Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Nové trendy v elektronickém obchodování na Poslední středě

Tématem únorové Poslední středy byly po delší době opět e-shopy. Tentokrát jsme se však místo konverzního poměru a „problémů dneška“ raději zaměřili na trendy, které lze v oblasti elektronické komerce pozorovat.

Ve své prezentaci jsem jich vyjmenoval 16, přičemž osm z nich se týká obecných tendencí v nakupování na internetu a dalších osm popisuje inovativní funkce e-shopů a jejich přínos pro uživatele. Prezentaci si můžete prohlédnout níže. Bohužel v ní však chybí videoukázky, takže vám raději doporučuji její stažení a spuštění na lokálním disku s povolenými prvky ActiveX.

A co u jednotlivých trendů vyplynulo ze zajímavé diskuse? Zaměřím se na ty nejpodstatnější tematické okruhy.

Zapojení lidí a sociální rozměr bude posilovat

Podobně jako na nekomerčních, tak i na komerčních webech bude přibývat uživatelský obsah. Lidé nebudou pouze psát recenze, přidávat vlastní fotky a videa, ale také si budou vlastní obsah vzájemně hodnotit, tím do jisté míry cenzurovat a udržovat jeho kvalitu. Klíčovým slovem skloňovaným ve všech pádech bude určitě i nadále sdílení, a to na prodejních webech i ve specializovaných social shopping komunitách. Lidé dostanou čím dál častěji příležitost ovlivňovat podobu prodávaného zboží a konfigurovat výrobky podle svého přání.

Weby postavené na sdílení (Facebook, Twitter, YouTube a další) posílí svůj vliv i v marketingu a komunikaci se zákazníky, a i když jejich vliv zatím neumíme (a možná nikdy nebudeme umět) přesně změřit, zařadí se mezi regulérní marketingové nástroje. S diskutujícími jsme se shodli, že tyto komunitní weby lze chápat spíše jako prostředky pro podporu brandingu než jako prodejní kanály a podle toho bychom k nim měli přistupovat.

Konec střední třídy

Vyšší nároky nakupujících společně s jejich zapojením do budování obsahu na webech, které to umožňují, povedou k posílení pozice e-shopů se silnou značkou a kvalitními službami. Nevýrazné e-shopy střední třídy budou postupně zanikat. Příležitost naopak dostanou také úzce specializované obchody s vlastní komunitou a osobním přístupem. Internetový trh se bude dále konsolidovat a podobou se tak přiblíží kamennému světu.

Vyhledávače zboží – silný zdroj konverzí

Nevím, jak ve světě, ale přinejmenším v České republice zažívají vyhledávače zboží velký boom, vykazují vysoký konverzní poměr a jejich význam bude pravděpodobně ještě posilovat. Aniž bych to čekal, právě u tohoto tématu se strhla velká diskuse, při které padla nejedna výtka na adresu ne vždy uspokojivého chování Zboží.cz. Většina diskutujících předpovídá jeho modelu založenému převážně na hledání nejlevnějších výrobků rychlý konec a více věří propracovanějšímu hodnocení e-shopů a budování obsahu po vzoru Heuréky.

Poslední středa (únor 2009)

V souvislosti s vyhledávači zboží jsme také nakousli zajímavou debatu na téma politiky obchodních zastoupení některých značek, které po prodejcích důrazně požadují udržování určité minimální prodejní ceny. Pro kontrolu těchto pravidel přitom často používají právě zbožové vyhledávače. Není přitom výjimkou, že daný distributor určenou cenu sám „podstřelí“ s cílem realizovat maximum prodejů na vlastní pěst.

Internacionalizace vs. lidé sami sobě

Zatímco mnoho světových hráčů se celkem nesporně snaží proniknout (nejen) na český trh a volí nejrůznější cesty, jak toho dosáhnout, o jednoznačném úspěchu českých prodejců v zahraničí nikdo ze zúčastněných přesvědčený nebyl. Tak trochu proti mezinárodním molochům naopak stojí malá lokální tržiště, která si začínají vytvářet oborově zaměřené komunity lidí. Tímto způsobem vznikají tržiště (jako například český Fler), která propojují prodávající a kupující a umožňují téměř každému zpeněžit své výrobky na internetu. V tomto modelu je možné každého (prodávající, nakupující i provozovatele tržiště) označit za vítěze, a lze mu proto věštit světlé zítřky.

Funkce e-shopů

V případě inovativních funkcí e-shopů vám doporučuji shlédnout samotnou prezentaci, ze které by měla být většina věcí jasná. Obecně lze ale říci, že všechny konkrétní kroky vedou k následujícím cí­lům:

  • Usnadnit lidem používání obchodů, nabídnout jim rychlou a snadnou cestu k nákupu.
  • Zvýšit loajalitu zákazníků a přimět je k opakovaným nákupům.
  • Odlišit se od konkurence a využít inovativní funkce jako konkurenční výhodu.

Slovo závěrem

Rád bych poděkoval všem zúčastněným za zajímavé příspěvky do diskuse a toleranci k nedostatku plnohodnotných míst k sezení u stolu. Tato Poslední středa se ale naplnila opravdu bleskově hned po vypsání tématu a my se vždy snažíme vyjít vstříc maximálnímu počtu zájemců. Sledujte proto pečlivě náš web, ať si příště stihnete včas zarezervovat místo.

P.S. Platná registrace na Poslední středu je pouze ta realizovaná přes formulář na webu H1.cz. Při registraci přes Facebook nebo Twitter bez potvrzení od naší asistentky Aničky vám volné místo nemůžeme garantovat. Díky za pochopení.

  • Marek Žáček
    12. 03. 2009 / 19:32

    Zdravím,

    chtěl bych se zeptat, zda se i ostatním zobrazují videoukazky v prezentaci? Stáhl jsem si prezentaci k sobě na disk, povolil makra a ActiveX, ale videa se nezobrazují:(

    Díky

  • Annalina
    03. 04. 2009 / 17:24

    Podobné trendy sleduji v zahraničních obchodech už nějakou dobu, a většinu bych chtěla reflektovat i ve svém připravovaném e-shopu.

    Ale ta čeština! Doufám, že přejímání zahraničních trendů nepůjde ruku v ruce s „malebnou češtinou“ jakou předvádí např. Facebook.

    Uskloňovat a učasovat často úplně vlastní novotvary není legrace (tweet this = twítni to, nebo odtwitruj to? pošli na Twitter?). Schválně, jak překládáte „Was this review helpful“, „vote up/down“, „wishlist“?

    Dokonce se domnívám, že špatný převod do češtiny se může stát důvodem neúspěchu podobných funkcí. Slyšela jsem, že z tohoto důvodu Alzasoft zrušil právě funkci wishlistů. „Seznam přání“ prostě není atraktivní ani prvoplánově srozumitelné.

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné