Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Nové metriky v Majestic SEO

Minulý týden představil nástroj na analýzu zpětných odkazů Majestic SEO svou převratnou novinku – nové metriky, které mají pomoci analyzovat odkazový profil webu. O co jde? Dixon Jones, marketingový ředitel Majestic-12 Ltd., před­stavil na blogu dvě nové metriky - Citation flow a Trust flow. Jedná se o metriky, které nově nahradí dosavadní ACRank. Hodnota těchto metrik může nabývat od 0 do 100 a lze ji vidět u domény, subdomény nebo u konkrétních URL adres webu. Pojďme se podívat podrobněji, co jednotlivé metriky znamenají.

Citation flow

Citation flow je obdoba dřívějšího ACRanku a říká, jak vlivná stránka je. Vlivnost hodnotí podle toho, kolik na stránku vede zpětných odkazů. Vzhledem k tomu, že není odkaz jako odkaz (odkaz ze stránky s větším počtem zpětných odkazů má větší cenu než odkaz ze stránky s menším počtem zpětných odkazů), zohledňuje Majestic SEO ve svém výpočtu také váhu daných zpětných odkazů.

Do citation flow se nezapočítává, kde je odkaz na stránce umístěn (postranní panel, patička atd.).

Trust flow

Trust flow naopak představuje důvěryhodnost dané stránky. Předpokladem této metriky je, že weby odkazují pouze na důvěryhodné sousedy. Proto byla důvěryhodnost určena ručně pro širší výběr autoritativních webů (pravděpodobně se jednalo o weby vzdělávacích institucí a státní správy), ze kterých byla poté tato hodnota pomocí odkazů předána na další weby. Samotné předávání hodnoty už funguje obdobně jako u předešlé metriky.

Odkazy s atributem „no follow“ nejsou započítávány do hodnocení ani jedné z metrik.

Grafické znázornění

Majestic SEO dokonce dokáže Citation flow a Trust flow znázornit graficky (viz. obrázek níže). Každý odkaz je znázorněn v grafu bodem. Kde odkazuje Citation flow je znázorněno na vodorovné ose a Trust flow na svislé ose. Samozřejmě spousta odkazů může mít stejné hodnocení. Zde se body překrývají a tvoří tu tmavší část grafu. U většiny webů je nejhustší levá dolní část a postupně k pravé horní řídne. To proto, že v odkazových profilech často převládají weby s menšími hodnotami než ty s většími. 

Obrázek 1: Odkazový profil Wikipedia.org

Je výborné, že Majestic SEO na svém nástroji neustále pracuje a zlepšuje už teď své velmi dobré služby. Nové metriky dávají mnohem komplexnější pohled na odkazové portfolio než doposud samotný ACRank, který odrážel spíše kvantitu než kvalitu zpětných odkazů. Co je důležité zmínit, že nové metriky lze zatím vidět pouze ve Fresh indexu. V přehledu Historic index lze stále vidět starý ACRank. Doufejme, že po přepočtení odkazů uvidíme flow metriky už i zde. Novinku Majestic SEO budeme i nadále sledovat a v další zprávě přineseme podrobnější informace. Líbí se vám nové metriky v Majestic SEO? Myslíte si, že pomohou k lepšímu pochopení odkazového portfolia webu?  

  • Jaroslav Vidim
    28. 05. 2012 / 14:38

    Ahoj Matěji, v praxi jsem zatím nenašel smysluplné využití těchto nových metrik. Grafy jsou moc hezké na pohled, ale de facto na obrázku znázorňují pouze to, co ACRank dělá v číselných hodnotách. Pro jakoukoliv hlubší analýzu zkrátka nestačí. Beru to tedy od MajesticSEO pouze jako další hezkou fičuru, která nám pomůže klientovi ukázat nedostatky jeho odkazového profilu :))) Každopádně užitečný článek. Doporučuji jen lépe vysvětlit větu „odkaz ze stránky s větším počtem zpětných odkazů má větší cenu než odkaz ze stránky s menším počtem zpětných odkazů“ není úplně jednoznačná.

  • Matěj Velička
    28. 05. 2012 / 16:10

    Ahoj Jardo, děkuji ti za komentář. To co ukazoval ACRank můžeme vidět na horizontální ose. To co považuji za přínos je právě vertikální osa a to „Trust flow“. Samozřejmě je ještě brzy hodnotit do jaké míry jsou nové metriky užitečné. To nejspíš ukáže čas. Už ale samotné znázornění odkazového profilu graficky mi přijde jako velký posun kupředu. :)

    Abych vysvětlil tu větu „odkaz ze stránky s větším počtem zpětných odkazů…“. Ta cena nebo ještě lépe váha zpětného odkazu vychází z toho, jak je stránka, z které odkaz vede, dohledatelná skrze odkazovou síť. Zatím ještě Majestic SEO nebere v potaz, kde je odkaz umístěn (postranní panel, patička, v textu). O hodnocení tematické příbuznosti obsahu se ve zprávě nezmiňují.

  • Lukáš Pítra
    28. 05. 2012 / 16:19

    Super článek už proto, že by se více webmasterů mělo naučit s nástroji pro analýzu odkazového profilu pracovat, třeba právě s Majesticem.

    Bohužel ale vzhledem k tomu, že Majestic skutečně nedokáže vyhodnotit ani pozici odkazu na stránce ani tématickou relevanci okolí odkazu ani odkazu samotného vzhledem k odkazované stránce, je potřeba ta čísla brát jako velmi hrubý, orientační přehled. Takže jak píše J. Vidím, spíš taková fíčurka :-)

  • Ján Januška
    28. 05. 2012 / 20:52

    Určite to nevnímam len ako ďalšiu „fičurku“.Je to veľmi podstatná zmena. ACRank nebol takmer vôbec využiteľný a pri analýze sa museli prechádzať všetky referenčné domény. Citation flow pravdepodobne funguje na obdobnom princípe ako Pagerank, čo pri analýzach výrazne pomôže a ušetrí to nemálo času.

  • Vladislav Meloš
    21. 06. 2012 / 08:51

    Přikláním se k poslednímu názoru. Zda-li to bude mít větší dopad na kvalitu analýzy, uvidíme časem, nicméně jde o krok ke zvýšení užitmé hodnoty tohoto nástroje a tudíž, doufejme, krok vpřed. Každá analýza je „pouze“ analýza a nedokáže interpretovat skutečnost v její obsáhlosti…

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné