Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

LeWeb 2012: Exkurze do světa věcí. Online

Podtitulem letošního ročníku pařížské konference LeWeb byl pojem „Internet of Things“. Hlavní roli tady tedy hrály nejrůznější věci, umožňující díky připojení k internetu vykonávat své běžné funkce novým způsobem. I díky téhle volbě tématu nebyla konference klasickým zdrojem čistě internetových novinek a marketingových prohlášení, ale spíše exkurzí do více či méně vzdálené budoucnosti. Ne náhodou jedna z prvních přednášek popisovala misi na Mars s první velmi chytrou „věcí“ – roverem Curiosity.

Internet of Things

Pokud jste se s pojmem Internet of things dosud nesetkali, myslím, že jako nejlepší příklad poslouží Lockitron, jehož autor na LeWebu také vystupoval. Jedná se o nástavec na běžný zámek, který vám umožní odemykat i zamykat na dálku přes aplikaci do chytrého telefonu. Tamtéž vás přitom upozorní na klepání na dveře, umožní zámek odemykat vybraným kamarádům nebo vám automaticky odemkne při příchodu díky bluetooth. Uvedený koncept lze přitom rozpracovat až do stavu, kdy přes standardizované rozhraní téměř libovolné senzory (zvuk, teplota, pohyb, kamera) propojujete s aplikacemi ve smartphonech a je jen na vás, jak je využijete. Tímhle směrem jdou další dva na konferenci zastoupené start-upy: SmartThings a Ninja Blocks. Do extrému ho pak dovádí sen.se, který chce propojit doslova všechno se vším. Další rychle se rozvíjející skupina produktů patří do oblasti tzv. connected body. V tomto případě se jedná o zařízení, která jsou napojena na vaše tělo nebo je aspoň nosíte u sebe, a umožňují vám sledovat nebo zobrazovat věci, ke kterým byste jinak neměli přístup. Příkladem budiž perfektní udělátko FitBit, které vám hravým způsobem pomáhá vést aktivnější život, lépe spát, zdravěji jíst, a tak se udržovat v kondici. Podobnou funkci plní i Withings - online váha s mobilní aplikací, která vám pomáhá průběžně sledovat výsledky a posiluje motivaci hubnout. Z tohoto pohledu byla velmi zajímavá přednáška Scotta Dunlapa, který se kromě podnikání věnuje běhání na extrémně dlouhé a náročné tratě. Mluvil o zkoumání lidského ducha skrze moderní techniku.

Pokud mohu doporučit nějaký výběr přednášek z letošního LeWeb, doporučuji Zdendův </iframe>">článek na TěchInternetech, se kterým se zcela ztotožňuji. Výhodou je, že všechny zde uvedené přednášky můžete zhlédnout online.

Crowdfunding pro startupy i vrtadlo na Twitteru

Kromě ilustrace pojmu Internet of Things konference ukázala ještě dva důležité trendy, které s touto oblastí úzce souvisí – crowdsourcing a gamifikaci. Ten první byl zastoupený weby jako Kickstarter, Quirky nebo IndieGoGo. V kostce se jedná o platformy, které umožní váš nápad nebo záměr přetvořit v realitu. Díky hromadnému financování totiž můžete získat prostředky na jeho realizaci (nebo v případě Quirky dokonce kompletní exekutivu) i v situaci, kdy by vás banka nebo klasičtí investoři nechali na holičkách. A jako bonus na těchto webech bez rizika ověříte tržní potenciál svého nápadu a skutečný zájem spotřebitelů. Gamifikace sem pak patří jednoduše proto, že většina výše zmíněných produktů se snaží využít herní principy pro zvýšení motivace zapojených uživatelů a dosahování lepších výsledků. Že se principy crowdfundingu nemusí aplikovat vždy jen na komerční produkty nejlépe demonstroval projekt Charity:water, který od velkého počtu dárců získává prostředky na budování studen s pitnou vodou po celém světě. Na první pohled sice může připomínat „běžnou neziskovku“, ale je výjimečný tím, jak apilkuje byznysové principy a moderní technologie do neziskového sektoru – darované prostředky používá pouze na realizaci projektů (provoz organizace jako takové financují korporátní a individuální mecenáši), u nich přesně ukazuje, na co se peníze využily, umožňuje real-time sledovat postup projektů atd. Nejlepší příklad? Za peníze dárců koupené vrtadlo má vlastní Twitter účet, kde ho můžete denně sledovat v akci.

V marketingu stále vládnou sociální sítě

Nejskloňovanějším pojmem internetového marketinu je bezesporu stále social – firmy řeší, jak všechny možné kanály monitorovat (takže čeští SocialBakers a BrandEmbassy si rozhodně vybrali dobrou oblast), jak komunikovat a jak to všechno měřit. Vedle toho se na LeWebu objevilo i několik zástupců globálních internetových firem (namátkou Google, Facebook, Instagram či PayPal) a pár spíše motivačních přednášekve stylu TED. Viděli jsme tak například armádního pilota z dob studené války, ruskou topmodelku nebo již zmíněného zástupce neziskového sektoru z Charity:water.

LeWeb je hlavně o inspiraci

LeWeb má pověst i cenu (1200–2300 EUR v závislosti na tom, jak brzy se přihlásíte) nejlepší evropské konference z oblasti internetu a osobně myslím, že si ji zaslouží. I když jsem se nedozvěděl asi nic, co bych mohl hned dnes nebo zítra použít v byznysu, načerpal jsem velké množství inspirace a nahlédl do budoucnosti, ve které už lednice napojená na internet objednávající automaticky ingredience na vytipované recepty nevypadá tak utopicky jako před deseti lety. Kromě toho mohu organizátory pochválit za vynikající technické zázemí, catering a celkovou produkci. V tomhle ohledu je LeWeb naprostá špička.

 

Autorem článku je Václav Štrupl. 

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné