Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Not Provided - SEO čeká další změna

Během několika posledních týdnů došlo u Google k razantnímu zvýšení podílu klíčových slov a frází, které nejsou vyhledávačem dále předávány měřícímu nástroji – označované jako not provided. Zdá se, že tento podíl dosáhne do konce roku 100 %. V praxi to znamená, že nebudeme vůbec znát konkrétní klíčová slova a fráze, přes která se k nám uživatel na web dostal. Co z toho vyplývá pro SEO?

Nejprve trocha opakování. Jednou ze základních skupin dat, kterou jsme schopni v měřících nástrojích sledovat, jsou klíčová slova, díky kterým uživatel na stránky přišel.

V říjnu 2011 Google oznámil, že přestává dále předávat  informace o tom, jaké klíčové slovo či frázi použil uživatel při vstupu na web. Paralelně (nikoli podmíněně) s tím začal postupně svoje vyhledávání překlápět na https protokol. V přehledu klíčových slov se následně začala objevovat nová položka  “not provided”.

Procento “not provided” roste

Podíl not provided se za poslední dva roky pomalu, ale jistě začal zvyšovat. Výrazně zrychlil během září. Server notprovidedcou­nt.com na základě svých dat spočítal, že tento podíl bude do konce roku 100%. U našich klientů to pro ilustraci vypadá následovně:

Konec SEO?

Analýza klíčových slov a frází při vstupu na web je z hlediska SEO jeden z nejdůležitějších kroků. Znamená to tedy, že pokud nebudeme znát tato konkrétní slova, nebudeme schopni na SEO pracovat? Že SEO umře?

Na obě otázky je stejná odpověď: NE.

SEO je disciplína, která od svého počátku musí stále hledat nové a nové cesty jak se vyvíjet a toto není nic jiného než jen další “překážka”, kterou musí zvládnout.

Jak se se změnami vypořádat?

Z pohledu práce v SEO je několik možností, jak s novou situací naložit.

1. Důslednější analýza toho, na jaké vstupní stránky lidé přicházejí, kolik na nich stráví času a kam přes ně dál pokračují. To nám sice nedá tak přesné informace, jako byl jednoduchý přehled klíčových slov, přinese nám to však mnoho podstatných informací. V SEO tento postup není nic nového, jeho důležitost však aktuálně výrazně stoupne.

Za účelem pokročilé analýzy je možné v Google Analytics vytvořit filtr, který k not provided vepisuje do klíčové fráze další informace typu URL vstupní stránky nebo titulku. Tyto pokročilé filtry a jejich využití v současnosti testujeme. Na příklady práce s nimi a jejich nastavení se můžete těšit v dalším článku.

2. Druhou alternativou jsou Google Webmaster Tools, která nabízejí přehled o tom, přes jaká klíčová slova uživatel na stránky přišel, a to včetně čísel. Jsou to však data, která nemusí být zcela stejná jako například ta z Google Analytics.

Několik dní po vypuštění zprávy o not provided si začalo mnoho lidí v SEO všímat, že se od stejného data neobnovují aktuální čísla v Google Webmaster Tools, což jen přiživilo teorie o tom, že “Google chce zabít SEO”.  Google však posléze potvrdil, že se jedná o dočasnou chybu, kterou už opravil, a data jsou opět dostupná.

3. Celou dobu se bavíme pouze o Google. Nesmíme však zapomínat, že v českých podmínkách máme zajímavou výhodu druhého silného vyhledávače. Klíčová slova, přes která přišel uživatel ze Seznamu, jsou stále předávána a v měřících nástrojích je dál uvidíte.

Můžeme samozřejmě namítnout, že chování uživatelů Google a Seznamu je jiné a nejsou to tedy přesná data, přesto je možné je do uvažování zahrnout. Obzvlášť při důslednější analýze historického vývoje.

Tak trochu na okraj: sledujeme vývoj podílů obou vyhledávačů a za poslední rok pozorujeme následující trend. Seznam na úkor Google posiluje. Data jsou od cca 100 stejných klientů různých velikostí i oborů přepočtené dle absolutních návštěv.

 

4. V určitých situacích může dojít k tomu, že se stanoví cíl zaměřit se na objem návštěvníků z vyhledávání jako takový, tedy nebude se hledět na dílčí výsledky (pozice) ani na rozdělení tzv. brandových a nebrandových frází.

Zatímco v SEO se často bavíme o zvyšování nebrandových frází, protože brandové bývají z hlediska optimalizace “vyřešené” (tak to mohou někteří vlastníci stránek vnímat), cílem nové optimalizace může být samozřejmě i práce na obecném zlepšení výsledků z vyhledávání, tedy například i podporování brandu.

Ostatně, jak se vyvíjí hledanost brandu, lze i nadále sledovat (opět v omezené formě, ale lepší než nic) například pomocí Google Trends a po dohodě všech zúčastněných stran (majitel webu, SEO konzultant) může i nadále existovat rozdělení dle typu frází.

Příležitost k dalšímu rozvoji

Ačkoliv v krátkodobém poznání jsou tyto změny pro SEO nepříjemné a o to víc, že po nedávných razantních Google změnách (Panda, Penguin) je to tentokrát zásah, který pocítí všichni bez rozdílu kvality, dlouhodobě to může pro SEO přinést jednu pozitivní věc. A to, že SEO nebude analyzováno a řešeno otrocky pomocí prvotních dat, ale donutí všechny  hlouběji se zamyslet nad tím, jak se uživatel na stránkách chová, které stránky prochází, zda se vrací atd.

Analytika nám už dnes poskytuje mnoho dat. Další na nás čekají (co takhle sledovat třeba na sociálních sítí, co lidé požadují/hledají? Nebo se podívat do dat z placené reklamy ve vyhledávání?) a hned je možné na celou věc hledět v úplně jiném světle.

Nechme prozatím stranou teorie o tom, co tím Google dlouhodobě sleduje. Zda tím opravdu chrání data o soukromí uživatelů (jak oficiálně tvrdí), či tak vlastně dál tlačí lidí k placené reklamě ve vyhledávání (která konkrétní klíčová slova dál zobrazuje, ale tam je to něco jiného – nepředávají se dotazy uživatelů, ale slova z kampaní), nebo jestli si pouze připravuje půdu pro zpoplatnění některého svého nástroje. To jsou všechno opravdu jen teorie.

Praxe by měla být taková, že každá další změna ve vyhledávačích není pro SEO hřebíčkem do rakve, ale především výzvou k novému pohledu, důslednější práci a mnohem širšímu pohledu než jen přes pár klíčových slov.

  • Pilda
    11. 10. 2013 / 23:12

    Záchrana by asi byla, kdyby šla ta data tahat alespoň od seznamu. Snad se někdy dočkáme.

  • O. Brandos
    13. 10. 2013 / 22:40

    Hm, nechápu to lamentování. Děláte, jako kdyby GA byl jediný dostupný nástroj pro měření návštěvnosti a analýzu na webu. Pokud potřebujete znát KW, tak přejděte na jiný dostupný nástroj a na GA se vykašlete stejně, jak pan gúgl začíná kašlat na uživatele…

    • VM
      14. 10. 2013 / 19:44

      Klíčová slova z organického vyhledávání na Google nejsou k dispozici nikde. Google tyto data jednoduše neposkytuje, proto je úplně jedno, jaký analytický nástroj použijete. Jinak zajímavý článek, díky za něj

  • Honza Vavřička
    14. 10. 2013 / 20:04

    Hezký článek! Jak to ale vysvětlíme klientům, kteří odmítají SEO analýzy a návrhy klíčových slov? Tohle už pro ně bude úplné scifi :-).

  • Armin Medić
    16. 10. 2013 / 15:18

    Smarter Data Analysis of Google's https (not provided) change: 5 Steps http://www.kaushik.net/…ta-analysis/

  • Michal Novák
    04. 11. 2013 / 13:20

    Neposkytování uživatelských dotazů (frází) z Google, může být dalším argumentem k tomu, aby se majitelé webu více zamysleli, které zdroje návštěvnosti existují mimo vyhledávače. A jak s touto návštěvností naložit.

Autor na Google+: Tomáš Vyskočil
RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné