Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Jak vybrat nejlepší systém pro e-mailing

Berete-li e-mailing vážně, potřebujete sofistikovaný systém pro provádění hromadných rozesílek. Na co se zaměřit při výběru nejvhodnějšího řešení? Pomůžeme vám najít takové, které nejlépe funguje pro rozesílky českým zákazníkům.

Možná řešení rozesílky

Až se budete rozhodovat, jakým způsobem řešit rozesílání e-mailů, budete si muset vybrat jeden z těchto směrů:

  • Instalace systému na váš server,
  • webová aplikace,
  • desktopová aplikace,
  • využití modelu integrovaného ve vašem CMS nebo CRM,
  • naprogramování vlastního systému.

Protože nejčastější dotazy bývají na první dva způsoby řešení e-mailingu, budeme se v následujícím článku věnovat právě jim.

Základní vlastnosti

Ať už si vyberete jakýkoliv systém pro rozesílku, měl by zvládat funkce, které patří ke standardu. Jedná se především o:

  • Webový formulář pro přihlášení k odběru newsletteru,
  • opt-in a double opt-in registrace do newsletteru,
  • pro uživatele jednoduché odhlášení z databáze (prokliknutí e-mailu, automatické zpracování e-mailu s předmětem „unsubscribe“ apod., webový formulář),
  • personalizace oslovení („Vážený pane Nováku“),
  • personalizace obsahu (vložení volitelných polí do textu e-mailu),
  • rozesílka HTML e-mailu a současné rozeslání HTML a plain-text verze e-mailu,
  • základní statistiky: doručení/nedoručení e-mailu, přečtení (otevření) e-mailu, prokliknutí odkazu, přihlášení/od­hlášení,
  • nastavení pozdějšího data odeslání,
  • vložení přílohy k e-mailu, vložení obrázku přímo do e-mailu,
  • návod pro používání systému.

Základní srovnání systémů

Jaké jsou hlavní výhody nebo nedostatky jednotlivých systémů ve srovnání s ostatními vybranými systémy?

Mail.One, www.mailone.cz

Systém české společnosti 1. Multimediální patří mezi propracované e-mailingové aplikace, vyšší cenu kompenzuje vyšší funkčnost.

Výhody: snadno pochopitelný systém administrace, přehledná grafika, jako jediný umí automaticky vyskloňovat příjmení do 5. pádu, flexibilní česká podpora, SPAM kontrola e-mailu.

Nevýhody: vyšší cena za odeslaný e-mail, nutnost platby nejen zřizovacího, ale i měsíčního poplatku, někdy nedostatečný počet pěti položek pro personalizaci obsahu,

Mailkit, www.mailkit.eu

Systém provozuje Xland a v základním cenovém programu jste odkázáni sami na sebe a metodu pokus – omyl.

Výhody: V cenovém programu Base jsou všechny odeslané e-maily za přijatelných 0,30 Kč, rozesílka SMS, podrobnější statistiky o e-mailech, až 25 položek pro personalizaci obsahu, SPAM kontrola e-mailu.

Nevýhody: V cenovém programu Base jste bez zákaznické podpory, systém má horší grafické zpracování a nižší přehlednost, při rozesílkách do desetitisícových databází nevýhodná cena v Base programu.

Mailchimp, www.mailchimp.com

Mezi dostupnými systémy je Mailchimp nejsofistikovanější systém, vhodný pro zájemce o pokročilé funkce a maximální využití e-mailingu jako marketingového nástroje pro podporu prodeje. Přitom je systém připraven pro používání úplnými začátečníky. Mailchimp používá přes 80 tisíc klientů a patří mezi nejrozšířenější e-mailingové systémy na světě.

Výhody: obrovské množství funkcí pro vyladění e-mailingu: Statistiky, A/B testování, automatické napojení na CMS a CRM systémů, personalizace obsahu, výhodnější ceny pro časté rozesílky (měsíční paušály), žádné zřizovací ani měsíční poplatky, nižší cena při pravidelných rozesílkách do větších databází, velmi kvalitně zpracované návody včetně video návodů, snadná orientace pro začátečníky.

Nevýhody: vyšší cena za e-mail při jednorázovém rozesílání, anglické rozhraní.

Benelist, www.benelist.cz

Český systém společnosti Beneta má nepřehlednou grafiku, chybí zde nápovědy a pro začátečníka je velmi obtížné se v něm zorientovat. Tyto nevýhody kompenzují nejnižší ceny za rozeslání.

Výhody: nejnižší cena za rozesílku.

Nevýhody: nepřehledná grafika, chybějící návody, obtížný import e-mailů.

Pommo, www.pommo.org

V našem přehledu jediný zástupce systémů, který si můžete nainstalovat na svůj server a který nabízí všechny služby zdarma. Systém je vyvíjen jako open source.

Výhody: zdarma, open source, dostačující systém pro jednorázovou rozesílku.

Nevýhody: kompletní absence statistik, jeden unikátní e-mail může být pouze v jednom mail-listu, anglické rozhraní, systém musí na server nainstalovat programátor.

Další systémy

Pokud se chcete podívat i na další systémy, mezi nejužívanější patří například Campaign Monitor ( www.campaignmonitor.com), který je vhodný spíše pro webdesignery, kteří rozesílají e-maily svým klientům. Tento systém má srovnatelnou funkčnost s Mailchimp. Mailchimp provedl základní srovnání svých služeb s dalšími konkurenty.

Jaký systém vybrat

Mezi srovnávanými systémy neexistuje jasný vítěz. Záleží na vašich požadavcích. Jiné potřeby máte, pokud chcete jednorázově rozeslat 30 tisíc e-mailů, nebo pravidelně každý měsíc rozesílat 10 tisíc e-mailů. Někdo nepotřebuje vidět statistiky úspěšnosti a jiný podle nich naopak hodnotí celou úspěšnost e-mailingu.

Stáhněte si tabulku, která vám pomůže při podrobnějším vyhodnocení zmiňovaných systémů. Obsahuje informace o ceně za rozeslání 1 000/5 000/1­0 000 e-mailů měsíčně, srovnání systémů podle základních kategorií, viz výše a informace o nadstandardní funkčnosti.
Tabulka je dostupná na našich stránkách na Facebooku

Jaký systém používáte vy a jaké s ním máte zkušenosti?

Autorem článku je Michal Krutiš.

  • Petr @ SkypeHardware
    25. 05. 2009 / 15:03

    Používám e-Campaign Business Edition http://www.lmhsoft.com/ecamp/

    Je to sice Windows software, ale umí vše potřebné. Akorát podrobné statistiky je třeba udělat např. přes Google Analytics. Odesílatel si akorát musí ručně označkovat všechny odkazy.

    Výhodou je jednorázové pořízení, 279.95 €, pak už je vše zdarma :o) (cena odpovídá cca 30 tis. emailům přes Mailkit). Takže se to rychle zaplatí.

    V dané ceně myslím nic lepšího není, vyzkoušel jsem už toho dost, ale buď byly problémy s češtinou, nebo se pak provoz prodražuje platbami za odeslané emaily.

    Zdraví Petr

  • Adam K.
    25. 05. 2009 / 15:55

    možná byly trochu opomenuty desktopové aplikace – my používáme ke spokojenosti tento program

    http://www.group-mail.com/…/default.asp

  • Filosof
    25. 05. 2009 / 17:19

    Máme naprogramovaný vlastní systém, který instalujeme klientům (bez platby za odeslaný email, pouze počáteční poplatek).

  • Martin Kopta
    25. 05. 2009 / 17:28

    „Protože nejčastější dotazy bývají na první dva způsoby řešení e-mailingu, budeme se v následujícím článku věnovat právě jim.“

    Nějak tu nevidím srovnání se systémy, které je třeba nainstalovat na vlastní počítač… ;-)

  • Rhea
    26. 05. 2009 / 07:28

    Chtěla bych se zeptat, jestli nemáte někdo zkušenosti se systém Newsmail (http://www.newsmail.cz)? Uvažujeme o něm pro našeho zákazníka a proto bych uvítala nějaké hodnocení.

    Díky Rhea

  • Petr Ocásek
    26. 05. 2009 / 10:10

    Doplňuji/opravuji informace k Benelistu:

    1. technická podpora: email, telefon a osobní zaškolení
    2. poplatek 1.500,– Kč za registrační formulář do stránek obsahuje i vložení kódu do daných stránek
    3. double opt-in registrace: ano, lze zvolit
    4. způsoby odhlášení: z webu i z emailu (případně ručně administrátorem)
    5. personalizace: nejen oslovení, ale i neomezený počet dalších položek
    6. další výhody: přidávám API a více uživatelů s různými právy. Uživatel si může sám měnit všechny či jen administrátorem povolené personalizované položky. Dynamický obsah umíme, není však součástí standardní ceny, kalkuluje se na zakázku.

    SMS rozesíláme pomocí www.message.cz, o integrací s Benelistem jsme však několikrát přemýšleli.

    Michale, ad import uživatelů – import z CVS s testovacím výstupem a kontrolou na duplicity je obtížný import? :)

    Jinak s určitou nepřehledností či obtížností částečně souhlasím, pracujeme na tom. Služba byla designovaná pro pravidelné uživatele, novým je k pomocí jak rychlý (2× A4) tak podrobný (14× A4) manuál.

  • Vembl
    26. 05. 2009 / 10:46

    Já osobně jsem nyní narazil na docela dobrý software, který se jmenuje Constant Contact. Dávají 60 dnů testování zdarma, pak se platí 15 – 100 dolarů měsíčně, ale myslím si, že se to vyplatí. Je to fakt dost robustní a šikovný systém. Jediný problém je, že neumí znaky š a ž (blokuje je), takže člověk musí trochu experimentovat v oblasti copywrightingu.

  • Michal Krutiš
    26. 05. 2009 / 12:43

    [2] Adame, máte pravdu, v článku nebyly zmíněny desktopové aplikace. Osobně s nimi nemám žádné zkušenosti, protože neumožňují, aby na jedné rozesílce pracovalo více lidí, v našem případě my i klient.

    Pokud vím, tak u větších rozesílek jsou desktopové aplikace méně spolehlivé.

    [6] Petře, děkuji vám za doplnění informací. Ve vašem systému jsem nebyl schopen věci dohledat. Myslím, že nyní je priorita systém zpřehlednit, jinak mi přišel celkem dobrý.

  • Pavel buben
    26. 05. 2009 / 15:12

    Dase pomoci techto sluzeb zjisti i zda e-mail v poradku dorazil, zda nespadl do spam kose, popripade zda si ho uzivatel precetl? Popripade nedoporucili by jste my nejaky software pro Mac?

  • Michal Krutiš
    26. 05. 2009 / 15:32

    [9] Ano, mezi základní funkce e-mailingových systémů by mělo patřit sledování počtu nedoručených e-mailů. Pomocí této informace lze odhadnout, jak kvalitní databázi máte a zda váš e-mail, oproti jiným rozesílkám, nezačal padat do SPAMu.

    Měření přečtení e-mailu je možné pouze u HTML e-mailů. Jednoduše proto, že měření probíhá pomocí vloženého obrázku a jeho načtení uživatelem. U plain-textu je to možné simulovat pouze odkazy, které mají měřící parametry GA a nebo jsou přesměrovávány nějakým skriptem. To umí například Mailchimp.

    Systémy pro Mac neznám.

  • Pavel Buben
    26. 05. 2009 / 15:38

    Dekuji za odpoved :-)

  • Petr Ocásek
    26. 05. 2009 / 22:41

    [10] Měřit to, že něco spadlo do spamu je myslím dost dobře nemožné. Naprostá většina mailových systémů je nastavena tak, že odesílajícímu serveru nevrátí žádnou zprávu o tom, že email nebyl doručen. A to nemluvím o tom, že plno e-mailů je doručeno uživateli do schránky ale buď automaticky přesunuto do složky spam (viz Gmail) či je s ním podobně či ještě hůře naloženo v klasickém e-mailovém klientovi (Outlook, Thunderbird, ..).

    Tzn. lze měřit pouze opravdu nedoručené emaily (plná schránka či schránka neexistuje či server příjemce je delší dobu mimo provoz).

    Měření přečtení u HTML mailů mnoho mailových klientů neumožňuje (páč nenačítají obrázky z externích zdrojů). Tzn. to číslo je dobré brát jen jako trendové, ale i tak vcelku nicneříkající.

    Budu rád za jiné názory :o)

  • Mirek Rojek
    26. 05. 2009 / 22:41

    U Mailkitu bych uvítal možnost přiřazení různých práv (uživatelů) k jednotlivým kampaním. I když chápu, že to není asi standardní požadavek běžného klienta.

  • Marek Prokop
    26. 05. 2009 / 23:19

    [12] Petře, máte samozřejmě pravdu, ale některé věci markeťákům nevysvětlíte, i kdybyste jim to opakoval stokrát ;-)

  • Petr Šimeček
    27. 05. 2009 / 10:14

    [12][14] Pokud se ale podívám na newslettery typu Victoria's Secret nebo třeba Alza.cz, tak lze považovat za „doručený“ jen takový email, který si klient nechá „doloadovat“, protože v něm jinak nejsou vůbec žádné informace. Tím pádem lze celkem spolehlivě říct, kolik lidí si email přečetlo, protože je máte všechny zaznamenané.

  • Petr Ocásek
    27. 05. 2009 / 22:13

    [15] To je dobrá připomínka. Neznám zmíněné newslettery, ale předpokládám, že v souladu s RFC, jako obranu proti Spamassasinu a také díky dobrým mravům používají i textovou verzi, což může být preferované nastavení na straně klienta. To v kombinaci s tím, že některé webmaily, emailoví klienti na mobilech a klasičtí emailoví klienti ve velkých firmách z z různých důvodů nezobrazují HTML, dělá z „celkem spolehlivého“ věc „dost nespolehlivou“ :o)

  • Lukáš Stančík
    09. 06. 2009 / 09:58

    [12] Mám dojem, že Campaign Monitor před odesláním umí kampaň prohnat cvičně spam filtry velkých hráčů jako Google a spol. což může být docela šikovné…

  • Jakub Hejda
    09. 06. 2009 / 11:09

    Jaké máte zkušenosti s www.phplist.com ?

  • David
    01. 07. 2009 / 20:19

    Používáme k naší spokojenosti www.smartemailing.cz

  • Jan Pukovec
    19. 07. 2009 / 11:46

    Pro úplnost přidávám ještě systém Mail Komplet (http://www.mail-komplet.cz), který je nově uvolněn pro CZ trh v modelu ASP.

    • Postmaster
      01. 05. 2014 / 08:11

      Mail-komplet.cz na serveru blokujeme, protože přes ně chodí jenom spam. Nedoporučuji.

      • Břetislav Strnad
        15. 09. 2014 / 14:53

        Škoda že jste se nepodepsal, protože se spamem se snažíme bojovat. Ono se opravdu těžko ověřuje původ db zákazníka.

  • Petr Žák
    28. 07. 2009 / 14:25

    Používám propracovaný messaging integrovaný přímo v CRM systému – viz http://www.atollon.cz – aplikaci lze provozovat na libovolném OS skrze webový prohlížeč. Potřeba je pouze flash plugin poslední verze, jedná se o rich web aplikaci.

  • Franc79
    31. 08. 2009 / 20:40

    Ještě je docela zajímavý systém http://www.emailbrain.com, je poměrně levný (dokonce i vůči Benelist.cz), umí statistiku a vyhodnocení. Je ale pomalý a dá to práci nastavit diakritiku. Navíc přidává patičku bez možnosti editace. Ale na menší kampaně docela zajímavý nástroj.

  • swan
    12. 01. 2011 / 15:33

    Máte nějaké doporučení na newsletter software pro neziskové organizace? Díky.

  • Ales Pristal
    27. 03. 2012 / 12:07

    Máme vlastní systém http://www.webcontent.cz a účtujeme jen instalační poplatek za instalaci a konfiguraci systému na serveru(webhos­tingu) zákazníka.

  • Jan T
    01. 05. 2014 / 20:23

    Krom výše zmíněného jsem našel ještě jeden tip: www.ecomail.cz

    Je to vlastně česká obdoba Mailchimpu. O něco levnější. Plus třeba screenshoty ze seznamu, centrum.cz apod.

    Zároveň tam mají integrovaný google analytics a facebook insights…

  • Karel
    07. 05. 2014 / 14:42

    Používáme mailingové řešení Emamail – nabízí dobrý poměr cena výkon i s pokročilými možnostmi analýzy výsledků.

  • Karel
    07. 05. 2014 / 14:44

    … ještě adresa http://www.emamail.cz/

  • Eva
    05. 02. 2015 / 03:00

    našla jsem v internetových diskusích zprávy o tom, že seznam.cz blokuje (nedoručuje, automaticky hází do spamu) VŠECHNY e-maily odeslané z Mailchimpu, aniž by to o tom uvědomil své zákazníky, kteří mají na seznamu.cz mailbox, a/nebo Mailchimp. diskuse byla z r. 2013 a nevím, jestli to platí ještě i nyní, počátkem r. 2015

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné