Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Mějte Google Analytics plně pod kontrolou

Při spolupráci s vývojáři webů narážíme na celou řadu různých nešvarů. Jedním z hojně rozšířených je i zakládání měřících klientských profilů ve „společných“ účtech v Google Analytics. V tomto článku bych rád vysvětlil, proč by vývojáři webů měli pro každého klienta zakládat v Google Analytics samostatný účet a proč by klienti od nich měli tento přístup důsledně vyžadovat.

Proč nejsou účty pro více klientů vhodné

Často se nám stává, že s klientem navážeme dlouhodobou spolupráci v jejímž rámci potřebujeme také administrátorský přístup do jeho Google Analytics. A v tu chvíli nastává problém. Zatímco uživatelský přístup (omezený převážně jen na prohlížení naměřených dat) lze přidělovat pro jednotlivé profily v rámci daného účtu samostatně, administrátoský přístupmůže být přidělen pouze pro celý účet. Pokud však vývojář (nebo kdokoliv jiný) založil již dříve pro klientův web pouze samostatný profil v rámci již existujícího účtu, kde jsou třeba i další klientské weby nebo jeho vlastní web, je pochopitelné, že nám administrátorský přístup k tomuto účtu nechce přidělit. Nám pak nezbývá nic jiného, než založit pro klienta nový účet, ale zároveň tak přijít o kontinuitu měřených dat.

Jak na rozdělení mezi účty a profily

My sami se při zakládání a správě klientských Google Analytics snažíme držet následujících zásad, které komplikacím popsaným výše úspěšně předchází:

  • Pro každý samostatný web zakládáme samostatný Google Analytics účet.
  • Více skupin profilů daných jedinečným ID (UA-XXXXX-X) v rámci jednoho účtu používáme pouze, pokud to tak již bylo a nemá smysl nyní profily rozdělovat do více účtů, u opravdu úzce a nerozlučně provázaných webů, nebo pro experimentální účely, kdy například u každé skupiny profilů používáme jiné nastavení měřícího kódu.
  • Více profilů pod jedním ID používáme v situaci, kdy se jedná o jeden web, který je potřeba měřit celý, ale zároveň měřit i jeho části (typicky více jazykových verzí, web na více doménách či subdoménách, které jsou sice navzájem propojené, ale dávají smysl i samy o sobě) nebo pokud chceme používat u každého profilu jiné filtry či omezit reporty jen na část webu kvůli omezenému přístupu pro některé uživatele atp.

[caption id=„attachmen­t_1166“ align=„alignnone“ width=„409“ caption=„Uživa­telské rozhraní Google Analytics“]Uživatelské rozhraní Google Analytics[/caption] A co vy? Jakých pravidel se držíte při zakládání účtů a profilů v Google Analytics?

Autorem článku je František Štrupl. 

  • MArtin
    29. 04. 2009 / 10:25

    Odpověď je jasná – každému klientovi založíme jeho vlastní adwords účet, i když chce zatím jen analytics. Ten máme nalikovaný do našeho „My client center“.

    Polovina z klientů se nakonec rozhodne i pro adwords.

  • Roman Appeltauer
    29. 04. 2009 / 12:17

    Františku, super článek! A hlavně ty obrázky, co je profil, účet apod. Konečně to někdo napsal a můžu na to odkazovat z blogu, až budu chtít vysvětlit něco detailnějšího :-)).

  • Enti
    29. 04. 2009 / 14:39

    Menší weby, u kterých vím, že nebudou vyžadovat vlastní přístup a stačí jim reporty od nás, dávám pod jeden účet. Velké firmy samozřejmě zvlášť.

  • Tedy, Tedy
    04. 05. 2009 / 09:13

    Nepokoušeli jste jednat s Google o převod dat z profilu ze společného účtu do samostatného účtu? Ztráta dat je nepříjemná.

  • František Štrupl
    04. 05. 2009 / 09:36

    [4] Pokud vím, tak jsme to nikdy nezkoušeli, ale obávám se, že tomu stejně nebudou moc nakloněni. Má-li někdo jinou zkušenost, budu rád, když se s námi o ni v komentářích podělí.

  • Roman Appeltauer
    11. 05. 2009 / 13:22

    Frantíšku, o to „jsme“ se pokoušeli. Už před časem a bylo nám to odepřeno. Že prý nikoliv. Teoreticky je to jen změna nějakého IDčka v databázi. Reálně to ale může být přesun nemalého množství dat z jednoho stroje na druhý a dost individuální, opruzová, netriviální a dost zodpovědná činnost.

    Nedělá se to, pokud vím, ani u draze placených nástrojů. Krom jiného by takové aktivity mohly vést k nedůvěře ve výsledná data, když už by bylo tak snadné tam něco upravit.

  • Jarek Borma
    12. 05. 2009 / 23:40

    a co takhle 2 měřící kódy na jednom webu ?

  • František Štrupl
    13. 05. 2009 / 09:57

    [7] Ano, to v zásadě jde, ale reálně jsem to využil snad pouze jednou.

  • Roman Appeltauer
    13. 05. 2009 / 11:15

    [8] Nehledě na to, že to není spolehlivé a dlouhodobě je lepší mít na webu jen jeden kód.

  • Jan Brašna
    23. 05. 2009 / 00:14

    [4][5] Zkoušel jsem to před zhruba dvěma lety — bylo to cca měsíc povídání si s náhodnými Indy ze supportu, kdy po chvíli začala komunikace váznout v kruzích a vyšuměla do vakua opakovaných prefabrikovaných odpovědí triviální úrovně a odkazů do helpcentra. Takže doporučení: ani to nezkoušet.

  • MartinKaman
    19. 01. 2011 / 13:32

    Díky za článek, je fajn vidět, jak se dá udělat v GA pořádek v účtech.

    Když se na to ale podívám čistě sobecky, výhody z toho, že zařídím pro každý web samostatný účet, bude mít až ten, kdo po mně bude přebírat správu účtu?

    Jestli to dobře chápu, jediné, o co přicházím přístupem „všechny weby na jeden účet“, je možnost propojení GA s AdWords?

  • František Štrupl
    19. 01. 2011 / 14:24

    [11] Díky za pochvalu. Jinak použitím přístupu „všechny weby na jeden účet“ přicházíte i o další věci než jen propojení s AdWords. Z těch z mého pohledu důležitých je to například i v článku zmíněný administrátorský přístup pro další osobu ale pouze pro konkrétní web.

  • Pavel Láhner
    03. 06. 2011 / 21:29

    Dosti nevýhodné je na tom, když chci změnit IP která se nemá započítávat (moje IP), na každý účet zvlášť…

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné