Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Jak tvořit kvalitní obsah, který přiláká nejen cenné odkazy

Právě jste dopsali nový spot a uvažujete nad tím, jaký by mohl mít ohlas a kolik lidí by mohl zaujmout natolik, že na něj odkáží? Ještě než vypustíte své „dítě“ do světa, zkuste se zamyslet nad několika věcmi.

Titulek

Titulek patří mezi faktory, které výrazně ovlivňují, zda si váš příspěvek vůbec někdo přečte. O zásadách pro tvorbu vhodných titulků psal již dříve Vašek, takže budu stručný. Je mnoho způsobů, jak zvýšit atraktivitu titulku. Zajímavý a přitažlivý titulek by měl být:

  • originální,
  • ne zbytečně dlouhý,
  • srozumitelný,
  • pravdivý,
  • vtipný (ale pozor, abyste nebyli jedinými, kdo vtip chápe).

Obsah

Řekněme, že se vám podařilo čtenáře titulkem zaujmout a ten se nyní pouští do čtení vašeho textu. Jak dosáhnout toho, aby po přečtení prvního odstavce od dalšího čtení znechuceně neupustil? Není to zas tak těžké. Snažte se především dodržovat základní pravidla pro tvorbu hodnotného obsahu:

  • Srozumitelnost – mějte na paměti, že ne každý čtenář rozumí dané problematice stejně dobře, jako vy. Snažte se proto vše, co by nemuselo být někomu jasné, pořádně vysvětlit a popsat.
  • Stručnost – uvědomte si, že kdyby měl čtenář zájem o „košaté“ formulace, pustí se raději do četby beletrie. Vy ale buďte věcní, pište výstižně, jasně a přesně formulujte své myšlenky.
  • Přínosnost – nemusíte hned „objevovat Ameriku“. Přínosem pro čtenáře může být například i to, pokud nějaké známé informace zpracujete přehledným či netradičním způsobem. Vlastní invence v podobě osobních zkušeností či nápadů se ovšem také cení.
  • Serióznost – možná se to zdá jako samozřejmost, ale svá tvrzení byste vždy měli podložit věcnými argumenty. Dobrým způsobem je také odkazovat se na všeobecně uznávané autority.

Základem by rozhodně měl být pravopisně správný text, bez zbytečných hrubek a překlepů. Chcete-li působit seriozně, očekává se od vás jistá stylistická úroveň. Nejlepším způsobem, jak toho dosáhnout, je dát před vydáním text k přečtením nějaké další osobě. Možná byste nevěřili, kolik chyb či nevhodných formulací ve svém textu sami nevědomky necháváte bez povšimnutí. Neváhejte také ve vhodných případech doplňovat svůj textový obsah obrázky, screenshoty, schématy či animacemi.Ty jsou nejen atraktivním zpestřením pro čtenáře, ale navíc často dokáží ideu těžko popsatelnou slovy přiblížit přehledným a srozumitelným způsobem.

Forma

Je jasné, že když budete čtenářům poskytovat naprosto originální, velice zajímavé a přínosné informace, nad formou klidně přimhouří oči. Přesto se vyplatí věnovat jí také dostatek pozornosti, protože vám může přinést další „body k dobru“. Snažte se tedy, aby váš text byl dobře čitelný a pro čtenáře přehledný. Snad nikoho nebaví prokousávat se dlouhým nezformátovaným textem. Používejte tedy vhodné členění do odstavců, seznamy s odrážkami, tučné písmo, kurzívu a prokládejte text nadpisy.Stále přitom však mějte na vědomí, že všeho moc škodí. Vhodné je rovněž dodržování základních typografických konvencí.

Rada a tip na závěr

Moje rada: Slovo „nejen“ jsem použil v titulku záměrně. Vždy totiž myslete při psaní textu především na čtenáře. Obsah se netvoří primárně kvůli odkazům či vyhledávačům, ale hlavně kvůli čtenářům. A právě je chcete přeci přilákat. Můj tip: Chcete si podrobně otestovat „odkazovatelnost“ svého textu? Zkuste How linkable is your blog post?. Možná budete překvapeni, co všechno ji může ovlivnit.

  • Dan
    27. 04. 2007 / 14:27

    Čtivě napsaný a srozumitelný článek – stejně jako ostatní příspěvky na tomto blogu. Nepřestávejte a pokračujte dál;-)

  • Dero
    27. 04. 2007 / 20:03

    „Základem by rozhodně měl být pravopisně správný text, bez zbytečných hrubek a překlepů.“

    Gramatická správnost je podle mého názoru často mnohem podstatnější. Většina lidí ví, že „myš“ se píše s tvrdým a „lípa“ s měkkým, ale jen málokdo rozlišuje můj/svůj, řeší do detailu interpunkci, ví, jaký je rozdíl mezi „chladící“ a „chladicí“ nebo umí správně vyskloňovat zájmeno „ona“.

    A lidé, kteří tyto gramatické finesy opomíjejí, mohou sice působit na 95 % čtenářů seriózně a kultivovaně, těm zbylým pěti procentům však nebudou ničím více než stádními tvory. A to všechno na základě jazyka.

    Těch pět procent bohužel obsahuje velkou koncentraci úspěšných postav toho kterého oboru, inteligenci.

  • Jarek Jesenský
    28. 04. 2007 / 20:40

    Jinak každý solidní magazín s odborným zaměřením má svého editora, který příspěvky redaktorů upravuje do přijatelné podoby.

    To, co tak pěkně shrnuje tento článek dávám cca 7 let našim redaktorům před tím, než pro nás začnou psát.

  • vasekS
    14. 02. 2009 / 17:24

    Velmi dobrý návod jak mít na webu nějaké návštěvníky. Děkuji za rady, pokusím se praktikovat ;)

  • Atsor
    07. 04. 2012 / 20:26

    Dobrý článek. U mých redaktorů často opravuji například dlouhé odstavce. Ty jsou mnohdy špatně čitelné a je lepší je rozdělit. Rovněž často chybují v nadpise, který je skutečně jen pro vyhledávače. Díky za tento článek :)

  • Jana
    01. 08. 2013 / 12:45

    Díky za podnětný článek, již dloho přemýšlím co na svém copywritingu zlepšit a tento článek mi hodně pomohl

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné