležité a obě dvě přináší výsledky. Je to jeden závod, jedna loď, která by měla vézt všechny své závodníky na jedné palubě. A ne na dvou korábech. Vždyť my všichni – branďáci, produkťáci, online specialisté, obsahoví stratégové, CRM specialisté, obchoďáci – máme stejný cíl: větší tržby za méně nákladů a spokojené klienty.

Nebo se snad mýlím?

 

Autorkou článku je Michaela Poledníková.

  • Pavel Kosík
    02. 05. 2014 / 22:26

    Naprostý souhlas, klient by měl být na prvním místě. Je sice pěkné, že pomluvím konkurenci a sám si uzmu větší kousek toho pomyslného koláče, ale ni spolupráce z dlouhodobého pohledu daleko výhodnější?

  • KiZi
    14. 05. 2014 / 04:54

    I love your comments, the trade is indispensable stage of marketing, want to ear user information must propagate advertising and marketing products. thanks posts.

  • KiZi
    16. 05. 2014 / 13:39

    I liked your article. the media is a powerful thing. On average a person spends his whole life to use it in one form or another; and will spend a large portion of time to see, hear or see advertisements. Anyway, if you want to use the power of the media, you need to know what you're doing, otherwise your investment will be a financial disaster. The list below is the type most commonly used advertising. And make sure you can also think of other forms..! Kizi Friv 250

  • Pavel Velebil
    27. 05. 2014 / 00:06

    A teď si vemte ten blázinec, kdy tvoříte brand a zároveň chcete generovat prodeje developerského projektu (myšleno z cihel) s životností na 3 roky a celkovým rozpočtem 3 miliony. Bez onlinu nedostanete na webové stránky návštěvnost a bez brandu budete prodávat o 10 % levněji (takže tržby o 25 mio. nižší). Jednotlivé agentury a média chtějí každý co největší kus rozpočtu a zásadně si spolu nepovídají. A chyby? Jsou na obou stranách. Tisková média klasicky nadsazují v celkovém prodaném nákladu (pozor na kolonku „jiná distribuce“) a onlinisti jsou schopni nastavit kampaň RB tak šikovně, že mne týden pronásleduje napříč celým internetem a to proto, že na homepage RB lezu kvůli internetbankingu :-))))) A tak raději sami zkoušíme a měříme a postupně se otloukáme, ale s tím rizikem, že slepá odbočka stojí v offlinu 30 nebo taky 200 tisíc, zatímco v onlinu se dá z vlastních chyb poučit rychleji a levněji.

  • Friv
    06. 08. 2014 / 04:54

    To popadl můj zájem a já jsem mohl přečíst více než znovu. Moc se mi líbí tento obsah. Děkuji vám. http://www.friv200game.com

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné