Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Jaké budou SEO trendy v roce 2011?

Na počátku roku se vždy vyrojí řada článků odhadujících, kam se ten náš obor bude ubírat. Nemalé procento jejich autorů si pak koncem roku spílá, proč radši nedrželi klávesnici za zuby, ale to už je riziko vizionářských textů. SEO konzultanti Ataxa i H1.cz se sešli, vytáhli křišťálové koule, optimalizované na SEO, a hráli si na věštce. Milí čtenáři, čtěte a zapomeňte:o)

Co nás od vyhledávačů v tomto roce čeká?

Pokud jste měli štěstí a zúčastnili se Marketing Monday na téma současnost a budoucnost internetových vyhledávačů, tak víte, že jedním z témat byl vývoj způsobů zadávání dotazu do vyhledávače v blízké budoucnosti. Nyní jsme zvyklí zadávat zejména textové dotazy, ale čím dál více budeme potkávat i další možnosti pokládání dotazu – obrázky či zvuk (např. pomocí mobilních aplikací typu Google Goggles nebo Shazam), ale také video, GPS souřadnice a další. Ve spojení s personifikovaným vyhledáváním pak uživatel může mít subjektivní pocit, že vlastně ani žádný dotaz nezadává – GPS souřadnice se odešlou automaticky a to, že uživatel hledá například nejbližší kavárnu v okolí, si vyhledávač domyslí na základě historie hledání uživatele ve stejnou denní dobu. Odpovědi tak od vyhledávačů můžeme dostávat ještě dříve, než si rozmyslíme svůj dotaz.

Pokud bychom se dnes zeptali na nejrychleji rostoucí vyhledávač (co se počtu dotazů týče), většina z vás by pravděpodobně netipovala Google či Bing, ale YouTube nebo vyhledávače na sociálních sítích. A tipovala by zřejmě správně. Boj o video a sociální sítě je tak trochu bojem o celkový vliv – Google má Youtube, Bing má partnerství s Facebookem. Indexace videí je zatím závislá na textových metadatech, ale vyhledávače se budou snažit proniknout přímo do obsahu videa. Vyhledávací políčko na Facebooku je jistě zajímavé, zvláště pokud se do výsledků hledání na Facebooku podaří integrovat výsledky standardního hledání v internetu více, než je tomu dnes. Co myslíte, který z vyhledávačů má větší potenciál – Google s YouTube či Bing s Facebookem?

[caption id=„attachmen­t_4208“ align=„aligncenter“ width=„480“ caption=„Vyhle­dávání na webu prostřednictvím Facebooku“][/caption]

Při hledání dalších faktorů, které by mohly být použity k hodnocení kvality stránek, si vyhledávače v poslední době vzaly na paškál sociální sítě. Jak Google, tak Bing oficiálně potvrdily, že odkazy z Facebooku či Twitteru mají na hodnocení vliv. Na sociálních sítích vyhledávače využívají i obdobu zpětných odkazů na klasických stránkách – popularitu témat se snaží odhadnout podle počtu „lajků“, retweetů. Pracují s autoritou lidí na sociálních sítích, tipují vlivné jedince a jejich doporučení dávají vyšší váhu. Snad tímto směrem půjde i český Seznam, u kterého doufáme v indexaci Twitteru.

Nikoho nepřekvapí náš odhad, že v tomto roce vzrostou investice firem do marketingu v sociálních sítích. Polemizovat bychom však mohli o tom, jaký bude vztah aktivit v sociálních sítích a tradičního výkonnostního marketingu. Vladimír Saur odhaduje, že firmy, které PPC/SEO dělají a důležitá je pro ně efektivita propagačních aktivit, nebudou přesouvat tyto finance na sociální sítě, u kterých je výkonový efekt spíše marginální (nebereme-li v úvahu např. Facebook Ads). Spíše se podle něj přelijí peníze z klasických online marketingových kanálů zaměřených na brand. Podle Pavla Ungra to ale může fungovat jinak u firem, které do výkonové reklamy teprve půjdou. Některé agentury je přesvědčí o důležitosti propagace v sociálních sítích a tyto peníze pak mohou být investovány na úkor výkonové reklamy. Marketing v sociálních sítích a SEO by však v každém případě v budoucnu měly být plánovány tak, aby byly v synergii.

Abychom uspokojili i ty, kteří za SEO vidí stále spíše technické řešení on-page faktorů, zmíníme i něco z HTML. Sémantický web je stále tak trochu v plenkách, ale i tak lze využít mikroformáty způsobem, který může návštěvnost pozitivně ovlivnit. Google umožňuje pomocí sémantických značek (mikroformátů či RDF) dostat do výsledků vyhledávání další informace, jako je třeba hodnocení, počty komentářů či přátel atp. Tato možnost je již staršího data, ale u nás se zatím cíleně příliš nevyužívá – myslíte, že se to letos zlepší?

V této souvislosti je také dobré zmínit, že pomocí sémantických značek lze na stránkách vyznačit informace o produktech pro zbožový vyhledávač Google Product, který u nás zatím moc nefunguje. Obejdete se tak bez speciálního XML souboru, který je obvykle pro zbožové vyhledávače nutný.

Další možné události už pouze stručně:

  • U nás se nadále bude bít Seznam s Googlem. Jelikož nejsou hodnověrné statistiky používání vyhledávačů (respektive vyhledávače samotné nechtějí pustit přesná čísla), nebudeme vědět přesně, kdy a zda Google Seznam předstihne. V průběhu roku se tak určitě dočkáme několika zaručeně ověřených zpráv, že se tak stalo.
  • Může se stát, že Seznam bude více tlačen Googlem k inovacím a zlepšování fulltextu, a tak ještě více upevní svou pozici nebo naopak bude “převálcován” tempem svého většího konkurenta. Pokud totiž Seznam neučiní zásadní kroky ve zlepšení svého vyhledávání, riskuje tak rychlou ztrátu své dominantní pozice. Zatím jsou obě varianty velmi pravděpodobné, ale jak to opravdu bude, na to si budeme muset rok počkat.
  • Mohly by se objevit první smysluplné analýzy důsledků nasazení Google Instant, které bylo spuštěné loni na podzim. Uživatelé potřebovali čas si zvyknout na nové rozhraní a osvojit si nové vzorce chování.
  • Tak jako každý rok v poslední době budeme očekávat nárůst množství peněz utrácených v search marketingu a budeme tipovat, ve které další zemi budou výdaje na reklamu na internetu vyšší než na reklamu v tisku či televizi.
  • Mobilní internet a lokální vyhledávání najdete jako „trendy“ snad v každém článku o SEO v poslední době. Také si to myslíme.
  • Čekáme přiostřený boj proti spamu. Už jsme byli svědky prvních penalizací velkých českých webů v Googlu kvůli podezření z prodeje či výměny nerelevantních zpětných odkazů, Google se snaží i algoritmicky zvýhodňovat unikátní obsah.

Tolik naše tipy k SEO trendům v roce 2011. A jaké jsou ty vaše? Podělte se o ně v komentářích!

  • Daniel Máslo
    09. 02. 2011 / 07:48

    Google instant prý hodně hýbne s long tailem, jsem zvědavý jak moc. Podle mě to nebude zas taková změna.

    Potenciál Facebooku je velký, ale Google je už zaběhnutý hledač. Stejně tak je Youtube synonymem videa na netu. Většina viedií na Facebooku jsou jen linkovaná videa z Youtube. Facebook by musel hodně zapracovat na vyhledávání aby se to naučili lidé používat.

  • Vladimír Saur
    09. 02. 2011 / 10:45

    Danieli, souhlasím s vámi, že aktuální vyhledávání na Facebooku moc použitelné (pro hledání v internetu) není. Myslím si ale, že Bing bude hodně tlačit na to, aby se to změnilo. Stejně tak lze podle mne v budoucnosti čekat menší loajalitu uživatelů k zavedeným službám – pokud bude vyhledávání na Facebooku použitelné, začne se více využívat. Lidé pohybující se na Facebooku, kteří budou chtít rychle něco vyhledat, pak mohou z nějaké části přestat chodit na zavedené vyhledávače, protože to v danou chvíli bude krok navíc.

  • Petr Macek
    09. 02. 2011 / 12:41

    Pěkný souhrný článek, díky. Zmínil jste sémantické značky pro zbožový vyhledávač Google Product, na stránkách Google čtu následující: „V současné době se strukturované úryvky pro nakupování zobrazují pouze v USA…“, tedy pro eshopy zaměřené na ČR či Evropu toto implementovat zatím význam nemá, nebo mluvím o něčem jiném?

  • Daniel Máslo
    09. 02. 2011 / 14:56

    Vladimíre, vzpomínám si, jak jste na školení mluvil o tom, že Youtube hledání je používanější než Google. Ale jde jen o formulářový button.

    Já třeba vyhledávám Googlem a přitom jsem jejich tlačítko ani input nepoužil už několik let.

    Bylo by velmi zajímavé zjistit, kolik lidí vyhledává přímo jejich formulářem a kolik lidí nepřímo (formulář jako součást browseru nebo přímo adresní řádka).

    Loajalitu uživatelů si netroufám odhadovat.

  • Vladimír Saur
    14. 02. 2011 / 13:54

    Petře, Google product funguje zatím v omezeném počtu evropských zemí (UK, Německo, Francie, Itálie, Nizozemí, Španělsko, více viz http://goo.gl/ljcjp ). Podle nápovědy se údaje vyznačené v kódu stránky pomocí sémantických značek zobrazují v rich snipets pouze v US, ale nenašel jsem informaci, že by nešlo alternovat XML feed sémantickým vyznačením údajů o produktech přímo v HTML kódu stránky. Je tedy možné, že to funguje ve všech zemích, kde je Google Product Search dostupný.

    Danieli, určitý podíl vyhledávání jde mimo vlastní formulář vyhledávače asi u všech vyhledávačů, byť se jeho velikost bude lišit. Já třeba přímo nevyhledávám ani na Youtube, v prohlížeči jsem jej měl jako jeden z předvolených vyhledávačů nastaven hned po instalaci. Vzhledem k defaultnímu nastavení Google v řadě prohlížečů u něj pravděpodobně budou tyto alternativní přístupy tvořit větší podíl, než u vyhledávačů ostatních. Já si naopak myslím, že čísla, která vyhledávače zveřejňují, obsahují i počty hledání z dalších zdrojů (toolbary, adresní řádky prohlížečů), protože je v zájmu vyhledávačů zveřejňovat čísla co největší, ale nenašel jsem bohužel pro svou domněnku žádné potvrzení.

  • Jan Němec
    13. 03. 2011 / 10:46

    Pěkný článek a díky hlavně za ten odkaz, který potvrzuje, že Facebook má na SEO efekt, protože o tom jsem tuhle vedl dlouhou diskusi, tak aspoň už mám podklady :)

  • tisk letáků
    25. 03. 2011 / 00:30

    Vladimíre, Super věc… google merchant centre. v UK to používám a vážně to ulehčí hledání a spoustu peněz.

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné